Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-03-28 av Anonym.
Kränkt
Svensken är omtalad för att vara "lättkränkt". Är svensken det, till skillnad från andra nationaliteter?

Blir vi kränkta för minsta lilla ord och handling som sårar oss...till skillnad från andra folk i andra länder?

Vad är kränkning egentligen?
Har det gått inflation i ordets mening och betydelse?
Blir folk kränkta för "ingenting" idag...mot förr?
Alltså har vi blivit mer lättstötta och mer lättsårade...eller vill vi uppmärksamma det som vi borde ha uppmärksammat för länge sedan?

Om man vid minsta åsiktsskillnad och sårad känsla hävdar att man är och blir kränkt...hur ska vi då se på offer som utsatts för grova övergrepp och som systematiskt eller tillfälligt fallit offer för förövare som kränkt dem grovt fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt så att deras liv och framtid förstörts?
Om detta är grov kränkning...vad är då en "vanlig" kränkning?

Är det en subjektiv gradskillnad...eller vad handlar det om?
Är det ett "modernt" uttryck att ta till, i tid och otid, när man känner att man inte fått den respons man förväntat sig av omvärlden?
Hur ska det sluta om alla blir kränkta för minsta lilla...som sägs, tycks och görs?
Är vanliga diskussioner ens möjliga...där alla parter kan hävda att de blir kränkta om någon skriver eller säger eller tycker att de inte förstår, inte vill se, inte respekterar, eller inte accepterar det en annan människa säger? (då kan i princip alla människor anklaga och anmäla varandra för kränkningar ständigt..)

Ska en del få häva ur sig vad som helst, i skrift eller tal, utan att stå till svars...medan andra knappt inte får ha en annan åsikt utan att bli kallad "kränkare"?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
Det finns en Facebookgrupp som funnits sedan 2011 som heter "Vita kränkta män".
Är vita män lättare kränkta som kategori, eller lättare kränkta pga tiden och samhället som skapats?

http://www.politism.se/kawa-zolfagary/kawa-zolfagary-vita-krankta-man-firar-fem-ar-en-tillbakablick/
Anonym
#2. Publicerat 2019-03-28 av Anonym

Kränkning, det att kränka någon eller något. Kränka är en avledning av det svenska ordet krank, 'sjuk' eller 'dålig'. Ordets ursprung är germanska stammen kranka-, 'krokig'. Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller att bryta mot (till exempel en bestämmelse).

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Att förtala eller förolämpa någon kan vara ärekränkning, och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga till exempel enligt de olika lagarna mot diskriminering. En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld.

I skadeståndsrätt är kränkning sådan personskada som inte är sveda och värk eller lyte och men, men som utgör grund för kränkningsersättning.

Kränkning kan vara att inte respektera en bestämmelse, överenskommelse eller avtal.

Inom folkrätten kallas det kränkning när ett lands militär korsar en annan landsgräns på ett otillåtet sätt, det vill säga utan föregående tillstånd eller i strid med reglerna om oskadlig genomfart. Alla länder anses folkrättsligt skyldiga att skydda sina gränser och avvisa kränkningar, vid behov med våld.

Enligt Wikipedia.
Anonym
#3. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
En tilläggsfråga med lite perspektiv...

Om "den vite mannen" är kränkt idag...vad kallas då det som kvinnor och barn har varit i århundraden eller årtusenden?

Kvinnan fick inte utbilda sig, inte rösta, inte finnas inom höga arbeten och befattningar, inte ha rätten att slippa våld i hemmet eller våld i skolan o.s.v...o.s.v...

Det finns många tydliga faktaprogram som visar på att kränkningar pågår fortfarande. Kränkningar av barn av FN-soldater. Kränkningar av barn och nunnor av RKK:s präster. Kränkningar av kvinnor inom ortodoxa kyrkan i Ryssland.
#Metoo visade hur aktuella kränkningarna fortfarande är, och hur omfattande mörkläggningen är.
Anonym
#4. Publicerat 2019-03-28 av Anonym

"Ett citat som cirkulerat på nätet en tid – i synnerhet kring olika försök att avkoda den där massan av arga vita män som tagit rygg på Donald Trump – lyder: When you’re accustomed to privilege, equality feels like oppression.

När du är van vid privilegier känns ­jämlikhet som förtryck."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qne09w/tank-om-vita-krankta-man-mar-daligt
Anonym
#5. Publicerat 2019-03-28 av Anonym

"Ett citat som cirkulerat på nätet en tid – i synnerhet kring olika försök att avkoda den där massan av arga vita män som tagit rygg på Donald Trump – lyder: When you’re accustomed to privilege, equality feels like oppression.

När du är van vid privilegier känns ­jämlikhet som förtryck."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qne09w/tank-om-vita-krankta-man-mar-daligt
"Tänk om vita kränkta män mår dåligt?"
Det kan vara så!? Allt har blivit mycket ytligare, pengar är Gud etc......verkar vara få som orkar med en självrannsakning!
Anonym
#6. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
"Tänk om vita kränkta män mår dåligt?"
Det kan vara så!? Allt har blivit mycket ytligare, pengar är Gud etc......verkar vara få som orkar med en självrannsakning!
Du har kanske rätt. Det verkar så i många fall, och det ges uttryck för det, med många kränkande ord tillbaka från "de kränkta männen" som känner sig kränkta av andra.

Det ligger kanske även någonting i att de som haft alla privilegierna känner sig kränkta om de inte får behålla alla och allt som det alltid har varit?
Det blir någonting nytt som inte upplevts, och utifrån ett perspektiv som inte funnits förr...men som andra är vara vid.
Den generation som min mor är i har uppfostrats med att alltid "finna sig" i allt. Att vara tyst, alltid bara ta emot och att alltid tåla all slags behandling, oavsett om den är kränkande eller inte.

Men tiden är ur led...och ingenting är i sin ordning, enligt vad Gud vill...och vi sörjer den alla.
Anonym
#7. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
"Tänk om vita kränkta män mår dåligt?"
Det kan vara så!? Allt har blivit mycket ytligare, pengar är Gud etc......verkar vara få som orkar med en självrannsakning!
Det gäller självklart inte bara män, min erfarenhet är att det är ganska lika med kvinnorna...
Anonym
#8. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
Det gäller självklart inte bara män, min erfarenhet är att det är ganska lika med kvinnorna...
Självklart gäller det också kvinnor idag. Det är mycket som visar hur förvirrat allt har blivit.
Men mannens många "territorium" har blivit hotade av kvinnors intågande, och det kanske ökar männens känsla av "kränkning"?
Att dagens kvinnor inte vill uppfostras eller uppfostra vidare att kvinnor alltid ska "finna sig" i allt, har blivit ett "problem" i både relationer och i samhället.
(Det jag skriver gäller givetvis inte alla män och kvinnor.)
Tillit
#9. Publicerat 2019-03-29 av Tillit
Nog för att det finns många män som anser sig "kränkta" när de får sin självpåtagna auktoritet beskuren och ifrågasatt, men är det att bli kränkt i ordets rätta bemärkelse? Definitionen som Wikipedia ger är nog mer som jag upplever en kränkning och då är de vita kränkta männen knappast kränkta. Att tappa ansiktet eller lida en prestigförlust är något annat tänker jag. Det kan de gott göra. (Ursäkta att jag säger "de" även om jag själv är en vit man).

Men jag ser kränkningar alltför ofta. Det är för det mesta utifrån en person i någon form av beroendeställning av en annan som blir förödmjukad på ett sätt som saknar försvar och upprättelse, just på grund av den ställningen. Jag hör ofta föräldrar kränka sina barn i både ton och ord. Det gör ont i hela kroppen och jag gråter invärtes. Ibland säger jag till men ofta händer det i situationer där det är omöjligt att lägga sig i eller så går det så fort och är så intrikat att det inte är förrän efteråt som jag tänker på det. När det gäller förälder bar så vet jag inte om det är fler pappor än mammor som kränker. Män som kränker sin fru eller flickvän som blir offentligt förödmjukat utan möjlighet att försvara sig förekommer också alltför ofta och även det motsatta, men känslan är att det är oftare mannen kränker kvinnan. Men jag vet något par i min vänskapskrets där kvinnan ofta är ganska elak mot sin man, vilket jag definitivt ser som en kränkning eftersom han helt enklet måste svälja det för att inte hela sammankomsten ska bli totalt förstörd. Jag lider med honom, men jag skulle nog inte fronta henne... Hade det varit han som gjorde så mot henne hade jag sagt till däremot.

Just det att bli avklädd. Att ens ärliga uppsåt blir ifrågasatt. Att ens personlighet åker på en smäll. Ens iver. Ens entusiasm. Stick inte ut. Gör dig inte hörd. Var inte pinsam. Låt mig inte skämmas för dig för då får jag dig att skämmas desto mer. Du förstår inte det här. Du är alldeles för känslig. Nu är det jag som pratat. Håll dig till ämnet. Dina tankar är inte viktiga.
Det är alltså bättre att var tyst och lägga locket på sina känslor för den som kränker kommer att kränka ännu mer när dina "svagheter" (som egentligen är din styrka) exponeras.

Eller till barn: Jag är blir så trött på dig när du gör så här. Du går mig på nerverna idag. Vet du hur jobbig du är just nu?
Det är alltså ditt fel att jag blir arg, mår dåligt, är spydig mot dig osv... Ibland undrar jag hur det ens blir en människa av ett barn som behöver uppleva den typen av kränkningar igen och igen......
Anonym
#10. Publicerat 2019-03-29 av Anonym
Men får jag fråga då...
Om någon till exempel har fått höra att den personen som den samtalar med inte orkar med allt som man själv anser sig vilja berätta och förklara för den andre personen, och den andre säger ifrån och den känner sig inte respekterad för sin åsikt att inte orka eller vilja samtala mer...men man själv har sådana starka åsikter och känslor att man känner att man måste få tala om vad man vill och vad man själv behöver, emot vad mottagaren känner att den orkar och vill ta emot.....vem kränker vem då?
Den som anser att den måste få tala om sina åsikter för den andre...eller den som säger att den inte orkar ta emot fler åsikter och vill respekteras för det? Vem körs över?
Den som känner att den måste berätta är känslig...och mottagaren som inte orkar ta emot är också känslig. Blir båda kränkta?
Vad är det för fel med att "hålla sig till ämnet", om någon har bett om det?
Blir man nedtryckt som person och integriteten och det egna värdet minskar och kränks pga att man inte alltid får komma till tals som man själv vill?
Vem brister i hänsyn...den som inte respekterar andras åsikt om att alltid få tala, eller den som alltid måste få tala?
Kan man säga till någon att den inte förstår ämnet och det som berör ämnet, utan att den behöver bli kränkt...eller kan det vara så att någon faktiskt inte förstår och det påpekas och det handlar om missförstånd av ämnet och inte ett nedgörande och en kränkning av själva personen och dennes integritet?
Är det skillnad på elaka insinuationer om att någon lider brist på förstånd, förnuft och omdöme som person...och att säga att denne inte verkar ha förstått vad ämnet handlar om?
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen