Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-05-25 av Anonym.
Samtyckeslag från och med 1 Juni.
Nu har riksdagen klubbat igenom samtyckeslagen och vi ser nu vad den innebär. Tack "Metoo" :P

"Män som deltar i samlag eller låter samlaget "övergå i ett nytt moment" utan att inhämta ett uttryckligt samtycke från kvinnan kommer från och med den 1 juli att dömas för våldtäkt till upp till fyra års fängelse, rapporterar Sveriges Radio. Formellt är lagen könsneutral men justitieminister Morgan Johansson säger själv att han ser lagen som en "viktig signal till pojkar och män"."

http://www.friatider.se/vanligt-sex-kriminaliseras-1-juli

Först tyckte jag att man kanske skulle ha ett kontrakt, men bättre att låta männen bestämma hur denna galna lag ska hanteras. :)

Zyklon Boom synliggör en tänkbar väg i frågan:

https://youtu.be/RMeANgMFH90

Tack och lov till Herren ska mitt vuxna barn nu lämna landet. Mina söner behöver förhoppningsvis inte hantera en stengalen regim när de väl blir vuxna. Hur snabbt lär det gå att byta ut politiker-adeln mot riktiga politiker (en uppriktig fråga)? Vad tror ni?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-05-25 av Anonym
Fast kommer förmodligen aldrig ske pga Socialdemokraternas maktera förhoppninsvis är slut för gott.
Anonym
#2. Publicerat 2018-05-27 av Anonym
Klart att Nazisterna är motståndare till lagar som förbjuder våldtäkter inget nytt i det.
Anonym
#3. Publicerat 2018-05-27 av Anonym
Nu har riksdagen klubbat igenom samtyckeslagen och vi ser nu vad den innebär. Tack "Metoo" :P

"Män som deltar i samlag eller låter samlaget "övergå i ett nytt moment" utan att inhämta ett uttryckligt samtycke från kvinnan kommer från och med den 1 juli att dömas för våldtäkt till upp till fyra års fängelse, rapporterar Sveriges Radio. Formellt är lagen könsneutral men justitieminister Morgan Johansson säger själv att han ser lagen som en "viktig signal till pojkar och män"."

http://www.friatider.se/vanligt-sex-kriminaliseras-1-juli

Först tyckte jag att man kanske skulle ha ett kontrakt, men bättre att låta männen bestämma hur denna galna lag ska hanteras. :)

Zyklon Boom synliggör en tänkbar väg i frågan:

https://youtu.be/RMeANgMFH90

Tack och lov till Herren ska mitt vuxna barn nu lämna landet. Mina söner behöver förhoppningsvis inte hantera en stengalen regim när de väl blir vuxna. Hur snabbt lär det gå att byta ut politiker adeln mot riktiga politiker (en uppriktig fråga)? Vad tror ni?
Självklart ska samtycke alltid finns, från bägge parter. I det läge vi är just nu behövs nog en sådan lag. Det får män att tänka en extra gång, vilket är bra. Den appliceras främst på personer utanför äktenskap och relationer. Svårigheter uppstår om kvinnor i äktenskap utnyttjar lagen. Frågan är hur man bevvisar att man haft sex, motvilligt.
AllanE
#4. Publicerat 2018-05-28 av AllanE
Lagen i sig är väldigt bra tänkt.
I fortsättningen kan inte en grupp väldtäksmän säga så här och slippa straff:
Javisst, hon sa' nej" men vi trodde att hon egentligen menade "ja".

Det är bara ett problem med lagen:
Våra knäppa domare, framför allt i HD.
De kommer att säga "Ord står mot ord! Här är nio men som säger att hon sa ja, och bara en kvinna som säger att hon sa' nej. Då måste vi förståsd tro mer på männen."

Vi har närapå sharialag här i Sverige.
Vid en påstådd vådtäkt anses kvinnan normalt mindre trovärdig än mannen.

Det som saknas i lagen är att omvämnd bevisbörda skall gälla.
Alltså, den som påstår att det var frivilligt skall bevisa det!

Hälsningar

Allan
westwest
#5. Publicerat 2018-05-30 av westwest
Det handlar ju inte om att man litar på den ena mer eller mindre mycket utan att vi ska ha ett rättssäkert system. Det är den som anklagar som har bevisbördan att styrka att det som den påstår har hänt faktiskt har hänt, och att den som anklagas ska anses oskyldig tills dess att motsatsen bevisas. Domstolen ska fria om det finns tvivel.

Samtyckeslagen inför egentligen bara ett ytterligare rekvisit som åklagaren måste bevisa, vilket snarast riskerar försvåra fällande domar. Huruvida rekvisit anses uppfyllda prövas individuellt och om man har flera alternativ och satsar på flera kan man hamna i läget att man inte riktigt visar något fullt ut varpå domstolen måste fria. Med lite tur kommer samtyckeslagen dock göra varken till eller från.

Men det är "med lite tur". Leder den till fler fällande domar innebär det i praktiken att det skett på bekostnad av rättssäkerheten i att bevisbördan skiftas, förhoppningsvis kommer dock domstolarna inte att tolka det så. Leder den till färre fällande domar innebär det en försämring för brottsoffren som jag beskrev i stycket ovan.

Så... Kärnan av samtyckeslagen är inte att ge någon som helst juridisk effekt utan att "sända en signal". Signalpolitik. Och det är man beredd att äventyra rättssäkerheten för att göra genom ett dåligt utrett och juridiskt trassligt på många sätt. Det tycker jag är ansvarslöst.
Anonym
#6. Publicerat 2018-05-30 av Anonym
Fast kommer förmodligen aldrig ske pga Socialdemokraternas maktera förhoppninsvis är slut för gott.
Nu var ju SD för lagen, enligt Paula Bieler på twitter iaf, då Paula säger att SD röstade "nej" till lagen eftersom de hade en reservation där de ville inkludera hårdare bestraffning för sexualbrott. Övriga partier lär inte riva upp lagen. De pålägger oss lagar, de river sällan upp dem ;P
Anonym
#7. Publicerat 2018-05-30 av Anonym
Självklart ska samtycke alltid finns, från bägge parter. I det läge vi är just nu behövs nog en sådan lag. Det får män att tänka en extra gång, vilket är bra. Den appliceras främst på personer utanför äktenskap och relationer. Svårigheter uppstår om kvinnor i äktenskap utnyttjar lagen. Frågan är hur man bevvisar att man haft sex, motvilligt.
"Ofrivillig sex" (hur nu det skulle gå till :P ) är ju redan förbjuden, och sex måste ju redan inkludera samtycke. Problemet, som jag ser det, är att sex på vad vi kan kalla "vanligt vis" blir olagligt. Lagen är formulerad på ett sätt som gör sexuellt aktiva till våldtäktspersoner- både män och kvinnor även om Morgan Johansson gör klart att lagen är till för att få män att "tänka innan".

Jag kan däremot hålla med dig om att det är bra att män behöver "tänka innan", kanske mer än kvinnor, men lagen appliceras ju på alla: också inom förhållanden och även äktenskap.
Anonym
#8. Publicerat 2018-05-30 av Anonym
Lagen i sig är väldigt bra tänkt.
I fortsättningen kan inte en grupp väldtäksmän säga så här och slippa straff:
Javisst, hon sa' nej" men vi trodde att hon egentligen menade "ja".

Det är bara ett problem med lagen:
Våra knäppa domare, framför allt i HD.
De kommer att säga "Ord står mot ord! Här är nio men som säger att hon sa ja, och bara en kvinna som säger att hon sa' nej. Då måste vi förståsd tro mer på männen."

Vi har närapå sharialag här i Sverige.
Vid en påstådd vådtäkt anses kvinnan normalt mindre trovärdig än mannen.

Det som saknas i lagen är att omvämnd bevisbörda skall gälla.
Alltså, den som påstår att det var frivilligt skall bevisa det!

Hälsningar

Allan
Fast Allan:
Hur skulle det se ut om domstolarna dömde folk när ord stod mot ord? Då skulle vi ju förlora rättssamhället, också det lilla som ännu är kvar av det.
Ska samtycke kunna bevisas behövs det ju inspelat eller skriftligt, och då ska alla moment finnas med. Samtycke ska dessutom lämnas i varje "övergång till annan aktivitet" i samlaget. Har du haft den typen av sex någon gång själv? Tror inte det, och tror ingen har det faktiskt...

Jag skulle hellre se att vi på livstid låste in dem som faktiskt blev dömda. Det borde få ned antal våldtäkter ordentligt. Då talar jag om riktiga våldtäkter, inte om kvinnor som kommer efter 5 år och ett samboförhållande senare och säger att " det var en kväll jag inte hade lust, men jag sa inget"- om du förstår hur jag menar.
Anonym
#9. Publicerat 2018-05-30 av Anonym
Det handlar ju inte om att man litar på den ena mer eller mindre mycket utan att vi ska ha ett rättssäkert system. Det är den som anklagar som har bevisbördan att styrka att det som den påstår har hänt faktiskt har hänt, och att den som anklagas ska anses oskyldig tills dess att motsatsen bevisas. Domstolen ska fria om det finns tvivel.

Samtyckeslagen inför egentligen bara ett ytterligare rekvisit som åklagaren måste bevisa, vilket snarast riskerar försvåra fällande domar. Huruvida rekvisit anses uppfyllda prövas individuellt och om man har flera alternativ och satsar på flera kan man hamna i läget att man inte riktigt visar något fullt ut varpå domstolen måste fria. Med lite tur kommer samtyckeslagen dock göra varken till eller från.

Men det är "med lite tur". Leder den till fler fällande domar innebär det i praktiken att det skett på bekostnad av rättssäkerheten i att bevisbördan skiftas, förhoppningsvis kommer dock domstolarna inte att tolka det så. Leder den till färre fällande domar innebär det en försämring för brottsoffren som jag beskrev i stycket ovan.

Så... Kärnan av samtyckeslagen är inte att ge någon som helst juridisk effekt utan att "sända en signal". Signalpolitik. Och det är man beredd att äventyra rättssäkerheten för att göra genom ett dåligt utrett och juridiskt trassligt på många sätt. Det tycker jag är ansvarslöst.
Håller med helt och hållet.
westwest
#10. Publicerat 2018-05-30 av westwest
Just att samtycke måste lämnas inför / i samband med varje nytt moment (vad nu ett "nytt moment" är, det är inte definierat vilket strider rätt ordentligt mot legalitetsprincipen eftersom det därmed är oklart hur långt ett samtycke utsträcker sig) inför en intressant problematik. Normalt måste ett samtycke dokumenteras för att vara giltigt. Muntliga samtycken spelas in, vilket alla som varit i kontakt med telemarketing förhoppningsvis lärt sig, medan de flesta avtal hanteras skriftligt. När det gäller samtycke för samlag skall detta kunna lämnas även ickeverbalt. Dvs för att på ett juridiskt hållbart sätt kunna försvara sig behöver man kunna dokumentera inte bara skriftligen, utan även med ljud och bild. En konsekvens av samtyckeslagen är alltså att det är fullt rimligt, till och med näst intill påbjudet att systematiskt filma och lagra alla samlag man genomför genom t ex en fast monterad övervakningskamera i sovrummet (för kreativa personer är kameror i samtliga rum att rekommendera). Det är dock oklart och överhuvudtaget inte utrett eller beaktat hur detta står sig gentemot rätten att inte utsättas för kränkande fotografering, och sen kan man ju fundera på frågan om personlig integritet gällande personuppgifter när detta kommer lagras av var och varannan privatperson i helt osäkra IT-miljöer.

Men som jag tolkar det är detta statens sätt att uppmuntra mer amatörporr :/
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen