Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-04-03 av Anonym.
Han som håller tillbaka
I andra Thessalonikerbrevet kapitel 2 verserna 6-7 kan vi läsa "Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen." Vem är han? Vem var denna som församlingen i Thessalonike visste vem det var? Frid

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Ferguson, jag tog bort mitt inlägg och därmed ditt med mitt inlägg. Jag hade skrivit fel språkmässigt. Frid
Anonym
#2. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
I Uppenbarelseboken kapitel 9 verserna 1-2 kan vi läsa att "Den femte ängeln blåste i sin basun. Och jag såg en stjärna som hade fallit från himlen ner på jorden, och den fick nyckeln till avgrundens brunn. Den öppnade avgrundens brunn". Jag undrar om han som håller tillbaka är den som vaktar avgrunden? Är det inte Gud allsmäktig och suverän som håller tillbaka även om en fallen ängel används? Den fallna ängeln fick nyckeln. Det är ur avgrunden Satan kommer för att bedra folken och Gog vilken är Antikrist till strid inför Herrens dag då Han kommer för att besegra odjuret. Frid
Anonym
#3. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Vi vet att laglöshetens hemlighet var verksam för fullt under apostlarnas tid, och att den yttersta tiden hade kommit då eftersom tecknet på det var att antikrists ande var verksam och att antikrister redan hade kommit. Det var deras bevis.
Det var verklighet , inte i futurum.

I 2 Tess. 2 så lugnar Paulus församlingen, som är uppskrämd över att ha missat Kristi återkomst. Han menar att de inte ska tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller något ord eller brev, "såsom det vore sänt från oss, som om Kristi dag stod för dörren. Låt ingen bedra er på något sätt."

I i Tim. 4 skriver Paulus:
Men Anden säger uttryckligen att i de sista tiderna ska somliga avfalla från tron och hålla sig till villoandar och onda andars läror, genom hycklande lögnare, vilka är brännmärkta i sina egna samveten.."

Och Johannes skriver i 1 Joh. 2:18:
"Kära barn, nu är den sista tiden. Och såsom ni har hört att antikrist ska komma, så har också redan många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. Från oss har de gått ut, men de var inte av oss. För om de hade varit av oss, hade de stannat kvar hos oss. Men detta skedde för att det skulle bli uppenbarat att inte alla är av oss."

forts...
Anonym
#4. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Så...helheten av vad apostlarna skriver, är att de var övertygade om att den sista tiden hade kommit och antikrists ande var tecknet på detta. Antikrists ande verkade genom många, inte bara en eller några få, utan många. Och de gick ut ur den yttre kyrkan, namnkyrkan, och kunde därför bedra till ett avfall.

Laglöshetens hemlighet var redan verksam, för fullt. Det var alltså inte en hemlighet ATT den var verksam, utan att den verkade i det "fördolda"...som ett mörkrets ängel inne i ljusets församlingar.
Avfallet var en följd av antikrists andes verksamma hemlighet.

Vi kan också se att sättet som anti-Christos bedrar på är genom "lögnens alla tecken och under och med alla orättfärdighetens förförelser bland dem som går förlorade, därför att de inte tog emot kärleken till sanningen, så att de kunde bli frälsta. Och på grund av detta ska Gud sända över dem en kraftig villfarelse så att de ska tro på lögnen, för att de ska bli dömda, alla de som inte har trott saningen utan haft sin glädje i orättfärdigheten."

Liksom när det gäller Israels förhärdelse och Faraos förhärdelse m.fl. så är det människan själv som först väljer att förhärda sig mot Gud och Guds vilja.
Och eftersom det handlar om förförelser genom att tro på lögnen genom "lögnens alla tecken och under" så kan vi förstå hur villoläror och villfarelser arbetar sig in och bedrar genom att människor vänder sig bort ifrån sanningen och "inte tog emot kärleken till sanningen".

Paulus skriver i 2 Kor. 4:3:
"Men även om vårt evangelium är dolt, så är det för dem som går förlorade som det är dolt, bland vilka denna världens gud har förblindat sinnena hos dem som inte tror, så att inte ljuset kan lysa för dem från Kristi härlighets evangelium, han som är Guds avbild."

Paulus beskriver evangeliet som "dolt". Men det är ändå verksamt i full kraft.
De som följer världens gud väljer att förhärda sina sinnen så att de inte kan se ljuset från Kristus.
För oss är evangeliet och Kristi härlighet synlig, och Kristi härlighets evangelium och Guds rike ser vi i anden genom Andens liv och kraft.

forts...
Anonym
#5. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Jag tror att precis som Kristus kommer att uppenbaras vid sin återkomst, i makt och majestät, synlig för alla i hela världen, så kommer anti-Christos att uppenbaras och träda fram då.
För Upp. 17:8 säger:
"Vilddjuret som du har sett, det har varit och är inte mer, men det ska stiga upp ur avgrunden och gå bort till fördärvet. Och de som bor på jorden ska förundra sig, de vilkas namn inte är skrivna i livets bok från världens grundläggning, när de ser vilddjuret som har varit och inte är, och som ändå är."

Guds Ord säger om Herren:
"Han som är och som var och som skall komma."

Vilddjuret är:
"Han som har varit och inte är och som ändå är."

"Och då ska den laglöse uppenbaras, han som Herren ska döda med sin muns anda och förgöra vid sin synliga återkomst."

Den laglöse är alltså verksam, men kan inte träda fram synligt och uppenbaras.
Paulus tröstar mottagarna av brevet med att Herrens återkomst inte kommer förrän efter avfallet från tron, som sker pga laglöshetens verksamhet.
Det är inte EFTER anti-Christos uppenbaras som han "upphöjer sig själv över allt som kallas Gud eller som dyrkas, så att han sätter sig i Guds tempel såsom Gud och utger sig för att vara Gud".
Det gjorde anti-Christos redan då, eftersom det hör ihop med "om inte avfallet först har skett".
Avfallet pågick.
Många antikrister var verksamma.
Paulus har upprepade gånger skrivit att den Helige Andes tempel är den kristna människan, Församlingen, Kristi kropp. Det är det templet som Herren bygger av levande stenar.
Och de människor som har "vilddjurets märke" istället för "Guds Andes sigill" blir en "syndens människa", en "fördärvets son", som Jesus kallade Judas.

Jag tror att anti-Christos/Satan hålls tillbaka av Anden och evangeliet, med de bojor från avgrunden som Satan är bunden i under den symboliska tiden på 1000 år, fram till dess att han "stiger upp ur avgrunden och går till fördärvet". (Upp. 20:1-3, 2 Petr. 2:4)

forts...
Anonym
#6. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Vi ser i brevet före Paulus tröst till församlingen i 2 Tess. 2....att i 1 Tess. 5 skriver Paulus:
"För ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan."

Samma församling som läser om "laglöshetens hemlig" i 2 Tess. 2...läser i brevet innan om att tidstecknen vid Herrens återkomst är "fred och säkerhet".
Detta bekräftar också Jesus ord om att det ska vara som i Noas dagar.
Människan ska inte alls vara redo, och inget historiskt megavärldskrig ska heller vara tidstecknet.
Det kommer inte en framtida ensam man som den ondaste världshärskaren Antikrist...det är inte bibliskt, utan man har lagt ihop enstaka bibelord och skapat sig en ny uppfattning skild från apostlarnas.
Det är en vanlig vardag, och människan tror sig inte alls behöva Gud..

Detta är min tolkning.
Anonym
#7. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Jag tror att precis som Kristus kommer att uppenbaras vid sin återkomst, i makt och majestät, synlig för alla i hela världen, så kommer anti-Christos att uppenbaras och träda fram då.
För Upp. 17:8 säger:
"Vilddjuret som du har sett, det har varit och är inte mer, men det ska stiga upp ur avgrunden och gå bort till fördärvet. Och de som bor på jorden ska förundra sig, de vilkas namn inte är skrivna i livets bok från världens grundläggning, när de ser vilddjuret som har varit och inte är, och som ändå är."

...

"Och då ska den laglöse uppenbaras, han som Herren ska döda med sin muns anda och förgöra vid sin synliga återkomst."

...

Jag tror att anti-Christos/Satan hålls tillbaka av Anden och evangeliet, med de bojor från avgrunden som Satan är bunden i under den symboliska tiden på 1000 år, fram till dess att han "stiger upp ur avgrunden och går till fördärvet". (Upp. 20:1-3, 2 Petr. 2:4)
Tack än en gång älskade syster för att du delar med dig, tack Gud för Ljus och Salt. Både för dig som syster och för att Gud gör oss till ljus och salt. Äran är till Gud, för Anden uppenbarar det för oss. Jag har varit nära och närmat mig det du skriver på slutet men jag har inte sett sammanhanget som nu. Uppenbart, i sammanhanget så undanröjs Anden och evangeliet ur vägen vilket sker genom att antikrist ande och demoniska läror bjuds in i församlingarna och där församlingar byggts på detta vilket leder till ett stort avfall där kärleken till sanningen överges. Som Jesus sa ska kärleken svalna hos de flesta. Jag har länge plågats av en ande av fördömelse som säger att jag varit en antikrist, och falsk profet. Möjligen på grund av att jag haft lögner i det Guds tempel som jag är som öppnat mig för det. När du tidigare belyste Ordet för mig och Anden fick riva tankebyggnader så fick jag det profeterat till mig av en inte för mig tidigare känd broder, att en ande av fördömelse dragit ner mig i hål men att Herren vill att jag ska flyga över dem. Jag har upplevt en tid nu när det varit ljusare och där Ordet har öppnats upp för mig. Jag är inte fullkomlig, jag har ett kött. Anden är villig men köttet är svagt så vi ska vara nyktra och vaka. Jag längtar efter Herren att än mer i mig helga och luttra och rena, och jag önskar att vi alla går tillsammans på den Vägen tills det att Herren kommer. Frid
Anonym
#8. Publicerat 2020-04-03 av Anonym
Vi ser i brevet före Paulus tröst till församlingen i 2 Tess. 2....att i 1 Tess. 5 skriver Paulus:
"För ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan."

Samma församling som läser om "laglöshetens hemlig" i 2 Tess. 2...läser i brevet innan om att tidstecknen vid Herrens återkomst är "fred och säkerhet".
Detta bekräftar också Jesus ord om att det ska vara som i Noas dagar.
Människan ska inte alls vara redo, och inget historiskt megavärldskrig ska heller vara tidstecknet.
Det kommer inte en framtida ensam man som den ondaste världshärskaren Antikrist...det är inte bibliskt, utan man har lagt ihop enstaka bibelord och skapat sig en ny uppfattning skild från apostlarnas.
Det är en vanlig vardag, och människan tror sig inte alls behöva Gud..

Detta är min tolkning.
Nej, jag har inte skrivit att ett världskrig skulle vara enda tidstecknet. Jag tänker att det är i slutet av plågorna över världen där Gud låter människan använda sina egna vapen mot sig själv där synden straffar sig själv. Mega är fel ord, omega är rätt. Undergången kommer plötsligt över dem. När vi ser det ske är tiden nära, och tiden vet bara Fadern. Jag tänker att draken kommer att ge auktoritet till Antikrist som är Gog och att antikrist ande är mer som du nämnt. Som kristna är i Anden, så är antikristna i antikrist ande. När människan spekulerar om vem Antikrist är och de säger att det är den ena eller den andra så kan de alla ha rätt att de är antikristna. Men, de kan också ha fel. Vi ska inte döma hedningar och vi ska inte heller hämnas dem. Vi ska be för dem, vi ska förlåta dem och vi ska välsigna dem. Paulus flydde inte kejsaren då han önskade få träffa honom för att få möjlighet att dela de goda nyheterna med honom. Paulus visste att Herren är Herrarnas herre, den som getts all makt över himmel och jord. Kejsaren var för Paulus en annan människa som var i antikrist ande. Paulus visste att Herren är Kristus och större än antikrist ande, den starkare är starkare än den starke. Vi har inte heller något att vara rädda för. Som det står skrivet med andra ord, vi ska inte frukta den som kan döda kroppen utan vi ska frukta den som kan döda både kropp och själ. Gud den Högste bor i oss kristna. Frid
Anonym
#9. Publicerat 2020-04-04 av Anonym
Ja ovan är din tolkning, frågan är om den är vad bibeln talar om?

Vad var Tessalonikerna så upprörda över

"I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder, 2att I icke — vare sig genom någon ”andeingivelse” eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss — så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren. 3Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må" 2 Tess 2:1-3

Här talar Paulus om hur vi ska församlas till honom och det är den tröst han ger Tessalonikerna för även om det kommit de som predikade ett annat budskap än Paulus säger han låt ingen bedra er för först ska en rad händelser inträffat. Först måste avfallet ha skett och "laglöshetens människa" fördärvets man ha trätt fram" Vilket kommer att ske när den som håller tillbaka tagits bort. När det sker står det att efter det ska "den Laglöse" träda fram.

Vi har tidsangivelser och ordningsföljden för hur det kommer att gå till när Herrens dag uppenbaras. Det vi ser idag är att "laglöshetens hemlighet" fortfarande är verksam men att dess jordiske kommande härförare ännu inte är på plats.

Det budskap som hade gjort så Tessalonikerna tappat fattningen kom genom andeingivelse eller pga nått ord eller brev som antyddes komma från Paulus. Antagligen var det budskapet att uppryckandet redan skett och att de därför var inne i vedermödan där och då. Nån annan förklaring till deras rädsla är svår att se. Tack och lov vi är inte i vedermödan idag även om livit i sig är en verdermöda och att det är med lidande vi ska ingå himmelriket, men det är nått helt annat än den stora vedermödan Jesus talar om.
Ja, först ska allt det ske och sedan ska Herrens dag komma då vi ska församlas till Honom. Inte före det att Herren kommer och innan det ska den stora vedermödan ske. Frid
Anonym
#10. Publicerat 2020-04-04 av Anonym
Alla ställen där Jesus Kristus återkomst visas, som en och samma och ENDA återkomst:

"The visible return from heaven of Jesus, the Messiah, to raise the dead and hold the last judgement." (Strong's King James)

Återkomst på grekiska = Parousia.

Matt. 24:3, 1 Tess. 3:13, 1 Tess. 4:15, 1 Tess. 5:23, 2 Tess. 2:1, Jak. 5:7, 2 Petr. 3:4, 2 Petr. 1:16, 1 Kor. 15:23, 1 Tess. 2:19, 2 Tess. 2:8, 1 Joh. 2:28, 2 Petr. 3:12.

Var finns listan på alla bibelställen som skulle visa att Jesus kommer 2 gånger...?

Var säger Jesus och apostlarna uttryckligen att Jesus kommer 2 gånger..?

Var finns bibelställen, ord från Jesus och apostlarna, på att efter Jesus återkomst, så fortsätter livet som vanligt, inga människor döms, och folk kan fortsätta att bli frälsta..?

Meningsmotståndare kan gärna komma med listor på alla bibelställen.