Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-04-08 av Anonym.
Vänskap och ensamhet.
Vänskapstråden.
Tankar och funderingar kring vänskap och ensamheten.
Hur får man vänner som vuxen?
Hur kommer man ur sin ensamhet?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Finns det ingen som har tankar kring ensamheten?
Anonym
#2. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Finns det ingen som har tankar kring ensamheten?
Tråkigt många gånger.....
Anonym
#3. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Tråkigt många gånger.....
Ja, precis. Ibland känns det som att ensamheten äter upp en inifrån och ut.
Trött på att få höra att man ska ringa en vän när man är ledsen och nedstämd. Att inte ha nån vän är just därför man är nedstämd och ledsen.
Roffe
#4. Publicerat 2018-04-08 av Roffe
Ja, precis. Ibland känns det som att ensamheten äter upp en inifrån och ut.
Trött på att få höra att man ska ringa en vän när man är ledsen och nedstämd. Att inte ha nån vän är just därför man är nedstämd och ledsen.
Anonym
#5. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Grundregeln är väl att man ska vara en bra vän själv. Går det inte att hitta likasinnade på kontaktsidorna? Annars finns ju (beroende på var man bor) massor av föreningar, organisationer (även politiska!), kyrkor.
Anonym
#6. Publicerat 2018-04-08 av Anonym
Grundregeln är väl att man ska vara en bra vän själv. Går det inte att hitta likasinnade på kontaktsidorna? Annars finns ju (beroende på var man bor) massor av föreningar, organisationer (även politiska!), kyrkor.
Jag känner inte till några såna kontaktsidor.
Visst lär man känna människor via föreningar och sånt. Men det blir oftast att man bara känner. Jag menar en riktigt vän, då det är skillnad på att känna någon och att vara vän.
En vän som hör av sig när man mår dåligt. Ringer till en och pratar i timmar. En vän man kan skratta med.
Det saknar jag.
Jag har haft vänner. Men det är bara jag som fått hålla kontakten med den andra. Ringer och hitta på saker att göra. Det är svårt att komma till djupare plan i vänskaps relationen om inte den andra personen bidrar också. Oftast så slutar vänskapen med att den andra verkar så upptagen, ska iväg när man ringer, ber att få ringa senare för att hen gör nått just då, sen så tar det timmar till dagar och personen inte har ringt tillbaka. Man ringer igen och samma svar, ska ut, ska bort, är upptagen.
Anonym
#7. Publicerat 2018-06-30 av Anonym
Jag känner inte till några såna kontaktsidor.
Visst lär man känna människor via föreningar och sånt. Men det blir oftast att man bara känner. Jag menar en riktigt vän, då det är skillnad på att känna någon och att vara vän.
En vän som hör av sig när man mår dåligt. Ringer till en och pratar i timmar. En vän man kan skratta med.
Det saknar jag.
Jag har haft vänner. Men det är bara jag som fått hålla kontakten med den andra. Ringer och hitta på saker att göra. Det är svårt att komma till djupare plan i vänskaps relationen om inte den andra personen bidrar också. Oftast så slutar vänskapen med att den andra verkar så upptagen, ska iväg när man ringer, ber att få ringa senare för att hen gör nått just då, sen så tar det timmar till dagar och personen inte har ringt tillbaka. Man ringer igen och samma svar, ska ut, ska bort, är upptagen.
jag känner igen mig i det där gotländskan.
jag tycker det var lättare att få/ha vänner innan man kom upp i åldern då alla är gifta och har barn då har alla blivit så upptagna med familjen, barnen och husrenovering m.m så det inte finns tid för de där nära vänskapsrelationerna längre utan nöjer sig med ytliga kontakter, arbetskamrater och parmiddagar. Då hamnar man som singel utanför och blir ensam och ensamheten skrämmer folk har jag märkt tyvärr.
jag har försökt få nya vänner genom att gå med i en församling där jag bor, det blev tyvärr inte så, efter att jag varit med där i två år har jag fortfarande inte lärt känna någon. Det är svårt men jag har också märkt att nya bekantskaper kan dyks upp på de mest oväntade ställen om man är öppen för det.
snömannen
#8. Publicerat 2018-07-01 av snömannen
De är inte enkellt, men jag tror man måste vara ärlig med sig själv oxå. Vad trivs jag med, och inte panik öppna sig för alla. Man får gallra lite grann. Sedan ska vi inte glömma, vi har en vän vi som Älskar Jesus, en som aldrig lämnar oss. Har brottas med ensamheten stora delar av livet, och de är lätt att man vänder allt mot sig själv, tex att man inte duger, man passar inte in, man känner sig misslyckad på nått vis. Och de här att leva singel, visst jag känner mig misslyckad, att jag inte lyckats fixa fru o barn o hus osv. Men,, man kan gräva ner sig hur mycket som helst i de. Jag försöker tänka... Jesus,,, han har värdens möjligheter med mig, jag är ensam, jag kan röra på mig, han kan leda mig in i framtida saker, allt är i hans hand. Och samverkar vi med honom, då kommer allt leda till de bästa. Sedan kan jag sakna någon vän o bara hitta på nått med, en fika, fara ut o grilla, prata, be osv. Personligen söker jag mig till dom mindre sammanhangen, små församlingsgrupperna, där de är bönegemenskap, där får jag så mycket tillfredställese och uppmuntran att jag kan trivas i min ensamhet sedan. Är hellre ensam än med ytliga människor som bara suger energi.
Anonym
#9. Publicerat 2018-07-01 av Anonym
De är inte enkellt, men jag tror man måste vara ärlig med sig själv oxå. Vad trivs jag med, och inte panik öppna sig för alla. Man får gallra lite grann. Sedan ska vi inte glömma, vi har en vän vi som Älskar Jesus, en som aldrig lämnar oss. Har brottas med ensamheten stora delar av livet, och de är lätt att man vänder allt mot sig själv, tex att man inte duger, man passar inte in, man känner sig misslyckad på nått vis. Och de här att leva singel, visst jag känner mig misslyckad, att jag inte lyckats fixa fru o barn o hus osv. Men,, man kan gräva ner sig hur mycket som helst i de. Jag försöker tänka... Jesus,,, han har värdens möjligheter med mig, jag är ensam, jag kan röra på mig, han kan leda mig in i framtida saker, allt är i hans hand. Och samverkar vi med honom, då kommer allt leda till de bästa. Sedan kan jag sakna någon vän o bara hitta på nått med, en fika, fara ut o grilla, prata, be osv. Personligen söker jag mig till dom mindre sammanhangen, små församlingsgrupperna, där de är bönegemenskap, där får jag så mycket tillfredställese och uppmuntran att jag kan trivas i min ensamhet sedan. Är hellre ensam än med ytliga människor som bara suger energi.
Bra skrivet snömannen, du har så rätt. Cellgrupper/små församlingsgrupper är ett bra sätt för oss alla att få gemenskap, singel eller inte, vi behöver kristna syskon att dela tron och livet med.
Anonym
#10. Publicerat 2018-07-02 av Anonym

Kloka ord, snömannen.

Det är så sorgligt att läsa om all ensamhet. Det borde inte finnas, speciellt i kristna församlingar. Men det finns... Vi måste bli mycket bättre på att ta hand om och se varandra. Hur blir vi det? Ta oss tid och lära känna varandra och kanske hitta fler gemensamma intressen utöver vår tro? I de små gemenskaperna är det lättare att lära känna varandra och se varandra.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen