Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
"Efter den uppmärksammade gasattacken i Syrien 2013 kunde Fria Tider som enda västerländska tidning publicera bilder som visade hur rebeller avfyrade en raket med kemisk stridsspets – till synes identisk med den som senare dök upp i FN:s bilder från nedslagsplatsen."

http://www.friatider.se/svensk-fn-inspekt-r-konstigt-om-assad-ligger-bakom-ny-gasattack

Vem är nu skyldig? Det går inte att svara på den frågan, nu iaf, men Assad och Ryssland lär inte tjäna på attacken i vilket fall.
Jag tycker att det är bättre att avvakta än att spekulera.

Nej; Trump kommer inte att skicka robotar på Assad mer än på Nord Korea. Han vet att jänkarna inte vill kriga och härja... men det gäller att ha en stark armé och låta visa att man är beredd att använda den. Så ser tyvärr världen vi lever i ut.
Anonym
#2. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Man kan hoppas på en snabb utredning för det är fruktansvärt!
Anonym
#3. Publicerat 2018-04-09 av Anonym
Man kan hoppas på en snabb utredning för det är fruktansvärt!
Det har ju hänt förut och det är vedervärdigt. Jag tänker på barnen men också äldre som kan vara svaga av sjukdom och som inte kunnat räddas. Jag vill minnas att de förra gångerna det hände var det mycket prat men ingen verkstad.
Anonym
#4. Publicerat 2018-04-09 av Anonym
Det har varit krig i Syrien i 7 år utan att omvärlden har reagerat nått Specielt mera än att fördöma.
Människor har flytt. Specielt unga män. Människor har riskerat sina liv på havet, många har dött.
De människor som inte har kunnat fly har fått utstå mycket hemskheter. I synerhet kvinnor, unga flickor. De har blivit våldtagna gång på gång.
Först nu reagerar omvärlden lite grann genom att skicka robotar.
Anonym
#5. Publicerat 2018-04-09 av Anonym
Man kan hoppas på en snabb utredning för det är fruktansvärt!
Ja, gärna snabb med framförallt oberoende och kompetent. Historiskt har vi i stort sett alltid blivit felinformerade innan sanningen kommit fram 10 år senare.

Det verkar som att Israel attackerat Syrien nu, men man bör förstås vara aningen skeptisk till uppgifterna än sålänge:

https://bnonews.com/site/index.php/2018/04/unidentified-jets-overflying-lebanon-towards-syria/

Personligen tror jag inte alls att Assad/ Ryssland/ Iran ligger bakom kemvapenattacken på civila, eftersom det är helt ologiskt och otaktiskt agerat av dem isf. Vem det än är, så vill gruppen/landet/intresset behålla USA på Syrisk mark- om det nu inte bara är "vanlig terrorism" som ligger bakom.

Trump trampade initialt i klaveret, han har svårt med sin glappande käft den mannen... men nu verkar han ha börjat fundera några minuter innan han twittrar ut det han har i huvudet.

Medan olika rapporter nu lär strömma in är det alltså vettigt att vara skeptisk till det mesta, skulle jag säga. Israel lär väl utpekas också av somliga, för kemvapenattacken alltså. De har iof nytta av en sådan, men så har även resten av dem jag kallar "världseliten". De vill inte ha fred i Syrien, och speciellt inte om det betyder att Assad blir kvar.
Anonym
#6. Publicerat 2018-04-11 av Anonym
Den syriska regimen har använt kemvapen tidigare så min bedömning är att det är ganska troligt att samma
sak har hänt igen. Bl.a finns en rapport från franska underrättelsetjänsten om det.
Ryssland är motsträviga till en undersökning nu och det kan bero på att de vill skydda Assad och låta honom
vinna tid för att sopa igen spåren.
Anonym
#7. Publicerat 2018-04-11 av Anonym
Den syriska regimen har använt kemvapen tidigare så min bedömning är att det är ganska troligt att samma
sak har hänt igen. Bl.a finns en rapport från franska underrättelsetjänsten om det.
Ryssland är motsträviga till en undersökning nu och det kan bero på att de vill skydda Assad och låta honom
vinna tid för att sopa igen spåren.
Källa?
Vilken rapport?
Anonym
#8. Publicerat 2018-04-11 av Anonym
https://www.svd.se/ny-rapport-syrisk-regim-bakom-kemvapenattack

Finns också rapporter från biståndsorganisationer.
Anonym
#9. Publicerat 2018-04-11 av Anonym
https://www.svd.se/ny-rapport-syrisk-regim-bakom-kemvapenattack

Finns också rapporter från biståndsorganisationer.
Tack, men det finns ingen länk till rapporten på SvD. Jag har en rapport av fransk underrättelsetjänst om saken, men undrar om det framkommit någonting nytt. I den rapporten jag har dras nämligen slutsatsen grundat på att samma ämnen som Assad använd för att producera kemvapen användes vid attacken.

Biståndsorganisationer vet inte.

Det är helt enkelt emot all reson att Assad NU skulle pressa USA till ett fortsatt krig i Syrien. Han har ju i princip vunnit nu, och hade kunnat utplåna motståndet inom snar tid på ett för världen "godkänt" sätt om han så önskat. Däremot finns andra, starka, intressen för ett fortsatt krig i Syrien. Dessutom kan proxykriget i Syrien användas för att framkalla andra, större, konflikter- konflikter USA egentligen inte vill ha i dagsläget.

Som jag visat finns också uppgifter som gör att man kan ifrågasätta andra påstådda attacker (alltså att Assad skulle ligga bakom dem).
Anonym
#10. Publicerat 2018-04-11 av Anonym
En påminnelse om vad den här typen av krigshets leder till när befolkningar (i tex Sverige) köper medias version utan att tänka efter:

https://youtu.be/RpMugPQC4ZY

Se hela!
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen