Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-03-26 av Anonym.
Lust, åtrå och begär
Vid syndafallet så får människan, marken och skapelsen konsekvenser av synden.
Gud talar ut syndafallets följder, och dessa blir för människorna:

"Till kvinnan sade han: "Jag skall göra din möda stor när du blir havande. Med smärta skall du föda dina barn. Till din man skall din lust vara och han skall råda över dig."

"Till Adam sade han: "Du lyssnade på din hustru och åt av det träd om vilket jag befallt dig: Du skall inte äta av det. Därför skall marken vara förbannad för din skull. Med möda skall du livnära dig av den så länge du lever. Törnde och tistel skall den bära åt dig och du skall äta av markens örter. I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du väder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du, och jord skall du åter bli."

Om man gör en litterär tolkning, alltså helt efter bokstaven, så blir ansvaret för konsekvenserna och själva konsekvenserna uppdelade.

Kvinnan:
Fiendeskap mellan ormen och kvinnan, mellan hennes avkomma och ormens avkomma.
Ska föda barn med smärta.
Till hennes man ska hennes lust vara.
Hennes man ska råda över henne.

Mannen:
Marken är förbannad för att mannen åt av trädet.
Mannen ska med möda livnära sig av marken.
Tistel och törne ska marken bära.
Markens örter ska mannen äta av.
I sitt ansiktes svett ska mannen äta sitt bröd.
Mannen ska återvända till jorden, för han har tagits därifrån.

Ska vi läsa litterärt så blir vissa konsekvenser enbart giltiga för de skilda könen, inte för de båda.

Det är mannen som är tagen av jord och åter ska vända tillbaka till jord.
Det är mannen som ska arbeta i svett och äta örter.
Och marken är förbannad enbart för att mannen åt av trädet och för att inte han lydde Gud.

Det är enbart kvinnan som ska ha sin lust till sin man.

Kvinnans avkomma som ska krossa ormens avkomma: Kristus som ska krossa Ormens/Drakens/Satans "avkomma", och Kristus ska krossa dess huvud.


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-03-26 av Anonym
Hur ser konsekvenserna ut idag?
Återvänder alla till jord, eller bara mannen?
Har endast kvinnan sin lust till sin man, eller också mannen sin lust till sin kvinna?

"Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till sig.
Mannen sa: Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits."
Man på hebreiska "ish", och kvinna "ish-sha".

Både man och kvinna återvänder tillbaka till jorden. Mannen var av jord och blir åter jord. Kvinnan var av revben och mannens kött och de blev ett kött. Kvinnan blir då åter till jord, även hon, eftersom de räknas som ett kött.

Ska enbart kvinnans lust stå till sin man?
Höga Visan 7:10, (bruden säger):
"Jag är min väns, och till mig står hans åtrå."

Mannens lust står även till sin kvinna.

Ordet teshuqah finns tre gånger i GT, i 1 Mos. 3:16 och 4:7, och också i HV 7:10.
I 1 Mos. 4:7 handlar det om syndens begär.
"Är det inte så att om du gör upp det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det så lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den."

Samma ord för "råda", när det gäller att mannen ska råda över kvinnan efter syndafallet, är det som används när Kain ska råda över synden.
Ordet är "mashal".
Anonym
#2. Publicerat 2019-03-26 av Anonym
Då kan man se att på samma sätt som Kain ska ta ansvar och inte falla för lusten/begäret från och för synden, på samma sätt ska mannen ta ansvar och inte falla för lusten/begäret från och för kvinnan.
Att råda blir att "härska över" på det sättet att mannen ska ta ansvaret för sin lydnad av Gud, och istället för att lyssna på kvinnan (eller lyssna på synden), sedan synda och skylla på henne. (likt ätandet av trädet)

Det betyder också att enligt Bibeln (Höga Visan) ska både man och kvinna ha sin längtan, sin lust och sitt begär enbart efter varandra, men ömsesidigt enligt Bibeln. Alltför ofta predikas att enbart kvinnan ska ha sin lust till sin man. Ordet har inte en sexuell betydelse enbart, som det ofta predikas, utan handlar om djup längtan och ett djupare begär.

Höga Visan med bruden och brudgummen speglar också Kristus och hans Brud, församlingen. Där har Bruden sin lust till Kristus, och Kristus sin lust till sin brud. En djup innerlig längtan som bottnar i stark kärlek och "begär" i hela människan.

Ordet för lust är hebreiska "teshuqah", och kommer från ordet "shuwq": in the original sense of stretching out after; a longing -- desire.

"Shuwq" kommer i sin tur av "shuq" som betyder: A primitive root; to run after or over, i.e. Overflow -- overflow, water.

Tillit
#3. Publicerat 2019-03-29 av Tillit
Det här är intressant och utveckla gärna. Jag ställde även frågan i aborttråden angående orsaken till den sexuella lusten. Kom den vid syndafallet som en förbannelse eftersom den nämns där specifikt, eller fanns den i en ren form innan och sedan blev förvrängd? Som du skriver så är det ju inte bara sexuellt, men varför näms den vid fallet? Uppmaningen att uppfylla jorden gavs innan så den sexuella dragningen mellan mannen och kvinnan i ett äktenskap måste väl ha funnits?

Samtidigt säger ju Jesus att i himlen ska inte det finnas längre utan vi är då som änglarna. Så det har med det jordiska att göra, men är den sexuella lusten kommen av syndafallet? Varför omnämns den annars som något negativt? Fanns drivkraften till att uppfylla jorden på ett annat sätt innan?
Anonym
#4. Publicerat 2019-03-29 av Anonym
Det här är intressant och utveckla gärna. Jag ställde även frågan i aborttråden angående orsaken till den sexuella lusten. Kom den vid syndafallet som en förbannelse eftersom den nämns där specifikt, eller fanns den i en ren form innan och sedan blev förvrängd. Som du skriver så är det ju inte bara sexuellt, men varför näms den vid fallet? Uppmaningen att uppfylla jorden gavs innan så den sexuella dragningen mellan mannen och kvinnan i ett äktenskap måste väl ha funnits.

Samtidigt säger ju Jesus att i himlen ska inte det finnas längre utan vi är då som änglarna. Så det har med det jordiska att göra, men är den sexuella lusten kommen av syndafallet? Varför omnämns den annars som något negativt? Fanns drivkraften till att uppfylla jorden på ett annat sätt innan?
Ja, jag kan utveckla. Och jag ska visa ett stort missförstånd av texten. Och det kommer att förklara andra paralleller i Bibeln, som också då kan vara missförstådda. Återkommer senare.
Anonym
#5. Publicerat 2019-03-29 av Anonym

”Och de ska bli ett kött.”


”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.” 1 Mos. 2:24.


Det handlar nästan konstant i predikningar om att mannen och kvinnan ska bli ett kött när de förenas sexuellt. Då blir de ”ett”. Så kan man också tolka det, men betydelsen är inte den egentligen.


Jag ska ta det från början.

Ordet ”kött” i 1 Mos. 2:24 är det hebreiska ordet ”basar”.

Ordet betyder i det bibelstället: flesh for kindred, blood-relations/kött för släkt, blodförhållanden.

Fler bibelord med exakt samma betydelse:

”Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött.” 1 Mos. 2:23

”Du är verkligen av samma kött och blod som jag!” 1 Mos. 29:14

”Kom också ihåg att jag är ert kött och blod.” Dom. 9:2

”Vi är av samma kött och blod som du.” 2 Sam. 5:1

”Är du inte mitt kött och blod?” 2 Sam. 19:13

”Vi är ju ditt eget kött och blod.” 1 Krön. 11:1

Och så med suffix:
”Låt inte vår hand komma vid honom, han är i alla fall vår bror, vårt eget kött och blod.” 1 Mos. 37:27

”Vi är av samma kött och blod som våra bröder, och våra barn är som deras barn.” Neh. 5:5

”…och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod.” Jes. 58:7


https://sv.bibelsite.com/hebrew/1320.htm
Anonym
#6. Publicerat 2019-03-29 av Anonym

Att man och kvinna ska bli ett kött betyder alltså inte att bli sexuellt förenade, utan att de blev av samma kött och blod när de skapades. Och de ska anses som samma kött och blod när de har ingått Guds heliga äktenskapsförbund.


Det ger ett nytt sken över detta bibelord:

”På samma sätt är männen skyldiga att älska sina hustrur såsom sina egna kroppar. Den som älskar sin hustru älskar sig själv. För ingen har någonsin hatat sitt eget kött, utan man ger det näring och vårdar det, såsom också Herren gör med församlingen. För vi är delar av hans kropp, av hans kött och av hans ben. Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Denna hemlighet är stor, nu talar jag om Kristus och församlingen.” Ef. 5:28-32


”Men ni är Kristi kropp och var för sig delar av den.” 1 Kor. 12:27

”För Lammets bröllop har kommit och hans brud har gjort sig redo.” Upp. 19:7

”Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den Helige Ande, som är i er och som ni har fått från Gud, och att ni inte tillhör er själva? För ni är dyrt köpta. Så förhärliga därför Gud i er kropp och i er ande, vilka tillhör Gud.” 1 Kor. 6:19-20


Vi är Kristi medarvingar, och Kristi bröder och systrar.
Vår kropp är hans, och hans kropp är vi. Släktskapet finns i anden så att vi genom Anden är barn till Gud. Men hela människan tillhör Gud, och även kroppen, och den är ett heligt tempel åt Anden.
På jorden är vi hans lemmar, hans kropp, i vilka han regerar genom Anden.
”Kött för släkt, blodsförhållanden”, som ordet ”basar” betyder, visar att vi är släkt med Kristus. På samma sätt som man och kvinna blir ”ett kött, så blir vi ”ett kött” med Kristus. Bruden blir ett kött med Brudgummen. Släktskapet finns genom Anden, och blodet som Kristus frälser oss med blir blodet som ger släktskapet.


Allvaret finns att se i dessa ord:

”Vet ni inte att era kroppar är delar i Kristi kropp? Ska jag då ta delar av Kristi kropp och göra dem till en skökas kropp? Nej, inte alls! Eller vet ni inte att den som förenar sig med en sköka är en kropp med henne? För de två, säger han, ska bli ett kött. Men den som är förenad med Herren är en ande med honom.” 1 Kor. 6:3
Anonym
#7. Publicerat 2019-03-29 av Anonym

Nu till något mycket kontroversiellt, till något som verkar ha blivit väldigt missförstått.

Man predikar om agape (Guds kärlek), eros (erotisk kärlek) och filos (vänskaplig kärlek) = tre olika sorters kärlek i Bibeln.


Vad är då Eros?

Eros är också ett grekiskt ord, och när vi ser på detta ur ett teologiskt-filosofiskt perspektiv, så handlar eros om en frälsningsväg, en kärleksväg som konkurrerar med Guds agape. Erosvägen är en av de värsta konkurrenterna till den sanna kristna tron!

Eros som ord förekommer inte en enda gång i NT:s grekiska grundtext. Det är intressant! Jag tror att det var ett mycket medvetet val från både Gud och NT:s författare, för eros var annars ett flitigt använt ord och begrepp vid den tid då NT skrevs.

Anonym
#8. Publicerat 2019-03-29 av Anonym


Anonym
#9. Publicerat 2019-03-29 av Anonym

Antiken
Eros som frälsningsväg har sina rötter i den antika mysteriekulten där gudsföreställningarna handlade om att gudarna levde sina lycksaliga liv helt utan någon brist. Gudarna hade ingen som helst kärlek till människorna och brydde sig inte om människorna. Men människan ville själv komma upp till denna gudomliga, bekväma och lyxiga nivå. Eros var då vägen dit upp. På så vis blev erosvägen en slags flykt undan denna värld, bort från det sinnliga.

Anonym
#10. Publicerat 2019-03-29 av Anonym
Man menade också att människan hade en gudagnista inom sig som en rest av ett tidigare gudomligt ursprung. Hon skulle då söka det gudomliga inom sig själv för att lära känna sin sanna natur och sedan sträcka sig uppåt i en förening med den högre gudomligheten. Denna ”gudomliga rest” inom människan kunde också frigöras genom askes, reningar, extas och andra övningar till ett s.k. uppstigande till sin ursprungliga gudomliga hemvist.Eros är då den kraft som man tänkte driver människan från det sinnliga upp till det översinnliga – utan att hon får någon hjälp från någon utomstående och högre makt. Som du ser, handlar eros om en helt annan riktning än när vi talar om agape.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen