Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-17 av Anonym.
Kraft
1Kor 4:20 Guds rike består inte i ord utan i kraft.
Hur/vad menar Paulus?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-02-17 av Anonym

Ett stycke längre ner talar aposteln om kraften när han säger ”I vår Herres Jesu Kristi namn skall vi, ni och min ande, komma tillsammans med vår Herres Jesu Kristi kraft”, 1 Kor 5:4. Man förstår ofta meningen med en vers om man läser och studerar den i sitt sammanhang. Ofta finner man då en förklaring på vad som menas. Några hade blivit ”uppblåsta” (högmodiga?) och talade uppblåsta ord men saknade ”Herren Jesu Kristi kraft”, som är en förutsättning för Guds rike. Kan den tolkningen stämma, tror du?

Anonym
#2. Publicerat 2020-02-18 av Anonym

Ett stycke längre ner talar aposteln om kraften när han säger ”I vår Herres Jesu Kristi namn skall vi, ni och min ande, komma tillsammans med vår Herres Jesu Kristi kraft”, 1 Kor 5:4. Man förstår ofta meningen med en vers om man läser och studerar den i sitt sammanhang. Ofta finner man då en förklaring på vad som menas. Några hade blivit ”uppblåsta” (högmodiga?) och talade uppblåsta ord men saknade ”Herren Jesu Kristi kraft”, som är en förutsättning för Guds rike. Kan den tolkningen stämma, tror du?

Ja något sådant. Ett annat ställe.

2 Kor 10:
1 Jag, Paulus, som är så ödmjuk när jag möter er ansikte mot ansikte men modig när jag är långt borta, jag uppmanar er vid Kristi mildhet och godhet 2 och ber: tvinga mig inte att vara så modig och bestämd hos er som jag inte tvekar att vara mot vissa som menar att vi går fram på världens vis. 3 För även om vi lever i världen, strider vi inte på världens sätt. 4 Vapnen vi strider med är inte köttsliga utan har kraft från Gud? att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader 5 och allt högt som reser sig mot kunskapen om Gud. Vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus, 6 och vi är beredda att straffa all olydnad så snart er lydnad blivit fullständig.
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen