Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-05-18 av Anonym.
Retreat
Kristen retreat är i mångt pch mycket inspirerad eller genomsyrad av andlig mystik. Ex andliga övningar av Ignatius av Loyola. Hur tänker ni kring det? Finns det en längtan till retreat bland Guds folk här i Sverige som inte baseras utifrån Ignitians spirualitet, Thomas Merton, Wilfred Stinissen, MArtin Lönnebo, Peter Halldorf m fl. utan enbart på Guds ord och författare som Frank Mangs, Sven Reichmann, Bonhoeffer m fl?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-05-18 av Anonym
"Asram" fanns ju tidigare i Umeå bl a med Svens Reichman och någon fler, men det är kanske 30 år sedan?
Nästan allt utom Katolsk mystik kunde vara intressant!
Anonym
#2. Publicerat 2019-05-18 av Anonym
Ashram finns fortfarande. Det kommer vara ett Ashram i Boliden under Pingsthelgen.
Roffe
#3. Publicerat 2019-05-18 av Roffe
"Asram" fanns ju tidigare i Umeå bl a med Svens Reichman och någon fler, men det är kanske 30 år sedan?
Nästan allt utom Katolsk mystik kunde vara intressant!
Anonym
#4. Publicerat 2019-05-19 av Anonym
Kristen retreat är i mångt pch mycket inspirerad eller genomsyrad av andlig mystik. Ex andliga övningar av Ignatius av Loyola. Hur tänker ni kring det? Finns det en längtan till retreat bland Guds folk här i Sverige som inte baseras utifrån Ignitians spirualitet, Thomas Merton, Wilfred Stinissen, MArtin Lönnebo, Peter Halldorf m fl. utan enbart på Guds ord och författare som Frank Mangs, Sven Reichmann, Bonhoeffer m fl?
Det kan finnas en sådan längtan, men för mig som inte vet något om retreater är det svårt att värdera det ena mot det andra. Vad innebär en sådan retreat? Vad är mål, syfte och innehåll?
Roffe
#5. Publicerat 2019-05-19 av Roffe
Kristen retreat är i mångt pch mycket inspirerad eller genomsyrad av andlig mystik. Ex andliga övningar av Ignatius av Loyola. Hur tänker ni kring det? Finns det en längtan till retreat bland Guds folk här i Sverige som inte baseras utifrån Ignitians spirualitet, Thomas Merton, Wilfred Stinissen, MArtin Lönnebo, Peter Halldorf m fl. utan enbart på Guds ord och författare som Frank Mangs, Sven Reichmann, Bonhoeffer m fl?


Mystik – en falsk frälsningsväg!

http://bibelfokus.se/mystiken

Anonym
#6. Publicerat 2019-05-26 av Anonym
Retreat betyder "Att dra sig tillbaka". Syftet är att dra sig undan en tid från sin vardag med allt stök och bök för att vara i stillhet och tystnad och lyssna in Herren. Det kan vara under 1 dag eller flera. Ofta finns ett givet upplägg och schema med bön, samlingar och egen tid. En del kan vara helt tysta medans andra delvis.
Anledningen kan vara att man behöver vila och återhämtning. En del står inför viktiga beslut och söker Herrens ledning mm.
Du har säkert läst länken i tråden.. Det mystika inslaget Ignitiansk Spirualitet innebär att man med andliga övningar ska nå Gud och öppna upp sig för honom. Men fokus ligger inte på Gud utan på dig själv. Du bär gudagnistan inom dig och med den ska du söka Herren. Människan själv måste sträcka sig upp mot Gud. Inspirationen kommer från Österländsk religion.

Men kristen tro är att Gud har kommit ner till oss och att vi är hans barn som i enkel förtröstan utan egen ansträngning får ta emot från honom det han vill ge oss. En vila utan prestation.

Retreat, fri från österländskt tankegods, baserad på biblisk grundval med enkelt barnaskap inför Fadern efterlyser jag i vårt land.
Anonym
#7. Publicerat 2019-05-26 av Anonym
Bra att du tar upp den österländska mysticismen, inlindat i ett till synes kristet emballage. Det finns många populära katolska författare som lär ut meditation och kontemplation. Och syftet är precis det du beskriver. Man öppnar dessutom upp sig för andra andar när man söker andligheten enligt deras metoder.
Ignatius av Loyola är grundaren av Illuminati dessutom. En av påvens största hjältar.

Jag har varit på ett retreat som den Svenska kyrkan höll i. En helt tyst retreat. Det var väldigt katolskt. De enda som pratade var prästerna, vid mötena och om man ville ha specialsamtal med dem (då fick man prata).
Mötena var likt klostrens, med samma typ av liturgi, sånger, böcker och mötestider. Där fanns dessa "andliga" ikoner att köpa också.
Jag åker inte på något liknande igen.

Varför betala en massa pengar för detta? Det är ofta dyrt. Ska det vara dyrt när syskon kommer tillsammans för att söka Gud?
Vi kan ha våra retreater hemma också, både med varandra men speciellt enskilt. Det krävs bara disciplinering och planering.
Anonym
#8. Publicerat 2019-05-27 av Anonym
Tack för ditt svar! Tänker exakt som du.. det ska inte kosta skjortan att söka Gud! Är lite kreativ av mig. HAr tänkt ut ett helt koncept kring detta. Men inser att ska man starta en retreatgård så blir det för dyrt. Har börjat tänka att inkludera möjligheten att ha en sådan verksamhet i mitt eget boende. Ett vackert ställe som erbjuder enkla men vackra omgivningar och boende. Men just nu funkar inte det. Har man tomma rum så kan man lika gärna fylla dem med människor.
OM Herren vill och jag får leva blir det verklighet.

Bra att du tar upp den österländska mysticismen, inlindat i ett till synes kristet emballage. Det finns många populära katolska författare som lär ut meditation och kontemplation. Och syftet är precis det du beskriver. Man öppnar dessutom upp sig för andra andar när man söker andligheten enligt deras metoder.
Ignatius av Loyola är grundaren av Illuminati dessutom. En av påvens största hjältar.

Jag har varit på ett retreat som den Svenska kyrkan höll i. En helt tyst retreat. Det var väldigt katolskt. De enda som pratade var prästerna, vid mötena och om man ville ha specialsamtal med dem (då fick man prata).
Mötena var likt klostrens, med samma typ av liturgi, sånger, böcker och mötestider. Där fanns dessa "andliga" ikoner att köpa också.
Jag åker inte på något liknande igen.

Varför betala en massa pengar för detta? Det är ofta dyrt. Ska det vara dyrt när syskon kommer tillsammans för att söka Gud?
Vi kan ha våra retreater hemma också, både med varandra men speciellt enskilt. Det krävs bara disciplinering och planering.
Anonym
#9. Publicerat 2019-05-27 av Anonym
Låter helt underbart, Glädjespridare! :-)
Önskar dig all framgång med det och alla välsignelser över dig och din framtid. De drömmar som ligger på våra hjärtan är ofta från Herren, de som ligger kvar och gror och manar och bara ökar i styrka och glädje.
Du får carpe morgondagen! :-)
Roffe
#10. Publicerat 2019-06-01 av Roffe
Tack för ditt svar! Tänker exakt som du.. det ska inte kosta skjortan att söka Gud! Är lite kreativ av mig. HAr tänkt ut ett helt koncept kring detta. Men inser att ska man starta en retreatgård så blir det för dyrt. Har börjat tänka att inkludera möjligheten att ha en sådan verksamhet i mitt eget boende. Ett vackert ställe som erbjuder enkla men vackra omgivningar och boende. Men just nu funkar inte det. Har man tomma rum så kan man lika gärna fylla dem med människor.
OM Herren vill och jag får leva blir det verklighet.


Bra!
Vi får be att du kan få till detta!
Jag har själv besökt en annan form att träffa kristna vänner. Är det flera som har erfarenheter om Ellel?

http://ellel.se/index.html

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen