Rosie säger: Hej! Det finns ingen större välsignelse än att få uppleva Guds närvaro i sitt liv! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Stella-Ann
Skapat 2019-12-23 av Stella-Ann, kvinna, 34 år, Jönköpings län.
Guds dom, hur ser du som kristen på denna fråga?
Guds dom, hur ser du som kristen på denna fråga?
Eller vilket text- och videomaterial du delar, jag är mycket tacksam. Eftersom jag vill veta hur dom fungerar när Gud återvänder. Jag tror inte att det är enkelt att bedöma otroende, för Bibeln säger tydligt: "Ty tiden är inne att domen skall begynna, och det på Guds hus; men om begynnelsen sker med oss, vad bliver då änden för dem som icke hörsamma Guds evangelium?" (Petrusbrevet 4:17) Kanske finns det många sätt att bedöma. Otroende har otroende domar. Det är annorlunda för kristna. När allt kommer omkring räddar Gud dem som tror på honom.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-12-24 av Anonym
Hej Stella-Ann! Här skickar jag en länk längst ner från Bibelfokus.se som jag rekommenderar där Lennart Jareteg delar sina tankar om domen.

Hoppas att denna länk kan vara till en vägledning och jag önskar dig en riktigt god jul!

http://www.bibelfokus.se/domen
Anonym
#2. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Domen är att människan älskar lögnen mer
än sannimgen, och sanningen är Guds ord som
är Jesus. Han är sanningen i person.

Det är alltså människan som hatar Herren, och
det är domen. Herren hatar ingen.

Läs Johannesevangeliet 3:16-21, och då
särskilt vers 19!

Dock: det är Herrens ande som uppenbarar
domen för världen (Johannesevangeliet 16:8).
Anonym
#3. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Måste säga att det finns många bibelställen där Bibeln lär klart och tydligt att Gud hatar vissa saker.
I Ordspråken 6: 16–19 listas sju saker som Herren hatar:
”16 Sex ting är det som HERREN hatar, ja, sju som han avskyr: 17 stolta ögon, en lögnaktig tunga, händer
som utgjuter oskyldigt blod, 18 ett hjärta som smider onda planer, fötter som skyndar till det som är ont,
19 den som främjar lögn genom att vittna falskt och den som vållar trätor mellan bröder.”

Anonym
#4. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Måste säga att det finns många bibelställen där Bibeln lär klart och tydligt att Gud hatar vissa saker.
I Ordspråken 6: 16–19 listas sju saker som Herren hatar:
”16 Sex ting är det som HERREN hatar, ja, sju som han avskyr: 17 stolta ögon, en lögnaktig tunga, händer
som utgjuter oskyldigt blod, 18 ett hjärta som smider onda planer, fötter som skyndar till det som är ont,
19 den som främjar lögn genom att vittna falskt och den som vållar trätor mellan bröder.”

Det är sant att Gud vredgas på all ogudaktighet. Hans namn är Nitälskare, och drabbar avguderiet (som tex är det du citerar). Denna nitälskan för sitt hus tar sin ände först i Guds verk på korset.

... och det är beviset på att Gud är kärlek:
Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare. Så stor är Herrens nitälskan (se första budet!)
Anonym
#5. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Jag skulle ha varit tydligare tidigare men reagerade bara på det du skrev om att ”Herren hatar ingen”?
Därför skrev jag att det finns många bibelställen där Bibeln lär klart och tydligt att Gud hatar vissa saker.
I Joahnnes 3:36 står det; Den som tror på Sonen har evigt liv, men den som inte tror på Sonen ska inte få se livet, utan Guds vrede förblir över honom.

”(se första budet!)” Syftar du på 2 Mosebok kapitel 20 där det står;
”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.”?

Du skrev att ”Hans namn är Nitälskare”? Jag vet att Herren har många namn och är en nitälskande Gud men visste inte att hans namn är Nitälskare. Vart står det i Bibeln? Hoppas att det inte tas på fel sätt men jag är jätteintresserad med allt som står i Bibeln och vill lära mig mer.

Guds frid
Anonym
#6. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Ka, den som inte hörsammar Sonen har Guds nitälskan
förblivande över sig. Den som hatar Guds
gärningar är förstås en avgudadyrkare.
Guds gärningar förklarar Herren i Joh 6:28-29.
Att vi tror på den Gud sänt, alltså Jesus.

Ja, jag syftade med "första budet på 2 Mose
20:2-6.

"Herren heter nitälskare": 2 Mose 34:14.

Guds frid, och god jul!
Anonym
#7. Publicerat 2019-12-25 av Anonym
Tack ska du ha Kalvdans! Uppskattar det verkligen. Lärde mig något nytt i Guds ord.

God jul
Roffe
#8. Publicerat 2021-05-01 av Roffe

Alla skall dömas inför Gud. Bibeln säger i Uppenbarelseboken 20:12 Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar.

Människorna blir dömda efter vad de har gjort. Bibeln säger i Matteusevangeliet 16:27 Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar.

Anonym
#9. Publicerat 2021-05-11 av Anonym
Liten enkel reaktion. Alla ska bli dömda. Men en dom kan vara frikännande också! Sen säger Paulus tydligt, bla.i 1 Kor. 3-4 att hela livet är en tillväxt, ett Guds bygge, och att vi ska få lön efter det. Utan helgelse får ingen se Gud säger Hebréerbrevets författare, 12:14. Det är en Väg att vandra säger Jesus själv; Luk. 9:23-25, vårt inre hus måste byggas; Matt. 7:11, Matt. 7:24-27, Matt. 10:32-39. Varför jag reagerar: Det gör jag jämt så fort detta kommer på tal. Det finns ett oskönt missbruk av ordet "frälst" här där jag bor, man förstår inte att det är man själv som ska växa upp. Är man frälst så kan man tydligen göra vad som helst mot sin nästa och ändå bli förlåten! Men vi ska arbeta med fruktan och bävan på vår frälsning säger Paulus; Fil. 2:12-16. Den Helige Ande är en PERSON, den tredje personen i Gudomen och inte den heliga andan som Han så ofta blir reducerad till. Man kan kränka Honom, Hebr. 6:4-8, genom att med vilje bete sig ont mot sin nästa. Man kan släcka Hans eld inom sig genom att hindra nådegåvorna från att flöda i församlingen, tex. hindra profetia; 1Tess. 5:12-25, och förneka Honom så pass i sitt liv att man blir utestängd från Gudsriket; Matt. 12:(22-)31-37. Kort: Den som tror på Jesus och har lagt över sitt liv till Honom har fått frälsningen, Den Helige Ande, inplanterad i sitt hjärta, men det är en RELATION som ska vårdas! "Om ni FÖRBLIR i mig, så be om vad ni vill, och ni ska få det"; Joh. 15:1-17. Extra tydlighet: Jesus kallas för "Guds Ord" i Joh. 1:1-16. Ergo: Vi ska studera Gudsordet och göra som Han befaller, leva i bön och tillit till Honom. Ordet "befaller" är alltså ett stark ord här, en Guds order - att vi SKALL älska varandra.
Anonym
#10. Publicerat 2021-05-12 av Anonym
Liten enkel reaktion. Alla ska bli dömda. Men en dom kan vara frikännande också! Sen säger Paulus tydligt, bla.i 1 Kor. 3-4 att hela livet är en tillväxt, ett Guds bygge, och att vi ska få lön efter det. Utan helgelse får ingen se Gud säger Hebréerbrevets författare, 12:14. Det är en Väg att vandra säger Jesus själv; Luk. 9:23-25, vårt inre hus måste byggas; Matt. 7:11, Matt. 7:24-27, Matt. 10:32-39. Varför jag reagerar: Det gör jag jämt så fort detta kommer på tal. Det finns ett oskönt missbruk av ordet "frälst" här där jag bor, man förstår inte att det är man själv som ska växa upp. Är man frälst så kan man tydligen göra vad som helst mot sin nästa och ändå bli förlåten! Men vi ska arbeta med fruktan och bävan på vår frälsning säger Paulus; Fil. 2:12-16. Den Helige Ande är en PERSON, den tredje personen i Gudomen och inte den heliga andan som Han så ofta blir reducerad till. Man kan kränka Honom, Hebr. 6:4-8, genom att med vilje bete sig ont mot sin nästa. Man kan släcka Hans eld inom sig genom att hindra nådegåvorna från att flöda i församlingen, tex. hindra profetia; 1Tess. 5:12-25, och förneka Honom så pass i sitt liv att man blir utestängd från Gudsriket; Matt. 12:(22-)31-37. Kort: Den som tror på Jesus och har lagt över sitt liv till Honom har fått frälsningen, Den Helige Ande, inplanterad i sitt hjärta, men det är en RELATION som ska vårdas! "Om ni FÖRBLIR i mig, så be om vad ni vill, och ni ska få det"; Joh. 15:1-17. Extra tydlighet: Jesus kallas för "Guds Ord" i Joh. 1:1-16. Ergo: Vi ska studera Gudsordet och göra som Han befaller, leva i bön och tillit till Honom. Ordet "befaller" är alltså ett stark ord här, en Guds order - att vi SKALL älska varandra.
Tror du att vi släcker den helige Ande så lätt, och att Jesus överger oss så lätt?
Rosie säger: Hej! Det finns ingen större välsignelse än att få uppleva Guds närvaro i sitt liv! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen