Sommarsol säger: Sitter ute i solen och njuter av de varma strålarna . Värmer så skönt i ansiktet ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-07-21 av Anonym.
Får man framföra kritik mot kristna ledare/profeter?

Jag har nog för egen del en rätt klar bild av detta, men det kan ändå vara roligt och berikande att höra andras åsikter i detta för helt klar blir man aldrig.

Jag blev idag lite illa till mods när jag i mitt fb-flöde såg ett citat om vikten av att inte kritisera herrens smorda och profeter. Och det var också delat av en evangelist som jag respekterar. Men jag är själv lite allergisk mot denna typ av uttryck då det används främst av personer med, i mina ögon, tveksamma läror (för att uttrycka det milt).

Ja, vi ska vara försiktiga med att dömma och vi ska ha överseende med människor som kämpar. Men jag kan inte se att vi ska ha överseende med med falska lärare/falska profeter. Tvärtom uppmanas vi att avslöja dem.

Exempel på bibelord som kan stödja vikten av att inte kritera är:

Ett från 4 Mos 12. Där står det om hur Mirjam och Aron talade illa om/kritiserade Mose för att han tagit sig en nubisk kvinna som hustru. I 4 Mos 12:8 säger Gud: "Jag talar med honom ansikte mot ansikte, tydligt och inte i gåtor, och han får se Herrens gestalt. Varför var ni då inte rädd för att tala illa om min tjänare Mose?

Ett annat exempel är 1 Sam 26:23 där David säger: "...jag ville inte räcka ut handen mot Herrens smorde." Men detta handlar ju främst om att David inte ville döda Saul ', inte att han inte vågade kritisera honom. Ändå är det främst detta bibelord som används för att varna för att kritisera "Herrens smorda". David framförde ju själv kritik till Saul, både enskilt och inför andra. Står om det i 1 Sam 24 och 26.

Några bibelord som kan sägas stödja att det är ok att kritisera ledare när det behövs är:

Gal 2:11-14 Där tillrättavisar Paulus aposteln Petrus då han inte ville äta med hedningar efter judar kommit till Staden. Hur vågade Paulus? ;-)

I Ef 5:10 uppmanas vi att avslöja mörkrets gärningar: "Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället."

I 1 Joh 4 uppmanas vi att inte tro alla andar/profeter utan pröva dem, utan pröva dem om de kommer från Gud. Om det vore farligt att kritisera, skulle då Guds ord uppmana oss att pröva vad som kommer från Gud?

Vad tror du - får man framföra kritik till ledare och varna för felaktiga läror?


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-07-21 av Anonym
Kritisera med kärlek och skilj på sak och person. Tänk också på att ingen kristen ledare står högre i rang än Herrens profeter, evangelister och apostlar i gamla och nya testamentets skrifter. De är inte ens jämbördiga.

Satan är listig i att snärja de kristna i falska läror. Från otroende judar kommer många sådana sataniska förvillelser. Som sionismen, liberalteologi, befrielseteologi och influenser av kulturell marxism.
Anonym
#2. Publicerat 2019-07-21 av Anonym
Vi ska alltid pröva allt med Guds Ords hjälp.
Stämmer inte någons profetia eller uttalande, så ska vi varna andra.
Vi ska inte köpa allt som sägs, pga att det låter bra eller rätt, eller är från en viss predikant eller ledare.
Det är ju så villoläror och sekter uppstår. De kan låta rätt och bra, men är falska. Ledarna kan verka gudfruktiga och bibelsprängda...men kan leda andra vilse in i blindhet och avtrubbning.
Alla har vi ett ansvar inför Gud, för vår egen tro och för vad vi predikar vidare.
Bra att du lyfter ämnet, för det är jätteviktigt idag! Mycket konstigt finns det.
Anonym
#3. Publicerat 2019-07-21 av Anonym


Exempel på bibelord som kan stödja vikten av att inte kritera är:


Vad tror du - får man framföra kritik till ledare och varna för felaktiga läror?


1Tim 5 :19 Upptag intet klagomål mot någon av de äldste, om det icke styrkes av två eller tre vittnen.

Rom 16 : 17 Jag uppmanar er, bröder, att se upp för dem som skapar splittring och väcker anstöt mot? den lära som ni har fått undervisning i. Håll er borta från dem, 18 för sådana människor tjänar inte vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med fina ord och vackert tal?
Anonym
#4. Publicerat 2019-07-22 av Anonym
Tack alla för bra kommentarer och bra komplettering olw.
Sommarsol säger: Sitter ute i solen och njuter av de varma strålarna . Värmer så skönt i ansiktet ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen