Rosie säger: Hej! Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg. Men all vår skuld lade Herren på honom. Jes 53. Tack Jesus! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-03-11 av Anonym.
Sverige kommer inte att bli kontantlöst
PRIVATEKONOMI. I slutet av november klubbade riksdagen igenom en ny lag som tvingar bankerna att tillhandahålla kontantservice över hela landet. Riksdagen klubbade nästan igenom kontantlagen i total enighet då 299 av 349 ledamöter röstade för.
Sverige kommer därför inte att bli ett kontantfritt land inom den närmsta framtiden.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-11 av Anonym
Sverige har varit mycket snabba med att montera ner infrastrukturen för kontanthantering jämfört med andra länder. Digitaliseringen av pengahanteringen har fört med sig flera olika problem och framtida orosmoment. Kontantservicen är nödvändig för personer som inte kan använda annat än kontanter. Gamla människor eller funktionshindrade personer som har svårt att hantera digitala betalmedel drabbas allra hårdast.

Nätverket Kontantupproret har drivit den här frågan i flera år. De anser att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel och att frågan om kontantförsörjningen ska behandlas i en demokratisk process istället för att överlåtas åt det privata banksystemet.

”Nu har politiken äntligen slagit till bromsen. Utvecklingen där kontanterna försvinner har fått pågå utan att någon tagit ansvar för konsekvenserna. Dagens beslut en viktig seger för alla som inte klarar sin vardag utan kontanter och för alla som värnar om den personliga integritet och Sveriges krisberedskap.”

https://newsvoice.se/2019/12/kontantfritt-2023-knappast/

Anonym
#2. Publicerat 2020-03-11 av Anonym
Ferguson
#3. Publicerat 2020-03-13 av Ferguson
Det står inget i bibeln om ett kontantlöst samhälle vad jag vet. Men det står att en dag kommer ingen kunna köpa eller sälja utan antikrists märke.
Anonym
#4. Publicerat 2020-03-13 av Anonym
Det står inget i bibeln om ett kontantlöst samhälle vad jag vet. Men det står att en dag kommer ingen kunna köpa eller sälja utan antikrists märke.
Sant. Men man kan väl ändå tycka det är positivt att Sverige inte går i bräschen för att avskaffa kontanterna.
Ferguson
#5. Publicerat 2020-03-13 av Ferguson
Sant. Men man kan väl ändå tycka det är positivt att Sverige inte går i bräschen för att avskaffa kontanterna.
Javisst, Sverige behöver inte gå i bräschen för det penninglösa samhället. Om inte annat för att "big brother" behöver inte veta allt vi köper och säljer.
Tillit
#6. Publicerat 2020-03-16 av Tillit
Det är lugnt. Den nya valutan i Sverige heter toapapper.

Anonym
#7. Publicerat 2020-03-16 av Anonym
Det är lugnt. Den nya valutan i Sverige heter toapapper.

Det kan vara ack så värdefullt, i vissa lägen.
Tillit
#8. Publicerat 2020-03-17 av Tillit
Det kan vara ack så värdefullt, i vissa lägen.
Ja, fast svenskarna tycks ha missat vilket ord som saknas i följande vers:

... är vår tillflykt och vår starkhet. En hjälp i nöden väl beprövad.

Det är vare sig pengar eller toapapper.
Anonym
#9. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
Ja, fast svenskarna tycks ha missat vilket ord som saknas i följande vers:

... är vår tillflykt och vår starkhet. En hjälp i nöden väl beprövad.

Det är vare sig pengar eller toapapper.
Precis det jag skriver om och ber om...i mitt senaste blogginlägg "Coronavirusets tider".
...inte om mera toapapper åt svensken...
Tillit
#10. Publicerat 2020-03-17 av Tillit
Precis det jag skriver om och ber om...i mitt senaste blogginlägg "Coronavirusets tider".
...inte om mera toapapper åt svensken...
Tack! Så oerhört vist och insiktsfullt och jag stämmer in i din bön.
Rosie säger: Hej! Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg. Men all vår skuld lade Herren på honom. Jes 53. Tack Jesus! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen