Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-09-20 av Anonym.
Finns det en fara i att tvista om skrifterna i Bibeln?
Finns det en fara i att tvista om skrifterna i Bibelns ordagranna betydelse och tolkningar vi gör?
Personligen så upplever jag själv problemet med att ständigt fastna i långa diskussioner om olika tolkningar, som hindrar mig från att vandra med Herren och lära av Mästarens liv och gärningar.

Jesus sa själv i John. 5:39-40, "Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge evigt liv.
Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få evigt liv"

Varför köra fast i ständiga debatter om Guds ord och dess innebörd, som oftast inte leder till något annat än vilsenhet, utan någon klarhet eller frid. Detta suger själva livskraften och glädjen från den enkla och naturliga vandringen med Herren, vår frälsare som den var ämnad till.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-09-20 av Anonym
Vi har det klart och tydligt i Skriften att dessa strider är skadliga:

”... uppmana dem allvarligt inför Gud att inte strida om ord. Det gör ingen nytta utan bryter bara ner dem som lyssnar.” Andra Timoteusbrevet 2:14 SFB15
Anonym
#2. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Intressant undervisning av Janne Ohlin:

Anonym
#3. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Vad jag syftar på är de långdragna debatter "in absurdum" där några kämpar med att försöka överbevisa motparterna, om att den egna tolkningen är den enda rätta. I vårt Forum finns exempel på runt 300 sidor över samma ämne, vilket kan resultera i en förvirring och tvivel som tar fokus bort från Herren liv och gärning.

Jag bryr mig egentligen inte om vad sanningen är, utan vill bara ha den, då den gör mig fri.
Det sker enklast genom att lita på Gud och vandringen med Kristus låter mig gå från klarhet till klarhet, inte att uttolka skrifterna från pärm till pärm och försöka hitta de rätta svaren.
Jesus är Alfa och Omega, den förvissnigen, och det löftet räcker för mig och blir över för ett rikt och underbart liv med honom då Mästaren låter oss upptäcka vad som är viktigast för Honom, sig själv.
Anonym
#4. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Du skriver så klokt! Har tyvärr själv en benägenhet att fastna i vissa saker som står skrivna i bibeln - som jag inte förstår. Jag vill ju veta!!!!! :)
Anonym
#5. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Jag har också tillbringat mycket tid med att försöka få alla svar men inser att det ligger mycket i uttrycket "Trons Mysterium" så varför inte det få vara just ett mysterium.

Efter alla försök och alla år att förstå allt, har Herren nu lett mig in i Sabbatsvilan, vilket innebär förnöjsamhet, tacksamhet, frid och glädje i den Helige Ande.
Anonym
#6. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Visst finns det en fara i att debattera kring ämnen i Bibeln..ord står mot ord stridigheter uppstår...
Dock, t.ex. JV säger sig stå på sanningen, den enda kristna sanningen finns hos den organisationen, denna sanning beskrivs här och människor läser, även ej kristna eftersom forumet kan läsas även utanför sajten.
Har då kristna troende orsak att och är uppmanade av Gud att se i Skrifterna om det förhåller sig så som JV beskriver här.. Är Jesus en ärkeängel, är det en ängel som dött för oss eller är det Gud själv genom sin Son Jesus...
Skrifterna ger svar.
Jag tror att troende kristna har ett ansvar att bemöta felaktigheter som kan leda bort från Gud och det eviga livet och det gör vi genom att se "I Skriften om det förhåller sig så som JV säger här..".. Apg 17: 11
Anonym
#7. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Det ansvar som du "Vingen" påpekar att vi kristna har, ser jag som oftast totalt meningslöst i denna typ av situationer. En felaktig uppfattning av Guds ord, kan bara den Helige Ande förändra, inte långa och utdragna diskussioner som knappast leder någonstans. Att försöka övertyga t.ex. JV, när de ringt på dörren, att deras syn är fel, har aldrig fallet i god jord som jag kan se. Däremot är förbön för vilseledda själar mycket viktigt, men jag låter Guds Ande få stå för förändringen i människors hjärtan.

Hoppsan, nu är vi bestämt på väg att argumentera om olikheter trots allt.
Anonym
#8. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Om två dagar är det fyra år sedan den mest långlivade tråden om treenigheten startades. Fyra år! Och ingen av kombatanterna har, vad jag kunnat se, lyckats övertyga någon annan om sin ståndpunkt - som inte redan var övertygad.

Jag är alltså benägen att ge dig rätt i detta, BP.
Anonym
#9. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Det ansvar som du "Vingen" påpekar att vi kristna har, ser jag som oftast totalt meningslöst i denna typ av situationer. En felaktig uppfattning av Guds ord, kan bara den Helige Ande förändra, inte långa och utdragna diskussioner som knappast leder någonstans. Att försöka övertyga t.ex. JV, när de ringt på dörren, att deras syn är fel, har aldrig fallet i god jord som jag kan se. Däremot är förbön för vilseledda själar mycket viktigt, men jag låter Guds Ande få stå för förändringen i människors hjärtan.

Hoppsan, nu är vi bestämt på väg att argumentera om olikheter trots allt.
Ja hoppsan, :-) vi får hoppas att detta inte mynnar ut i en långdragen diskussion.

Nåväl, visst har du rätt när det gäller att övertyga JV vid dörren, det är lönlöst såvida inte Andens frö landar i god jordmån.. Jag menar inte att själva poängen är att övertyga Jv:s skribent, däremot finns läsare, forumläsare utanför detta forum, dessa läser om kristen tro på detta forum, från utsidan så att säga, och då bör inte JV:s lära stå oemotsagd av kristna troende här inne. Bör vi då inte "söka i skriften " och visa vad Gud säger i det läget?
Förbön för vilsna själar pågår ständigt här, anar jag, men samtidigt pågår och sprids JV-läran i många forumtrådar vilket vi alla kristna vet är en villolära. Bör denna villolära få spridning på detta forum utan att bli rannsakad utifrån Guds ord..?
Anonym
#10. Publicerat 2018-09-21 av Anonym
Om två dagar är det fyra år sedan den mest långlivade tråden om treenigheten startades. Fyra år! Och ingen av kombatanterna har, vad jag kunnat se, lyckats övertyga någon annan om sin ståndpunkt - som inte redan var övertygad.

Jag är alltså benägen att ge dig rätt i detta, BP.
Undrar om vi verkligen kan veta och så dra slutsatsen att "inte någon blivit övertygad" utifrån Skriftens ord, i denna långa tråd. Debattörerna övertygas inte, det vet vi, därför är tråden oändligt lång, men den som läser kan utifrån det som skrivs övertygas.. frågan är: Vem är Gud. En viktig sanning för den som läser och söker, genom sajtens "fönster"..
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen