Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-03-25 av Anonym.
Fallet är Babylon
Jag har uppdaterat detta inlägg då jag tidigare utgick från att Babylon är civilisationen av väst på hela jorden, men jag har återgått till min tidigare tolkning av Jerusalem som stad och därutöver Israel som land. Jag har ändrat lite i detta inlägg och raderat några inlägg. I Uppenbarelseboken kapitel 18 kan vi läsa om Babylons fall, "Och en väldig ängel tog upp en sten, stor som en kvarnsten, och slungade den i havet och sade: "Så ska Babylon, den stora staden, störtas med våldsam kraft, och man ska aldrig mer finna den. Aldrig mer ska ljudet av harpspelare och sångare och flöjtblåsare och trumpetare höras i dig, och aldrig mer ska hantverkare av olika slag finnas i dig. Aldrig mer ska ljudet av en kvarnsten höras i dig, och aldrig mer ska en lampas sken lysa i dig. Och aldrig mer ska rösten av brudgum och brud höras i dig. Dina köpmän var jordens stormän, för alla folk blev förledda genom din häxkonst. Och i staden fanns blod av profeter och heliga och alla som slaktats på jorden."" Den bild Johannes gavs var en kvarnsten som slängdes i havet. Med våldsam kraft förgår staden som aldrig mer ska finnas, aldrig mer ska underhållning, företag, industri, elektricitet eller bröllop finnas. Vad kan med våldsam kraft göra att Jerusalem och Israel som det är känt förgås? När staden förgår ska röken från den stiga upp i evigheters evighet. Han säger också att i de dagarna ska solen förmörkas och inte ge ifrån sig något ljus, det ska vara sjukdomar och förföljelse. Jesus säger att om denna tid inte förkortades skulle inget kött räddas. Det är kärnvapen som beskrivs, alternativt konventionella vapen. Blir ni rädda, blir ni skrämda? Var inte rädda eller skrämda

Rättelse om vad Babylon som den stora staden är där belägg finns för att denna är Jerusalem som stad och Israel som land, se post #101-102. Frid

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-25 av Anonym
Jag är inte längre rädd för jag är redan död och jag har liv i Honom. Endast i Honom finns liv, även om vi så dör. Alla är inte saliga att få överleva till slutet även om det skulle vara i vår tid. Men, minns att den tiden förkortas och att Herren kommer på sin stora dag då himlakropparna ska förgå och Han ska döma levande som döda och det ska vara en ny himmel och ny jord för evigt där Herren ska regera med sina kallade och utvalda. Frid
Anonym
#2. Publicerat 2020-03-25 av Anonym
Se denna bok, finns som ljudbok. Alas, Babylon. Frid
Anonym
#3. Publicerat 2020-03-27 av Anonym
Uppföljning av denna tråd om Babylons fall och världens geopolitiska utveckling, så är det aktuella bland andra en ny upprustning av kärnvapen för första gången sedan Kalla kriget. Se denna och denna. Frid
Anonym
#4. Publicerat 2020-03-27 av Anonym
Uppföljning, det finns även flera profeter i gamla förbundet som beskriver detta. Se denna och denna. Frid
Anonym
#5. Publicerat 2020-03-28 av Anonym

Sakarja 5

1 Jag lyfte åter min blick och såg, och se, en bokrulle flög fram.

Ordet för bokrulle är megillah är en rulle, en cylinder för en bok. Exempelvis Esters

2 Ängeln sade till mig: ”Vad ser du?” Jag svarade: ”Jag ser en bokrulle flyga fram. Den är tjugo alnar lång och tio alnar bred.”

Höjd (20 x 20.6 tum) / 12 = omkring 34.5 fot = omkring 10.5 meter. Bredd Måtten är där bredden är radien inte diametern, se först Kungaboken kapitel 7 vers 6 och se pelarna. 10 / 3.14 = omkring 3.2 alnar. (3.2 * 20.6 tum) / 12 = omkring 5.5 fot = omkring 1,7 meter. En missil är omkring dessa mått, omkring 35 x 5 fot eller omkring 10 x 1.5 meter

3 Då sade han till mig: ”Detta är förbannelsen som går ut över hela landet. Var och en som stjäl ska från och med nu bli utrotad enligt denna skrift, och var och en som svär ska från och med nu bli utrotad enligt denna skrift.

“Hela landet” kan översättas till “hela jorden”

4 Jag har sänt ut den,

säger Herren Sebaot,

och den ska gå in i tjuvens hus

och in hos den som svär falskt

vid mitt namn.

Den ska stanna där i huset

och fräta sönder det

med trävirke och stenar.”

Förbannelse, den som stjäl och svär vid Guds namn ska bli utrotad, den sänds ut och går in i huset, den ska stanna där, den ska fräta sönder huset med trävirke och stenar

5 Sedan kom ängeln som talade med mig fram och sade till mig: ”Lyft nu din blick och se vad som kommer fram.”

6 ”Vad är det?” frågade jag. ”Det är en sädeskorg” svarade han och tillade: ”Så är det med dem i hela landet.”

Ordet för sädeskorg är ephah, men en bättre översättning är behållare. En som kan hålla omkring 40 liter. “Så är det med dem i hela landet”, kan översättas till “Detta är deras likhet över hela jorden”

7 Och se, ett lock av bly lyfte sig och det satt en kvinna i korgen.

Anonym
#6. Publicerat 2020-03-28 av Anonym

Boken av Sakarja kapitel 5

1 Jag lyfte åter min blick och såg, och se, en bokrulle flög fram.

Ordet för bokrulle är megillah är en rulle, en cylinder för en bok. Exempelvis Esters

2 Ängeln sade till mig: ”Vad ser du?” Jag svarade: ”Jag ser en bokrulle flyga fram. Den är tjugo alnar lång och tio alnar bred.”

Höjd: (20 x 20.6 tum) / 12 = omkring 34.5 fot = omkring 10.5 meter. Bredd: måtten är där bredden är radien inte diametern, se första Kungaboken kapitel 7 vers 6 om pelarnas mått. 10 / 3.14 = omkring 3.2 alnar. (3.2 * 20.6 tum) / 12 = omkring 5.5 fot = omkring 1,7 meter. En missil är omkring dessa mått, omkring 35 x 5 fot eller omkring 10 x 1.5 meter

3 Då sade han till mig: ”Detta är förbannelsen som går ut över hela landet. Var och en som stjäl ska från och med nu bli utrotad enligt denna skrift, och var och en som svär ska från och med nu bli utrotad enligt denna skrift.

“Hela landet” kan översättas till “hela jorden”

4 Jag har sänt ut den,
säger Herren Sebaot,
och den ska gå in i tjuvens hus
och in hos den som svär falskt
vid mitt namn.
Den ska stanna där i huset
och fräta sönder det
med trävirke och stenar.”

Förbannelse, den som stjäl och svär vid Guds namn ska bli utrotad, den sänds ut och går in i huset, den ska stanna där, den ska fräta sönder huset med trävirke och stenar

5 Sedan kom ängeln som talade med mig fram och sade till mig: ”Lyft nu din blick och se vad som kommer fram.”

6 ”Vad är det?” frågade jag. ”Det är en sädeskorg” svarade han och tillade: ”Så är det med dem i hela landet.”

Ordet för sädeskorg är ephah, men en bättre översättning är behållare, en som kan hålla omkring 40 liter. “Så är det med dem i hela landet” kan översättas till “Detta är deras likhet över hela jorden”

Anonym
#7. Publicerat 2020-03-28 av Anonym

7 Och se, ett lock av bly lyfte sig och det satt en kvinna i korgen.

Ordet för kvinna är ishshah, men samma ord kan också betyda ett eldoffer, eller något offer gjort av eld. Ett lock av bly, ett element av tung metal, lyfte sig och det var ett eldoffer i behållaren. Uran blir bly när det bryts ner

8 Han sade: ”Detta är ondskan.” Och han knuffade ner henne i korgen och slog igen blylocket över öppningen.

Eldoffret knuffades ner i behållaren och locket av bly slogs igen över öppningen

9 Jag lyfte sedan min blick och såg, och se, två kvinnor kom fram. Och vinden fyllde deras vingar, för de hade vingar som storken. De lyfte upp korgen mellan jorden och himlen.

Två eldoffer kom fram, vinden fyllde deras vingar, de lyfte upp behållaren mellan jorden och himlen. När en missil som är bestyckad med en eller flera kärnvapenprojektiler når den övre atmosfären så delar den sig

U.S. Launch of ICBM (Intercontinental Ballistic Missile) - LGM 30 Minuteman

10 Och jag sade till ängeln som talade med mig: ”Vart ska de föra korgen?”

11 Han svarade mig: ”Till Shinars land för att bygga ett hus åt henne, och när det är färdigt ska hon sättas ner på sin plats.”

Till Shinar, vilket förekommer åtta gånger i det gamla förbundets skrifter, ett annat namn för Babylon. Läs Uppenbarelseboken om hur Babylon förgörs innan Herren kommer tillbaka

4 Och jag hörde en annan röst från himlen: "Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor.

5 Hennes synder har nått upp till himlen, och Gud har kommit ihåg hennes brott.

6 Ge henne lika för lika, ge henne dubbelt igen för vad hon har gjort. Häll upp dubbelt åt henne i bägaren som hon har blandat.

7 Ge henne lika mycket plåga och sorg som hon har skaffat sig ära och lyx, för hon säger i sitt hjärta: Jag tronar som drottning, jag är inte änka och ska aldrig behöva känna någon sorg.

8 Därför ska hennes plågor komma på en och samma dag: död och sorg och svält, och hon ska brännas upp i eld. Mäktig är Herren Gud som har dömt henne.

Anonym
#8. Publicerat 2020-03-28 av Anonym

9 Jordens kungar, som har horat med henne och levt i lyx, ska gråta och sörja över henne när de ser röken från den eld där hon brinner.

10 Skrämda av hennes plåga står de på avstånd och säger: Ve, ve, du stora stad! Babylon, du mäktiga stad! På en enda timme kom domen över dig.

Vidare kan vi läsa

17 På en enda timme har all denna rikedom ödelagts. Alla kaptener och alla kustfarare och sjömän och alla som arbetar till sjöss, alla stod de på avstånd

18 och såg röken från den eld där hon brann, och de ropade: Vilken stad var som denna stora stad?

19 Och de strödde jord över sina huvuden och grät och klagade högljutt: Ve, ve över den stora staden där alla som hade fartyg på havet blev rika genom dess rikedom! På en enda timme blev den ödelagd.

20 Gläd dig över den, du himmel och ni heliga och ni apostlar och profeter, för Gud har dömt den och gett er upprättelse."

Varför gläder sig Guds folk över att Jerusalem som stad och Israel som land som det är känt går under i eld, rök och svavel? För dess synd. De följder som detta får leder enligt skrifterna inte till att alla människor omvänder sig, alas. Tvärtom ska många förbanna Gud. Herren vet vilka Han kallar och utväljer, därför är det avgörande för dem liksom för oss att vi som lever i denna tid förtröstar på Han av allt vad vi är och låter oss fyllas med Anden så att vi kan tjäna när tiden är som svårast. Den stora vedermödan. För Herren kommer efter att detta sker, som det står i Lukasevangeliet kapitel 17 och 21. Sanningen segrar om vi ger allt vad vi är till Herren för bara då kan Anden förnya våra sinnen så att sinnet förfört av världen blir nyktert och sunt till att kunna se och därtill att vi kan räddas. När Herren säger till Hans folk att gå ur staden, ska de lyda varningen och fly till bergen för att inte inte drabbas av dess plågor och saliga är de som överlever till Herrens dag. Frid

Anonym
#9. Publicerat 2020-03-28 av Anonym
Var inte rädd för döden, för även om kroppen så dör så ska vi vara hos Herren i Anden. Vad väger en korts tid lidande mot evigheten? Som en martyr sa innan han brändes på bål efter att han vägrade tillbe kejsaren, vad väger en korts lidande på bålet mot evigt lidande? Vakna älskade bröder och systrar. Världen berusar oss, den är alltid ett hot mot vad Gud vill göra för att den är född ur mörker och den är av mörker och går till mörker. Vi är kallade till att lämna världen och aldrig mer tillbaka gå. Låt oss följa Herren till det himmelska Jerusalem och att vi låter oss ikläs vapenrustningen, redo till strid i varje ögonblick som vi kommer att möta idag och alla dagar tills Herren kommer igen. Maranatha. Frid
Anonym
#10. Publicerat 2020-03-28 av Anonym
Tack Chris. Alltid lika upplyftande med dina bibliska och insiktsfulla inlägg.

Jag undrar om du tror att "mystery babylon" refererar till USA? Tänker på att det är det yngsta landet också?
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen