TonyP säger: 9.30, snöblandat regn o ingen kö till ”varuhuset” i Ullared. Ha en Välsignad Dag som Medmänniska!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-07-12 av Anonym.
Vad lätt det är att gå fel idag...
Har nog aldrig varit lätt att navigera bland alla trosuppfattningar. Och vi är ju definitivt ingen homogen grupp här. Så det vill jag vara ödmjuk inför och vi får acceptera att vi kan tänka lite olika. Men konstaterar att det verkligen inte är lätt även för den som verkligen vill komma rätt.
En film som jag tycker är bra och lyfter fram skillnader är filmen ”American Gospel”. Tänker särskilt på en passus där de pekar på hur fel det kan bli om vi läser bibeln med oss själv i centrum, och när vi läser in oss själva i hjältarnas plats. David och Goliat är ett lysande exempel. Ingen av oss tänker att vi är Goliat, men vi är nog många som sett oss själva som David, som ”slungar trosstenar” mot det som representerar Goliat i våra liv. Men egentligen handlar berättelsen om ett folk som är under fiendens betryck. De är i behov av en frälsare, och Gud som älskar folket ser till så de får en frälsare. Vi är nog mer folket i denna berättelse och istället för att tacka Gud för frälsaren, så läser vi omedvetet gärna in oss själva i frälsarens plats. Att läsa bibeln med ödmjukhet är nog det bästa skyddet mot att gå vilse. Att låta Jesus vara hjälten. Att inte se sig själv som ett ”Lejon” utan då hellre en Åsna. Herren har förr låtit åsnor vara till välsignelse. Man kanske skulle passa på att lägga in en annons: ”matchande åsna sökes, och lejon undanbedes” ;-)

Många har säkert sett filmen, om inte så kan jag rekommendera den! :-)

https://youtu.be/ocHm18wUAGU

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-07-12 av Anonym
Bra film, tycker även jag. Absolut värd en timma av livet!
Huldah
#2. Publicerat 2019-07-16 av Huldah
Bra inställning! En som också hade den inställningen var Mac Millan som skrev boken "En vandring i tro".
TonyP säger: 9.30, snöblandat regn o ingen kö till ”varuhuset” i Ullared. Ha en Välsignad Dag som Medmänniska!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen