snömannen säger: Godmorgon alla är där ute på Kd, får önska en trevlig dag till er! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Roffe
Skapat 2019-12-15 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

https://kurera.se/finns-det-nagon-poang-med-att-ses-i-det-verkliga-livet/

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-12-15 av Anonym

”Finns det någon poäng med att ses i det verkliga livet?”

https://kurera.se/finns-det-nagon-poang-med-att-ses-i-det-verkliga-livet/
Egentligen rätt hemskt. Detta är nog en bättre smiley i sammanhanget:
Anonym
#2. Publicerat 2019-12-15 av Anonym
Men det självklara svaret på frågan måste väl iallafall vara att det finns en stor poäng med att synas i det verkliga livet. Iallafall jag låter gärna telefonen bli kvar i fickan eller hemma för att kunna njuta av att träffa folk.
Anonym
#3. Publicerat 2019-12-15 av Anonym
Men det självklara svaret på frågan måste väl iallafall vara att det finns en stor poäng med att synas i det verkliga livet. Iallafall jag låter gärna telefonen bli kvar i fickan eller hemma för att kunna njuta av att träffa folk.
Absolut! Och det är väl också vad som kommer fram i artikeln. Det finns en poäng! Men om statistiken säger att "vi" (mest ungdomarna väl...?) tafsar på mobilen 2600 gånger per dygn - då är det värt en inte alltför glad smiley. Den siffran låter i mina öron helt horribel!
Tillit
#5. Publicerat 2019-12-16 av Tillit
Absolut! Och det är väl också vad som kommer fram i artikeln. Det finns en poäng! Men om statistiken säger att "vi" (mest ungdomarna väl...?) tafsar på mobilen 2600 gånger per dygn - då är det värt en inte alltför glad smiley. Den siffran låter i mina öron helt horribel!
Är det 2600 knapptryckningar och skrollningar? Jag kom nog upp i det ibland när jag var inne i plattjordstråden som mest och dessutom svarar jag på jobbmejl via telefonen. Lägg till kontakt med barn och barnbarn, mamma och syskon världen över via Messenger och WhatsApp och att läsa nyheter från och till så är jag nog en av dem som du inte skulle göra en smiley för...

Det är möjligt att det är sorgligt, men jag tror att det finns en balans och att det inte bara är av ondo.
Tillit
#6. Publicerat 2019-12-16 av Tillit
När jag var ung så var jag en sån som sprang iväg till uppslagsverket i pappas bokhylla när vi diskuterade saker vid matbordet och inte var överens eller var okunniga om vissa fakta. Nu tar jag i dylika situationer fram telefonen och googlar. En regel som då säger att nu har vi telefonförbud bara för att vi ska umgås blir då en för mig kontraproduktiv lag. Allt beror väl på till vad och hur man använder skärmen. Inte antalet tryckningar.

Därmed inte sagt att jag inte håller med om problemet som artikeln tar upp.
Anonym
#7. Publicerat 2019-12-16 av Anonym
Jo jag vill träffas IRL

Det finns en hel del vettigt i artikeln. Det är lätt att "swipa" till vänster (t.ex. Tinder) du väljer bort en människa oftast på att ytligt och snabbt utan att egentligen veta något om människan utan bara välja utifrån ett foto.
Tyvärr blockeras jag en del av de fakta som refereras till.
Att vi rör telefonen 2600 gånger per dag tror jag inte på!
Om vi antar att dagen är 16 timmar lång (vi sover ca 8 timmar)
Då måste vi göra telefonen med 22 sekunders intervall under 16 timmar VARJE dag.
Nja jag är ytterst tveksam.
Att empati minskat med 40% på 20år. Hur mäter man det?
Källkritik... :-)
Tillit
#8. Publicerat 2019-12-16 av Tillit
Att vi rör telefonen 2600 gånger per dag tror jag inte på!
Om vi antar att dagen är 16 timmar lång (vi sover ca 8 timmar)
Då måste vi göra telefonen med 22 sekunders intervall under 16 timmar VARJE dag.
Nja jag är ytterst tveksam.
Att empati minskat med 40% på 20år. Hur mäter man det?
Källkritik... :-)
Det var därför jag undrade vad de räknar som en touch på mobilen. Om det är knapptryckningar så överstiger jag medel många gånger om....
Vad betyder annars "rör vid telefonen"? En gång varje gång jag snuddar vid den? Måste jag lägga ifrån mig den för att det ska räknas som en ny gång? Helt värdelös fakta om man inte vet sådant.
Anonym
#9. Publicerat 2019-12-16 av Anonym
Det var därför jag undrade vad de räknar som en touch på mobilen. Om det är knapptryckningar så överstiger jag medel många gånger om....
Vad betyder annars "rör vid telefonen"? En gång varje gång jag snuddar vid den? Måste jag lägga ifrån mig den för att det ska räknas som en ny gång? Helt värdelös fakta om man inte vet sådant.
Jag funderade också på det rimliga men orkade inte göra beräkningen just då. Jag nöjde mig med det jag själv kan se och bekräfta - att knappast någon (iaf yngre - och många tjejer/kvinnor) person som jag ser ute gör något annat än tittar ner på sin mobil. (I situationer som annars skulle innebära enbart väntan: se ut i luften, prata med någon främling bredvid el. dyl.)
Tillit
#10. Publicerat 2019-12-16 av Tillit
Jag funderade också på det rimliga men orkade inte göra beräkningen just då. Jag nöjde mig med det jag själv kan se och bekräfta - att knappast någon (iaf yngre - och många tjejer/kvinnor) person som jag ser ute gör något annat än tittar ner på sin mobil. (I situationer som annars skulle innebära enbart väntan: se ut i luften, prata med någon främling bredvid el. dyl.)
Det här är korrekt och idag måste man nog bestämma sig för att göra ingenting någon tid varje dygn. Resan till och från jobbet kunde vara en sån tid förr. Då man kanske satt och stirrade ut genom fönstret och bara ränsade hjärnan från aktiva intryck. Tror att vi behöver det ibland. Eller som du säger, se en medmänniska.
snömannen säger: Godmorgon alla är där ute på Kd, får önska en trevlig dag till er! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen