snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-03-07 av Anonym.
Jeremia 23:33-40
"Om nu detta folk eller en profet eller en präst gör dig denna fråga: »Vad förkunnar HERRENS tunga?», så skall du säga till dem vad som är den verkliga »tungan», och att jag därför skall kasta eder bort, säger HERREN.
Och den profet eller den präst eller den av folket, som säger »HERRENS tunga», den mannen och hans hus skall jag hemsöka.
Nej, så skolen I fråga varandra och säga eder emellan: »Vad har HERREN svarat?», eller: »Vad har HERREN talat?»
Men Om HERRENS »tunga» mån I icke mer orda; ty en tunga skall då vars och ens eget ord bliva för honom, eftersom I förvänden den levande Gudens, HERRENS Sebaots, vår Guds, ord.
Så skall du säga till profeten: »Vad har HERREN svarat dig?», eller: vad har HERREN talat?»
Men om I sägen »HERRENS tunga», då säger HERREN så: »Eftersom I sägen detta ord 'HERRENS tunga', fastän jag har sänt bud till eder och låtit säga: I skolen icke säga 'HERRENS tunga',

därför skall jag nu alldeles förgäta eder och kasta eder bort ifrån mitt ansikte, med den stad som jag har givit åt eder och edra fäder.
Och jag skall låta en evig smälek komma över eder, och en evig blygd, som icke skall varda förgäten.»"

Har någon något svar eller en tanke kring vad "den verkliga tungan" &#

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-03-07 av Anonym
"Om nu detta folk eller en profet eller en präst gör dig denna fråga: »Vad förkunnar HERRENS tunga?», så skall du säga till dem vad som är den verkliga »tungan», och att jag därför skall kasta eder bort, säger HERREN.
Och den profet eller den präst eller den av folket, som säger »HERRENS tunga», den mannen och hans hus skall jag hemsöka.
Nej, så skolen I fråga varandra och säga eder emellan: »Vad har HERREN svarat?», eller: »Vad har HERREN talat?»
Men Om HERRENS »tunga» mån I icke mer orda; ty en tunga skall då vars och ens eget ord bliva för honom, eftersom I förvänden den levande Gudens, HERRENS Sebaots, vår Guds, ord.
Så skall du säga till profeten: »Vad har HERREN svarat dig?», eller: vad har HERREN talat?»
Men om I sägen »HERRENS tunga», då säger HERREN så: »Eftersom I sägen detta ord 'HERRENS tunga', fastän jag har sänt bud till eder och låtit säga: I skolen icke säga 'HERRENS tunga',

därför skall jag nu alldeles förgäta eder och kasta eder bort ifrån mitt ansikte, med den stad som jag har givit åt eder och edra fäder.
Och jag skall låta en evig smälek komma över eder, och en evig blygd, som icke skall varda förgäten.»"

Har någon något svar eller en tanke kring vad "den verkliga tungan&a
Anonym
#2. Publicerat 2019-03-07 av Anonym
Man skulle fråga mellan varandra: »Vad har HERREN svarat?», eller: »Vad har HERREN talat?» Men Om HERRENS »tunga» skulle de inte mer orda, för då skulle de profetera falskt, eftersom de förvände den levande Gudens ord. Om någon därför frågade: »Vad förkunnar HERRENS tunga?», skulle profeten säga till dem vad som är den verkliga »tungan», dvs vad som är HERRENS verkliga ord:; att han skulle kasta bort folket, och att den som säger »HERRENS tunga», skulle hemsökas. Naturligtvis löd de inte, och därför skulle HERREN kasta bort Folket och Staden från sitt ansikte, och låta en evig smälek komma över dem.
Huldah
#3. Publicerat 2019-03-07 av Huldah
Det hebreiska ordet har tydligen två betydelser (Jer 23:33 SFB fotnot):tunga Det hebreiska ordet har den dubbla betydelsen "profetisk utsaga" och "tung börda".
Så här lyder NW övers:
”När detta folk eller en profet eller en präst frågar dig: ’Vad är Jehovas börda?’ ska du svara: ’”Det är ni som är bördan! Och jag ska kasta av er”, säger Jehova.’Om en profet eller en präst eller någon av folket säger: ’Detta är Jehovas börda!’ då ska jag vända mig mot den mannen och hans hushåll. Detta säger var och en av er till sin medmänniska och till sin bror: ’Vad har Jehova svarat? Och vad har Jehova talat?’ Men ni ska aldrig mer nämna Jehovas börda, för bördan är vars och ens eget ord. Ni har förvanskat orden från den levande Guden, arméernas Jehova, vår Gud. Så här ska du säga till profeten: ’Vilket svar har Jehova gett dig? Och vad har Jehova talat?: ”Ni säger: ’Detta ord är Jehovas börda’, trots att jag förbjöd er att säga ’Jehovas börda!’Därför ska jag lyfta upp er och kasta bort er ur min åsyn, både er och den stad som jag gav åt er och åt era förfäder.
Huldah
#4. Publicerat 2019-03-07 av Huldah
Fotnot Jeremia 23:33 enligt NW lyder:

Eller ”tunga budskap”. Det hebreiska ordet har dubbel innebörd: ”ett viktigt budskap från Gud” eller ”något tungt”.
Huldah
#5. Publicerat 2019-03-07 av Huldah
Parallell hänvisningar

"Olyckan jag sänder över dem ska vara så svår att alla riken på jorden fylls av skräck.+ De ska bli till vanära och till förbannelse,+ till ett talesätt och till ett spektakel på alla de platser som jag skingrar dem till.+ "Jer 24:9
https://wol.jw.org/sv/wol/b/r14/lp-z/nwtsty/Z/2018/3/26#study=discover&v=3:26:33

Anonym
#6. Publicerat 2019-03-08 av Anonym
Tusen tack! Ni var båda till stor hjälp, och för mig kompletterade era svar varandra. Tack Gud!

Tack igen
snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen