snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-01-13 av Anonym.
Matt. 25:34-46 - Vem är Jesus?
Jesus likställer sig själv i Matt. 25:35-45 med människor som är:

1. Hungriga och törstiga
2. Främlingar utan husrum
3. Nakna utan kläder
4. Sjuka
5. I fängelse

Han säger att de som får ta emot "det rike som gjorts i ordning" åt dem från världens början, Faderns rike, är de som hjälper dessa människor.

Jesus säger att HAN är dessa människor.

Likadant är det med de som går förlorade. De har inte hjälpt Jesus, som är dessa människor.

Men hur kan Jesus vara dessa människor?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-01-13 av Anonym
Svaret finns i 25:40:
"Sannerligen säger jag er: Det ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig."

Vem är Jesus broder?
"Och han räckte ut sin hand mot sina lärjungar och sa: Se, min mor och mina bröder! För var och en som gör min Faders vilja, som är i himlarna, han är min bror och syster och mor." Matt. 13:48-50.

Det är Kristi kropp, Kristus egen kropp, som vi hjälper när vi hjälper en broder eller syster.
Därför kan han säga att "Vad ni inte har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni inte heller gjort mot mig"..till de som går förlorade.

Det är kärleksbudet till nästan, men så djupt att det är även Kristus, i vårt himmelska syskon.
Anonym
#2. Publicerat 2019-01-15 av Anonym
Svaret finns i 25:40:
"Sannerligen säger jag er: Det ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig."

Vem är Jesus broder?
"Och han räckte ut sin hand mot sina lärjungar och sa: Se, min mor och mina bröder! För var och en som gör min Faders vilja, som är i himlarna, han är min bror och syster och mor." Matt. 13:48-50.

Det är Kristi kropp, Kristus egen kropp, som vi hjälper när vi hjälper en broder eller syster.
Därför kan han säga att "Vad ni inte har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni inte heller gjort mot mig"..till de som går förlorade.

Det är kärleksbudet till nästan, men så djupt att det är även Kristus, i vårt himmelska syskon.
Håller med, de andra som inte älskat Jesu bröder gjorde det inte troligen på grund av att de inte älskade dem.

Matteus 13: 36 Sedan lämnade Jesus folket och gick hem. Hans lärjungar kom då fram till honom och sade: "Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss." 37 Han svarade: "Den som sår den goda säden är Människosonen. 38 Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn.
snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen