Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-03-17 av Anonym.
Abort.
Trådrubriken ger vibbar, känner du det? :-) Visst är det konstigt att något som absolut inte borde finnas, alltså planerad abort, måste finnas på grund av människan. Naturen i sig har makt över liv och död, den spontana aborten är ett bevis på detta, fast då är det en naturlig urrensning där livsdugligheten blir avgörande för aborten.

Abort måste finnas på grund av människan.. skrev jag där.. och det är min åsikt. Gräver vi oss djupt ner i ansvarsgropen så bottnar vi hos mannen. Provocerande kanske men ändå sant. Det är egentligen barnsligt enkelt att bevisa då endast mannens säd är den direkta orsaken till abort. Kvinnan är kärlet du vet, och det står tomt utan påfyllnad utifrån. Mannens säd styr alltså mängden aborter rent bokstavligt.

Så kollar vi teorin, en kvinna kan våldta en man, jodå, fast det är sällsynt förstås och bör väl i rimlighetens namn inte ges alltför stor plats i frågan om ansvar. I det stora hela borde världens alla aborter försvinna om mannens säd planteras i rätt kärl, vid rätt tidpunkt vad gäller barnplanering, och inom äktenskapet. Oavsett vad kvinnan vill blir mannens säd avgörande, fyller han inte kärlet står det tomt. Eller hur!?

Det bara skriker UTOPI ur den tanken. Men tänk dig en värld där varje barn är resultatet av ansvar och kärlek, där våldtäkter inte är orsaken till oönskade barn, där varje livmoder fylls av säd från den ansvarstagande mannen, som enligt Bibeln skall vårda och råda över det han en gång blev given.

På så sätt kan vi alla utplåna aborter. Eller hur?

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2019-03-17 av Ferguson
Ja så är det, utan mannens säd blir det inga barn och på samma sätt blir det inga barn utan kvinnans ägg. Därför är ansvaret delat lika på de två som jag ser det. Utom då det sker genom våldtäckt, vare sig det är mannen som är förövare eller kvinnan de gånger det sker.

I ett samhälle där strävan efter jämställdhet har gått från självklara frågor som lika lön för lika arbete oavsett kön till utplåning av Guds ordning mellan könen, ser alltför många män kvinnan som ett sexobjekt istället för hon han var tänkt att ge sitt liv för. Det samhället öppnar för en ökning av sexuellt utnyttjande, våldtäckt och abort.

Det fattas runt 1 miljon svenskar sedan abort blev lagligt 1974! Oavsett vems ansvaret är en siffra som bör skaka om oss alla.
Anonym
#2. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Tack för det du skriver, Vingen! Kloka ord, i en tid när abortmotståndet ger starka reaktioner även hos kristna.
Så enkelt du beskriver lösningen, och så bra det skulle kunna bli. Helt enligt Bibelns ord.
En miljon människoliv hade kunnat räddats och det folkmordet stoppats.

Jag är helt emot abort, och jag finner inte ett enda ord i Bibeln om att undantag kan eller ska ske. Helt enkelt för att Gud är skaparen av allt liv, och det inte är tänk att situationer ska uppstå där abort är en "lösning på problem" som människan skapat eller hamnat i.
Dessa egenskapade problem har blivit rättfärdiggörande skäl, och de har blivit så många idag.

Den som är helt emot abort anses som hård, hänsynslös, brutal, och emot kvinnans rätt till sin kropp, emot att kvinnan ska vara fri att tas ur sitiationer hon inte vill vara i.
Om någon missbrukat kvinnans kropp så ska inte kvinnan plågas mera, utan få slippa allt som påminner om missbruket. Jag förstår det känslomässigt fullt och helhjärtat, och känner med alla kvinnor som upplevt det.
Men jag tror att det finns en barmhärtighetens väg att gå, för både kvinnan OCH barnet, och den går igenom medmänsklighet och både praktisk och ekonomisk hjälp. Stöd av sjukvården och församlingarna.

Det talas mer om kvinnans rätt till sin kropp, än om barnets rätt till sitt liv. Där står: valfrihet v/s liv och död, med skillnaden att barnet inte får någon valfrihet, sin egen rätt som en skapad männniska.

Det går inte att slå sig för bröstet och skryta med att barn över en viss vecka ska få leva, men resten får dö. Det blir ett "Herodes-val"...där ett selektivt urval sker. Det finns ingen skillnad mellan ett foster i vecka 4 och 8 och 12, för livet är redan skapat och Guds skapelse ska bara växa till sig.
Många som gör abort blir lurade, och har inte tillräcklig kunskap och inget stöd. De tror att det är en klumpmassa av celler. Det blir ett barn när man ser att det är ett barn.
Men när är det ett barn för Gud..? Ps. 139 talar om det.

Abort är idag nästan som ett preventivmedel. det är så enkelt att köpa ett dagenefter-piller och sjukvården bekostar alla de andra ingreppen.
Sångaren Carman har sagt en bra sak: Om någon är tillräckligt gammal för att ha sex, så är man tillräckligt gammal för att ta konsekvenserna av att ha sex. (fritt ur minnet)

Den "mänskliga rättigheten" att ha sex idag, har lett till att den "mänskliga rättigheten" att göra abort finns som konsekvens. Det finns i ideologin, i samhället och folkets "moral"...som har vänts uppochner gentemot Bibelns. Moral är någonting helt annat idag. Den som är abortmotståndare kan idag anses vara utan moral, och detta speglas i politikens värld. Mycket tragiskt..
Anonym
#3. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Ja så är det, utan mannens säd blir det inga barn och på samma sätt blir det inga barn utan kvinnans ägg. Därför är ansvaret delat lika på de två som jag ser det. Utom då det sker genom våldtäckt, vare sig det är mannen som är förövare eller kvinnan de gånger det sker.

I ett samhälle där strävan efter jämställdhet har gått från självklara frågor som lika lön för lika arbete oavsett kön till utplåning av Guds ordning mellan könen, ser alltför många män kvinnan som ett sexobjekt istället för hon han var tänkt att ge sitt liv för. Det samhället öppnar för en ökning av sexuellt utnyttjande, våldtäckt och abort.

Det fattas runt 1 miljon svenskar sedan abort blev lagligt 1974! Oavsett vems ansvaret är en siffra som bör skaka om oss alla.
Detta provocerar väl fruktansvärt, men jag bjuder på det. :-) Tänk efter, är det verkligen så att ansvaret är delat lika mellan kvinna och man? Ett kärl fullt med ägg måste befruktas för att ge liv. Äggen kan ligga där i evigheter, helt utan möjlighet att förvandlas till liv såvida inte säden tillförs.
Säden är på samma sätt ej livgivande utan ägg, men äggen kan inte befrukta säd, det är säden som befruktar.

I denna/min utopivärld är det möjligt för mannen att besluta var och vilka ägg som skall befruktas, det ger honom ett enormt och slutgiltigt ansvar när det gäller abortens vara eller icke vara.. eller över antalet abort.
(möjligen är detta Guds mening, med mannen som kvinnans huvud)

Nu driver jag nog detta långt över mänskliga gränser, men en värld där mannen tar fullt ansvar för var säden spills i viljan att stoppa aborter, måste helt enkelt.. förinta den planerade aborten.
Anonym
#4. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Ja så är det, utan mannens säd blir det inga barn och på samma sätt blir det inga barn utan kvinnans ägg. Därför är ansvaret delat lika på de två som jag ser det. Utom då det sker genom våldtäckt, vare sig det är mannen som är förövare eller kvinnan de gånger det sker.

I ett samhälle där strävan efter jämställdhet har gått från självklara frågor som lika lön för lika arbete oavsett kön till utplåning av Guds ordning mellan könen, ser alltför många män kvinnan som ett sexobjekt istället för hon han var tänkt att ge sitt liv för. Det samhället öppnar för en ökning av sexuellt utnyttjande, våldtäckt och abort.

Det fattas runt 1 miljon svenskar sedan abort blev lagligt 1974! Oavsett vems ansvaret är en siffra som bör skaka om oss alla.
Att män ser kvinnan som ett sexobjekt har ingenting att göra med dagens samhälle. Det är inget nytt under solen. Det är mer att det har slagit över åt andra hållet också, så att båda könen blivit sexobjekt idag.
"Rätten" att ha sex med alla man vill, när man vill och hur man vill..
Förr var det enbart kvinnan man fick göra vad man ville med, även i det "kristna" Sverige.
Anonym
#5. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Trådrubriken ger vibbar, känner du det? :-) Visst är det konstigt att något som absolut inte borde finnas, alltså planerad abort, måste finnas på grund av människan. Naturen i sig har makt över liv och död, den spontana aborten är ett bevis på detta, fast då är det en naturlig urrensning där livsdugligheten blir avgörande för aborten.

Abort måste finnas på grund av människan.. skrev jag där.. och det är min åsikt. Gräver vi oss djupt ner i ansvarsgropen så bottnar vi hos mannen. Provocerande kanske men ändå sant. Det är egentligen barnsligt enkelt att bevisa då endast mannens säd är den direkta orsaken till abort. Kvinnan är kärlet du vet, och det står tomt utan påfyllnad utifrån. Mannens säd styr alltså mängden aborter rent bokstavligt.

Så kollar vi teorin, en kvinna kan våldta en man, jodå, fast det är sällsynt förstås och bör väl i rimlighetens namn inte ges alltför stor plats i frågan om ansvar. I det stora hela borde världens alla aborter försvinna om mannens säd planteras i rätt kärl, vid rätt tidpunkt vad gäller barnplanering, och inom äktenskapet. Oavsett vad kvinnan vill blir mannens säd avgörande, fyller han inte kärlet står det tomt. Eller hur!?

Det bara skriker UTOPI ur den tanken. Men tänk dig en värld där varje barn är resultatet av ansvar och kärlek, där våldtäkter inte är orsaken till oönskade barn, där varje livmoder fylls av säd från den ansvarstagande mannen, som enligt Bibeln skall vårda och råda över det han en gång blev given.

På så sätt kan vi alla utplåna aborter. Eller hur?
Du presenterar är enligt mig ett förvridet, oförnuftigt och obibliskt synsätt:

1. Planerad abort är inte nödvändigt pga människan. Kvinnan väljer abort, men tvingas inte till det.

2. Naturen har ingen makt över liv och död. Gud har all makt, och han låter en förbannad natur ha sin gång.

3. Naturen har inget medvetande och gör därmed ingenting spontant.

4. På samma sätt sker det ingen naturlig utrensning. Det vore som att säga att naturkatastrofer sker för att hålla nere populationen.

5. Mannen äger inget ansvar (0%) när det gäller befruktning, förutom i de fall det handlar om våldtäckt. Men den aspekten blir meningslös i sammahanget då detta är en ideologisk diskussion. På samma sätt som 100% av ansvaret vilar på mig när det gäller vem jag släpper in i mitt hus, vilar 100% ansvar på kvinnan gällande vem hon släpper in i in kropp. Att mannens säd skulle vara den direkta orsaken till abort blir därför något av det sjukaste jag läst.

Att du som äldre, kristen kvinna ständigt verkar fastna i dylika ämnen får mig verkligen att undra. Det är mycket prat om våldtäckter; mycket prat om mannens ansvar. Det andas mansförakt. Och jag tänker att du som äldre kristen skulle ha mer att leverera än den här nivån.
Anonym
#6. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Tack för svar Ljus och salt. Detta är inte ett direkt svar till dig utan en tanke kring de grundläggande orsakerna till abort..

Sexuell lössläppthet/ promiskuitet leder till aborter, ja, och spiralen fortsätter neråt i en värld där mannen, enligt Gudsordet, inte tar sitt ansvar när det gäller befruktning av kvinnans ägg.

Har någon hört talas om detta ensidiga (mannens) ansvar som en broms för aborter?
Anonym
#7. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Tack för svar Ljus och salt. Detta är inte ett direkt svar till dig utan en tanke kring de grundläggande orsakerna till abort..

Sexuell lössläppthet/ promiskuitet leder till aborter, ja, och spiralen fortsätter neråt i en värld där mannen, enligt Gudsordet, inte tar sitt ansvar när det gäller befruktning av kvinnans ägg.

Har någon hört talas om detta ensidiga (mannens) ansvar som en broms för aborter?
Följer vi alla Bibeln, så blir det en broms för aborter..hur vi än reagerar på det här i tråden.

I samhället idag är kvinnan medskyldig, eftersom "rätten" att ha fri sex tillfaller båda, i detta moderna sekulariserade samhälle. Kvinnan har lika ansvar enligt samhällets uppgjorda möjligheter.

Men ska vi se det bibliskt, där mannen och kvinnan ska leva som ett i hela livet och i en gemenskap med Gud, så skulle inte aborter existera. Då skulle inte heller "fel tajming", dålig ekonomi, fel i karriären, fel man/kvinna, våldtäkter osv inte heller vara av betydelse.
Någonting har gått väldigt fel.. Kvinnan skulle inte kunna bli gravid utan mannen.

Ser att Daybreak tagit bort sitt svar.
Anonym
#8. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Hoppsan. Ja jag anar att du ser "Prusiluskan" vara i farten igen. Men även det bjuder jag på. Jag vidhåller att mannens säd befruktar kvinnans ägg och inte tvärtom, därför bär mannen det fundamentala ansvaret när det gäller sund befruktning, helt efter Bibelns ord.

Nåväl, ang spontan abort så är det kroppens sätt att ta bort något som inte skulle ha utvecklats till ett friskt barn. Spontan abort kan bero på kromosomavvikelser hos fostret, missbildningar i livmodern, onormala spermier, eller t.ex. en blodtyp som kvinnan reagerar negativt på....ja "naturens"/Kroppens orsaker att spontanabortera är många, och dom finns där eftersom bebisen inte kan bli ett liv utanför livmodern..
Anonym
#9. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Följer vi alla Bibeln, så blir det en broms för aborter..hur vi än reagerar på det här i tråden.

I samhället idag är kvinnan medskyldig, eftersom "rätten" att ha fri sex tillfaller båda, i detta moderna sekulariserade samhälle. Kvinnan har lika ansvar enligt samhällets uppgjorda möjligheter.

Men ska vi se det bibliskt, där mannen och kvinnan ska leva som ett i hela livet och i en gemenskap med Gud, så skulle inte aborter existera. Då skulle inte heller "fel tajming", dålig ekonomi, fel i karriären, fel man/kvinna, våldtäkter osv inte heller vara av betydelse.
Någonting har gått väldigt fel.. Kvinnan skulle inte kunna bli gravid utan mannen.

Ser att Daybreak tagit bort sitt svar.
Ja Bibeln är receptet som får oss alla att tillfriskna. Min tanke följer ur mannens ideliga uppmaning till kvinnan att inte göra abort. Det är mannens råd som gäller.. och absolut, det är rätt och sant; Vi kvinnor skall inte välja död när det är livet vi bär. Men när blir mannen uppmärksam på att han inte skall välja abort genom att befrukta livet utan ansvar för livet?

Någonstans måste vi börja, och varför då inte i själva kärnan, själva befruktningskällan.. hos mannen.
Jag förstår att mannen inte tycker sig ha denna makt, men trots allt äger mannen makten att befrukta ägg.
Bibeln visar detta genom att "mannen skall råda över dig".. i GT..och mannen är kvinnans huvud i NT. Och kvinnan är det svagare kärlet.
Anonym
#10. Publicerat 2019-03-17 av Anonym
Jag undrar varför inte debatten handlar mer om vilka men och spår en abort ger hos kvinnorna..senare i livet? När det går upp för dem vad de har gjort?

Abortmotståndsrörelsen tar upp det i debatter, men inte många andra.

Jag känner en person som gjorde abort så sent så att barnet gjorde små skrikljud när det kom ut..
Hur blir man en människa igen efter det...?

Även en del som sett bilder på hur fostret hade utvecklats och sett ut i en tidig graviditet blir förtvivlade...för de hade känt sig övertalade av både pojkvän och sjukvård att göra en abort.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen