Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2020-01-24 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Vilken bibelbok?
Har en vän som är ateist, men vill veta mer om kristen tro. Frågade nu var i bibeln som jag rekommenderar att börja läsa för en som inte har en aning om vad det handlar om. (Intressant hur lite folk vet nuförtiden).

Själv tänkte jag föreslå Johannes evangelium, RomarbrevetOrdspråksboken och första Moseboken, men jag blir osäker. Vad säger ni? Själv har jag blivit genomsyrad med bibeln sedan barnsben så det jag gillade när jag började läsa själv och senare i livet är ju verkligen inte samma sak. Hur var det för er som var lika ovetande som nutidens svenskar när ni började läsa? Tips.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-01-24 av Anonym
Vad roligt! :-)
Jag tänker på en väg för en helt ovetande, och på en väg för en nyfrälst.
För en ateist utan kunskap skulle jag rekommendera att börja med evangelierna och allt vad Jesus sa och gjorde. Att börja med Matteus och gå framåt. Sedan fortsätta med Apostlagärningarna och breven i följd. (Och hoppa över Uppenbarelseboken.)
Moseböckerna kan i en början vara svåra, på det sättet att man kan fastna redan i jättar och "halvgudar"...som även kristna gör. ;-)
Som nyfrälst skulle jag rekommendera djupare läsning av Johannesevangeliet, Romarbrevet och Jesaja. Det gjorde jag, och dessa är ljuvliga för en nyfrälst. :-)

Men om jag satt med, fick frågor, och fick visa texter genom Ordet, så skulle jag välja att visa Messianska profetiorna och sedan deras uppfyllelse, och vad som gäller för oss i det Nya förbundet/testamentet idag.
Tillit
#2. Publicerat 2020-01-24 av Tillit
Ja du har rätt. Första Moseboken innehåller ganska mycket svårsmält som jag kunde "lyfta på hatten åt" som ung eftersom jag inte behövde hänga upp mig på svåra saker då jag redan hade upplevt frälsningen.
Huldah
#3. Publicerat 2020-01-27 av Huldah

Jesaja tycker jag med, särskilt kap 40. Vers 22 talar om jordens rund! Hur kunde man veta att jorden var rund, på den tiden?

44:28: (förutsades INNAN Kores, ens var född!:

"Jag är den som säger om Koresh: "Han är min herde, han ska fullborda allt jag vill. Han ska säga om Jerusalem: Det ska byggas upp, och till templet: Din grund ska bli lagd på nytt."

Hebreerna 3:

"Men Jesus är värd mer ära än Mose, liksom husbyggaren hedras mer än själva huset. 4 Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt. 5 Mose var betrodd i hela Guds hus, som en tjänare, för att vittna om det som sedan skulle förkunnas. 6 Men Kristus är betrodd som Son att råda över Guds hus. Och hans hus är vi, när vi håller fast vid vår frimodighet och ära i hoppet."


Anonym
#4. Publicerat 2020-01-27 av Anonym

Jesaja tycker jag med, särskilt kap 40. Vers 22 talar om jordens rund! Hur kunde man veta att jorden var rund, på den tiden?

Den kan va rund som en LP-skiva. I två dimensioner. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att den är rund som en boll.
Huldah
#5. Publicerat 2020-01-30 av Huldah
Den kan va rund som en LP-skiva. I två dimensioner. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att den är rund som en boll.
Det hebreiska ordet "chugh", kan också betyda "sfär", bl a i Wilsons Old Testament Word Studies, Moffats...
Anonym
#6. Publicerat 2020-01-30 av Anonym
Det hebreiska ordet "chugh", kan också betyda "sfär", bl a i Wilsons Old Testament Word Studies, Moffats...
Där ser man. Man lär sig något varje dag.
Anonym
#7. Publicerat 2020-01-30 av Anonym
Har en vän som är ateist, men vill veta mer om kristen tro. Frågade nu var i bibeln som jag rekommenderar att börja läsa för en som inte har en aning om vad det handlar om. (Intressant hur lite folk vet nuförtiden).

Själv tänkte jag föreslå Johannes evangelium, RomarbrevetOrdspråksboken och första Moseboken, men jag blir osäker. Vad säger ni? Själv har jag blivit genomsyrad med bibeln sedan barnsben så det jag gillade när jag började läsa själv och senare i livet är ju verkligen inte samma sak. Hur var det för er som var lika ovetande som nutidens svenskar när ni började läsa? Tips.
Jag skulle inte styrt för mycket eller haft några förutfattade meningar om vad som är svårt eller lätt att förstå. Att undvika GT har inte främst att göra med att det är svårt att förstå, men att det inte är lika relevant som NT. Den enda rekommendationen jag därför skulle gjort är att börja i NT. Jag tror man bör vända frågan till vännen var denne anser det mest relevant att börja. Vanligtvis brukar man börja i böjan av en story. Men låt det var upp till vännen. Nu börjar vännens resa och du får följa med. Inte heller för mycket pekpinnar. Exempelvis om vännen kör fast, kanske en fråga kan vara "varför", och inte reflexmässigt hoppa till en annan bok bara för att det blev "svårförståeligt". Och inte heller "Ja, men du bör nog inte börja där". Låt det bli upp till vännen, och var en ledsagare under resan, där vännen har möjlighet att tälla frågor och du möjlighet att svara. Låt det bli en upptäcktsfärd snarare än ett projekt där en viss textmängd ska avverkas under en viss tid. Jag skulle inte heller rekommendera att börja med Uppenbarelseboken, men inte heller rekommendera att låta bli. Kan hända fascineras vännen av det som står där. Där står också mycket underbart, även om det generellt kan vara svårt att ta till sig allt i början. Det viktigaste är att det väcker nya frågor och nyfikenhet. Guds vägar är förunderliga, och vi bör inte styra för mycket. Det är elden som hålls briannde och möjliggör skattjakten i sökandet efter sanningen. Låt det förbli levande och dynamiskt. Därför skulle jag inte föreslå någonting, men istället låta vännen, med din hjälp, resonera sig fram till vilken bok som kan vara lämplig att börja med. Vi tror att när någon läst en bok så har denne avverkat den och så går man vidare till nästa och säger "check". Men så enkelt är det inte alltid. Kanske kommer din vän att fastna för en bok och läsa den 10 ggr. Kanske vännen börjar forska och studera utan att vännen ens känner till termen "bibelstudium". Och vad bör egentligen vara drivkraften? Vännen säger att denne vill veta mer om kristen tro. Men mer än kunskap måste ju vara drivkraften att få reda på sanningen. Finns det en törst och en hunger efter sanningen i.e. Guds vilja (om han finns), då kommer den att styra bibelläsandet.
Anonym
#8. Publicerat 2020-01-31 av Anonym
Om frågan kommer om vilken bok (brev) man ska läsa, och vi ger en tydlig rekommendation, uppstår samma fråga när det brevet är färdigläst. Då styr vi processen. Vi måste tro att Gud leder männisors hjärtan om han bjuds in; att han vandrar med en människa redan innan hon helt vänt om.
AllanE
#9. Publicerat 2020-02-01 av AllanE
Jag har ju varit ateist, så kanske mina råd kan vara till nytta.
Åtminstone kan jag ju berätta hur jag började.
Under konfirmationstiden läste vi Markusevangeliet.
Det är bra för nybörjare eftersom det är kortast och enklast.
Ebbe Hagard var förståndig som valde det åt oss.

Sedan började jag från början och läste Bibeln rakt igenom från början till slut.
Första gångerna hoppade jag över släkttavlorna.

Det här är den ordningaen som Gud har valt, och jag tror inte att någon mänsklig vishet kan välja på ett bättre sätt.
Ser man på det rent sakligt är GT mycket mera lättläst än NT. Och det gäller speciellt breven. Uppenbarelseboken är mera lättläst, men också svårare att förstå. Det tror jag är ett av skälen till att Gud har placerat den sist.

Under många år fortsatte jag på det sättet. När jag hade läst ut Bibeln började jag om från början igen. Numera läser jag även släkttavlorna. Det gick upp för mig att en gång skall jag träffa de här personerna. Då är det ju bra att veta vad de heter.

Sedan många år gör jag så här: En bok ur GT, ett evangelium (inkl APG och UPP), ett brev, nästa bok i GT osv.
Dessuteom läser jag även ett avsnitt ur Psaltaren varje dag.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen