Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2019-04-25 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Lidköpingsprästen som säger nej till skolavslutning i kyrkan

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-04-25 av Anonym
Tack för intressanta nyhetsinlägg på forumet, Roffe! :-)

Jag har läst artikeln och reagerade på två saker.

Efter beslutet är en del ledsna över att inte få vara i kyrkan, eftersom det är "en lång tradition".
Här kommer svenska värderingar och svenska traditioner fram hand i hand. Man vill bevara de svenska kristna traditionerna. Skolavslutningar likväl som annat som svenskarna har gjort sedan många år tillbaka.
Många väljer idag att vända sig bort från Gud även rent praktiskt traditionellt, och t.ex. ha namngivelse istället för dop. Och det kan vara av skälet att man inte vill blanda in Gud och inte lova att uppfostra barnet i kristen anda, när man på förhand vet att man måste ljuga om det.
Är det skolavslutning och man inte får nämna Gud i kyrkan, och inte får sjunga "Den blomstertid"...varför måste man då sitta i lokalen?
Traditionen med skolavslutning i kyrkan och att sjunga sommarpsalmerna har politiskt tagits bort, i liberaliseringens namn.

Tänker också på prästens egna ord:
"En skolavslutning som hålls i en kyrka kan ju omöjligtvis bli icke-konfessionell eftersom kyrkan är guds hus och ett heligt rum"

Svenska kyrkan lever i mycket kvar i det gamla förbundet. Det är märkligt att de inte ser det, men de bevarar verkligen de gamla traditionerna i det gamla förbundet genom att klamra sig fast vid de saker som föregångare har bestämt, oavsett om det står i Bibeln eller inte.
Däremot kan jag förstå ett nej från prästens sida, eftersom man vill att det ska vara fokus på Gud i kyrkan.

"Vi är den le­van­de Gu­dens tem­pel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vand­ra mitt ibland dem och va­ra de­ras Gud, och de skall va­ra mitt folk." 2 Kor. 6:16

"Kristus däre­mot var som son be­trodd att råda över hans hus. Och hans hus är vi, så länge vi behåller den frimo­dig­het och stolt­het som vårt hopp ger oss." Hebr. 3:6

"Gud som har ska­pat värl­den och allt den rym­mer, han som är her­re över him­mel och jord, bor in­te i tem­pel som är bygg­da av människo­hand." Apg. 17:24
Ferguson
#2. Publicerat 2019-04-25 av Ferguson
Kudos till prästen, helt rätt att inte släppa in världen i kyrkan när inte hon fritt får förkunna evangelium. De kyrkor som viker ner sig hamnar i ett tillstånd där inte längre religionsfriheten är självklar längre.
Jag minns när vi döpte äldsta sonen var prästen, som jag förstod senare, nästan förtvivlad över att vi skulle låta döpa honom än fast vi uppenbart inte var troende. Tack och lov så finns det troende präster inom Svk de ska vi be för så de bevaras i tro änfast de rör i sammanhang där det knappt längre finns tro.
Anonym
#3. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Kudos till prästen, helt rätt att inte släppa in världen i kyrkan när inte hon fritt får förkunna evangelium. De kyrkor som viker ner sig hamnar i ett tillstånd där inte längre religionsfriheten är självklar längre.
Jag minns när vi döpte äldsta sonen var prästen, som jag förstod senare, nästan förtvivlad över att vi skulle låta döpa honom än fast vi uppenbart inte var troende. Tack och lov så finns det troende präster inom Svk de ska vi be för så de bevaras i tro änfast de rör i sammanhang där det knappt längre finns tro.
Ja!

Tänkte fråga dig en sak.

Vet du när man började med den avgörande frågan, om att vid dopet svara "ja" på frågan om att lova att uppfostra barnet i den kristna tron?

Jag frågade en präst för länge sedan vad som händer om man inte vill göra det. Han svarade att då får man inte döpa barnet. Man måste lova det. Det leder till att männniskor tvingas ljuga.
Dilemmat blir...är det rätt av prästerna att tvinga folk att ljuga för att få döpa sitt barn..eller är det fel av icketroende föräldrar att döpa barn utan att vilja att de ska bli kristna?

När Svenska kyrkan var Stadskyrkan så fanns samma fråga till föräldrarna, i alla fall för ca 30 år sedan.
SK har ju sin syn på dopet som frälsande, och att man sedan är frälst genom hela livet, men måste läras att hålla sig till tron och undervisas i Bibeln. Så där kommer nog deras avkrävande av löftet in. Annars döper de barn som inte kan undervisas och uppfostras i den läran, och kyrkan kanske känner ett ansvar då ifall barnet "går förlorat" och tappar sin tro. Därför finns även konfirmationen, en bekräftelse av dopet.
Ferguson
#4. Publicerat 2019-04-26 av Ferguson
Ja!

Tänkte fråga dig en sak.

Vet du när man började med den avgörande frågan, om att vid dopet svara "ja" på frågan om att lova att uppfostra barnet i den kristna tron?

Jag frågade en präst för länge sedan vad som händer om man inte vill göra det. Han svarade att då får man inte döpa barnet. Man måste lova det. Det leder till att männniskor tvingas ljuga.
Dilemmat blir...är det rätt av prästerna att tvinga folk att ljuga för att få döpa sitt barn..eller är det fel av icketroende föräldrar att döpa barn utan att vilja att de ska bli kristna?

När Svenska kyrkan var Stadskyrkan så fanns samma fråga till föräldrarna, i alla fall för ca 30 år sedan.
SK har ju sin syn på dopet som frälsande, och att man sedan är frälst genom hela livet, men måste läras att hålla sig till tron och undervisas i Bibeln. Så där kommer nog deras avkrävande av löftet in. Annars döper de barn som inte kan undervisas och uppfostras i den läran, och kyrkan kanske känner ett ansvar då ifall barnet "går förlorat" och tappar sin tro. Därför finns även konfirmationen, en bekräftelse av dopet.
Har ingen aning om när man började med det. Dopet har sen länge övergått till att vara tradition och antalet som följer löftet att undervisa sina barn trons väg är antagligen litet. Barnen hör Herren till enligt honom själv så det behövs inget dop förrän de är gamla nog att fatta beslutet själv. Varför inte göra det "riktigt" och låta de som vill döpa sig göra det i konfirmationsålder. Om SvK skulle bli en troendedöparkyrka skulle det få genomslag i hela riket.
Anonym
#5. Publicerat 2019-04-26 av Anonym
Har ingen aning om när man började med det. Dopet har sen länge övergått till att vara tradition och antalet som följer löftet att undervisa sina barn trons väg är antagligen litet. Barnen hör Herren till enligt honom själv så det behövs inget dop förrän de är gamla nog att fatta beslutet själv. Varför inte göra det "riktigt" och låta de som vill döpa sig göra det i konfirmationsålder. Om SvK skulle bli en troendedöparkyrka skulle det få genomslag i hela riket.
Håller med dig! :-)
Ja, det skulle bli radikal efterföljelse istället för döpta barn som inte tror varken av sig själva eller genom föräldrarna. De "upptas" ju inte i kyrkan om de inte vet vad de tror på. Man ärver ingen tro. Prästens vatten och ord spelar ingen roll utan en egen övertygelse. En döpt människa tas upp i Kristus, döps till Kristus, och det gör man genom att bli rättfärdig genom sin egen tro.
Annars skulle vi kunna få hela världens befolkning frälsta genom att t.ex. vi här bad över alla och använde vissa ord som formler och bara använde vår egen tro. Men det räcker inte.
Anonym
#6. Publicerat 2019-04-26 av Anonym

Håller med dig! :-)
Ja, det skulle bli radikal efterföljelse istället för döpta barn som inte tror varken av sig själva eller genom föräldrarna. De "upptas" ju inte i kyrkan om de inte vet vad de tror på. Man ärver ingen tro. Prästens vatten och ord spelar ingen roll utan en egen övertygelse. En döpt människa tas upp i Kristus, döps till Kristus, och det gör man genom att bli rättfärdig genom sin egen tro.
Annars skulle vi kunna få hela världens befolkning frälsta genom att t.ex. vi här bad över alla och använde vissa ord som formler och bara använde vår egen tro. Men det räcker inte.

Om det hängde enbart på någons tro skulle ingen bli frälst. Ingen människa kan frälsa sig själv, endast Gud. Därför kallas han Frälsaren. Frälser gör han genom sina nådemedel, Ordet, dopet och nattvarden, när de brukas i frälsningsavsikt. Seth Erlandsson ger ett grundligt och bibeltroget svar till dem som tror att bara vuxna kan döpas.

https://logosmappen.net/undervisning/bibelstudier/SethE_om_dopet.pdf

Vad hände med människorna vid syndafloden? Endast de som befann sig i arken blev frälsta. Arken liknas vid dopet. Alla andra, både barn och vuxna, gick under.


Anonym
#7. Publicerat 2019-04-26 av Anonym

Om det hängde enbart på någons tro skulle ingen bli frälst. Ingen människa kan frälsa sig själv, endast Gud. Därför kallas han Frälsaren. Frälser gör han genom sina nådemedel, Ordet, dopet och nattvarden, när de brukas i frälsningsavsikt. Seth Erlandsson ger ett grundligt och bibeltroget svar till dem som tror att bara vuxna kan döpas.

https://logosmappen.net/undervisning/bibelstudier/SethE_om_dopet.pdf

Vad hände med människorna vid syndafloden? Endast de som befann sig i arken blev frälsta. Arken liknas vid dopet. Alla andra, både barn och vuxna, gick under.


Frälsning av nåd, tack vare vad Kristus gjorde.
Rättfärdiggörelse av tro, på vad Kristus gjorde.
Frälsning genom en egen tro på Kristus och hans frälsningsverk.
På domens dag gäller och räcker ingen annans tro.
Ferguson
#8. Publicerat 2019-04-26 av Ferguson

Om det hängde enbart på någons tro skulle ingen bli frälst. Ingen människa kan frälsa sig själv, endast Gud. Därför kallas han Frälsaren. Frälser gör han genom sina nådemedel, Ordet, dopet och nattvarden, när de brukas i frälsningsavsikt. Seth Erlandsson ger ett grundligt och bibeltroget svar till dem som tror att bara vuxna kan döpas.

https://logosmappen.net/undervisning/bibelstudier/SethE_om_dopet.pdf

Vad hände med människorna vid syndafloden? Endast de som befann sig i arken blev frälsta. Arken liknas vid dopet. Alla andra, både barn och vuxna, gick under.


Set Erlandsson är en hängiven barndöpare och förklarar sin sak väl. Men ett fattas, vad är meningen med att döpa barn som vid 12-13 års ålder konfirmeras helt enligt traditionen och sen lika fullt går mot fördärvet, och det i tro att de har det bra med Gud, för hur många är det som i tro bekräftar det dop de bars fram till?
Jesus sa;
"Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."

Hur små barn ska kunna göras till lärjungar och lära sig att hålla allt vad Jesus sagt är för mig en gåta! Att Petrus talar om att arken liknas vid dopet bekräftar väl hellre vuxendopet! För läser du vidare i 1 Pet 3:20b skriver Petrus att det inte är vattnet som frälser utan "Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten — nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete" alltså den som döpes måste kunna anropa Gud, och gör det i tro, om ett gott samvete vilket som bekant spädbarn inte kan göra. Därför tror jag verkligen att barnen hör till Herren tills de är i den ålder de kan själva ta emot Herren i tro.
Anonym
#9. Publicerat 2019-04-27 av Anonym
Frälsning av nåd, tack vare vad Kristus gjorde.
Rättfärdiggörelse av tro, på vad Kristus gjorde.
Frälsning genom en egen tro på Kristus och hans frälsningsverk.
På domens dag gäller och räcker ingen annans tro.

Jesus säger att ingen kan komma till honom om det inte blir den människan givet från ovan. Till detta kan den vuxna människan säga nej men inte ja. Att komma till Jesus måste först bli henne ”givet från ovan”. Kommer inte på bibelstället nu, men det visar att frälsande tro är detsamma som ”att komma till Jesus”. Naturligtvis kan även bebisar komma till Jesus om det blir dem ”givet från ovan” men inte annars. Därför säger Jesus: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem icke”. Klarare än så kan det inte bli. Vägen till Jesus går genom de tidigare nämnda nådemedlen, som Gud anvisat för alla människor.

Anonym
#10. Publicerat 2019-04-27 av Anonym
Set Erlandsson är en hängiven barndöpare och förklarar sin sak väl. Men ett fattas, vad är meningen med att döpa barn som vid 12-13 års ålder konfirmeras helt enligt traditionen och sen lika fullt går mot fördärvet, och det i tro att de har det bra med Gud, för hur många är det som i tro bekräftar det dop de bars fram till?
Jesus sa;
"Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."

Hur små barn ska kunna göras till lärjungar och lära sig att hålla allt vad Jesus sagt är för mig en gåta! Att Petrus talar om att arken liknas vid dopet bekräftar väl hellre vuxendopet! För läser du vidare i 1 Pet 3:20b skriver Petrus att det inte är vattnet som frälser utan "Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten — nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete" alltså den som döpes måste kunna anropa Gud, och gör det i tro, om ett gott samvete vilket som bekant spädbarn inte kan göra. Därför tror jag verkligen att barnen hör till Herren tills de är i den ålder de kan själva ta emot Herren i tro.

Förebilden till dopet är omskärelsen. Då blev man medlem i förbundsfolket som pojke. Hur det var med flickor vet jag inte men de upptogs på liknande sätt. Grundtextens ’batismoi’ har flera betydelser än doppa. Användning av vatten i olika ritualer förekom i GT. En hel del som står i GT om barn och unga ger vägledning även i NT. T. ex undervisning, vänja barnen vid gudstjänst och att vandra med Gud.

Det finns fler doptexter än den du nämner. T. ex att dopet är ett dop till gemenskap och förening med Kristus, ett iklädande av Kristus och det han har vunnit.

Men det var arken som frälste dem. Noa byggde arken på Guds befallning, han lydde Gud och frälste även sin familj och djuren. På motsvarande sätt lyder goda föräldrar dopbefallningen, som du citerar.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen