Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-12-06 av Anonym.
Skapelsebevis från Sydamerika
https://www.himlentv7.se/vod/player/41135/

Dr Patton undersöker ceremoniella gravstenar från inkagravar i Peru (från 500-1500 f.Kr.). Nästan en tredjedel av stenarna avbildar specifika dinosaurietyper.

Evolutionsscenariot hävdar att människan och dinosaurier är åtskilda med minst 65 miljoner år.

Bibeln, evolutionen och arkeologi

Den här programserien tar tittaren med på en spännande resa i vetenskapliga utredningar och ger bevis för skapelsetro. Den utmanar evolutionsteorin med flertalet vetenskapliga bevis från runt om i världen. Grunden för tron på Guds Ord återupprättas.
Dr Don R. Patton har arbetat som geolog i USA, Kanada, Sydamerika, Europa och Australien. Han föreläser på universitet över hela USA och har deltagit i många offentliga debatter kring skapelse/evolution.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2019-12-06 av SweKiwi
Nja.

Det är många påståenden här och inga källor ges. Naturligt nog, eftersom det är ett tv-program och jag förväntar mig inte att se en lång lista med referenser i slutet, men eftersom påståendena i sig är smått otroliga så hade jag hoppats på ett djupare tag än bara »se resultatet här!«.

Jag ska bara ta upp två saker:

1) Dr Javier Cabrera och hans arbete nämns. Programledaren säger (05:10): »Han hade en del ›annorlunda‹ idéer. En del håller jag definitivt inte med om.« Varpå han går vidare och säger att han ändå är vetenskapsman och så vidare.

Vilka är dessa idéer? Tja, jag hittade Cabreras bok på nätet. I den kan man läsa att han anser att »människosläktet är runt 405 miljoner år gammalt«. Och att människan, eller något som liknar människor, kom från en annan planet. Tydligen någonstans ifrån stjärnbilden Plejaderna.

Ja, det är i sanning annorlunda idéer! Personligen har jag lite svårt att ta resten av någons påståenden på allvar, om man hävdar sådant här. Och vill man som utomstående ändå föra fram andra påståenden, så tycker jag nog man borde berätta om detta.

2) Hur kunde man rita upp de berömda Nazcalinjerna? I programmet påstås följande: »En sak vi fått veta är att de använde luftballonger, de flög. Det är häpnadsväckande.«

Man hänvisar till Jim Woodman, vars ballong »Condor One« omnämns på flera ställen om man letar. Men ingenstans kan man säkert slå fast att nazcafolket faktiskt flög i luftballonger, eller om de ens kunde få upp så stora saker i luften. Allt verkar hänga på att denne Woodman såg vad han tyckte såg ut som »ritningar« någonstans, utgick från de material som de hade på den tiden och sedan satte ihop en ballong som med hjälp av varm rök steg upp i luften. I halvannan minut eller så.

Det är inte ett konstaterande att nazcaindierna själva gjorde detta, ej heller att det var på detta sätt som de kunde rita upp sina linjer. Så därför borde man inte framstå det så heller. Man borde åtminstone ha den goda smaken att nämna att flera av linjerna kan ses från höjder i närheten...

/ Kiwi
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen