Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-10-21 av Anonym.
Farligt gift
"Så här undviker du högfluorerade ämnen i din vardag:
Ät mindre take away-mat i pappförpackningar som är fett- och vattenavstötande. Det är bra om förpackningen blir kladdig och suger åt sig vätska från maten. Läs mer om PFAS i mat!
Om du äter färdiglagad mat som ska värmas i ugnen/mikrovågsugnen, ta ut maten ur pappförpackningen innan den värms upp. (Ta gärna ut maten från plastförpackningen också, för att undvika att plastkemikalier går över till maten vid uppvärmningen.)................................
.............................................. mfl som går att läsa på

https://www.naturskyddsforeningen.se/10hogfluoreradetips

En film: https://webb-tv.nu/den-bittra-smaken-av-teflon-svt-play/

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-10-21 av Anonym
STEKPANNA i teflon

Om du inte vet det så är teflon en plast som vid uppvärmning på högre temperaturer kan avge giftiga partiklar och gaser. Bland annat en kemikalie som heter PFOA som misstänks vara cancerogen, och andra ämnen så som bisfenol A som är hormonstörande. Fåglar är känsliga för inandning av rök och kemikalier och det finns rapporter där de fått lungskador och dött efter att ha vistats i kök där man använt sig mycket av teflon.

https://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-ska-du-inte-anvanda-stekpanna-i-teflon/

Under 2017 har Svenskt Vatten kontaktat de fem dagligvarukedjorna Axfood, Coop, ICA, Bergendahl och Lidl. Vi ville veta om de fortfarande säljer micropopcorn med påsar som innehåller högfluorerade ämnen. Det visade sig att ICA, Bergendahl och Lidl fortfarande gör det, även om de jobbar för att bli av med ämnena. Axfood och Coop däremot, de har redan lyckats få bort PFAS i sina micropopcorn.

Bergendahl svarar att de har en plan för att ”fasa ut” PFAS, men än så länge innehåller två av tre popcornförpackningar de giftiga ämnena. ICA har kommit en bra bit på vägen. Popcorn-påsar med PFAS säljs fortfarande men lansering av påsar utan PFAS planeras till april i år. Lidl har svarat att omställning till PFAS-fria alternativ pågår.

http://www.svensktvatten.se/om-oss/nyheter-lista/nyheter-svenskt-vatten/lat-oss-slippa-pfas-i-popcorn-pasarna/
Anonym
#2. Publicerat 2018-10-22 av Anonym
De flesta funktionsplagg, typ Gore Tex

Kängor med Gore Tex-membran (vattentäta)

Smörjsprayer, t.ex. till bildörren; PTFE (polytetrafluoretylen)

Konservburkar har ofta en hinna (lining) med hormonstörande och cancerframkallande BPA (bisfenol A) i, eller fluorkarboner. Kolla på burken om det står att den är fri från sånt.

Tandtråd typ Plackers kan innehålla fluorkarboner; på nåt fabrikat jag fick hos tandläkaren stod det till och med att det var med teflon!

Att det står att en produkt är fri från PFOA (polyfluoroktansyra) innebär inte att den är "kosher". Den kan innehålla PFOS eller annan fluorkarbon istället. Alltså måste man fråga efter, eller kolla med tillverkaren, om det finns NÅGON fluorkarbon i alls. Ofta vet de inte själva, om grejorna tillverkas någon annanstans.
Anonym
#3. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Jag blir så arg när jag ser detta! Har sett filmen på SVT, som forest2 länkar till.

Det finns inte en människa i I-länderna som inte har denna kemikalie i blodet och bebisarna föds med den. Den finns överallt. Den kan inte brytas ner av någonting, inte eld eller mikroorganismer: inget!
Ämnet kallas därför "djävulspiss".

Bojkotta allt som har med detta ämne att göra, och använd vanliga gjutjärnstekpannor.
Använd dessutom köksredskap i rostfritt stål eller trä.
Använd inte kläder och skor som är behandlade med kemikalien, som är vattenavstötande.

SVT - Den bittra smaken av Teflon
Anonym
#4. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Hemskt, det som kommer fram i filmen! Ska se hela senare. Just sett en film om vaccin, statistik, autism, nervskador, effektivitet etc. För bara några veckor sen trodde jag att vaccin räddat miljarder människor och att riskerna var mycket små. Inte längre! Sett på föredrag med officiell statistik och uttalanden av experter, samt filmen "Vaxxed". Det är fruktansvärt vad gifter de globala företagen sprider och utsätter oss för. För att de ska tjäna pengar.

Vad gäller PFOA & c:o så har jag just köpt ny springform i gammal hederlig bleckplåt o ska kasta teflonformen, som jag använt med bakplåtspapper över botten tidigare.

Kom på några fluorerade produkter till: (frilufts)ryggsäckar. Jag har kollat med en del tillverkare och de använder olika sorters PFOA/PFOS (Kallas PFC som samlingsnamn på engelska; polyfluorated carbons); den effektivaste, och farligaste, är den med 8 kolatomer i kedja; C8. Den har i Europa oftast ersatts med den mindre persistenta C6. Även C4 finns, men den är mycket mindre effektiv varpå man måste använda mycket mer. De flesta friluftskläder och -artiklar från USA och Kanada innehåller mycket sån skit, ofta C8. T.ex. Archteryx ryggsäckar (säkert kläderna också, som i test hade mest/flest kemikalier av alla plaggen). Det amerikanska märket Osprey har C8. Stadiums ryggsäckar har C6.

Svenska Pinewood började förra året introducera några friluftskläder som är vattenavvisande, men utan fluorkarboner. De har nån ytstruktur som är naturligt vattenavstötande, typ som broccoli har. Det har hämtat inspirationen från naturen. Tyska Jack Wolfskin forskar för att komma ifrån fluorkarboner, men hade inga PFC-fria ryggsäckar eller friluftskläder 2016, men kan ha några nu - det var på gång då. Bergans har fluorkarboner, och jag tror att Haglöfs också har det, i kläder och ryggsäckar, vad jag minns efter min checkrunda 2016.

De som är HELT fria från alla fluorkarboner i alla produkter, som jag känner till, är:
Fjällräven
Klättermusen

Men man måste fråga tillverkaren. Så det blir ju projekt varenda gång man ska ha nåt sånt.
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen