Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Ferguson
Skapat 2019-09-08 av Ferguson, man, 70 år, Jämtlands län.
Gen 6:1-4 controverse
John MacArthur, talar i länken jag skickar med, om den så kallade "änglateorin" men han gör det utifrån ett annat perspektiv än hur jag trott att det gick till. Det är 73 minuter bibelstudier!

https://www.youtube.com/watch?v=x-1Hi8Bk9A8

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2019-09-08 av Ferguson
MacArthur menar att "Guds söner" i 1 Mos 6 inte kan vara människor utan fallna änglar för vi är människors söner, inte Guds söner.

Förutom de två gångerna i 1 Mos 6 nämns "Guds söner" 4 gånger till i GT och alla syftar på änglar. Job 1:2, 2.1 38:7 och Ps 89:7; Ty vilken i skyn kan liknas vid HERREN, vilken bland Guds söner kan aktas lik HERREN?

När Jesus talar om Guds söner i Luk 20:36 gör han det utifrån att vi blir fult ut Guds söner i uppståndelsen;

"5men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män. 36De kunna ju ej heller mer dö ty de äro lika änglarna och äro, Guds söner, eftersom de hava blivit delaktiga av uppståndelsen. "

Vi är Guds söner av nåd genom tro men ännu inte fullt ut, det blir vi i samband med uppståndelsen. Först när vi iklätt oss uppståndelsekroppen blir vi lika änglarna och kan aldrig mer dö.

Eftersom det endast var Noa som var rättfärdig före floden så kan det inte varit människors söner som såg att människornas döttrar var fagra utan det var fallna änglar som lämnat sin sfär.

MacArthurs syn på nefilim var att de var väldiga män i ondska, diktator typen som funnits genom alla tider.



Anonym
#2. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
När vi säger att människan är ond betyder det alltid att människan står under ondskans makt. Ingen ondska kommer från Gud.

Vid fallet kliver onskans makt fram första gången, i eden, denna ondska besitter Satan och hans änglar, demoner.
Före floden var denna ondska fullkomligt utbredd, såpass att det endast, vid floden, fanns en enda rättfärdig familj att rädda.

Resten lät sig styras och intas av demoner, satans änglar.
Dessa änglar är skapade direkt av Gud, Guds söner.
Människan, kött är skapat av Gud, människan.

Dvs Guds söner är demoner iklädd kött. Människan blir demonernas boning på jorden.
Dvs när Guds söner gick in till människans döttrar var det "demonernas boning" köttet/människan som hade demonens samlag med kvinnan. Barnen blev ondskans barn som förde vidare ondskan på jorden.

Barnen blev inte halv ängel/halv människa, utan kött, endast kött, dvs människa rakt igenom, men en ondskans produkt eftersom människan lät sig intas av Guds fallna söner, demoner.

Att det står Guds söner visar endast skillnaden mellan det andliga och det fysiska. Demoner finns i andevärlden och kan inte föröka sig såvida inte en människa blir dess boning.
Vilka dessa människor var, som blev demoniska, säger inte Bibeln, men teorin att även Seths barn övergav Gud och lät sig intas av ondskans demoner är inte så långsökt eftersom det endast fanns en rättfärdig familj kvar att rädda. Hela jorden var korrupt...

Hursomhelst, Människans ondska har vid Noas tid nått chockerande proportioner, och Gud ångrar sin skapelse.
Ondskans nivå ger öppning för extraordinärt demoniskt liv/föröka ondskan genom människans reproduktion. Människans vilja att följa Gud är helt utplånad.
Textens vits är inte demonernas fall utan människans fall från Gud, vilket är totalt.

Änglarna i fängelse är dessa demoner, de som intog människan före floden i viljan att överglänsa Gud. Därför går Jesus ner till dem och proklamerar sin seger över dem.
men även efter floden fortsätter de fallna änglarnas/demoners försök att "ta över människan från Gud" och även idag, så frågan är hur demonisk den allra sista tiden blir eftersom människan skall bli lika likgiltig för Guds vilja innan Jesus återkommer.
Ferguson
#3. Publicerat 2019-09-08 av Ferguson
............Att det står Guds söner visar endast skillnaden mellan det andliga och det fysiska. Demoner finns i andevärlden och kan inte föröka sig såvida inte en människa blir dess boning.
Vilka dessa människor var, som blev demoniska, säger inte Bibeln, men teorin att även Seths barn övergav Gud och lät sig intas av ondskans demoner är inte så långsökt eftersom det endast fanns en rättfärdig familj kvar att rädda.
Hursomhelst, Människans ondska har vid Noas tid nått chockerande proportioner, och Gud ångrar sin skapelse.
Ondskans nivå ger öppning för extraordinärt demoniskt liv/föröka ondskan genom människans reproduktion. Människans vilja att följa Gud är helt utplånad.
Textens vits är inte demonernas fall utan människans fall från Gud, vilket är totalt.

Änglarna i fängelse är dessa demoner, de som intog människan före floden i viljan att överglänsa Gud. Därför går Jesus ner till dem och proklamerar sin seger över dem.
men även efter floden fortsätter de fallna änglarnas/demoners försök att "ta över människan från Gud" och även idag, så frågan är hur demonisk den allra sista tiden blir eftersom människan skall bli lika likgiltig för Guds vilja innan Jesus återkommer.
MacArthur menar att det inte är möjligt att veta hur det gick till när Guds söner intog männens kroppar men han lutar åt det du skriver utifrån;

"Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år"

Att det är människan fall det handlar om är ju klart för änglarna hade ju redan fallit. Avkomman blir präglad av sina demoniska fäder men inte halvänglar utan hel onda människor. Ja varför inte, det får samma konsekvens som om änglarna tagit deras kroppar.

Det dröjer ju inte länge så ser vi att samma sak sker igen för i Babel är det full fart utför igen. Denna gång splittrade Gud nationerna utöver jorden och de fick olika språk. Jesus säger att det ska bli som på Noas tid vi tidens slut. Vi kan vara säkra på att detta kommer att ske igen och jag tror vi ser det i den nya strävan efter Babels torn. Som jag tror är globalismen och dess längtan efter "a new world order". Därför tror jag att 1 Mos 6 är viktig att förstå så vi känner igen Satans strävan efter att regera över Guds skapelse.

Vi kristna kommer att vara i en liknande situation som Noa, vi talar om Gud men inte många hör och till sist kommer ingen att vilja höra evangelium. Därför tror jag att även vi kommer att lyftas upp i en ark men inte en på vatten utan en på luft, när Herren tar hem sin församling före Guds vred kommer över världen.
Anonym
#4. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
MacArthur menar att det inte är möjligt att veta hur det gick till när Guds söner intog männens kroppar men han lutar åt det du skriver utifrån;

"Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år"

Att det är människan fall det handlar om är ju klart för änglarna hade ju redan fallit. Avkomman blir präglad av sina demoniska fäder men inte halvänglar utan hel onda människor. Ja varför inte, det får samma konsekvens som om änglarna tagit deras kroppar.

Det dröjer ju inte länge så ser vi att samma sak sker igen för i Babel är det full fart utför igen. Denna gång splittrade Gud nationerna utöver jorden och de fick olika språk. Jesus säger att det ska bli som på Noas tid vi tidens slut. Vi kan vara säkra på att detta kommer att ske igen och jag tror vi ser det i den nya strävan efter Babels torn. Som jag tror är globalismen och dess längtan efter "a new world order". Därför tror jag att 1 Mos 6 är viktig att förstå så vi känner igen Satans strävan efter att regera över Guds skapelse.

Vi kristna kommer att vara i en liknande situation som Noa, vi talar om Gud men inte många hör och till sist kommer ingen att vilja höra evangelium. Därför tror jag att även vi kommer att lyftas upp i en ark men inte en på vatten utan en på luft, när Herren tar hem sin församling före Guds vred kommer över världen.
Ja Ferguson, Mose skrev inte dessa få rader utan orsak, och det är en varning för framtida kristna tror jag.
Lika lätt som Guds fallna änglar, demonerna, kunde inta svinahjorden kan de inta människan, det blir tydligt i NT. Och uppenbart i GT både före och efter floden då allt kött (på grund av demonisk bejakande) blev förkortat i både livstid och tid för ånger..

Demonerna är bundna av evangeliet. Jesus är vårt skydd, vår förmåga att urskilja andar, och därmed vår räddning en dag.
Vi kan titta på Job. Där tillåter Gud en prövning av satan, men trots allt som händer kan inte ondskans makt överta Jobs hjärta.. och segern är Guds med överflöd av välsignelser.
Det gäller att inte se olyckor och sådant som demoners makt över oss utan det är en prövning där Gud i slutänden alltid har makten när vi inte förnekar honom.
Att leva i Kristus, att leva Ordet, utan omskrivningar och världsliga omvägar, är människans räddning. Om du vill; Arken.
Ferguson
#5. Publicerat 2019-09-08 av Ferguson
Ja Ferguson, Mose skrev inte dessa få rader utan orsak, och det är en varning för framtida kristna tror jag.
Lika lätt som Guds fallna änglar, demonerna, kunde inta svinahjorden kan de inta människan, det blir tydligt i NT. Och uppenbart i GT både före och efter floden då allt kött (på grund av demonisk bejakande) blev förkortat i både livstid och tid för ånger..

Demonerna är bundna av evangeliet. Jesus är vårt skydd, vår förmåga att urskilja andar, och därmed vår räddning en dag.
Vi kan titta på Job. Där tillåter Gud en prövning av satan, men trots allt som händer kan inte ondskans makt överta Jobs hjärta.. och segern är Guds med överflöd av välsignelser.
Det gäller att inte se olyckor och sådant som demoners makt över oss utan det är en prövning där Gud i slutänden alltid har makten när vi inte förnekar honom.
Att leva i Kristus, att leva Ordet, utan omskrivningar och världsliga omvägar, är människans räddning. Om du vill; Arken.
Ja så är det Ordet är räddningen men jag tror det kommer en tid då det behövs en lika fysisk räddning från ondskan som den Noa fick erfara. Skillnaden kommer att vara att det finns möjlighet för de som inte tar märket att bli frälst. En möjlighet som förflodens människor inte hade, de fick de 120 årens tid till omvändelse.
Tillit
#6. Publicerat 2019-09-08 av Tillit
Ja så är det Ordet är räddningen men jag tror det kommer en tid då det behövs en lika fysisk räddning från ondskan som den Noa fick erfara. Skillnaden kommer att vara att det finns möjlighet för de som inte tar märket att bli frälst. En möjlighet som förflodens människor inte hade, de fick de 120 årens tid till omvändelse.
Så Jesu försoning är inte tillräcklig? Jesus plus ett villkor som bygger på en gärning? Att inte ta märket.
Anonym
#7. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
Så Jesu försoning är inte tillräcklig? Jesus plus ett villkor som bygger på en gärning? Att inte ta märket.
Hur ska detta med märket förstås egentligen? I Upp 13 står att vilddjuret tvingar ALLA att ta emot märket. Sedan kommer Guds dom över dessa som tagit emot märket.

Har de då ett val? Innan detta sker har "alla jordens invånare" blivit förledda att tillbe det första vilddjuret - alla som inte fanns mantalsskrivna i himlen innan världens skapelse.
Anonym
#8. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
Ja så är det Ordet är räddningen men jag tror det kommer en tid då det behövs en lika fysisk räddning från ondskan som den Noa fick erfara. Skillnaden kommer att vara att det finns möjlighet för de som inte tar märket att bli frälst. En möjlighet som förflodens människor inte hade, de fick de 120 årens tid till omvändelse.
Jag tror att på samma sätt som vi vill se Guds änglar bli fysiska varelser, (och inte demon-ondska i människan) och barnen som fysiska jättar (och inte ondskans barn) vill vi se märket som ett fysiskt märke och inte motsatsen till den Helige Andes sigill.

Människan vill se det fysiska som avgörande för människans räddning.
Det är inte mellan det fysiska Gud krigar med ondskan/satan.. striden står på andemakters mark. Och människans andliga tillhörighet, Gud kontra satan, är räddning resp. icke räddning
Anonym
#9. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
Det finns indirekt beskrivet vad detta märke är..
Jag läser två meningar: "Här visas de heligas uthållighet, de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus" Upp 14
och: Om någon ska gå i fångenskap, då går han i fångenskap. Om någon ska dödas med svärd, då dödas han med svärd. Här visas sig de heligas uthållighet och tro. Upp. 13

En parentes: De som inte håller fast vid Guds bud och lever i tron tillhör inte de som är uppskrivna i Lammets bok från begynnelsen.
Jag tror att i Guds tanke är Lammet slaktat från begynnelsen, dvs människan har möjlighet att bli frälst ändå från begynnelsen efter fallet. Men den retraktiva räddningen kommer vid korset när gärningen utförs av Jesus/Lammet.

Åter till märket: Märket är indirekt att förneka Gud, utifrån meningarna ovan.
Det är väl vår enda riktlinje att måste vi förneka Gud handlar det om satans märke.

Sägs märket vara ett fysiskt märket och vi fortfarande får tillåtelse att följa Guds bud och tron, ja då är det inte märket i Uppenbarelseboken.

Det finns väl kristna som tagit chippet under huden och fortfarande prisar Gud som sin Herre.
Anonym
#10. Publicerat 2019-09-08 av Anonym
Hur ska detta med märket förstås egentligen? I Upp 13 står att vilddjuret tvingar ALLA att ta emot märket. Sedan kommer Guds dom över dessa som tagit emot märket.

Har de då ett val? Innan detta sker har "alla jordens invånare" blivit förledda att tillbe det första vilddjuret - alla som inte fanns mantalsskrivna i himlen innan världens skapelse.
"Märket" är förförelse till avgudadyrkan. Att dyrka annat än Gud. Det finns många avgudar, och därför finns det endast avgudadyrkare och de som dyrkar Gud.
Parallell är 5 Mos. 13:1-4.
Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen