Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-09-16 av Anonym.
Förlåtelse och Försoning enda vägen till Gud.
För mig finns det inga andra ord som är laddade med en sådan kraft som just förlåtelse och försoning.
Utan Jesu försoningsverk på Golgata kors, hade det inte varet möjligt att bli förlåten, frälst och älskad.
Bibeln understryker vikten av detta gång på gång och manar oss att följa denna väg.
Det finns knappast något som försätter hela himlen och dess härskara, i fröjd och jubel, som när en förlåtelse är given till någon eller några.
Hela vårt förhållande till Gud hänger på denna kärlekshandling och det finns flera välsignelser av att förlåta. Det som är frigjort på jorden ska vara frigjort i himlen. Människan blir fri från frustration, smärta och bitterhet samtidigt som det kan ge frihet till den man förlåter också.

Någon kanske säger, mycket kan jag förlåta men inte det och det som hänt mig, det gör jag bara inte.
Valet är människans och det kan ta tid att bearbeta detta och komma till insikt, men att inte förlåta blir lätt ett gömställe, en tillflyktsort, där man kan ursäkta sitt beteende. "Om folk bara visste vad jag har gått igenom" är ord man hör, men det är befriande att få lägga allt på brännofferaltaret och be Gud förinta oförätten. Det blir annars en evig källa till förtret, hopplöshet, kamp och bitterhet som plågar.

Jag upplevde själv en del mycket smärtsamma händelser i min barn och ungdom. Jag hade bestämt mig för att vandra med Herren och lära känna honom mer och mer. Men med samtal med Honom så pekade han på dessa hinder och frågade om jag var villig att förlåta.
Efter en tids kamp och funderingar ville jag försöka att bli av med detta ok för att kunna gå vidare i Guds Rike. Jag skrev bl.a. ett brev till de som gjort mig illa och berättade att jag nu förlät dem och ville nu lägga allt bakom mig. Brevet blev aldrig postat men jag hade fått "skriva av mig" och det var det viktiga.

Tomheten jag tidigare känt i hjärtat blev nu fyllt av Guds kärlek, frid och glädje. Jag hade mina "ärr" kvar och mindes all som skett, men med en väsentlig skillnad, smärtan var borta.

När jag tänker på att Gud genom sin son Jesus Kristus har förlåtet oss villkorslöst och för evigt, så kan jag inte annat än att göra detsamma. Om människan kunde förstå kraften i förlåtelse och försoning så skulle världen vara så mycket bättre att leva i.

Bibeln berättar om flera händelser och personer som finner frid genom förlåtelse. Josef, som blev slängd i en brunn och lämnad för att dö av sina egna bröder förlät dem senare och grät. David som tog Bat-Sheba och såg till att hennes make blev dödad, ägna resten av sitt liv till att skriva sånger och psalmer till Herrens ära efter att han fått möta Gud på nytt. Förlåtelse ska inte bara ske genom munnen utan från djupet av hjärtat, villkorslöst då Herren aldrig räknar våra synder och övertramp. Är sju gånger nog, nej sjuttio gånger sju. Amen.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-09-16 av Anonym
Så sant, Big Pete. Bra skrivet! Jag kan själv aldrig läsa om just försoningen mellan Josef och hans bröder utan att tårarna rinner. Det är ett av de starkaste ställena i Bibeln - och Anden bekräftar budskapet så det bokstavligen stänker om det!

Jag önskar att alla som i någon mån är "religiösa", som kanske studerat Bibeln hela livet och försökt behaga Gud på olika sätt, fick uppleva den befriande kraften i vad Gud själv har gjort för oss.
Anonym
#2. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Det var mycket visdom och djupa insikter i ditt fantastiska inlägg, Big Pete.
Förlåtelse och försoning ÄR hela Bibeln, och de mäktigaste uttrycken för kärleken. Och två av Guds största hemligheter. Och något som djävulen nu hatar och inte kan hantera.

Friheten i att förlåta och välsigna är i sig en välsignelse som vänder tillbaka. Men friheten att välja att inte göra det..blir ingen frihet alls utan bundenhet. Vi binds i vår egen ovilja, och hjärtat blir hårt.
Många tror att man måste bli bästa vänner med de man förlåter, men det är ju inte det som det handlar om. Att till exempel förlåta en förövare av något slag betyder bara att man överlämnar allt till Gud, och avsäger sig själv bitterhet, hat och hämnd.
Att skriva brev, skriva ur sig, är ett jättebra sätt att få upp allt till ytan. Jag har också gjort så. Skrivit böner och dikter och brev.
Anonym
#3. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Läs om Jakob och Esau som är en gripande berättelse om försoning bland flera andra.
Valet är människans och endast hon själv bestämmer om förlåtelsen ska få ske eller inte. Det innebär aldrig att man "godkänner" det som skett men frigörs från detta tunga och plågsamma ok. Jag har många gånger ställt mig frågan, vad har jag lärt av Jesus, vill jag följa honom i hans syn på mina medmänniskor eller inte. Svaret är enkelt men köttet brottas med egoismen som inte vill ödmjuka sig. Det leder inte till ett helande från Gud.
Anonym
#4. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Läs om Jakob och Esau som är en gripande berättelse om försoning bland flera andra.
Valet är människans och endast hon själv bestämmer om förlåtelsen ska få ske eller inte. Det innebär aldrig att man "godkänner" det som skett men frigörs från detta tunga och plågsamma ok. Jag har många gånger ställt mig frågan, vad har jag lärt av Jesus, vill jag följa honom i hans syn på mina medmänniskor eller inte. Svaret är enkelt men köttet brottas med egoismen som inte vill ödmjuka sig. Det leder inte till ett helande från Gud.
Så är det.
När jag blev frälst så var det första Gud sa till mig att jag skulle förlåta den person som gjort mig mest illa. En nyckelperson. Det var en nyckelperson eftersom det var känslor och handlingar som hade tagit hårdast på min själ. Jag ringde dagen därpå. Och en sådan frid jag fick...och vilken enorm sten som föll..
En annan gång var det svårare. Jag hade gått med bitterhet en tid, pga en persons behandling av mig. Vid en förbön i kyrkan blev jag tillsagd att det var en synd att gå med detta. Andligt blev jag träffad, men köttet reagerade med ilska. Vi kan tycka att vi har rätt till saker, fast det är en synd. Jag bekände till slut, och fick en ögonblicklig befrielse från ilska och bitterhet. Steget kan vara svårt att ta, ett kraftigt motstånd, men resultat blir övernaturligt starkt om vi tar det. Och vi måste ta det.
Anonym
#5. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Processen att förlåta kan vara svår och ta tid att mogna fram, men det är en absolut nödvändighet att göra sig fri från denna tunga börda. En sak som är också viktig i detta sammanhang är att kunna förlåta sig själv.
Josef uppmanade sina bröder att inte vara arga och anklaga sig själva vilket var ett ytterligare bevis på förlåtelsens kraft och kärlek till sina bröder.
Anonym
#6. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Processen att förlåta kan vara svår och ta tid att mogna fram, men det är en absolut nödvändighet att göra sig fri från denna tunga börda. En sak som är också viktig i detta sammanhang är att kunna förlåta sig själv.
Josef uppmanade sina bröder att inte vara arga och anklaga sig själva vilket var ett ytterligare bevis på förlåtelsens kraft och kärlek till sina bröder.
Exakt. Att förlåta sig själv kan ibland vara ännu svårare än att förlåta andra. Och att säga till andra att förlåta sig själva, om de skadat en själv, ja det kan kännas alldeles för stort och "generöst". Men det är inte mänskligt naturligt rationellt tänkande, som blir logiskt för oss..utan så övernaturligt uppifrån att vi knappt kan förstå hur Jesus kunde säga som han gjorde på korset, och Stefanus också när han stenades. Förlåta bödlar, utan att själv få någon vinning, till synes? Bara Gud kan och vill det.
Ser man resultatet av deras förlåtelse..kan man inte annat än förundras och fascineras över Guds enorma utgivande kärlek.
Anonym
#7. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Processen kan vara väldigt lång och tung. Jag fick själv arbeta i sju år med ren viljekraft - först dagligen och sedan varje gång känslan dök upp - innan jag till sist kunde förlåta på djupet den som varit direkt orsak till min skilsmässa och till att jag blev sittande ensam med hela ansvaret för vår dotter. Sen tog det ytterligare ett antal år innan jag kunde förlåta mig själv (som så klart också hade del i att det blev som det blev)...

PS
Det försoningens handslag som avslutade processen följde på ett dansframträdande under en skolavslutning, till "Spikarnas lovsång". Du som inte hört den sången - leta gärna upp den. Den är helt underbar; kraften i texten är inte av denna världen!

Här hittade jag den nu: https://m.youtube.com/watch?v=X2-pHwjG3jo
Anonym
#8. Publicerat 2018-09-18 av Anonym
Mycket bra och sant, det du skrivit om förlåtelse och försoning! Guds rika välsignelse!
Anonym
#9. Publicerat 2018-09-19 av Anonym
Tänkvärda ord av dig Big Pete!
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen