Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-04-21 av Anonym.
Höga krav?
Har ni höga krav när det kommer till den ni söker? Kanske får man acceptera att ingen är felfri och att någon som inte når upp till de kriterier man listar upp kanske är just den rätta :).

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-04-22 av Anonym
De flesta är nog medveten om att ingen är perfekt, då man sällan är helt perfekt själv. Ingen är felfri.

Det handlar snarare om att man har olika mål i livet, vad man vill få ut av livet och hur familjebildningen ska vara.
Sen får man inte glömma att personkemin ska stämma bra överens.

Jo äldre man blir ju svårare blir det att hitta en partner. Dels för att man hunnit rota sig själv i vuxenlivet och dels för att hormonerna i kroppen minskas med åren. Den första kärleken i ungdomen är speciell, mycket hormoner i kroppen, mycket känslor i rörelse.
Anonym
#2. Publicerat 2018-04-22 av Anonym
De flesta är nog medveten om att ingen är perfekt, då man sällan är helt perfekt själv. Ingen är felfri.

Det handlar snarare om att man har olika mål i livet, vad man vill få ut av livet och hur familjebildningen ska vara.
Sen får man inte glömma att personkemin ska stämma bra överens.

Jo äldre man blir ju svårare blir det att hitta en partner. Dels för att man hunnit rota sig själv i vuxenlivet och dels för att hormonerna i kroppen minskas med åren. Den första kärleken i ungdomen är speciell, mycket hormoner i kroppen, mycket känslor i rörelse.
Tack för ett klokt svar! Uppskattas :). Ja det är ju en del som ska stämma och nej inte blir det lättare med åren! Man hinner bli bekväm, vanor rotar sig, man trivs bra med allt MEN så saknar man ändå den rätta. Den där personen att dela livet med, som tänker på en, som finns där hemma när man kommer hem...men är det lätt att fastna i en dröm? Kanske finns den man söker rakt framför en? Det känns inte som att man kan ge en fullständigt rättvis bild av sig själv här och jag tror det är svårt att få det av någon annan också. Vilja, engagemang och tålamod är vad som krävs tror jag. De där hormonerna ja haha...den tiden kan man sakna.
Anonym
#3. Publicerat 2018-05-03 av Anonym
Det kan även ha att göra med att mål och värderingar ändras eller mognar med åren.
När man är 20 tror man att man vet ganska mycket om livet men sanningen är nog att man vet mycket mer när man är 40 och troligtvis ännu mer vid 50.
Ökad livsarfarenhet ökar nog nästan automatiskt önskade krav vad som är viktigt hos en blivande livspartner.
Det är nog på både gott och ont, svårare att hitta nån som passar men när rätt person hittas så tror jag matchningen är så pass bra så det ökar möjligheten till ett livslångt förhållande.
ferguson
#4. Publicerat 2018-05-03 av ferguson
Det kan även ha att göra med att mål och värderingar ändras eller mognar med åren.
När man är 20 tror man att man vet ganska mycket om livet men sanningen är nog att man vet mycket mer när man är 40 och troligtvis ännu mer vid 50.
Ökad livsarfarenhet ökar nog nästan automatiskt önskade krav vad som är viktigt hos en blivande livspartner.
Det är nog på både gott och ont, svårare att hitta nån som passar men när rätt person hittas så tror jag matchningen är så pass bra så det ökar möjligheten till ett livslångt förhållande.
Well, en invändning mot att kraven ökar med åldern. Ökad ålder bör leda till självinsikt vilket i nästa steg bör leda till att man har lättare att stå ut med andras tillkortakommanden eftersom man känner sig själv.
Höga krav är för mig en signal om att man inte har kommit till den självinsikten.

Min erfarenhet är att det som ökar möjligheten till ett livslångt förhållande är att man insser att kärlek stavas, vilja och inte känslor. Typ jag älskar dig idag än fast det inte känns bra. Den insikten är vägen för ett hållbart äktenskap.
Anonym
#5. Publicerat 2018-05-03 av Anonym
Japp, håller med, ordet "krav" var nog fel ordval, det är nog bättre att använda ordet egenskaper.
Ökad självinsikt kan leda till bättre förståelse för den andra partens tillkortakommanden, men ökad ålder kan också leda till att man blir mer inrutad i sitt eget livsmönster och mindre flexibel att ändra på sig och därmed kan det bli svårare att anpassa sig till någon annan.

Mer livserfarenheter och ökad självinsikt med åren leder till nog till bättre förståelse över vilka egenskaper man önskar hos den andra livspartnern, vad som var viktigt vid 20 års ålder kanske inte alls är så viktigt längre, livserfarenheter har förändrat insikten om vad som verkligen är viktigt i livet och vad som är viktigt för en lång hållbar relation utifrån ens egna mål och värderingar.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen