Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-04-19 av Anonym.
SE UPP FÖR BEDRAGARE
Hej på er alla!
(Detta meddelande återfinns i FORUM-DIVERSE SAKER-SE UPP FÖR BEDRAGARE)
Jag har precis återvänt till "Kristen Date" efter att ha skrivit med en kvinna som försökt att bluffa till sig en större summa. Jag har hört talas om detta fenomen tidigare och har varit i kontakt med två personer som råkat illa ut på denna webbplats. Jag avslöjade bedragaren i gårkväll och ämnar besöka polisen i morgon.
Följande har hänt:
En kvinna från Frankfurt ville ha kontakt med mig. Hon ville att komunikationen skulle ske utanför forumet via vanligt mail. Omedelbart gick hon inte längre att hitta på KD. Sa sig vara antikvitetshandlare och reste efter första brevet till Turkiet för att göra affärer. Där blev hon rånad och nerslagen. Förlorade betalkort, telefon osv. Hamnade på sjukhus och återupptog skrivandet med mig efter 4 dagar. Behövde medicin och mat. Hon reste inte hem till Frankfurt utan var fast besluten att fortsätta sin affärsresa. Skrev väldigt smickrande och charmerande brev. Mycket långa och innehållsrika. Corona restrktionerna trädde i kraft där i Turkiet så allt gick långsamt för henne. Hon hade svårt att träffa myndighetspersoner, säkerhetsagenter och säljare. Allt verkade rimligt och i det läget anade jag inte oråd. Efter många vackra brev så undrade hon om jag kunde skicka lite pengar till det nödvändigaste.
Så kom det ytterligare förfrågan om support. Hon försökte få mig att betala för hennes upehälle i Turkiet och senare i Nigeria där affärerna skulle fortsätta. Naturligtvis gick jag inte på detta. Hennes namn fanns på facebook och snapchatt, men endast där. På FB fanns ingen information annat än namnet och när hon senast var aktiv. Och ett foto som hon sade tillhörde henne. Dessutom skickade hon en bild på sin flygbiljett när hon skulle resa vidare till Nigeria. Jag började ställa henne mot väggen genom diverse frågor. Hon anade nog då att jag var misstänksam och skickade en bild på sitt (?) pass.
Hon skickade även en gruppbild på sig, sin dotter och barnvakten som hade hand om hennes dotter i Frankfurt där hon sade sig bo. Jag började pressa henne på sådant som kunde avslöja henne. Hennes adress (den ledde till en tunnelbanestation i Berlin), hennes telefonnummer (gick inte att hitta). Namn, telefon och adress till svensk släkting (hon menade att hennes pappa var svensk), inget gick att spåra. Jag avslöjade henne genom att ta reda på varifrån mailen skrivits. Mycket enkelt (se länk). https://www.olzzon.com/gratis_sparaepost.php
Allt hon skrivit postades i USA. Allt var lögn. Men bevisligen har hon kumpaner i Turkiet och Nigeria (jag fick bankkonton till hotellägare där, dit hon ville att jag skulle skicka pengar som hon skulle kunna få tillgång till på något vis).&nb

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-04-19 av Anonym
Bra jobbat! Ja alla som vill att man ska skriva till deras mejl istället för via kristen dejt bör man undvika!
Det är ju därför man vill använda en sajt så här; för att vara anonym till att börja med!
Mvh Elisabet
Anonym
#2. Publicerat 2020-04-19 av Anonym
Jag blev kontaktad av en kvinna här på KD förra sommaren som ville att vi skulle skriva med varandra direkt och inte via KD. Hon sade sig bo i Hamburg men ville flytta till Sverige.
Jag anade att det var något som inte stod rätt till...
Så jag skrev att jag var intresserad och skulle påföljande vecka till Hamburg på en affärsresa och ville bjuda henne på middag när jag var där.
Det kom ett antal "kreativa" förklaringar till varför vi inte kunde träffas...
Dialogen avslutades när jag undrade hur det var med intresset när hon inte ville träffas :-) :-) :-)
Jag antar att det inte gick enl deras planer...
Anonym
#3. Publicerat 2020-04-20 av Anonym
Så hon håller på fortfarande. Intressant. Har en stark misstanke om vem det är. Känner igen historierna.

Känns något av följande telefonnummer igen:
+12815846581 Houston Texas
+13363612590 Greensboro North Carolina

För ett knappt halvårsedan kallade hon sig Lola här på KD och påstod att hon var stum sedan födseln.
Hon var egenföretagare i modebranchen med hade förlorat allt efter att hennes man omkom i en trafikolycka i USA. Så nu var hon där och skulle reda ut sitt dödsbo. Och kan man tänka sig! Hennes MasterCard blev skimmat på en väldig massa Dollar så hon undrade om jag kunde hjälpa henne lite med det nödvändigaste.
Vilket jag inte gjorde.

Hon skickade några bilder också, och även en video snutt.

Om det nu är hon som är i farten igen.
Anonym
#4. Publicerat 2020-04-20 av Anonym
Jag gissar att hon inte är den enda bedragaren som härjat här. Se del 2 i mitt inlägg.
Anonym
#5. Publicerat 2020-04-20 av Anonym
Det finns många bedragare här, som försöker lura både män och kvinnor. Och de utger sig för att vara både unga och äldre.

En del är mer uppenbara än andra.
Det som verkar ha ändrats lite är att de blivit "seriösare" med språket, intressena och i att formulera sig. Men kanske även med tålamodet i att hålla ut och bygga upp något slags förtroende först.
Men de lär sig väl, vad som går hem och vad som avslöjas direkt.

Något som återkommer och blivit en "klassiker" är att det ska privatmejlas direkt, och att det före @-tecknet i mejladressen alltid är ett par siffror.

Jag vet också att det finns sexuella motiv hos profiler här.
De kan fråga unga tjejer om de vill sälja sex.
Kvinnor har upprepade gånger påpekat att de får könsbilder från män, genom foton eller Skype.
Det är inte ovanligt att kvinnor får sexuella skamförslag från män här, där träffar ska handla om enbart sex.

Fruktansvärt tråkigt och bedrövligt, allt detta...på en kristen sajt. Men de kanske tror att kristna vill tro gott om alla och är mer naiva än andra? Att vi går på allt lätt.
Att tro gott...blir något negativt, och utnyttjas. Likaså att vilja hjälpa en medmänniska.

Var inte naiva. Verkligheten pågår för fullt..
Man får sålla vetet från ogräset, men det är tidskrävande. Inkännandet, magkänslan, observation och en strategi i att välja diskussionsämnen är mina råd. Och lämna inte ut privata uppgifter.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen