Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Britta7
Britta7 säger: Jesus säger: "Förtrösta på mig under en kaotisk dag! Min frid vill jag ge dig!" Tack Jesus!
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till Tillit

Livets vatten

I morse läste jag kapitel tre och fyra ur Johannes Evangelium. Det var förstås inte första gången, är snarare hundratals gånger. Men när jag kom till kapitel fyra vet jag inte vad som hände men tårarna började bara spruta. Det var mycket som Jag blev så tagen av hur Jesus tilltalar och samtalar med dessa två människor. Den ene en representant för etablissemanget och auktoriteterna i samhället och som gjorde precis allt för att motverka Jesu ökande inflytande på "folket", den andra en representant för de lägsta och utstötta utan värde i allmänhetens ögon. Men inget av det är intressant för Jesus. Han ser människan - varje enskild skapad till Guds avbild med ett värde vars återupprättelse, förlossning och försoning med Gud är hela syftet med hans tid på jorden.

Det är två korta kapitel som bara fyller tre sidor av Bibeln, men de rymmer så ofantligt mycket. Bara några minuters läsning men ändå kan inte ett liv på dryga femtio ens till en bråkdel fatta storheten i det han säger.

Jag älskar den mannen!! Och det underbara är att han inte är en intressant legend eller bara en i raden av spännande och intelligenta men tyvärr nu döda historiska personer.....

Idag är människovärdet ifrågasatt av vår moderna, inomvärldsliga så kallat vetenskapliga världsbild som oundvikligt påverkar vår livsåskådning. En världsbild som egentligen inte får ifrågasättas (eftersom den anses bevisad och därmed sann) även om det så fint heter att var och en får tro vad hen vill och att var och en blir salig på sin tro, men vi vet ju egentligen hur det ligger till. Eller?Med denna världsbild blir Jesu ord i dessa kapitel irrelevanta:

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv."
Joh 3:16

"Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv."
Joh 4:14

Svara | Citera | Anmäl | Bevaka

Forts...

Men som väl är så står de sig fortfarande och är mer relevanta än den världsbild som utgår ifrån att vi är här av en ren slump och att livet bara är "en parentes mellan två intigheter."

Inte konstigt att tårarna sprutar när det går upp för mig vad jag faktiskt tror på. Och med "tror" menar jag inte gissar, antar eller spekulerar.
Längre fram i samma bok står Jesus och ropar med hög röst:

"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram."
Joh 7:38

Tack!! Ge mig mer av det och låt det bli synligt även för andra så att de ser dig, Jesus.

Öppna profilen till Ljus och Salt

Forts...

Men som väl är så står de sig fortfarande och är mer relevanta än den världsbild som utgår ifrån att vi är här av en ren slump och att livet bara är "en parentes mellan två intigheter."

Inte konstigt att tårarna sprutar när det går upp för mig vad jag faktiskt tror på. Och med "tror" menar jag inte gissar, antar eller spekulerar.

"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram."

Tack!! Ge mig mer av det och låt det bli synligt även för andra så att de ser dig, Jesus.

Ja, vi kan leva lyckliga och tacksamma varje dag, vi som har funnit denna skatt som Gudsriket är, och som har fått dessa levande strömmar av vatten inom oss, i nutid på jorden och i en evighet. 
Det står att vi ska ha strömmar av levande vatten. Det ska flyta fram. Och strömmar, inte en ström. Gud ger liv i överflöd. :-)
Öppna profilen till sailias2

Forts...

Kanske börjar det levande vattnet strömma som tårar..
Öppna profilen till sanningssökare
Ja du Tillit .......   Det är så sant som du har det sagt !!!   Ske alltså ! 
Ja, vi kan leva lyckliga och tacksamma varje dag, vi som har funnit denna skatt som Gudsriket är, och som har fått dessa levande strömmar av vatten inom oss, i nutid på jorden och i en evighet. 
Det står att vi ska ha strömmar av levande vatten. Det ska flyta fram. Och strömmar, inte en ström. Gud ger liv i överflöd. :-)

Ja verkligen. Fick nyligen frågan från en som kallar sig ateist men är intresserad av att försöka förstå gudstron hur jag kan veta. Även om jag logiskt kan förstå samband och att bibelns trovärdighet ökar med ökad forskning så kommer det i slutändan ändå att landa i tro. Men just dessa strömmar som flyter fram... Ja, då vet man med en visshet som man kan simma i