Här samlas bibelställen som visar att direkt efter dödsögonblicket så väntar någonting, ett paradis för de som tror eller ett dödsrike för icketroende. Bibelställen som visar att vi är medvetna när vi dött.
Paradiset och dödsriket
Luk. 23:43 "Då sa Jesus till honom: Sannerligen säger jag dig, i dag ska du vara med mig i paradiset."
2 Kor. 12:2-4 "Jag känner en man i Kristus, som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen, om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det. Och jag känner denne man - om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det - att han blev uppryckt till paradiset och hörde outsägliga ord, som det inte är tillåtet för en människa att uttala."
Upp. 6:9-11 "Och när han bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar, som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade."
Matt. 22:31-32 "Men vad angår de dödas uppståndelse, har ni inte läst det som har blivit sagt till er av Gud, som sa: Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud? Gud är inte de dödas Gud, utan de levandes."
Matt. 17:2-3 "Och han förvandlades inför dem, och hans ansikte lyste som solen och hans kläder var vita som ljuset. Och se, Mose och Elia visade sig för dem, och de samtalade med honom."
Luk. 16:22-23 (Luk. 16:19-31) "Så hände det att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams famn. Och den rike dog också och begravdes. Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida..."
1 Petr. 3:18-20 "För också Kristus led en gång för synder, rättfärdig för orättfärdiga, för att han skulle föra oss till Gud, visserligen dödad till köttet, men levandegjord i Anden, i vilken han också gick bort och proklamerade för andarna i fängelset, de som en gång i tiden var olydiga, den gången Gud tålmodigt väntade i Noas dagar medan arken byggdes. I den blev några få, det vill säga åtta personer, frälsta genom vatten."
1 Petr. 4:6 "Därför blev ju också evangelium predikat för de döda, för att de visserligen skulle bli dömda enligt människor i köttet, men leva enligt Gud i anden."
Joh. 8:51 "Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om någon håller mitt ord ska han aldrig någonsin se döden."