Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-12-05 av Anonym.
Kontantlöst Sverige om bara några år
Vice riksbankschefen har uttalat sig häromdagen i London att Sverige inom 3-5 år är kontantlöst. Så fort går det nu. Ett kontantlöst samhälle blir lätt en digital diktatur. Enkelt att kontrollera medborgarna. Nästa år får vi en digital valuta e-kronan. 4000 svenskar har redan chippat sig. Ja vad ska man säga..

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-12-05 av Anonym

Hes. 9:4 ”HERREN sade till honom: ”Gå mitt igenom Jerusalems stad och sätt ett tecken på pannan på de män som suckar och jämrar sig över alla de vidrigheter som bedrivs därinne.””

Upp. 7:3 speglar parallellen Hes. 9:4, och Guds tjänare ska märkas med sigill på pannorna. De får inte skadas.

I Hesekiel kommer Guds dom över avgudadyrkarna, och då fick människorna som inte bedrev avgudadyrkan ett tecknet på pannan för att inte skadas.

Tecknet är den sista bokstaven i det hebreiska alfabetet: taw. Den hade vid denna tid formen av ett kors.

Anonym
#2. Publicerat 2018-12-05 av Anonym

Hes. 9:4 ”HERREN sade till honom: ”Gå mitt igenom Jerusalems stad och sätt ett tecken på pannan på de män som suckar och jämrar sig över alla de vidrigheter som bedrivs därinne.””

Upp. 7:3 speglar parallellen Hes. 9:4, och Guds tjänare ska märkas med sigill på pannorna. De får inte skadas.

I Hesekiel kommer Guds dom över avgudadyrkarna, och då fick människorna som inte bedrev avgudadyrkan ett tecknet på pannan för att inte skadas.

Tecknet är den sista bokstaven i det hebreiska alfabetet: taw. Den hade vid denna tid formen av ett kors.
Intressant. Hur vet du det där om taw? Det står väl inte i Bibeln? Står det i nån judisk skrift?
Anonym
#3. Publicerat 2018-12-05 av Anonym
Intressant. Hur vet du det där om taw? Det står väl inte i Bibeln? Står det i nån judisk skrift?
I den hebreiska grundtexten så står det "taw" när det står "tecken", i Hes. 9:4.
Den sista bokstaven i det hebreiska alfabetet är taw, och den bokstaven hade vid denna tiden formen av ett kors.
Detta står i fotnoten i Folkbibeln, så Seth Erlandsson vet nog mer fakta runt detta. :-)
larsa
#4. Publicerat 2018-12-06 av larsa

Inte formen av ett Kors, utan TAV såg ut som ett X i Paleo-Hebreiska.

Anonym
#5. Publicerat 2018-12-06 av Anonym
Tof
Anonym
#6. Publicerat 2018-12-06 av Anonym
Om folk skulle börja betala med kontanter skulle de tvingas fortsätta med kontanter. Tyvärr ser jag det inte hända, iaf inte snart.
Anonym
#7. Publicerat 2018-12-06 av Anonym

Om folk skulle börja betala med kontanter skulle de tvingas fortsätta med kontanter. Tyvärr ser jag det inte hända, iaf inte snart.


Tror inte heller att de vill återgå till kontanter utan hellre använder kort eller mobil. Steget att låta sig chipas är inte heller långt borta. Men om detta är vilddjurets märke är frågan? Antikrist har inte ännu trätt fram..

Anonym
#8. Publicerat 2018-12-06 av Anonym


Tror inte heller att de vill återgå till kontanter utan hellre använder kort eller mobil. Steget att låta sig chipas är inte heller långt borta. Men om detta är vilddjurets märke är frågan? Antikrist har inte ännu trätt fram..

Jag har två styvsöner. Den ene söker Herren (och Herren har sagt mig att denne ska bli frälst, liksom Han har lovat mig att mina tre barn ska bli frälsta om jag håller fast vid evangeliet och de är alla troende kristna idag). Den andre är chippad. Jag ber varje dag för denne unge man, liksom min man gör. Så jag är nog inte rätt person att fråga, för jag litar inte på att jag inte talar i eget namn. Det är en kamp för mig; dels min kunskap, dels min kärlek, dels tron, dels min begränsning, dels lagen (som gäller).
Anonym
#9. Publicerat 2018-12-06 av Anonym
... Men det är tyst från Herren. Herren är ALDRIG tyst när jag ber så här annars. Aldrig. Han har alltid hopp att ge. Eller svar.

Om det i detta fallet beror på min otro, eller om det beror på att Herren alltid ger de bedjande goda nyheter vet jag inte. Jag varnar för det iaf, för som sagt:
Herren har ALDRIG bemött mig med tystnad förr. Rättelse: ja! Hopp: ja! Villkor: ja! Aldrig tystnad.
Anonym
#10. Publicerat 2018-12-06 av Anonym
Aldrig förr har jag erfarit detta. Jag har bett för många människor, och alltid har Herren givit mig svar och det har blivit som Herren sagt.

Som sagt; här är det tyst. Det tär på min tro och gör att jag vacklar. Jag vet att vi får det vi ber om när det är i Guds vilja, och ALLTID förr har Herren givit mig hopp åtminstone (oftast ren och skär glädje). Därför tog jag detta inför Gud i vad jag själv åtminstone uppfattade som i full tillit till att detta var Guds vilja.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen