Dafred säger: Vilken skön vårdag. Tack Jesus för den, men var är du min vän?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-06-02 av Anonym.
Starka kvinnor!?
Jag lyssnade just på en panel bestående av fyra kvinnor. Moderatorn avslutade debatten med att hon var glad över allas deltagande och underströk att de alla var starka kvinnor. Man hör ofta det uttrycket från kvinnor - att de ofta undersstryker att de är starka. Jag vet att det finns både starka och svaga kvinnor och män, och att vi alla har styrkor och svagheter. Varför är det så viktigt för kvinnor att ständigt understryka hur starka och självständiga de är? Är det för att påminna sig själv om att de är det eller är det för att intala sig själva att de är det? Det finns ett uttryck inom försäljning: "Fake it til you make it." Och vad är en stark kvinna, egentligen?

Att kvinnor är lika självständiga som män är för mig en självklarhet. Men ingen är helt oberoende av andra. Det skulle innebära ett dysfunktionellt samhälle. Vissa kvinnor hävdar att de är så oberoende och självständiga att de inte behöver män. Men de är väldigt beroende av varandra. Och ju mer beroende de blir av varandra, desto mindre beroende blir de ju faktiskt av män.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-06-02 av Anonym
Kvinnan skulle ju frigöra sig. Från vad? Från mannen, givetvis.

Jag uppfattas av många som "en stark kvinna", men speciellt stark är jag inte alls. Det tycker jag är intressant. Jag tror, men vet inte, att jag uppfattas som stark eftersom jag är ganska orädd. Många människor behöver kanske vara starka för att inte vara rädda? Vi som har vår styrka i Gud kan ju ändå vara både svaga och orädda (orädda för "världen").

Kan det vara så att många kvinnor vill framhålla sig som starka och självständiga för att de inte vill vara (jag menar vara, inte verka) orädda?

En annan aspekt på det kan vara att mannen är standarden. Under "kvinnans frigörelse" handlade det mycket om att "kvinnor kan", och kan vad? Kan allt män kan, antar jag. Om mannen sätter standarden för vad som är av värde, vad som är eftersträvansvärt och vad som är "styrka, självständighet och oräddhet" så kan kvinnor bara förlora varenda gång eftersom vi inte är män.
Anonym
#2. Publicerat 2018-06-02 av Anonym
Kvinnan skulle ju frigöra sig. Från vad? Från mannen, givetvis.

Jag uppfattas av många som "en stark kvinna", men speciellt stark är jag inte alls. Det tycker jag är intressant. Jag tror, men vet inte, att jag uppfattas som stark eftersom jag är ganska orädd. Många människor behöver kanske vara starka för att inte vara rädda? Vi som har vår styrka i Gud kan ju ändå vara både svaga och orädda (orädda för "världen").

Kan det vara så att många kvinnor vill framhålla sig som starka och självständiga för att de inte vill vara (jag menar vara, inte verka) orädda?

En annan aspekt på det kan vara att mannen är standarden. Under "kvinnans frigörelse" handlade det mycket om att "kvinnor kan", och kan vad? Kan allt män kan, antar jag. Om mannen sätter standarden för vad som är av värde, vad som är eftersträvansvärt och vad som är "styrka, självständighet och oräddhet" så kan kvinnor bara förlora varenda gång eftersom vi inte är män.
Jag skulle säga att man aldrig är stark ensam, men tillsammans med andra. Relationen eller gemenskapen blir en katalysator för sann styrka.

Oräddhet är ett styrketecken. Men det finns både rädda kvinnor och män. En trygg människa ser jag som stark. Den som ex är trygg i sig själv och i sin identitet behöver inte framhålla hur trygg han är. Vad säger det då om någon som ständigt måste framhålla hur stark hon är? Kvinnan kan ses som svag ur ett manligt perspektiv, men omvänt är ju mannen svag ur ett kvinnligt. Att ha det motsatta könet som standard för något måste vara ett grundligt misstag. Om kvinnan har mannen som standard, innebär det då inte ett erkännande hos kvinnan att i sig själv, dvs sin kvinnlighet är hon inte stark?
Anonym
#3. Publicerat 2018-06-02 av Anonym
Jag skulle säga att man aldrig är stark ensam, men tillsammans med andra. Relationen eller gemenskapen blir en katalysator för sann styrka.

Oräddhet är ett styrketecken. Men det finns både rädda kvinnor och män. En trygg människa ser jag som stark. Den som ex är trygg i sig själv och i sin identitet behöver inte framhålla hur trygg han är. Vad säger det då om någon som ständigt måste framhålla hur stark hon är? Kvinnan kan ses som svag ur ett manligt perspektiv, men omvänt är ju mannen svag ur ett kvinnligt. Att ha det motsatta könet som standard för något måste vara ett grundligt misstag. Om kvinnan har mannen som standard, innebär det då inte ett erkännande hos kvinnan att i sig själv, dvs sin kvinnlighet är hon inte stark?
Jag har inga svar egentligen, utan jag är bara en aning förundrad över utvecklingen kring ämnet. Vad som ska menas med "stark" kan kanske också variera en aning, men själv ser jag "en stark människa" som en person som tål "mycket stryk" och orkar bära mycket. Sådan är jag inte alls, men jag uppfattas som sagt som sådan av de allra flesta. Det är, som sagt, intressant tycker jag eftersom jag bryter ihop för ganska lite ;P

Ur mitt perspektiv är då män generellt sett starkare än kvinnor. En kall människa kan ju däremot vara svag även om han/hon till synes tål mycket, eftersom att han/hon då inte alls uppfattar vad som är en börda på samma vis som en varm människa. Detta med att vara verkligt stark/svag och eller självständig VS beroende är alltså, i mina ögon, mer komplicerat än det kan synas vid en första anblick.

Kanske uppfattar jag helt enkelt män som starka därför att män har egenskaper jag saknar eller har mindre av- dvs jag upplever att jag får styrkor av män jag annars saknar. Det är väl inte otroligt om män upplever detsamma rörande kvinnor (dvs att män upplever sig kompletterade och starkare med en kvinna).
Anonym
#4. Publicerat 2018-06-12 av Anonym
Jag lyssnade just på en panel bestående av fyra kvinnor. Moderatorn avslutade debatten med att hon var glad över allas deltagande och underströk att de alla var starka kvinnor. Man hör ofta det uttrycket från kvinnor - att de ofta undersstryker att de är starka. Jag vet att det finns både starka och svaga kvinnor och män, och att vi alla har styrkor och svagheter. Varför är det så viktigt för kvinnor att ständigt understryka hur starka och självständiga de är? Är det för att påminna sig själv om att de är det eller är det för att intala sig själva att de är det? Det finns ett uttryck inom försäljning: "Fake it til you make it." Och vad är en stark kvinna, egentligen?

Att kvinnor är lika självständiga som män är för mig en självklarhet. Men ingen är helt oberoende av andra. Det skulle innebära ett dysfunktionellt samhälle. Vissa kvinnor hävdar att de är så oberoende och självständiga att de inte behöver män. Men de är väldigt beroende av varandra. Och ju mer beroende de blir av varandra, desto mindre beroende blir de ju faktiskt av män.
Kvinnor idag måste vara starkare än nånsin, med tanke på vad de får stå ut med ute i samhället, som inte alls är så tryggt som det tidigare varit. Ja, att tänka tanken och även säga det ut, att man är stark, är en affirmation till det egna jaget att man faktiskt står pall och kan försvara sig, ta sig fram på samma vilkor som andra. Det ger en positiv känsla av trygghet, som stärker självkänslan. Tänker man: "Jag är svag" är det den känslan man identifierar sig med och man mår och agerar därefter. Beroende vill ju ingen vara, även fast vi alla är det som du säger. Men att vara beroende av någon av andra könet behöver inte vara en nödvändighet. Jag kan klara mig utan en romantisk relation, om det vill sig så, men vänner behöver man, anser jag. Vi män är inte oumbärliga för dagens kvinnor, vilket vi var förr av rent praktiska skäl t.ex, och tillbaka dit vill vi ju inte :).
Anonym
#5. Publicerat 2018-06-13 av Anonym

Feminismen är skapad av kulturmarxismen och Frankfurtskolan för att försvaga vita samhällen och motverka sund familjebildning. Könskamp och klasskamp har samma rötter. Moses Hess var mentor åt Karl Marx och Friedrich Engels. Enligt Hess var raskrig det primära och klasskrig sekundärt. Moses Hess grundade både kommunismen och sionismen. Nu planeras att utrota vita folkslag.

Anonym
#6. Publicerat 2018-06-13 av Anonym

Feminismen är skapad av kulturmarxismen och Frankfurtskolan för att försvaga vita samhällen och motverka sund familjebildning. Könskamp och klasskamp har samma rötter. Moses Hess var mentor åt Karl Marx och Friedrich Engels. Enligt Hess var raskrig det primära och klasskrig sekundärt. Moses Hess grundade både kommunismen och sionismen. Nu planeras att utrota vita folkslag.

Könskamp och Klasskamp, (av mig fetmarkerat)..
Jag försöker skrapa fram bitar ur den verklighet som i samhället ledde fram till dessa båda kamper.
Asterix, vill du vrida tiden tillbaka?

Klasskamp:
"Hans far hette Johan Gottfrid Jansson och var statare vid ett storgods. En dag kom baronen ut på åkern och statarna fick ställa upp sig. Det var ett problem. Två av statarna hade samma namn och baronen förklarade att det var för krångligt. En av dem måste byta.
Ivar Los far stod av en slump närmst.
”– Du får hädanefter heta Johansson istället, sa baronen åt honom.
– Ja, nådig baron, sa min far.”

Ur "Analfabeten" /Ivar-Lo Johansson. (så fick författaren sitt efternamn)

Könskamp:
"Det finns ingen man, i vilken det inte finns något översinnligt, någon gnista godhet; och ingen kvinna för vilken det gäller. Den lägst stående mannen står alltså dock oändligt högt över den högst stående kvinnan – så högt att det knappt kan bli någon rangordning eller jämförelse mellan dem."

Geschlecht und Charakter/Otto Weininger
Huldah
#7. Publicerat 2018-06-14 av Huldah
Kvinnan skapades bl a till en hjälp för Adam. En klok trygg man behöver inte känna sig hotad av en "stark" kvinna. Istället kan han låta henne få använda sin styrka till allas nytta.

Hur många människor idag är trygga i sig själva? Mannen kan missbruka sin gudagivna ställning som familjens huvud.

Jesus visade mönstret för kärleksfull ledarskap.
Huldah
#8. Publicerat 2018-06-14 av Huldah
Kvinnan skapades bl a till en hjälp för Adam. En klok trygg man behöver inte känna sig hotad av en "stark" kvinna. Istället kan han låta henne få använda sin styrka till allas nytta.

Hur många människor idag är trygga i sig själva? Mannen kan missbruka sin gudagivna ställning som familjens huvud.

Jesus visade mönstret för kärleksfull ledarskap.
Kärleken övervinner allt! Om en kvinna känner sig älskad har hon mycket att ge. Många män visar kvinnoförakt o ser inte manliga drag som svaghet. Det är svårt att svara upp till det. Många svenska kvinnor försöker vara perfekta för att slippa gliringar.

Själv försöker jag säga ifrån så respektfullt jag kan. Vi behöver inte vara felfria o tävla med varandra. Vi är skapta att komplettera o älska varandra. Att andra behandlar mig illa ska inte få mig att ge igen!
Anonym
#9. Publicerat 2018-06-19 av Anonym

Feminismen är skapad av kulturmarxismen och Frankfurtskolan för att försvaga vita samhällen och motverka sund familjebildning. Könskamp och klasskamp har samma rötter. Moses Hess var mentor åt Karl Marx och Friedrich Engels. Enligt Hess var raskrig det primära och klasskrig sekundärt. Moses Hess grundade både kommunismen och sionismen. Nu planeras att utrota vita folkslag.

En av de absolut värsta lögnerna är just dessa herrars påstående om vad som styr samhället och människan. Den lögnen har fått enormt fäste i alla högskolor och universitet allt sedan 60 talet och är idag den ideologi som styr hela västvärlden.
Vad som hänt är att männen var ett indirekt mål - eftersom när de föll (gärna för olika typer av beroenden: sex, sprit, droger mm) så föll familjen och med den kvinnorna och barnen. Och att erbjuda alla män gratis sex med alla kvinnor överallt var förmodligen totalt oemotståndligt för de flesta, vilket kom med att kvinnorna kastade BH:n och tog p-piller och aborterade. Männen trodde att de hade fått en "fri marknad" och att de nu fritt kunde göra det många hade drömt om. Men priset är att denna "marknad" som gör allt så lätttillgänligt också tar bort alla incitament för att behöva anstränga sig i förhållanden och att därigenom kämpa och utvecklas genom att bygga upp en egen moral och ett liv där man lär sig samsas på lika villkor, men med män som kan vara i sin roll utan att dominera eller använda maktmedel av olika slag. Detta kräver ansträngning och utveckling samt mognad av en person. Idag är ingen nästintill villig att göra den ansträningen - utan man lämnar och går vidare bara.
Marxismens mål var att krossa familjen är en del av tanken bakom detta - krossa tron på Gud samt djupare värden i livet och en personlig moral. Tydligast syns detta i forna Sovjet där man explict delade familjerna, sedan i hela väst där många män aldrig gift sig och de som gjort detta skilt sig, samt kvinnor som lever som män och idag den totala förvirringen om vilket kön man ens har.

Kombinationen mellan marxismen och kapitalismen har skapat konsumptionssamhället där affärerna är kyrkan allt går till på söndagarna och TV är den platsen för "tillbedjan" människor har som central plats i sina hem. Kvinnan styr allt här, och männen har abdikerat och retirerat - Jordan B Petersons olika föredrag i dessa ämnen är något som jag inte annat än kan hålla med om.
Männen mognar inte längre då det inte finns någon ansträngning, motstånd eller något som gör att de måste kämpa för att få en kvinna som de själva gärna vill ha - kvinnor erbjuder sig vare sig mannen vill eller inte.
För mig framstår det som en fruktansvärd tragik och en sorg, eftersom en sådan man inte kan erbjuda något motstånd eller skydd.
Anonym
#10. Publicerat 2018-06-20 av Anonym
Det är en komplimang att anses vara stark.
I speciella sammanhang där det är viktigt och inte anses så självklart, som i kristna sammanhang där kvinnoidealet är att vara en vekling. Där kan det vara viktig information.
Det är på samma sätt som att män säger "jag är en bra man", för att understryka avvikelsen från de där andra tölparna som anses krylla av på en dejtingsajt. Inte för att de egentligen är as hela högen.

I övrigt, idag, en målare på 4:e våningen såg ut att vingla där han stod i fönstret och målade. Det blåste nämligen oregelbundet och hårt. Jag stannade till och stod kvar där tills han klev ner utom synhåll. Sa ingenting, bara tittade, höll mig beredd, tänkte att om han ramlar ner så kan han ramla på mig. Då bryter vi bägge benen, men i gengäld överlever bägge.
Ska jag bli orolig för att jag tänker så?
Det är väl män som ska beskydda kvinnor, inte tvärtom, och jag ska inte hävda att jag är stark.
Eller så skiter jag i sånt larv, och står kvar också nästa gång någon kan behöva hjälp.
Dafred säger: Vilken skön vårdag. Tack Jesus för den, men var är du min vän?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen