Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

SweKiwi
Skapat 2019-03-27 av SweKiwi, man, 48 år, Skåne län.
Universums framtid och död
Jag såg nyligen den här filmen på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Ett försök att visa hur man tror att universum kommer att fortsätta utvecklas och, så småningom, dö. Mycket är förstås spekulationer, de bästa gissningar vi kan komma med just nu. Men det är en hisnande tanke med dessa tidsrymder. Man får perspektiv på saker och ting!

/ Kiwi

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-03-27 av Anonym

Eftersom det främst handlar om spekulationer och gissningar som ingen människa kan veta, varför slösa tid med sådant? Filmer av denna typ torde enbart ha ett naturalistiskt perspektiv, som då blir ytterligt andefattigt och därmed begränsat.

Förr i tiden visste människor bättre. Alla var övertygade om att det fanns en andlig värld, en värld av annan dimension. Våra germanska förfäder trodde på Tor, Odin, Frej, andra folk trodde på andra mytiska figurer och alla trodde på en andlig förklaring till Universum, jorden och tillvaron.

Den moderna, icke jordbundna människan, har förlorat kontakten med den jordbundna verkligheten och ersatt den med stadens brus och TV-apparatens flimmer.

Jesus kom som en historisk människa som uppenbarade Gud i sin egen person och bekräftade därmed den andliga uppenbarelse som Bibeln talar om. Därmed manar han alla folk till omvändelse från tomma tankar i naturalismens andliga mörker, likaså en omvändelse från alla falska religioner, till möte med det verkliga Ljuset, Sanningen som strålar från Guds Sons härlighet i den heliga Bibeln.

SweKiwi
#2. Publicerat 2019-03-28 av SweKiwi
Förr i tiden visste människor bättre. Alla var övertygade om att det fanns en andlig värld, en värld av annan dimension. Våra germanska förfäder trodde på Tor, Odin, Frej, andra folk trodde på andra mytiska figurer och alla trodde på en andlig förklaring till Universum, jorden och tillvaron.

Jo, dessa människor hade lika mycket på fötterna för sin gudstro som moderna människor har för sin...



/ Kiwi

Anonym
#3. Publicerat 2019-03-28 av Anonym

Jo, dessa människor hade lika mycket på fötterna för sin gudstro som moderna människor har för sin...



/ Kiwi

Och eftersom vi har precis allt vi behöver på fötterna så har vi fruktansvärt mycket mer än ateisterna som får gå barfota..
Huldah
#4. Publicerat 2019-03-28 av Huldah
Ny film finns att beställa "Genesis" som jag tror handlar mest om skapelsen...

https://www.dreilindenfilm.de/shop/genesis.html

F
ör den som vill informera sig från alla vinklar...
Anonym
#5. Publicerat 2019-03-28 av Anonym

Jo, dessa människor hade lika mycket på fötterna för sin gudstro som moderna människor har för sin...



/ Kiwi

En tillvara/existens utan en gud verkar krystad, igentligen en absurd filosofi.
Anonym
#6. Publicerat 2019-03-28 av Anonym
En tillvara/existens utan en gud verkar krystad, igentligen en absurd filosofi.
De som absolut inte vill ha Gud inblandad..måste ju komma på någonting annat som förklaringar på saker och ting. Jag vet dem som tror att "gröna gubbar" på en annan planet styr oss och har koll på oss.
SweKiwi
#7. Publicerat 2019-03-28 av SweKiwi
En tillvara/existens utan en gud verkar krystad, igentligen en absurd filosofi.
Det är ingen filosofi. Och jag lovar dig att det inte alls känns krystat.

Jag ser bara ingenting hållbart som visar på att det finns en gud.

/ Kiwi
AllanE
#8. Publicerat 2019-03-29 av AllanE
Jag tittade just på det där klippet.
Bortsett från att mycket i det är rena spekulationer innhåller det också en del viktiga faktafel.
1. Det bygger på föreställningen att den mörka energin är konstant.
2. De har glömt entropin (till vissa väsentliga delar).
3. De har glömt Higgsfältet
Nu skall jag ta dessa punkter i tur och ordning.

1. Vi vet inte vad mörk energi är. Men OM den skulle vara en följd helt enkelt av att den kosmologiska konstanten inte är noll, men fortfarande en konstant, så uppstår the big rip, vilken betyder att även elementarpartiklar slits isär. Men där kommer relativitetsteorin i konflikt med kvantfysiken (kvantelektrodynamiken) som säger att t.ex. en elektron inte har någon utsträckning. Därför kan den inte slitas isär. Och ju glesare rymden blir, desto fler elementarpartiklar undgår att fångas i svarta hål. Ännu värre: Ingenting som faller in mot ett svart hål kan någonsin nå fram till händelsehorisonten (sett utifrån). För vid händelsehorosonten står tiden exakt stilla (sett utifrån).

2. De har glömt att ju mer universum växer, desto större blir den fria energin. Så det går alltid att bilda öar med helt vanliga förhållanden.

3. Det värsta felet är att de glömt Higgsfältet. Enligt Bibeln skall univerum plötsligt försvinna. Ända tills man hittade Higgspartikeln har jag inte kunna förstå någon mekanism som skulle göra det möjligt. Men så fann man den 2012. Och pusselbitarna föll på plats.

Sedan decennier har man vetat att om topkvarken väger omkring 175 MeV och Higgspartikeln mellan 120 och 135 så är universum metastabilt. När den observerades, fann man att Higgspartikelns massa är 126 MeV.

Det betyder att någonstans kan en process starta. Själva tomrummet där faller ner i "ingenting". Och det drar med sig resten av universum, ungefär som om man drar i ett hörn av duken på ett bord. Resten av duken och all servis etc följer med ner på golvet.

Det här är något, som måste inträffa långt för de tider som hanteras i klippet.
Enligt Bibeln ganska snart. Kanske tusen år.

Hälsningar

Allan
Huldah
#9. Publicerat 2019-03-29 av Huldah
Det är ingen filosofi. Och jag lovar dig att det inte alls känns krystat.

Jag ser bara ingenting hållbart som visar på att det finns en gud.

/ Kiwi
Människan valde bort sin Gud o Skapare tidigt i historien. Gud lät henne få skapa sin egen värld. Som på Noas tid kommer den onda världen att tas bort och de goda ska få "besitta jorden".
Anonym
#10. Publicerat 2019-03-29 av Anonym
Jag tittade just på det där klippet.
Bortsett från att mycket i det är rena spekulationer innhåller det också en del viktiga faktafel.
1. Det bygger på föreställningen att den mörka energin är konstant.
2. De har glömt entropin (till vissa väsentliga delar).
3. De har glömt Higgsfältet
Nu skall jag ta dessa punkter i tur och ordning.

1. Vi vet inte vad mörk energi är. Men OM den skulle vara en följd helt enkelt av att den kosmologiska konstanten inte är noll, men fortfarande en konstant, så uppstår the big rip, vilken betyder att även elementarpartiklar slits isär. Men där kommer relativitetsteorin i konflikt med kvantfysiken (kvantelektrodynamiken) som säger att t.ex. en elektron inte har någon utsträckning. Därför kan den inte slitas isär. Och ju glesare rymden blir, desto fler elementarpartiklar undgår att fångas i svarta hål. Ännu värre: Ingenting som faller in mot ett svart hål kan någonsin nå fram till händelsehorisonten (sett utifrån). För vid händelsehorosonten står tiden exakt stilla (sett utifrån).

2. De har glömt att ju mer universum växer, desto större blir den fria energin. Så det går alltid att bilda öar med helt vanliga förhållanden.

3. Det värsta felet är att de glömt Higgsfältet. Enligt Bibeln skall univerum plötsligt försvinna. Ända tills man hittade Higgspartikeln har jag inte kunna förstå någon mekanism som skulle göra det möjligt. Men så fann man den 2012. Och pusselbitarna föll på plats.

Sedan decennier har man vetat att om topkvarken väger omkring 175 MeV och Higgspartikeln mellan 120 och 135 så är universum metastabilt. När den observerades, fann man att Higgspartikelns massa är 126 MeV.

Det betyder att någonstans kan en process starta. Själva tomrummet där faller ner i "ingenting". Och det drar med sig resten av universum, ungefär som om man drar i ett hörn av duken på ett bord. Resten av duken och all servis etc följer med ner på golvet.

Det här är något, som måste inträffa långt för de tider som hanteras i klippet.
Enligt Bibeln ganska snart. Kanske tusen år.

Hälsningar

Allan
Tror du att Gud kan göra övernaturliga saker utan att de blir vetenskapligt förklarade..eller måste Gud använda vetenskapliga mekanismer i allt?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen