Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-05-26 av Anonym.
Antikrist och den Babylonska skökan
Här kommer lite tankar om antikrist och den babylonska skökan.

Alla religioner talar om en kommande antikrist eller om en kommande andlig ledare.

Kristna tror på en kommande antikrist samt Jesu återkomst.

Judarna tror att Messias inte har kommit än.

Muslimernas antikrist kallas Dajjal och den kommande "kristus" Madhi.

Inom New age och Buddhism och kanske också Hinduism så pratar man om den andliga ledaren Maytreya.

Vad har alla dessa religioner gemensamt? Jo de närmar sig sakta den katolska kyrkan. Man ser ju också tydligt att frikyrkor som tidigare tagit avstånd från den katolska kyrkan börjar närma sig den igen.

Katolska kyrkan verkar ha som mål att skapa en enad världsreligion, med sig själv som ledare. Katolska kyrkan är den Babylonska kyrkan som beskrivs i Bibeln.

Svar på inlägg

Marbell
#1. Publicerat 2018-05-26 av Marbell
Problemet ligger i grunden eller doktrin som de har lärt, för att doktrinen innehåller först och främst en falsk bild av Gud. Efter säger de att delar Av skrifterna är inte Sanna. Och vad händer då de går från den sanna doktrinen till falskheten som lever mer och mer till villfarelse.

Gå igen till de gamla vägarna och då ska ni ha Frid i deras själar. Alla gudsord är inspirerad av Gud. Och det finns inte förvirring i han. Det är en Gud Av frid inte en Gud av förvirring.

i Uppenbarelseboken säger att den nya Jerusalem har som grunden de tolv apostlarnas Namn. Då har apostlarna inte fel, I exakt Ingenting i det som de skrev i Bibel.

Gå till historien 325 år efter Kristus, och jämför med grunderna i bibel. Jag vill tro på judarnas Gud som manifesterade sig I köttet, Inte en gud skapat av en kung på 325 år efter Kristus.
Anonym
#2. Publicerat 2018-05-27 av Anonym
Katolska kyrkan är den Babylonska kyrkan som beskrivs i Bibeln.
Nja, det låter jag vara osagt! Alla kristna sammanhang - stora som små - har sina bra och dåliga sidor.
I cirka 35 år har jag varit med i den svenska frikyrkorörelsen, och allt, precis allt, man från "vårt" håll anklagar katolicismen för, förekommer i våra egna sammanhang. Samma synder och teologiska krumbukter, fast med ett lite annat uttryck.

Just nu knäböjer vi inför någon Sebastian. Han är upphöjd till Ofelbar av stora delar av frikyrkorörelsen, precis som tidigare så många frikyrkoidoler, Ulf Ekman, Jimmy Swaggart, Benny Hinn, Latter Rain-höjdarna, New Wine-eliten etc etc etc... Katolska kyrkan har sin påve och andra gubbar i sin hierarki. Jag ser ingen skillnad. Ändå ska vi peka finger åt just RKK. Varför?

Och när det gäller att hora med den globala avreglerade kapitalismen (Upp 18) - är inte den konservativa evangelikanska kristenheten rentav strået vassare än RKK där?
AllanE
#3. Publicerat 2018-05-28 av AllanE
Jag har alltmer börjat luta åt att USA skulle kunna vara den babyloniska skökan.
Så gott som allt som beskrivs om skökan i Uppenbarelseboken tycks likna USA.
Sverige ligger inte heller så långt bort från den beskrivningen - tyvärr.

Hälsningar

Allan
Anonym
#4. Publicerat 2018-05-28 av Anonym


Intressant med kopplingen till USA. Babylon står i motsats till Jerusalem, den heliga staden. Skökan utgör en delaspekt av Babylon – dess rent andliga sida. Skökan står alltså i direkt motsats till församlingen, som kallas bruden. Babylon är det samlade namnet på djävulens rike i alla dess former, dvs raka motsatsen till Guds rike. Traditionellt anser man som trådstartaren, att skökan är påvens kyrka. Jag är inte lika säker. Romerska katoliker håller äktenskapet högt, gör motstånd mot aborter (även om sådant håller på att luckras upp), är patriotiska som i Ungern och Polen och motståndare till den nya världsordningen i likhet med Putins Ryssland. Därför har jag svårt att se de romerska och ortodoxa kyrkorna som raka motsatsen till församlingen, bruden, då där finns många fromma människor, som dock inte riktigt förstått den evangeliska nådeläran.

Det Sverige, i synnerhet det politiska och massmediala etablissemanget, har gemensamt med USA och då särskilt den så kallade djupa staten, är, förutom globalismen, en ideologi, kulturell marxism och Frankfurtskolan, som torgförs av globalister som George Soros, som i sin tur är agent för bankirernas bankir, Rothschild, vars förmögenhet är i storleksordningen tre miljoner miljarder SEK. Rothschild kallas också Israels skapare. Det finns som bekant två länder som bär Israels namn, ett på jorden och ett i himlen. På samma sätt finns ett jordiskt och himmelskt Jerusalem.

USA styrs i praktiken av Israel och driver sionismens krig i Mellanöstern, dvs USA strider för Israels intressen och inte för amerikanska intressen. Detta började redan 1917 då sionisterna fick med sig USA i kriget mot Tyskland, i utbyte mot ett brittiskt löfte om Palestina som ett judiskt hemland. Globalisterna startade sedan lätt andra världskriget när man lagt grunden i Versailles 1919.


Anonym
#5. Publicerat 2018-05-28 av Anonym

Samma globalister låg bakom 9/11 2001 för att kunna starta ”kriget mot terrorismen”:

https://www.youtube.com/watch?v=CGzeixUAzHc

En sevärd video med Christopher Bollyn om 9/11.

Judarna i gemen väntar på en annan messias än Kristus, en jordisk världskonung som är motsatsen till Jesus Kristus. Det var ju därför merparten judar på Jesu tid inte tog emot Honom, då de blivit vilseförda av de skriftlärde som i sin tur var ledda av djävulen (Joh 8:42). Likadant är det idag.

Anonym
#6. Publicerat 2018-05-29 av Anonym
Jag läste i dagarna Victorious Eschatology av Eberle och Trench. Jag fann den övertygande.
I deras "partial preterist-view" syftar det mesta i Uppenbarelseboken på dåtiden. Odjuret på de sju kullarna är Rom.
Lite överraskande är skökan—Jerusalem! Som dricker sig berusad på helgonens blod.

In this Preterist commentary on Revelation 17 Jerusalem is not just called the whore of Babylon she is also depicted as a whore in highly suggestive sexual imagery illustrating Jerusalem, the whore of Babylon, in the act of adultery. In Revelation 17:3 the whore of Babylon is shown sitting on the beast representing Rome which is also identified as the seven hills of Rome and seven kings in Revelation 17:9-10. (Note: The fact that the whore of Babylon sits on the beast in v. 3 and the city of seven hills in v. 9 doesn’t mean she is Rome it just implies that the beast is the city of seven hills (i.e. Rome)) The fact that Jerusalem, the whore of Babylon, is called a whore and is depicted sitting on Rome and its seven Caesars in Revelation 17:3; 9-10 is sexual imagery illustrating her as a whore in the act of sexual intercourse.
Anonym
#7. Publicerat 2018-05-29 av Anonym
...och anti-krist finns inte i Uppenbarelseboken, däremot nämns han 4 gånger i Johannes brev.
Anonym
#8. Publicerat 2018-05-30 av Anonym

...och anti-krist finns inte i Uppenbarelseboken, däremot nämns han 4 gånger i Johannes brev.


Vilddjurets tal nämns i Uppenbarelseboken och denna bok och Johannes brev har samme författare.


Enligt traditionell förståelse av Uppenbarelseboken sägs att den handlar om hela den nytestamentliga tiden. Så Uppenbarelseboken är aktuell för varje kristen i varje tid. Historien upprepar sig gång på gång fram till tidens slut. Ämnet har behandlats utförligt i tråden ”hur långt har vi kommit i den yttersta tiden?”


Anonym
#9. Publicerat 2018-05-30 av Anonym


Vilddjurets tal nämns i Uppenbarelseboken och denna bok och Johannes brev har samme författare.


Enligt traditionell förståelse av Uppenbarelseboken sägs att den handlar om hela den nytestamentliga tiden. Så Uppenbarelseboken är aktuell för varje kristen i varje tid. Historien upprepar sig gång på gång fram till tidens slut. Ämnet har behandlats utförligt i tråden ”hur långt har vi kommit i den yttersta tiden?”


Det är svårt att argumentera med/mot en 50-sidors tråd.

Finns säkert många sätt att se på det hela.

Vilddjurets tal stämmer väldigt bra med Nero, dåtidens kultur sysslade mycket med bokstavssiffror, och hela sammahanget med de sju kullarna och skökan stämmer också väldigt bra med Rom och Jerusalem.

Väldigt mycket hänger överraskande nog på när exakt Johannes skrev Uppenbarlseboken. För var det innan Jerusalems förstörelse, så prickar väldigt mycket in. Det finns en del som talar för detta. Bl a vittnesbörder om att Johannes vid tillfället för det påstådda nedskrivandet varit så svag att han fick bäras till Gudstjänsterna, eller mötena, och han inte var mycket i stånd att skriva ner Uppenbarelseboken. (Men vi älskar ju bilden av någon som enbart är ett bräckligt kärl för gudomlig inspiration, lite som Shakespeare, fattig analfabet som står i hästhöet vid Globen och bara får nerladdat sina fantastiska texter)

Huruvida "Traditionen" säger något annat—ja, då blir diskussionen lite väl katolsk för mig. Och som sades i tråden, "traditionen" är relativt ny, bara omkring 100 år.

Sedan tycker jag att om Johannes i sina 2 brev pratar om Anti-krist, så kan man inte självklart föra över detta begrepp till Uppenbarelseboken. Gör man det, så är det i avsikten att pinna ner en enda kommande antikrist, men det pratar Johannes inte om, han pratar om flera.

Också är det en fråga om pessimism och glädje: det går faktiskt att göra ett case för att det blir bättre och bättre på jorden, även om det är svårt att se, men betänk att tiotusentals blir frälsta VARJE DAG i Asien—som i Matteus 13:
Anonym
#10. Publicerat 2018-05-30 av Anonym
Oj slutet kom inte med:

Matteus 13:33En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.»
Dvs. Gud blandar in sin ande tills hela skapelsen blir hans. Himmelriket stormar fram. (Att bli "left behind" kanske mera handlar om att inte orka följa vinden.) Det är en väldigt positiv framtidsvision tycker jag. Har man inte bekantat sig med preterist-tolknigarna så kan det vara givande att göra det.
Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen