Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-06-22 av Anonym.
Guds namn
Ibland hör man förkunnare som säger att Guds namn är "Jag Är", men i bibeltexten ser det ut som att det slulle vara två meningar. Kanske en motsägelse.Någon "vis" som har en förklaring.

1 ”Så ska du säga till Israels barn: Herren, era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er. Det ska vara mitt namn för evigt och så ska man kalla mig från släkte till släkte.

2 ”Så ska du säga till Israels barn: Jag Är? har sänt mig till er.”

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2018-06-23 av AllanE
Gudsnamnet består av de fyra konsonanterna
JHVH

Både betydelsen och uttalet har diskuterats under århundradena.
En viktig anledning är att det bland rabbiner ansågs alltför heligt för att uttalas.
De två vanlligaste uttalen är Jahve och Jehovah.
De senaste årens forskning tycks tyda på att Jehovah är det riktigaste.
Uttal ungefär Jeh-ho-vaw
Namnet betyder: skapare, den som är (oföränderlig).

Orden JAG ÄR i t.ex. 2Mos 3:14 är ett enda ord i hebreiskan.
Precis som i latin är personen infogad i verbet genom böjning.
Latinska ordet credo är 1:a person singlaris av verbet credere, tro.
credo betyder 'jag tror'.

JAG ÄR är ett verb, AHJH
Det uttalas eh-yeh och kommer ur verbet HJH, som betyder ungefär komma, vara, bli.
Även AHJH ansågs heligt, och därför blev Jesu motståndare rasande när Han använde det om sig själv.

Hälsningar

Allan
larsa
#2. Publicerat 2018-06-23 av larsa
1 ”Så ska du säga till Israels barn: Herren, era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er. Det ska vara mitt namn för evigt och så ska man kalla mig från släkte till släkte.

2 ”Så ska du säga till Israels barn: Jag Är? har sänt mig till er.”

Hej, 2:a Mosebok 3:15 som du citerar är drabbad av det rabbinska förbudet att uttala Guds namn. När bibeln började översättas till andra spåk än Grekiska och Latin under reformationen följde översättarna den judiska traditionen att översätta Guds Namn med ADONAI som betyder HERREN. Därför begriper man inte vad som står i 2:a MOS 3:15. Genom att byta några ord till fonetisk Hebreiska blir det tydligare. Så här står det egentligen:

”Så ska du säga till Israels barn: YEHOVAH, era fäders Elohai, Abrahams Elohai, Isaks Elohai och Jakobs Elohai, har sänt mig till er. Detta ska vara mitt namn för evigt och så ska man kalla mig från släkte till släkte

Guds namn är inte "Jag ÄR", jag är, är en delmängd av Guds namn, en förklaring. YEHOVAH är en konkatenering av tre hebreiska fraser " han som ÄR, han som VAR, han som SKALL KOMMA. Dvs Den Evige, den Oföränderlige, Se Uppenbarelseboken 1:8. Överallt i Bibeln där det står HERREN /ADONAI med med stora bokstäver i 1917 års översättning står det YEHOVAH i den hebreiska grundtexten. Det s.k. Tetragrammet. Yod He Vau He, lyssna på Gad Elbaz https://www.youtube.com/watch?v=z9mxV2KXclE
Anonym
#3. Publicerat 2018-06-25 av Anonym
Tack för era svar
Anonym
#4. Publicerat 2018-11-04 av Anonym
Hör nu, du vår Gud, din tjänares bön och åkallan och låt ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom för Herrens skull. Böj, min Gud, ditt öra till oss och hör. Öppna dina ögon och se vilken förödelse som har drabbat oss, och se till staden som är uppkallad efter ditt namn. Ty det är inte på grund av vår rättfärdighet utan på grund av din stora barmhärtighet som vi kommer inför dig med våra böner. O Herre, hör, Herre, förlåt! Herre, lyssna och utför ditt verk utan att dröja - för din egen skull, min Gud, ty din stad och ditt folk är uppkallade efter ditt namn.
Daniel 9:17-19

Vilket namn, någon?
Anonym
#5. Publicerat 2018-11-05 av Anonym
Hör nu, du vår Gud, din tjänares bön och åkallan och låt ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom för Herrens skull. Böj, min Gud, ditt öra till oss och hör. Öppna dina ögon och se vilken förödelse som har drabbat oss, och se till staden som är uppkallad efter ditt namn. Ty det är inte på grund av vår rättfärdighet utan på grund av din stora barmhärtighet som vi kommer inför dig med våra böner. O Herre, hör, Herre, förlåt! Herre, lyssna och utför ditt verk utan att dröja - för din egen skull, min Gud, ty din stad och ditt folk är uppkallade efter ditt namn.
Daniel 9:17-19

Vilket namn, någon?
Tror det handlar om Jerusalem och Israel.
Israel har Gud i namnet: El.
Jerusalem är platsen där Gud fäste sitt namn 1 Kung 11:36 och här finns en intressant artikel, en satellitbild där Gudsnamnet framträder, i bergen utanför staden, enligt Holger Nilsson.

http://flammor.com/gud-har-utvalt-jerusalem--holger-nilsson-p455.html
Anonym
#6. Publicerat 2018-11-05 av Anonym
Tror det handlar om Jerusalem och Israel.
Israel har Gud i namnet: El.
Jerusalem är platsen där Gud fäste sitt namn 1 Kung 11:36 och här finns en intressant artikel, en satellitbild där Gudsnamnet framträder, i bergen utanför staden, enligt Holger Nilsson.

http://flammor.com/gud-har-utvalt-jerusalem--holger-nilsson-p455.html
Ok, tack. Men folket var också uppkallat........ ditt folk är uppkallade efter ditt namn.
Anonym
#7. Publicerat 2018-11-07 av Anonym
Ok, tack. Men folket var också uppkallat........ ditt folk är uppkallade efter ditt namn.
...rent spontant tänker i förlängningen på Kristus, smord av Anden, och Kristna.
Jerusalem var staden där Gud fäste sitt namn, men staden heter inte Guds namn Jehova, utan Jerusalem, på samma sätt är Israels folk uppkallad efter Guds namn eftersom Guds Ande var utgjuten över Israels hus och Anden är Jehova.

Tror jag.
Anonym
#8. Publicerat 2018-11-07 av Anonym
Ok, tack. Men folket var också uppkallat........ ditt folk är uppkallade efter ditt namn.
Jag tänker på att Guds folk och trons folk båda är Israel. Isra-El, där El är Elohim, Gud.
Församlingen är staden Jerusalem, det himmelska Jerusalem, och församlingen är också Isra-El.
Anonym
#9. Publicerat 2018-11-08 av Anonym
Gudsnamnet består av de fyra konsonanterna
JHVH

Både betydelsen och uttalet har diskuterats under århundradena.
En viktig anledning är att det bland rabbiner ansågs alltför heligt för att uttalas.
De två vanlligaste uttalen är Jahve och Jehovah.
De senaste årens forskning tycks tyda på att Jehovah är det riktigaste.
Uttal ungefär Jeh-ho-vaw
Namnet betyder: skapare, den som är (oföränderlig).

Bara nyfiken på vilken senaste forskning som stöder jehovah?
En liten research på nätet så verkar det avisas av flertalet forskare och det troligaste förefaller istället vara Jahve
huldah
#10. Publicerat 2018-11-08 av huldah
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen