Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-02-23 av Anonym.
Är det guds mening?
Jag har varit kristen så länge jag kan minnas, men min flickvän är det inte. Häromdagen så försökte jag förklara hur det är att vara kristen och frågade henne varför hon inte är det. Hon frågade mig; ”om nu gud finns, varför tillåtet han då krig”? Jag svarade henne att gud har givit människan den fria viljan, han gillar inte att vi har krig men hans ord var att vi skulle få begå våra egna handlingar och gud är en man av sitt ord. Då frågar hon mig: ”Hur kunde gud då tillåta min moster och kusin då att dö i tsunamin i Thailand, det var nog inte deras vilja att dö där?”.

Jag som normalt är begåvad retoriskt och brukar ge svar på tal i en diskussion blev helt paff och visste inte vad jag skulle svara. Detta får mig att tvivla själv, hon har ju faktiskt en poäng i det som hon säger. Jag ber om eran hjälp i detta, kan ni hjälpa mig att förstå och förhoppningsvis även få henne att förstå?
Tack på förhand!

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Jag har varit kristen så länge jag kan minnas, men min flickvän är det inte. Häromdagen så försökte jag förklara hur det är att vara kristen och frågade henne varför hon inte är det. Hon frågade mig; ”om nu gud finns, varför tillåtet han då krig”? Jag svarade henne att gud har givit människan den fria viljan, han gillar inte att vi har krig men hans ord var att vi skulle få begå våra egna handlingar och gud är en man av sitt ord. Då frågar hon mig: ”Hur kunde gud då tillåta min moster och kusin då att dö i tsunamin i Thailand, det var nog inte deras vilja att dö där?”.

Jag som normalt är begåvad retoriskt och brukar ge svar på tal i en diskussion blev helt paff och visste inte vad jag skulle svara. Detta får mig att tvivla själv, hon har ju faktiskt en poäng i det som hon säger. Jag ber om eran hjälp i detta, kan ni hjälpa mig att förstå och förhoppningsvis även få henne att förstå?
Tack på förhand!
Det vi ser när vi observerar naturen tillhör inte ursprungsskapelsen. Hela jorden hade ett gemensamt klimat. Det fanns en landmassa, och inte flera kontinenter, som nu. Det fanns inget regn, och troligtvis inga berg. Skapelsens utseende förändrades drastiskt pga synden, och naturkatastrofer har sedan dess varit ett faktum: vulkanutbrott, stormar etc.

De flesta tsunamis orsakas av undervattensjordbävningar. I snitt förekommer två tsunamis per år, och vart 15e år, oceanomfattande sådana. Det var kanske däremot första gången någon av oss hörde talas om fenomenet när vi hade anhöriga svenskar som omkom i samband med en sådan. Det hade varit enkelt för dessa svenskar att ta reda på förhållandena i den delen av världen innan de åkte. En del visste kanske om det, men valde att chansa. Så är det även idag. Trots att det finns tydlig statistik kring tsunamis, väljer folk att åka till den delen av världen på semester ändå. Gud tvingade ingen att åka dit. Hade de varit troende kanske de hade frågat Gud först, och han kunde varnat dem. Men ogudaktiga människor bryr sig inte ett dugg om vad Gud tycker.

"14 Ni vet inget om morgondagen. Vad är ert liv? Ni är en dimma som syns en liten stund och sedan försvinner. 15 I stället borde ni säga: "Om Herren vill och vi får leva ska vi göra det eller det." 16 Men nu skryter ni och är självsäkra. Allt sådant skryt är av ondo." (Jak 4:15)


Lösningen är alltså inte att ifrågasätta att jorden inte är perfekt, och använda det som förevändning för att inte tro på Gud. Lösningen är att acceptera och äga att jorden är imperfelt pga synden, och därför söka Gud. Den som gör det kan i förlängningen hoppas på en framtida perfekt värld där Messias kommer att regera på jorden. Det blir en ny himmel och en ny jord.
Tillit
#2. Publicerat 2019-02-24 av Tillit
Daybreak. Ditt svar ger ett intryck av att vi som människor kan ha kontroll över våra liv och det som sker med oss bara vi följer de instruktioner som Gud har gett och lyssnar till de varningar som finns. Inte ens bibeln ger en sådan garanti här i livet. Läs dialogen mellan Job och hans vänner. Och Salomos vishet i Predikaren och Ordspråksboken.

Din avslutning håller jag dock med om.

Frågan som ställs är verkligen inte ny och människor har i alla tider hållit Gud ansvarig för syndens konsekvenser.

Jag skulle till Benjamins flickvän säga att vad vi genom Guds ord vet är följande:

* Gud är rättvis.
* Vi är evighetsvarelser dvs döden är inte slutet.
* Varje människa ska stå till svars för sina egna gärningar och inte någon annans.
* Syndens lön (konsekvens) är döden.
* Guds gåva till oss människor är evigt liv genom Jesus Kristus. Den är tillgänglig för alla som tror på och tar emot den gåvan.

Man måste sätta våra korta liv här på jorden i ett evighetsperspektiv. Vi ser bara detta nu men Gud ser helheten.

Någon berättade en bild som jag tycker är talande. Du är fisken som simmar i ett akvarium. Någon lyfter ut dig från det akvariet och släpper ner dig i ett annat. Fiskarna runt omkring dig har ingen aning om vart du tar vägen och kan för sitt liv inte veta hur ditt liv fortsätter i det andra och vilka förutsättningar som gäller där. För dem försvann du bara. Men Gud som är rättvis ser helheten för varje människa.
Anonym
#3. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Jag har varit kristen så länge jag kan minnas, men min flickvän är det inte. Häromdagen så försökte jag förklara hur det är att vara kristen och frågade henne varför hon inte är det. Hon frågade mig; ”om nu gud finns, varför tillåtet han då krig”? Jag svarade henne att gud har givit människan den fria viljan, han gillar inte att vi har krig men hans ord var att vi skulle få begå våra egna handlingar och gud är en man av sitt ord. Då frågar hon mig: ”Hur kunde gud då tillåta min moster och kusin då att dö i tsunamin i Thailand, det var nog inte deras vilja att dö där?”.

Jag som normalt är begåvad retoriskt och brukar ge svar på tal i en diskussion blev helt paff och visste inte vad jag skulle svara. Detta får mig att tvivla själv, hon har ju faktiskt en poäng i det som hon säger. Jag ber om eran hjälp i detta, kan ni hjälpa mig att förstå och förhoppningsvis även få henne att förstå?
Tack på förhand!
Vi ser inte vad som leder till vad, men Gud ser allt och tillåter ingenting att hända som inte är till det bästa för var och en i slutändan.

Men vad gäller att få din älskade att "förstå", så är vi inte kallade till övertalning utan förkunnelse. Och förkunnelsen sker först och främst genom vårt exempel. En människa som sörjer behöver inte övertalning, hon behöver kärlek, trygghet och medkänsla. Bättre är att lyssna än att tala, "låt edra goda gärningar lysa för människorna" (fritt citerat).

Om hon försöker övertala dig om att hon "har rätt" i sin ateism, så behöver du inte i din tur försöka övertala henne. Minns att hon lever "utan Kristi lag", men du har fått mer än hon.
Anonym
#4. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Daybreak. Ditt svar ger ett intryck av att vi som människor kan ha kontroll över våra liv och det som sker med oss bara vi följer de instruktioner som Gud har gett och lyssnar till de varningar som finns. Inte ens bibeln ger en sådan garanti här i livet. Läs dialogen mellan Job och hans vänner. Och Salomos vishet i Predikaren och Ordspråksboken.

Din avslutning håller jag dock med om.

Frågan som ställs är verkligen inte ny och människor har i alla tider hållit Gud ansvarig för syndens konsekvenser.

Jag skulle till Benjamins flickvän säga att vad vi genom Guds ord vet är följande:

* Gud är rättvis.
* Vi är evighetsvarelser dvs döden är inte slutet.
* Varje människa ska stå till svars för sina egna gärningar och inte någon annans.
* Syndens lön (konsekvens) är döden.
* Guds gåva till oss människor är evigt liv genom Jesus Kristus. Den är tillgänglig för alla som tror på och tar emot den gåvan.

Man måste sätta våra korta liv här på jorden i ett evighetsperspektiv. Vi ser bara detta nu men Gud ser helheten.

Någon berättade en bild som jag tycker är talande. Du är fisken som simmar i ett akvarium. Någon lyfter ut dig från det akvariet och släpper ner dig i ett annat. Fiskarna runt omkring dig har ingen aning om vart du tar vägen och kan för sitt liv inte veta hur ditt liv fortsätter i det andra och vilka förutsättningar som gäller där. För dem försvann du bara. Men Gud som är rättvis ser helheten för varje människa.
Tvärtom! Jag sade att den som släpper kontrollen över sitt liv och överlämnar den till Gud har ökade chanser. Då KANSKE (inte säkert) de hade frågat Gud och han KUNDE (inte skulle) varnat dem. Det finns dock inga garantier, som du säger. Estonia är ett exempel. Men exemplen på då Gud faktiskt varnat och gripit in i människors liv är otaliga.

Mitt ofullständiga svar, som skrevs kl 4 i natt kanske ändå gav en ny infallsvinkel, och kan funka i en teologisk diskussion. Flickvännens fråga om hur Gud kunde låta moster och kusin omkomma i tsunamin handlar om att Gud omöjligt kan finnas eftersom världen inte är perfekt. Mitt svar handlar om hur han kan existera trots att världen inte är perfekt.

Jag hoppas att ditt svar skänker mening till den unge frågeställaren. För även om det du säger är sant, förklarar det ju inte hur eller varför Gud lät flickvännens släktingar omkomma i tsunamin. Däremot tycker jag det är bra att du plockar fram evighetsperspektivet.

Ditt svar borde du emellertid leverrerat direkt till frågeställaren. Nu gör du det istället indirekt genom att svara på mitt inlägg.
Anonym
#5. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Lite utanför trådämnet men,
Nt varnar troende att ha för intim ungänge med icke-troende


2 Kor 6:14 Gå inte som omaka par i ok? med dem som inte tror. Vad har rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? 15 Vilken samstämmighet har Kristus med Beliar?? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror?
Anonym
#6. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Lite utanför trådämnet men,
Nt varnar troende att ha för intim ungänge med icke-troende


2 Kor 6:14 Gå inte som omaka par i ok? med dem som inte tror. Vad har rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? 15 Vilken samstämmighet har Kristus med Beliar?? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror?
-------
Eller syftar dessa ord framförallt till de känslor och tankar inom oss själva? Varje känsla av godhet eller ondska kommer i par, och har en motsvarande tanke i sanning eller falskhet. Vi bör alltså inte beblanda goda känslor med vilseledande resonemang och tankar, eller sanna tankegångar med onda motiv och/ eller leverne.

Vem kan känna till en annan människas innersta liv, dvs dess motiv och tankegångar, förutom Herren?
...även om denna med läpparna säger sig vara en icke troende. Hur kan vi veta om denna människa är i den goda eller onda strömningen? Hur kan vi veta dennes väg till en eventuell frälsning? Vi bör vända oss till granskandet av oss själva mer, än granskandet av våra medmänniskor. Och speciellt inte tro oss känna till inre processer hos dem.

"Där två ( godhet ) eller tre ( sanning ) är samlade i mitt Namn, där är Jag mitt ibland dem
Anonym
#7. Publicerat 2019-02-24 av Anonym
Jag skulle till Benjamins flickvän säga att vad vi genom Guds ord vet är följande:

* Gud är rättvis.
* Vi är evighetsvarelser dvs döden är inte slutet.
* Varje människa ska stå till svars för sina egna gärningar och inte någon annans.
* Syndens lön (konsekvens) är döden.
* Guds gåva till oss människor är evigt liv genom Jesus Kristus. Den är tillgänglig för alla som tror på och tar emot den gåvan.

Man måste sätta våra korta liv här på jorden i ett evighetsperspektiv. Vi ser bara detta nu men Gud ser helheten.
Jag tycker att det understrukna är så trösterikt, uppmuntrande och underbart att läsa. Något att ta till sig och begrunda när livet är svårt.

Jag vill utifrån Daybreaks svar också tillägga/svara dig, Benjamin, att nej, livet här på jorden kan vara grymt orättvist. I din flickväns släktingars fall fruktansvärt grymt. Och det är en konsekvens av den synd och ondska som i syndafallet drabbade hela skapelsen, även jorden. Efter syndafallet kan vi läsa om hur jorden delades upp, vilket vittnar om våldsam kontinentaldrift, och jorden är sedan syndafallet inte så fridfull som när den skapades, som Daybreak beskriver. Liksom med alla naturkatastrofer, olyckor, mord, sjukdomar o.s.v.

Så jag ser det som en orättvis och grym konsekvens av den synd och ondska som genomsyrar hela skapelsen, som från början var god och utan brist. Dessa naturkatastrofer med dess offer är alltså inte Guds vilja. Han gav oss chansen, människan lät sig bedras av ormen/satan och konsekvenserna blev totala. En konsekvens av den fria viljan, och satans onda list.

Det finns stora mängder vittnesbörd om hur Gud griper in i vår tillvaro och tröstar, helar och räddar. Men detta är likväl en skadad tillvaro. Först i himmelriket är all synd och brustenhet borta.

Min erfarenhet är, att du dels kan försöka bemöta din flickväns frågor med liknande förklaringar, men jag tror inte de kommer leda henne till tro. Bara ge en delförklaring. Det viktigaste är nog att du lyssnar, tröstar, visar medkänsla, förklarar att du inte har alla svar, och berättar om hur Jesus vill trösta alla som sörjer.

Kanske hon kan se att hon inte är ensam om frågor, förtvivlan och sorg; många psaltarpsalmer handlar om just orättvisor, sorg och klagan. Kanske du kan ge någon till henne?
SweKiwi
#8. Publicerat 2019-02-24 av SweKiwi
Om jag ska vara djävulens advokat (haha!) ett tag, så kan jag som icke-troende säga att era argument inte känns särskilt övertygande. Vi får väl se om OP:s flickvän gör det.

Jag har (som jag gett uttryck för tidigare i forumet) personligen inga problem med tanken på att det finns en gud och att det samtidigt händer hemska saker i världen. Min förklaring på det är att den guden i så fall är en (ursäkta språkbruket) skitstövel.

Det är nämligen så man kan benämna någon som ser och vet om någon fruktansvärd orättvisa, och har möjlighet att ingripa mot den, men av någon anledning väljer att inte göra det.

Vilken är denna anledning? Vad kan det rimligen finnas för anledning till varför ett barn blir sexuellt utnyttjat, torterat och sedan dödat? Ska vi verkligen säga att »Gud har sina skäl, som vi människor inte ser/förstår«? Skylla på att vi har en »fri vilja« och att vi kan göra vad vi vill?

Problemet är att Gud ser. Gud vet. Gud kan göra något. Men gör det inte.

Utom i vissa fall, då Han tydligen hjälper folk att hitta sina nycklar. Eller som jag såg på Kanal 10 för en tid sedan, då någon norsk predikant prisade Jesus för att han fått en hyfsat ny Mercedes till ett skrattretande lågt pris. Börje Claesson log stort och kom med flera »amen!« under berättelsen.

För mig är det mycket mer trösterikt att tänka mig ett universum där det inte finns någon gud, där vi bara har oss själva att lita på och att skylla på. Hellre det än ett universum där det finns någon som faktiskt skulle kunna göra något, men i så många fall väljer att inte göra det. Som hellre tittar på när en katolsk präst förgriper sig på ett barn, än lyfter ett lillfinger för att hindra det.

Och – som extra bonus! – har skapat ett system där denna förövare kan gå helt fri från straff.

Jag kan tro på en gud. Men jag kan inte tro att denna gud är god.

/ Kiwi
Tillit
#9. Publicerat 2019-02-24 av Tillit
Om jag ska vara djävulens advokat (haha!) ett tag, så kan jag som icke-troende säga att era argument inte känns särskilt övertygande. Vi får väl se om OP:s flickvän gör det.

Jag har (som jag gett uttryck för tidigare i forumet) personligen inga problem med tanken på att det finns en gud och att det samtidigt händer hemska saker i världen. Min förklaring på det är att den guden i så fall är en (ursäkta språkbruket) skitstövel.

Det är nämligen så man kan benämna någon som ser och vet om någon fruktansvärd orättvisa, och har möjlighet att ingripa mot den, men av någon anledning väljer att inte göra det.

Vilken är denna anledning? Vad kan det rimligen finnas för anledning till varför ett barn blir sexuellt utnyttjat, torterat och sedan dödat? Ska vi verkligen säga att »Gud har sina skäl, som vi människor inte ser/förstår«? Skylla på att vi har en »fri vilja« och att vi kan göra vad vi vill?

Problemet är att Gud ser. Gud vet. Gud kan göra något. Men gör det inte.

Utom i vissa fall, då Han tydligen hjälper folk att hitta sina nycklar. Eller som jag såg på Kanal 10 för en tid sedan, då någon norsk predikant prisade Jesus för att han fått en hyfsat ny Mercedes till ett skrattretande lågt pris. Börje Claesson log stort och kom med flera »amen!« under berättelsen.

För mig är det mycket mer trösterikt att tänka mig ett universum där det inte finns någon gud, där vi bara har oss själva att lita på och att skylla på. Hellre det än ett universum där det finns någon som faktiskt skulle kunna göra något, men i så många fall väljer att inte göra det. Som hellre tittar på när en katolsk präst förgriper sig på ett barn, än lyfter ett lillfinger för att hindra det.

Och – som extra bonus! – har skapat ett system där denna förövare kan gå helt fri från straff.

Jag kan tro på en gud. Men jag kan inte tro att denna gud är god.

/ Kiwi
På vilket sätt tror du att denne förövare undkommer straff? Skulle hans prästkrage ge honom immunitet? Jag vet däremot att barnet blir upprättat.

Han har redan ingripit. Om du inte vill ta emot det är upp till dig, men istället kallar du den som gett sitt liv för din frälsning för en skitstövel.
SweKiwi
#10. Publicerat 2019-02-24 av SweKiwi
På vilket sätt tror du att denne förövare undkommer straff? Skulle hans prästkrage ge honom immunitet?

Hört talas om syndernas förlåtelse? Att ångra sina synder och ta emot Jesus Kristus som sin personlige frälsare?

Jag vet däremot att barnet blir upprättat.

Jag vet att jag föredrar att barnet inte blir våldtaget/torterat/dödat från början.

Han har redan ingripit. Om du inte vill ta emot det är upp till dig, men istället kallar du den som gett sitt liv för din frälsning för en skitstövel.

Hur har Gud ingripit?

/ Kiwi
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen