Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2019-08-04 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Efterlyser naturvetenskapliga beskrivningar i bibeln.
I den eviga tråden om en platt jord, så fick jag med väldigt hårda ord höra att jag inte tror på bibeln när jag anser att jorden är ett klot. Det fick mig att fundera på vilka bibelord som gör naturvetenskapliga anspråk. När är det bildspråk och symbolik och när är det sanningar utöver det? Jag vänder mig nu utanför tråden för att få med er andra som inte orkar diskutera just en platt jord eller ej. Det finns här flera som är betydligt mer bibelsprängda än jag och jag är tacksam för er input.

Börja gärna med att lista bibelställena innan ni säger om och motiverar varför ni anser att det ska läsas bokstavligt eller inte.

Som exempel. Jesus säger att himmelens stjärnor ska falla ner till jorden och Jesaja och Uppenbarelseboken talar om att himlen ska rullas ihop som en bokrulle. Dessa saker är tydligen för en plattjordare så viktigt att man inte tror på bibeln om man tror att jorden är rund och att stjärnorna finns i en rymd miljontals kilometer härifrån. Att jorden enligt samma böckers utsaga har fyra hörn behöver tydligen inte läsas lika bokstavligt.

Förr var de flesta vetenskapsmän troende och hämtade ibland även sin inspiration från bibeln för sina upptäckter. (Ska ge exempel på det sen.) Nu används snarare utsagor enligt ovan för att misskreditera bibeln.

Liberalteologer skulle säga att bibeln beskriver den världsbild som rådde när människor skrev den. Jag har inte den synen på bibeln utan tror att det finns en uppenbarelse som går över vad den som skrev orden själv kunde förstå och att det fortfarande finns uppenbarelser även för hur saker fungerar i den här världen att hämta.

Kom med listor på bibelord som beskriver vår fysiska värld och så kan vi sen diskutera hur de ska tolkas och om de strider mot eller bekräftar hur vi naturvetenskapligt ser på världen.

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2019-08-04 av AllanE
Tillit, Vi kan ju börja med bibelställena du nämner. Bibelställen som jag tror skall tolkas tämligen bokstavligt. Men ofta inte som folk tror att bokstaven säger. Jes 34:4 och Upp 6:14

Men jag kan ge fler 1Mos 1:1, 3, 5, 8 (även verserna 2, 4, 6 och 7 men dem kan vi spara så länge)
Så kan vi gå vidare 2Petr 3:10, Jes 65:20-25, Upp 20:5-6, Upp 21:1, Upp 21:12-17

Detta är några exempel. Men som jag skriver. Den bokstavliga tolkningen är i flera fall helt annorlunda än vad de flesta tror.
Anonym
#2. Publicerat 2019-08-04 av Anonym

Gjorde en sökning på tidskriften Genesis, som ägnar sig åt frågor om vetenskap, ursprung och skapelse. Enligt en historieprofessor vid namn Russel har endast fem (5) skriftställare under de 1500 första åren stött tanken på en platt jord. Men 1000-tals teologer och därmed kyrkan som helhet har alltid hävdat att jorden är rund. Redan de gamla grekerna förstod att jorden är rund. Den katolska kyrkans främste teolog, Thomas av Aquino, 1225-1274, trodde detta. Under 1800-talets hetsiga debatter som följde på ”upplysningstiden” och för att misskreditera kristendomen, spreds lögnen om kyrkan och plattjorden. Mer information finns i en artikel i Genesis från 1998:”Har kyrkan trott att jorden är platt?”, bläddra ner till sidan 8.

https://genesis.nu/site/assets/files/3254/genesis-1998-1.pdf

Anonym
#3. Publicerat 2019-08-04 av Anonym
Tillit, Vi kan ju börja med bibelställena du nämner. Bibelställen som jag tror skall tolkas tämligen bokstavligt. Men ofta inte som folk tror att bokstaven säger. Jes 34:4 och Upp 6:14

Men jag kan ge fler 1Mos 1:1, 3, 5, 8 (även verserna 2, 4, 6 och 7 men dem kan vi spara så länge)
Så kan vi gå vidare 2Petr 3:10, Jes 65:20-25, Upp 20:5-6, Upp 21:1, Upp 21:12-17

Detta är några exempel. Men som jag skriver. Den bokstavliga tolkningen är i flera fall helt annorlunda än vad de flesta tror.

Nåja Allan, det hebreiska ordet YOM betyder i alla fall en vanlig 24 timmars dag, vilket då sannolikt är den av Gud avsedda förståelsen.

https://genesis.nu/bloggar/annika-bjork/det-hebreiska-ordet-yom-betyder-en-vanlig-24-timmarsdag-i-1-mosebok/


Tillit
#4. Publicerat 2019-08-04 av Tillit
Job 38-40 innehåller mycket intressant.
Psaltaren 8:9 ska ha inspirerat till kartläggningen av havsströmmarna.
Job 9:6 och Psaltaren 75:4 talar om jordens pelare medan Job 26:7 talar om att jorden hänger på ingenting.
När Jesus frestas går han upp på ett högt berg och ser alla riken på jorden.
Tillit
#5. Publicerat 2019-08-04 av Tillit
Någon får gärna förklara ordet "fäste" eller "valv" (firmament) som det står om i 1 Mos 1:6-7. Det ligger ju till grund för plattjordarnas världsbild, men vad betyder det hebreiska ordet som kallas fäste?
AllanE
#6. Publicerat 2019-08-04 av AllanE
Nåja Allan, det hebreiska ordet YOM betyder i alla fall en vanlig 24 timmars dag, vilket då sannolikt är den av Gud avsedda förståelsen.https://genesis.nu/bloggar/annika-bjork/det-hebreiska-ordet-yom-betyder-en-vanlig-24-timmarsdag-i-1-mosebok/

Det hon skriver där är inte sant.
Att ordet yom i förening med ett räkneord skulle betyda just 24 timmar är ett påhitt som saknar stöd i Bibeln. Bibeln själv säger tvärtom mycket tydligt att yom i skapelseberättelsin INTE betyder 24 timmar.
Tillit
#7. Publicerat 2019-08-04 av Tillit

Det hon skriver där är inte sant.
Det är inte konstigt, ty föreningen Genesis har inte sanning som sitt riktmärke. Men den saken kan vi lämna därhän. Att ordet yom i förening med ett räkneord skulle betyda just 24 timmar är ett påhitt som saknar stöd i Bibeln. Istället är det något som vissa personer har hittat på för att komma bort från att universm är gammalt. Bibeln själv säger tvärtom mycket tydligt att yom i skapelseberättelsin INTE betyder 24 timmar. Men den som inte är så noga med att följa sanningen kommer med falska påhitt även när det gäller Bibelns texter.
Du har på ditt håll exakt samma arroganta attityd som Sanningssökare har angående plattjorden och "den falska vetenskapen". Det är trist för det gör samtal ganska meningslösa om ödmjukheten inför människors olika synpunkter och uppfattningar saknas.

Det gick inte en sida innan samtalet blev infekterat med "så här är det" och den som inte tycker som jag far med osanning och kommer med villfarelse.....

Jag tänkte med tråden fråga om era olika infallsvinklar för att förhoppningsvis lära mig något och eventuellt tillföra något litet.

Du får gärna vara övertygad evolutionist. Jag föraktar dig inte för det. Däremot föraktar jag arrogans och när människor sitter på höga hästar och anser sig sitta inne på hela sanningen.
AllanE
#8. Publicerat 2019-08-04 av AllanE
Någon får gärna förklara ordet "fäste" eller "valv" (firmament) som det står om i 1 Mos 1:6-7. Det ligger ju till grund för plattjordarnas världsbild, men vad betyder det hebreiska ordet som kallas fäste?

Det hebreiska ordet som översätts med "valv" eller "fäste" betyder varken det ena eller det andra.
Ordet är 'raqia' och betyder "expansion". Alltså universums expansion.
Det kommer av verbet 'raqa' som betyder "hamra ut (en plåt)", expandera, göra större och tunnare etc.
AllanE
#9. Publicerat 2019-08-04 av AllanE
Tillit:
Tack för påpekandet.
Helt korrekt att en diskussion skall vara saklig.
Jag har ändrat mitt inlägg #6
Tillit
#10. Publicerat 2019-08-04 av Tillit
Stort tack för båda de svaren. Och förlåt om jag tog i lite för hårt.
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen