Det är mycket som kanske ska uppstå igen, med en futuristisk tolkning. :-) Inte bara Pergamos utan dessutom Edom, Moab och Ammons arvingar m.m.
Jesus säger "Skriv det du har sett, vad som nu är och vad som ska ske härefter."
Sedan säger Jesus vad han har sett ske, i församlingarna. Han vet om det som har skett.
T.ex. "Du har haft fördrag", "Du har övergett din första kärlek".
Sedan säger Jesus att han vet vad som sker i nutid. T.ex. "Jag vet om dina gärningar och ditt lidande..", "Jag vet om dina gärningar och var du bor: där Satan har sin tron."
Sedan säger Jesus att vissa saker måste ändras hädanefter. T.ex. "Vänd om!", "Men jag har några få saker emot dig..", "Jag ska inte lägga någon annan börda på er. Men håll fast vid det ni har, till dess jag kommer."
Det finns ingenting i texten som säger att det mesta skulle ha varit futuristiskt menat.
Däremot så gäller allt det Jesus säger hela församlingen över hela jorden. Hans varningar gäller alla, inte endast en specifik lokal församling. Liksom segrarnas belöningar gäller alla människor och inte är uppdelade segrar. Det vet vi genom att han säger "Den som..", och "Den som har öra må höra vad Anden säger till församlingarna". Det gäller oss nu, det gällde dem då, och alla däremellan.
Det står, som du citerar, "vad som härefter ska ske" vilket är en tydlig hänvisning till dess futuristiska innehåll. Boken är, enligt de flesta, skriven cirka 20-25 år efter Jerusalems förstöring vilket omöjligör att händelserna i samband med Jerusalems förstöring år 70 kan vara det Jesus menar. Det hade ju redan skett när sändebreven skrevs! Därför kan inte det Jesus profeterar om i Matt 24 var det Johannes får skriva ner utan det är händelser som handlar om "vad som härefter ska ske" dvs det är en tid som ännu inte skett Johannes talar om.
En vanlig tolkning är att kap 4 och boken ut hör framtiden till. Men jag tror att även sändebreven hör framtiden till. Som grund för det är hela bokens hebreeiska karaktär inklusiva sändebreven. Den historia som där påstås vara församlingen Kristi kropps genom århundraden är hellre Israels historia genom GT. Den som vinner seger står det, hur kan man tolka in detta på Kristi kropp? Vi har inte vunnit seger utan det är Herren som vunnit seger åt oss. Och ska verkligen Kristi kropp troget göra Jesus gärningar och genom dessa få makt över hedningarna och styra dem med järnspria som när man krossar lerkärl, osv.............