snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Ferguson
Skapat 2019-07-04 av Ferguson, man, 70 år, Jämtlands län.
Hesekiel 40-48
Här en länk till en bok om Hes 40-48 där författaren förklarar varför det blir djuroffer under milleniet. Den tillbakablickande tolkningen typ åminnelse för Kristi verk avvisas och en annan tolkning förs fram.

https://joelstrumpet.com/wp-content/uploads/2013/01/Problem-of-Sacrifices-PDF.pdf

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2019-07-04 av Ferguson
Här en sammanfattning av boken;

Ezekiel 40-48 indicates that during the millennium God's glory will return to the temple where sacrificial ritual will take place and in which offerings will make atonement. For Ezekiel the concept of atonement is the same as it was in the Book of Leviticus, namely, an act that wipes away and purges uncleanness. This purgation will be required because the divine presence will once again be dwelling in the land. As argued earlier, impurity is contagious to both persons and sancta. Further, impurity is inimical to Yahweh, who refuses to dwell among a people if uncleanness remains untreated. Because of God's promise to dwell on earth during the millennium (as stated in the New Covenant), it is necessary that He protect His presence through sacrifice. This function of sacrifices, according to the Book of Hebrews, is efficacious. However, this was never the purpose of Christ's sacrifice, for it dealt with the internal cleansing of the conscience. Therefore the two are harmonious. It should be further added that this sacrificial system will be a temporary one in tha t the millennium (with its partial population of unglorified humanity) will last only one thousand years. During the eternal state all inhabitants of the New Jerusalem will be glorified and will therefore not be a source of contagious impurities to defile the holiness of Yahweh.
Anonym
#2. Publicerat 2019-07-04 av Anonym
Inget försvar av djuroffer finns i det nya förbundet!
Ett återinförande av djuroffer finns inte i det nya testamentet och i Guds evangelium.

Det är en hädelse mot Jesus Kristus försoningsverk på korset, där hans blod för alltid är det som RENAR ALLA människor som blir frälsta.

Inget blod från djur renar människor efter Jesus blodsoffer!

Sprid inte propaganda och försvar av blodsritualer med djur i det nya förbundet!
Anonym
#3. Publicerat 2019-07-04 av Anonym
Ge mig en hint om vad som anses gälla när det kommer till det tredje templet och offertjänsten...

Är staten Israel landet där Gud samlar sitt folk judarna, och är det planerade templet med återinförd tempeltjänst (blodsoffer) det tredje templet i Jerusalem?

Kristna välsignar ovanstående arbete och ser det som en pågående uppfyllelse av profetia.

Och/eller.. Är tusenårsriket stunden och landet då judarna samlas och Hesekiel-templet det tredje templet i Jerusalem med återinförd tempeltjänst och blodsoffer..

Det finns kristna som både väntar på tusenårsriket och samtidigt välsignar landet Israel med det planerade tredje templet.. nyss hörde jag att den röda kon ev. blivit funnen.. nödvändig för profetian..sägs det.

Texten som presenteras här om offertjänsten i templet tycks vara exakt det dagens Israel planerar, skillnaden är väl då att Gud själv inte finns gående i landet, det som texten ovan antyder vara orsaken till blodsoffer..

Ni som tror på tusenårsriket..hur ser ni på dagens Israel och det planerade templet med offertjänst..??
Anonym
#4. Publicerat 2019-07-04 av Anonym

"Förra tisdagen blev tempelinstitutets Red Heifer-program välsignat med resultat; en helt röd kvinnlig kalv föddes, banade vägen för att återupprätta templet och markera det sista skedet av förlossningen.

För nästan tre år sedan invigdes tempelinstitutet sin ”Rais a red heifer” i Israelprogrammet. På grund av lagar som begränsar importen av levande nötkreatur till Israel importerade tempelinstitutet frusna embryon av röd angus och implanterade dem i israeliska inhemska kor. De gravida korna uppfostrades på boskapsrancher på olika platser i hela landet. Korna föder i sommar med flera kalvar som redan har fötts.
En vecka efter det föddes, var den nyfödda röda kvigan certifierad av en rabbinsk styrelse som uppfyller alla de bibliska kraven. Rabbinerna betonade att kvigan när som helst kunde få en fläck som gjorde det olämpligt. De kommer att inspektera kalven regelbundet för att verifiera dess tillstånd.

Den röda kvigan var huvudkomponenten i den bibliskt bemyndigade processen av rituell rening för orenhet som beror på närhet eller kontakt med en död kropp. Eftersom de element som behövs för denna ceremoni har saknats sedan förstörelsen av det andra templet, anses alla judar idag rituellt orena och därigenom förhindrar återkomsten av templets tjänst.
Den röda kvigan beskrivs i boken av siffror.

"Detta är den rituella lag som Hashem har befallt: Instruera B'nei Yisrael för att få dig en röd ko utan fläck, där det inte finns någon defekt och på vilket inget ok har lagts. Numbers 19: 2"


forts...
Anonym
#5. Publicerat 2019-07-04 av Anonym

Flera kvigor har hittats de senaste åren som tycktes kvalificera men i slutändan var olämpliga för ritualen. Tidigare denna månad ansågs två kalvar födda i Israel till ”Institute’s red heifer programvara olämpliga för mitzvahs uppträdande. En kalv var en tjur medan den andra, en kviga, hade en liten fläck av vitt hår som diskvalificerade henne.
Kvigan, född från en naturlig födelse, måste vara helt röd, med högst två icke-röda hår på sin kropp. Det får inte heller ha använts för något arbete eller vara genompyrd. Förekomsten av en sådan kviga anses vara en biologisk avvikelse och mycket sällsynt. Lyckligtvis kräver ritualen en oändligt liten mängd askor. Från Mose tid, som personligen förberedde den första kvigan, tills templet förstördes, var endast nio röda kvigor förberedda. Ändå var detta tillräckligt för att upprätthålla hela nationens rituella renhet i nästan 2000 år.

Enligt den judiska traditionen kommer det bara att finnas tio röda kvigor i mänsklig historia med den tionde kvällen som inleder den Messianska eran. Rabbi Moshe Ben Maimon (Maimonides), den mest kända medeltida judiska läraren känd av akronymet Rambam, skrev i sin förklaring av mitzvah att "den tionde röda kvigan kommer att uppnås av kungen Messias; kan han bli uppenbarad snabbt, Amen, det kan vara Guds vilja. "

Rabbi Chaim Richman, Internationella direktören för templetinstitutet, kommenterade detta på institutets hemsida.

"Om det inte har funnits någon röd kviga under de senaste 2000 år, kanske beror det på att tiden inte var rätt; Israel var långt ifrån redo. Men nu... vad kan det betyda för de tider vi lever i, för att få medel för rening så nära till hands? Med Maimonides ord i åtanke kan vi inte låta bli att undra och be: Om det nu finns röda kvigor... är vår den era som behöver dem? "

forts..
Anonym
#6. Publicerat 2019-07-04 av Anonym

Lagarna som rör mitzvah är myriad och anses av visarna vara den arketypiska ”chok”, ett oförklarligt Torah-bud som accepteras enbart på tro. Innan Israels land kom efter exodusen brändes kvigan utanför lägret. Under templets dagar togs kvigan till Olivberget över en grusväg som byggdes speciellt för detta ändamål för att säkerställa att det inte fanns någon oavsiktlig kontakt med områden längs vägen som kan ha blivit förorenad av döda kroppar.

Cederträ, isop och ull eller garnfärgad scarlet läggs till elden och resterande aska placeras i ett kärl som innehåller källvatten för att rena en person som har blivit rituellt förorenad genom kontakt med ett lik. Vatten från kärlet stänks på objektet, med hjälp av en bunt isop, på den tredje och sjunde dagen i reningsprocessen. Prästen som utför ritualen blir då rituellt oren och måste sedan tvätta sig och kläderna i rinnande vatten. Han anses vara oren tills kvällen.

Inte mindre stränga än de lagar som gäller kvigan är lagarna som gäller den plats där kvigan brinner. För nästan 30 år sedan genomförde Rabbi Yonatan Adler, som också är en arkeolog, en djupgående studie om de textrelaterade referenser till den plats där den röda kvigan brändes och publicerade resultaten i Torah-tidningen Techumin. Hans beräkningar baserade på ”Holy of Holies” ligger där Klippdomen står idag ledde honom till en plats där Dominus Flevit, en katolsk kyrka byggdes 1955, nu står. Arkeologiska undersökningar upptäckte unika egenskaper hos webbplatsen som motsvarade beskrivningar i Talmud."

Är det detta som kristna stödjer?

https://www.breakingisraelnews.com/113476/temple-institute-certifies-red-heifer/
Ferguson
#7. Publicerat 2019-07-04 av Ferguson
Ge mig en hint om vad som anses gälla när det kommer till det tredje templet och offertjänsten...Är staten Israel landet där Gud samlar sitt folk judarna, och är det planerade templet med återinförd tempeltjänst (blodsoffer) det tredje templet i Jerusalem? Kristna välsignar ovanstående arbete och ser det som en pågående uppfyllelse av profetia. Och/eller.. Är tusenårsriket stunden och landet då judarna samlas och Hesekiel-templet det tredje templet i Jerusalem med återinförd tempeltjänst och blodsoffer.. Det finns kristna som både väntar på tusenårsriket och samtidigt välsignar landet Israel med det planerade tredje templet.. nyss hörde jag att den röda kon ev. blivit funnen.. nödvändig för profetian..sägs det.Texten som presenteras här om offertjänsten i templet tycks vara exakt det dagens Israel planerar, skillnaden är väl då att Gud själv inte finns gående i landet, det som texten ovan antyder vara orsaken till blodsoffer.. Ni som tror på tusenårsriket..hur ser ni på dagens Israel och det planerade templet med offertjänst..??

Templet under millenniet blir det tredje ordningen som kommer att finnas i Jerusalem och det är där,
"vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud". 2 Tess 2

Vad andra kristna gör har jag inte koll på men personligen ser jag ingen orsak att hjäpa till i detta tempelbygge.

Det är inte Hesekiels tempel som byggs för skulle judarna bygga det i dagens Israel blev det omedelbar konfilkt muslimerna om inte annat så för Hesekiels tempels storlek.

Jag väntar inte på tusenårsriket och det bör ingen annan kristen göra heller utan vi bör vänta på Herrens ankomst för sin församlingen i uppryckandet. Vet inte vad den röda kon har med 3e templet att göra. 4 Mos 19:1-10

Det är inte dagens sekulära Israel som planerar templet utan det är rörelser inom olika judiska ortodoxa tradtioner och säkert även andra organisationer.
Men bland judarna finns det troende Messianska strömningar som väntar på uppfyllandet av den fråga Jesu lärjungar ställde "när i tiden skall du åter upprätta Israel?"
En fråga som Jesus svarade med "Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena. Det intressanta svaret blev inte ett förnekande utan ett, det kommer att ske men endast Fadern vet när.

Det finns ingen annan tid för detta upprättande av Israel annat än under ett kommande millennium
Anonym
#8. Publicerat 2019-07-04 av Anonym
Templet under millenniet blir det tredje ordningen som kommer att finnas i Jerusalem och det är där,
"vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud". 2 Tess 2

Vad andra kristna gör har jag inte koll på men personligen ser jag ingen orsak att hjäpa till i detta tempelbygge.

Det är inte Hesekiels tempel som byggs för skulle judarna bygga det i dagens Israel blev det omedelbar konfilkt muslimerna om inte annat så för Hesekiels tempels storlek.

Jag väntar inte på tusenårsriket och det bör ingen annan kristen göra heller utan vi bör vänta på Herrens ankomst för sin församlingen i uppryckandet. Vet inte vad den röda kon har med 3e templet att göra. 4 Mos 19:1-10

Det är inte dagens sekulära Israel som planerar templet utan det är rörelser inom olika judiska ortodoxa tradtioner och säkert även andra organisationer.
Men bland judarna finns det troende Messianska strömningar som väntar på uppfyllandet av den fråga Jesu lärjungar ställde "när i tiden skall du åter upprätta Israel?"
En fråga som Jesus svarade med "Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena. Det intressanta svaret blev inte ett förnekande utan ett, det kommer att ske men endast Fadern vet när.
tolkar
Det finns ingen annan tid för detta upprättande av Israel annat än under ett kommande millennium
.................................................................

Hur ser du då på Israel -48? De flesta kristna välsignar landet och ser Israels upprättande ske iom landets födelse -48, ett tidstecken.. en pågående uppfyllelse av profetior i GT och delvis i NT.
Alltså lärjungarnas fråga är på G och kristna väntar spänt på nästa punkt, dvs templet..

Varför tittar alla mot landet Israel och följer det som händer där?.. Bibeln tycks inte alls beskriva det som händer om man ska tro på din lära..alltså utifrån hur jag tolkar ditt svar..
Ferguson
#9. Publicerat 2019-07-04 av Ferguson
....Varför tittar alla mot landet Israel och följer det som händer där?.. Bibeln tycks inte alls beskriva det som händer om man ska tro på din lära..alltså utifrån hur jag tolkar ditt svar..
Israel -48 är en fråga som har många bottnar. Om Gud hade en aktiv roll i detta vet jag inte men att det var och fortsatt är ett kraftigt tidstecken är det ingen tvekan om. Jag tror många kristna har fallit för en romantiserad bild av Israel som det inte finns grund för i skriften. Men visst är det många kristna som välsignar landet och tycker det är ok vad judarna än gör. Men vi är inte kallade att välsigna landet Israel ochdess politik utan Abrahams säd, alltså det judiska folket var de än befinner sig. Men eftersom de flesta bor i Israel är det rimligt att be för och välsigna dem också där.

Jag följer ingen lära angående staten Israel utan jag läser bibeln. Där kan jag, utifrån det som sker nu förstå att tidstecknen"2Ifrån fikonträdet mån I här hämta en liknelse. När dess kvistar begynna att få save och löven spricka ut, då veten I att sommaren är nära. 33Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren" Matt 24:32-33

Verserna innan talar Jesus om vad som kommer att ske efter vedermödan i samband med att tusenårsriket upprättas;

30Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se ’Människosonen komma på himmelens skyar’ med stor makt och härlighet. 31Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.

Anonym
#10. Publicerat 2019-07-04 av Anonym
Det här är inte Israel:

"Jag följer ingen lära angående staten Israel utan jag läser bibeln. Där kan jag, utifrån det som sker nu förstå att tidstecknen"2Ifrån fikonträdet mån I här hämta en liknelse. När dess kvistar begynna att få save och löven spricka ut, då veten I att sommaren är nära. 33Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren" Matt 24:32-33"

Läs Luk. 21:29:

"Se på fikonträdet OCH PÅ ALLA TRÄD. När ni ser ATT DE KNOPPAS, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära."

snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen