Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Leonard777
Leonard777 säger: 6 barnsfar och älskar det!
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Anonym

Uttåget ur Egypten.

Klöv Moses verkligen Röda havet och tågade genom det med sitt folk under uttåget ur Egypten? Kan en sådan gudomlig handling ske, genom en ensam man med sin stav?
Visar sida 1 av 3 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till Asterix

Mitt svar på dina frågor är ett klart nej, eftersom det strider mot naturlagarna att en människa skulle kunna utföra sådana ting.

Men för Gud, som har skapat naturlagarna, är det inget problem att utföra sådana övernaturliga ting, också genom en människa, Moses. Denne Moses är en förebild för den som skulle komma, Jesus Kristus, som utförde ännu större underverk. Skillnaden är att Moses bara var en vanlig människa som Gud utvalt. Jesus är däremot Guds Son, både  människa och Gud. För Gud är ingenting omöjligt.

Öppna profilen till SweKiwi
Det var väl mer otroligt att folket, efter att ha upplevt allt detta och flera andra underverk och tecken, valde att gjuta en guldkalv medan Mose var uppe på berget. En av de mer svårsmälta händelserna i Bibeln. 

/ Kiwi

På grund av ondskans och djävulens realitet gjorde folket sig en guldkalv; ”detta folk är ont” (2 Mos 32:22).  Syndafallet och Satans list, som beskrivs i 1:a Mosebok 3, förde med sig syndens medfödda sjukdom i den mänskliga naturen. Trots alla Guds välgärningar dröjde det inte länge innan dessa underverk och Gud själv glömdes för stundens ingivelse och man gjorde sig en avgud. Sådant är det mänskliga syndafördärvet.

Anonym
Flera expeditioner har undersökt detta men det verkar som att många har verit på fel geografiska plats. Däremot så har några mindre team hittat, vad som verkar vara, rester av hästdragna vagnar på havsbottnen där vattnet är som grundast och därmes lättast att passera igenom. Det är däremot mer än tillräckligt djupt för att man inte ska kunna vada över utan det behövs en form av övernaturlig händelse för att man ska ta sig över mer eller mindre torrskodd.

Finns flera filmer på Youtube om detta. Bla. denna:  https://www.youtube.com/watch?v=fgwokXVZZOk
Anonym

Mitt svar på dina frågor är ett klart nej, eftersom det strider mot naturlagarna att en människa skulle kunna utföra sådana ting.

Men för Gud, som har skapat naturlagarna, är det inget problem att utföra sådana övernaturliga ting, också genom en människa, Moses. Denne Moses är en förebild för den som skulle komma, Jesus Kristus, som utförde ännu större underverk. Skillnaden är att Moses bara var en vanlig människa som Gud utvalt. Jesus är däremot Guds Son, både  människa och Gud. För Gud är ingenting omöjligt.

Ja Jesus behövde inte klyva vattnet för att ta sig igenom det. "Under fjärde nattväkten, strax före gryningen, kommer han mot dem gående på sjön..." Mäktiga ting sker i Guds namn!
Öppna profilen till SweKiwi
Sådant är det mänskliga syndafördärvet.

Jag kommer att tänka på ett citat av Star Treks skapare:

Gene Roddenberry

Angående »fyndet« på botten av Röda Havet, så avhandlas det här.

/ Kiwi
Anonym
Jag kommer att tänka på ett citat av Star Treks skapare:

Gene Roddenberry

Angående »fyndet« på botten av Röda Havet, så avhandlas det här.

/ Kiwi

Det där får mig att tänka på vad Gud säger om våra tankar : 

Mina tankar är inte era tankar,
    och era vägar är inte mina vägar, säger Herren.
Nej, så mycket som himlen är högre än jorden,
så mycket är mina vägar högre än era vägar
och mina tankar högre än era tankar.” 
Anonym
Citatet var från Jesaja 55 v.8 
vi vet inte alltid Guds tankar med allting för att hans tankar är så mycket högre :) 
Öppna profilen till larsa
 Hej  , Ni har nog lite för bråttom  att dömma ut  vittnesmålen om  vad som finns på botten av Akabaviken mellan Nuweiba  och Midians Land.  Alltså besinna följande om historien med Moses:
Vart flydde Moses efter ha dödat egyptiern?  till Midians Land !  Var befanns sig Moses när han såg den brinnande busken?  På Guds Berg i Midians Land!  Vart kommenderade Gud Moses att föra folket ? Till berget där den brinnande busken fanns i Midians Land !  När  Israel kommer  fram till  Berget HOREB  var är dom då ?  De är i  Midians Land därför att Moses Svärfar Jethro kommer och hälsar på.
Var finns då Midians Land ?  I 1:a Mosebok 25 1-6 står det att Abrahams son Midjan bosatte sig Österut i Österlandet ,  Nuvarande "sinaiöken"  ligger Väster om Israel.  Öster Om Israel ligger Arabien.   Den traditionella området för Midjan är  den Saudiska kusten mot Akabaviken/rödahavet.  I den Saudiska Staden AL-BAD  finns än idag  BEER MUSA,  alltså Moses Brunn.  Där han hjälpte Jethros döttrar att ge vatten åt fåren.
I Galaterbrevet 4:25 skriver Paulus "Sinai är ett berg i Arabien "   Alltså inte ett berg i egypten dar vårt nuvarande "sinai" berg ligger.  Allt detta tilsammans visar att Kejsar Konstantins Mamma, Helena, misstog sig grundligen när hon pekade på det nuvarande "sinai"  som berget HOREB. Det var fel då och är fel nu.  GT säger att israeliterna gick genom SÄVHAVET. 2:a Mos 13:18  (Hebr:YAM SUF)  Bibeln säger också att SALOMO byggde en flotta vid SÄVHAVET, YAM SUF vid Etzion GEBER. 1:a Kungaboken 9:26.   Etzion Geber är nu en ruinhög inte långt från ELAT vid akabaviken. Sedan måste ni också lyssna på  Viveka Pontens historia: https://www.youtube.com/watch?v=de3ZmVJJYrI  

Jag kommer att tänka på ett citat av Star Treks skapare

Gud kunde skapat felfria robotar istället för människor. Men i så fall skulle det inte finnas någon äkta kärlek. Så Gud visste vad han gjorde när Gud skapade människan till sin avbild, med en fri vilja att älska och lyda sin Skapare. När syndafallet kom hade Gud redan sin plan klar; ”kvinnans säd” (Kristus) som skulle ”krossa ormens (satans) huvud”.  Kristus har kommit och han triumferade över synden, döden och djävulen.  Inbjudan till ”bröllopsmåltiden i himlen” står öppen och inbjudan har gått ut. Insläppta blir alla de som är klädda i ”bröllopskläder” (döpta till Kristus och troende).

Visar sida 1 av 3 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista