Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2019-04-26 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Skapelsens upprättelse
Det finns i bibeln antydningar och löften om att inte bara människan, som genom frälsningen och att uppstå till härlighet blir återupprättad till den evighetsvarelse som hon var tänkt att vara från början, utan att även skapelsen skall bli återupprättad. Bibeln är ju tydlig med att människan har en särställning bland alla levande varelser på jorden, skapad till Guds avbild med en ande, vilket inte står om något djur. När jag följer era olika uppfattningar om tusenårsrike, "apokalyps", Jesu återkomst osv så är det inte alltid så lätt att hänga med i svängarna. Jämfört med den rent ateistiska/materialistiska världsbilden där livet är en parentes mellan två intigheter trots att den är betydligt längre än den tidslinje som ser ut att gälla för livet på den fallna världen enligt bibeln så omfattar ju bibeln även ett evigt liv i någon tillvaro. Uppenbarelsebolen talar om nya himlar och en ny jord.

Det finns ett antal frågor som jag ofta fått när jag under årens lopp har pratat med människor som inte har bibeln som sitt rättesnöre och vissa av dem funderar jag själv på ibland. Här är några exempel:

1. Vad skulle hänt med jordens befolkning om inte Adam skulle syndat. Människor utan ondska med evigt liv med uppmaningen "uppfyll jorden" skulle ju ha uppfyllt den ganska snabbt.
2. Kom döden in även för djuren i syndafallet och hur var den världen i så fall tänkt om även de var odödliga?Även djuren fick ju uppmaningen "var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden."
3. Finns det djur i himmelen?
4. Dör människor och djur i tusenårsriket?
5. Vilka ska befolka den nya himlen och den nya jorden? Kom inte människorna till himlen (eller helvetet?) Vad ska denna nya jord vara till?

På fråga ett och två brukar jag "komma undan" med att säga att bara Gud vet hur det var tänkt och att han skulle ha koll på läget. Det enda vi vet om är den jord som är förgänglig och hur den ser ut med syndafallets konsekvenser.
På fråga tre brukar jag säga nej, för så har jag blivit lärd även om jag inte någonstans har ett bibelord på detta. Att däremot himlen är en andlig plats och att de varelser som är där är andliga varelser, vilket människan till skillnad från djuren är men här skulle jag väldigt gärna vilja ha bibelord utöver 1 Mos 2:7 vilket verkligen inte räcker för att visa på att människan har en ande och inte djuren.
Fråga fyra kräver en tråd för sig (och det finns redan) eftersom den är extremt förvirrande.
Fråga fem är lika förvirrande så där blir jag också svaret skyldig...

Så trots att jag varit kristen hela livet så är jag uppenbarligen helt lost på frågor som många tycker är ganska viktiga. De är förstås inte av vikt för vår frälsning eller vår tro på Gud, så "intressanta" kanske är ett mer korrekt uttryck.

Jag vill ge ett bibelord....

Forts.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2019-04-26 av Tillit
Forts...

Jag vill ge ett bibelord åtminstone som säger att även skapelsen ska upprättas och det är Paulus som säger i Ronmarbrevet 8: "Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet."

Paulus är ju här tydlig med att HELA skapelsen var oförgänglig innan syndafallet och att HELA skapelsen ska bli upprättad. Det står för mig i kontrast med uppenbarelsebokens apokalyps där allt går under och skapas nytt. Vad är det för upprättelse och vad är det att befrias ur ett slaveri? Att bli utplånad och ersatt av något annat? I undergångstider då människor reellt faktiskt fruktar jordens direkt företsående förgörelse så är detta extre intressant, tycker jag.
Anonym
#2. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Jaa..jag kan börja lite försiktigt. :-) Jag behöver inte tjata om saker som jag redan skrivit i andra trådar..och jag vill inte ta för stor plats heller...men jag kan skriva några rader.

1 + 2. Jag har gjort en lång utläggning om detta, med bibelord. Efter att ha gjort en sammanfattning så kan det vara så att människorna och djuren faktiskt fick uppmaningen att endast uppfylla jorden. Alla kan ha varit tänkta som evighetsvarelser på denna jord. Utom växterna såklart.
Efter att ha gjort tråden "begärelse, lust och åtrå" så tror jag att begärelsen och åtrån kom in efter syndafallet, och inte var en drift som människor och djur fick "brottas med", som idag. Idag tror jag, enligt vad jag ser i Bibelns ord, att eros/sexbegäret inte hör till den kärlek som vi ska leva ut. Inget i Bibeln tyder på det, och "eros" som ord existerar inte i bibeln.

3. Ja, det finns åtminstone hästar. :-) Men eftersom djuren inte är skapade till Guds avbild, och då inte är ande och kan tillbe Gud i ande och sanning samt födas på nytt andligen, så kan inte de tillhöra himmelriket genom att bli födda från ovan. Endast det som blir fött från ovan blir oförgängligt. De är inte Guds tempel, har inte Andens sigill och är inte lemmar i Kristus. Endast allt som är i Kristus tror jag kommer att bestå.
Tänker också på att om Gud sa att efter syndafloden så fick människan äta av djuren...så har jag ännu svårare att se att människorna först äter upp djuren och så får dem evigt liv i himlen efter det. Det blir fel.

4. Jag tror (som du vet) inte på ett jordiskt tusenårsrike. men jag vet att de som förespråkar tusenårsriket menar att både människor och djur dör som vanligt, bredvid uppståndna människor som då ska leva på jorden samtidigt.

5. Här ser jag två möjligheter. Det är svårt att veta vad och hur mycket i bibeln som är symboliskt. Bibelställen ställs mot varandra, men eftersom inga motsättningar finns så handlar det om en andlig förståelse av Skriften.
En tolkning (A) är att himmel och jord verkligen förgår för evigt, och att vår himmelska hemstad Jerusalem fortsätter att vara vår värld.
En annan tolkning (B) är att det nya Jerusalem verkligen kommer ner och stannar på jorden (inte både finns i himlen och på jorden). Det blir himlen "på jorden", eftersom allt som finns i himlen finns i det himmelska Jerusalem. Allt blir då oförgängligt, likt ett nytt Eden.

forts..
Anonym
#3. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Några bibelord:

2 Kor. 5:...så har vi en byggnad från Gud, ett hus som inte är gjort med händer, evigt i himlarna."

Fil. 3: "Men vi har vårt medborgarskap i himlarna, varifrån vi även väntar Herren Jesus Kristus.."

Jes. 65: "Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man skall inte mer komma ihåg det förgångna eller tänka på det."

2 Petr. 3: "Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdigheten bor."

Upp. 1: "Och jag såg en ny himmel och en ny jord. För den första himlen och den första jorden hade försvunnit och havet fanns inte mer."

Jes. 66: Ty liksom de nya himlarna och den nya jorden, som jag skapar, blir bestående inför mig, så skall er avkomma och ert namn bestå, säger Herren."

Hebr. 13: "För här har vi ingen stad som består utan vi söker efter den som ska komma."

Matt. 5: "Saliga de ödmjuka, för de ska få ärva jorden."

Lägger man ihop alla bibelställen som finns på var vi ska vara efter domens dag, så tror jag mer på tolkning B.
Anonym
#4. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
"En ny himmel och en ny jord". En liten sammanställning som är intressant.

http://www.nils-ibstedt.com/UppKom-066.pdf
Ferguson
#5. Publicerat 2019-04-26 av Ferguson
Forts...

Jag vill ge ett bibelord åtminstone som säger att även skapelsen ska upprättas och det är Paulus som säger i Ronmarbrevet 8: "Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet."

Paulus är ju här tydlig med att HELA skapelsen var oförgänglig innan syndafallet och att HELA skapelsen ska bli upprättad. Det står för mig i kontrast med uppenbarelsebokens apokalyps där allt går under och skapas nytt. Vad är det för upprättelse och vad är det att befrias ur ett slaveri? Att bli utplånad och ersatt av något annat? I undergångstider då människor reellt faktiskt fruktar jordens direkt företsående förgörelse så är detta extre intressant, tycker jag.
Upprättelsen för skapelsen tror jag sker under tusenårsriket. Vilket är den tid GT talar om genom bland annat Jesaja 11:6-8............
Ferguson
#6. Publicerat 2019-04-26 av Ferguson
........."Då skola vargar bo tillsammans med lam och pantrar ligga tillsammans med killingar; och kalvar och unga lejon och gödboskap skola sämjas tillhopa, och en liten gosse skall valla dem. 7Kor och björnar skola gå och beta, deras ungar skola ligga tillhopa, och lejon skola äta halm likasom oxar. 8Ett spenabarn skall leka invid en huggorms håla..

Anonym
#7. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Tänker på fråga 3, finns det djur i himmelen..

Funderar över varför Gud skapade djuren, i ett första skede var djuren inte vår mat, "och Gud såg att det var gott". Tänker även på Noa och arken, djuren räddas sida vid sida med människan.. och betänker vi Jesu ord om sista tidens likhet med "som det var på Noas tid", när gudlösheten råder, blir det mer mysko.. visserligen bör det vara mänsklighetens gudlöshet som beskrivs men trots allt räddades "en del" av allt liv (även djuren) Gud en gång skapat.

Hör djuren jorden till, och inte himlen, blir det väl underligt när Gud känner varje sparv som faller till jorden. Varför har Gud en sådan omsorg för en liten fågel om denne inte alls tillhör Gud som gav fågeln livet?
Visserligen är Guds omsorg beskriven för människan genom sparven men det står även att "inte en enda sparv är glömd inför Gud"

Och varför är Anden beskriven i en duvas form...
Anonym
#8. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
1. Vad skulle hänt med jordens befolkning om inte Adam skulle syndat. Människor utan ondska med evigt liv med uppmaningen "uppfyll jorden" skulle ju ha uppfyllt den ganska snabbt.

Intressanta frågor du ställer :-) Denna är klurig med jag håller med Ljus och salt. Gud sa helt enkelt: Uppfyll jorden. När jorden så var fylld av levande människor var uppgiften klar.
Och så levde vi lyckliga i evighet, på en jord fylld av människor.
Anonym
#9. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
2. Kom döden in även för djuren i syndafallet och hur var den världen i så fall tänkt om även de var odödliga?Även djuren fick ju uppmaningen "var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden."

Tänk om det är så enkelt att Gud sade och det blev. :-) Jag menar Gud sa Varde ljus och det blev ljus. På samma sätt kanske Gud sa: Var fruktsamma föröka er och uppfyll jorden, och det blev så för djuren. Alltså ett före och ett efter. Ofruktsam och fruktsam.
Tänk om Gud styrde allt som blev sagt i begynnelsen och sedan kom synden och det onda tog över människans medvetande. Vi kan ju inte vara som Gud, enbart goda, i förmågan att se både gott och ont. Och eftersom döden kom över människan som skall råda över djuren blev även djuren dödliga.
Alltså på samma sätt som det eviga livet kommer över människan när Gud får råda över henne. :-)
Anonym
#10. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Tänker på fråga 3, finns det djur i himmelen..

Funderar över varför Gud skapade djuren, i ett första skede var djuren inte vår mat, "och Gud såg att det var gott". Tänker även på Noa och arken, djuren räddas sida vid sida med människan.. och betänker vi Jesu ord om sista tidens likhet med "som det var på Noas tid", när gudlösheten råder, blir det mer mysko.. visserligen bör det vara mänsklighetens gudlöshet som beskrivs men trots allt räddades "en del" av allt liv (även djuren) Gud en gång skapat.

Hör djuren jorden till, och inte himlen, blir det väl underligt när Gud känner varje sparv som faller till jorden. Varför har Gud en sådan omsorg för en liten fågel om denne inte alls tillhör Gud som gav fågeln livet?
Visserligen är Guds omsorg beskriven för människan genom sparven men det står även att "inte en enda sparv är glömd inför Gud"

Och varför är Anden beskriven i en duvas form...
Om vi har samma himmelska och andliga "lag" som djuren...så är väl de också evighetsvarelser?
Kommer de att återuppstå liksom vi...och få oförgängliga kroppar?
Vilka djur i så fall? Alla sorter..?

Eftersom Gud skapade alla fantastiska djur så tror jag att de tillhör själva skapelsen, en god skapelse. När han räddade mänskligheten vid syndafloden så räddade han hela skapelsen.
Allt han skapade och såg som gott har nog ett stort värde, eftersom det har liv skapat av Honom. Människan fick fortsätta, trots syndafallet. Djuren följer med, trots rubbad natur.

Jag tror att Gud älskar sina sparvar, som han älskar hela sin skapelse. Men han jämför oss med dem, och eftersom han ser alla och allt, och inte glömmer en enda detalj i sin skapelse, så tar Jesus exemplet med den ringaste billigaste lilla fågeln, som såldes för kopparslantar...två för en slant och fem för två slantar.
Vi behöver inte bekymra oss eller frukta någonting, utan är alltid hållna i Faderns hand.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen