snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-03-07 av Anonym.
Börja radera trådar på forumen?
Ny här på KD och kollade just in forumet. På en sida visas de 10 senast updaterade trådarna. I skörden fann jag följande:

En tråd om att människan aldrig landat på månen
En om att judarna styr USA
En om att jorden är platt
En om att förintelsen aldrig ägt rum

Jag är å ena sidan för ytandefrihet till 100%. Samtidigt betalar jag faktiskt för den här tjänsten. Och då vill jag ha lite kvalite.

Läser man trådarna ser man att det som reggel är en envis trådskapare och sen massor med kloka människor som säger emot. Men jag tror Ordspråksboken har ett par ordspråk som är nyttiga här. Dåren går inte att tillrättavisa. Dårar som får prata fritt skapar bara osämja och dålig stämning.

Eftersom folk betalar för att få vara här och skriva och därmed har rätt att kräva lite kvalite så tänker jag så här: Radera dessa tramsiga forumtrådar och gagga de som envetet drar igång dem. De som vill diskutera sånt här kan göra det på Flashback. Vi är väl vuxna människor.

Vad tycker ni andra?

Svar på inlägg

ferguson
#1. Publicerat 2018-03-07 av ferguson
Ny här på KD och kollade just in forumet. På en sida visas de 10 senast updaterade trådarna. I skörden fann jag följande:

En tråd om att människan aldrig landat på månen
En om att judarna styr USA
En om att jorden är platt
En om att förintelsen aldrig ägt rum

Jag är å ena sidan för ytandefrihet till 100%. Samtidigt betalar jag faktiskt för den här tjänsten. Och då vill jag ha lite kvalite.

Läser man trådarna ser man att det som reggel är en envis trådskapare och sen massor med kloka människor som säger emot. Men jag tror Ordspråksboken har ett par ordspråk som är nyttiga här. Dåren går inte att tillrättavisa. Dårar som får prata fritt skapar bara osämja och dålig stämning.

Eftersom folk betalar för att få vara här och skriva och därmed har rätt att kräva lite kvalite så tänker jag så här: Radera dessa tramsiga forumtrådar och gagga de som envetet drar igång dem. De som vill diskutera sånt här kan göra det på Flashback. Vi är väl vuxna människor.

Vad tycker ni andra?
Forumet sanerar sig själv och man behöver inte läsa allt. Och föresten vem är du att säga vad som är tramsigt?
Anonym
#2. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Jag håller helt och hållet med dig!
Forumet på kristendate är inte flashback, eller jo, det är det, för det har gjorts om, men det borde inte få vara det!

En kristen sida borde ha tydligare regler för vad man får skriva och inte skriva.
Rasistiska konspirationsteorier platsar inte här!
Inte konspirationsteorier som svartmålar andra människogrupper heller!

Det absolut värsta är inte åsikter, vi lever i ett land med yttrandefrihet och det finns plattformar för allt och alla slags åsikter.

Det värsta är, att genom att göra en kristen sida till plattform för rasism och rädsla för oliktänkande, så har de lyckats få kristna att framstå som hatiska idioter!
Istället för mission, att föra människor till tro, för forumet människor bort från tro.
Jag har vänner som varit inne här och läst och sen frågat mig:
"Har hela Sveriges kristenhet blivit föraktfulla mot sina medmänniskor? Har Sveriges kristna blivit bruna? Hur gick detta till?"
Vad ska man svara sina vänner?
Förlåt, jag får skämmas och fundera på att sluta kalla mig kristen, en anti-mission går igenom landet, människor flyr från sammanhang där hatet råder! Och tyvärr är en del av dessa sammanhang inom kyrkorna.
Anonym
#3. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Vem ska bestämma vad som är trams? Du? Jag? Vem av alla som jobbat på KD? Hur då?

"Gagga" personer vars trådar man ogillar? Känns som kommunism eller politisk korrekthet bakom ett sånt uttalande... Du vill ha yttrandeförbud alltså. Det är totalitarism. Undvik de trådar du ogillar istället, är ett förslag.

Att tysta åsikter är censur och är sånt som DN, svt och Aftonbladet sysslar med, tillsammans med halvdiktaturer som Ryssland och andra f.d. och nuvarande kommuniststater. Ordet är fritt här. Vi har yttrandefrihet, däremot inte hörandefrihet.

Detta är ett forum för alla. Alla har rätt att diskutera. Ingen har skyldighet att läsa eller svara. Kvaliteten på sidan blir inte bättre för att vissa trådar tas bort godtyckligt. Kvaliteten höjs däremot av att tjänsten förbättras aktivt, t.ex. att KD manuellt granskar alla profiler innan de läggs upp, för att komma till rätta med alla "kvinnliga" bluffprofiler som plågar sidan. Du kommer snart få känna på det.

En annan sak vore att uppdatera denna bedrövliga forumeditor som tappar text, krånglar med formatering, låser sig o.s.v.
ferguson
#4. Publicerat 2018-03-08 av ferguson
Vem ska bestämma vad som är trams? Du? Jag? Vem av alla som jobbat på KD? Hur då?

"Gagga" personer vars trådar man ogillar? Känns som kommunism eller politisk korrekthet bakom ett sånt uttalande... Du vill ha yttrandeförbud alltså. Det är totalitarism. Undvik de trådar du ogillar istället, är ett förslag.

Att tysta åsikter är censur och är sånt som DN, svt och Aftonbladet sysslar med, tillsammans med halvdiktaturer som Ryssland och andra f.d. och nuvarande kommuniststater. Ordet är fritt här. Vi har yttrandefrihet, däremot inte hörandefrihet.

Detta är ett forum för alla. Alla har rätt att diskutera. Ingen har skyldighet att läsa eller svara. Kvaliteten på sidan blir inte bättre för att vissa trådar tas bort godtyckligt. Kvaliteten höjs däremot av att tjänsten förbättras aktivt, t.ex. att KD manuellt granskar alla profiler innan de läggs upp, för att komma till rätta med alla "kvinnliga" bluffprofiler som plågar sidan. Du kommer snart få känna på det.

En annan sak vore att uppdatera denna bedrövliga forumeditor som tappar text, krånglar med formatering, låser sig o.s.v.
Anonym
#5. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Vem ska bestämma vad som är trams? Du? Jag? Vem av alla som jobbat på KD? Hur då?
Absolut inte jag. Men man dra upp en policy. Då detta är en komersiell tjänst gäller faktiskt inte de civilrättsliga rättigheterna på samma sätt som i det öppna samhället. Skulle inte förvåna mig om det står i användarpolicyn att det du och jag skriver på forumet är KDs "intelektuella egendom". Sånt är vanlligt på många sajter.

Svaret som kom i #2 ovan summerar ganska väl vad jag tänkte när jag såg forumet. Är vi en samlig idioter? Är detta vad vi vill visa upp för besökare?? Spelar ingen roll att tomtarna representerar 0,002% av alla medlemmar här, de representerar 15% av forumets skyltfönster.
Anonym
#6. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Det finns mycket som är intressant. Smaken är olika. Intressena skiljer oss åt. Trams för den ena kan vara viktigt för den andra. Allra viktigast måste väl vara att vår kärlek är större än det som finns i världen. Man får tycka och tänka saker som en fri människa men om vi slutar att vara goda förebilder, vad har vi då lyckats med? Å andra sidan kommer aldrig världen att tycka att kristna är normala. :-) Kristna själva tycker knappt att andra kristna är normala.
Anonym
#7. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Absolut inte jag. Men man dra upp en policy. Då detta är en komersiell tjänst gäller faktiskt inte de civilrättsliga rättigheterna på samma sätt som i det öppna samhället. Skulle inte förvåna mig om det står i användarpolicyn att det du och jag skriver på forumet är KDs "intelektuella egendom". Sånt är vanlligt på många sajter.

Svaret som kom i #2 ovan summerar ganska väl vad jag tänkte när jag såg forumet. Är vi en samlig idioter? Är detta vad vi vill visa upp för besökare?? Spelar ingen roll att tomtarna representerar 0,002% av alla medlemmar här, de representerar 15% av forumets skyltfönster.
Min erfarenhet är att det mest/bara är vänsterextremister och PK-folk som hänvisar yttrandefriheten till relationen mellan individ och stat. För att det passar dem och seras syften; att förbjuda obekväma åsikter. Det är bl.a. så man förstör ett samhälle i längden. Yttrandefriheten gäller alla människor i landet, överallt. En yttrandefrihet endast gentemot staten är nästintill värdelös. Detta är en grundlagsfäst rättighet som gäller varje individ och måste syfta på det som kommer ur personens mun/penna, oavsett mottagare/vem som lyssnar/läser. Allt annat är åsiktsförtryck.

Andra får tycka vad de vill. Om de upprörs eller får felaktigt intryck av att "alla kristna" tror att jorden är platt el. dyl. så kan de gå in på tråden och läsa och se att det endast är en person (gissar jag) som hävdar detta och att alla andra argumenterar emot. Att vara rädd för "vad alla andra ska tycka" får mig osökt att tänka på skolbarn/-ungdomar som inte vågar säga det de tycker eller tror, just av rädsla för grupptrycket.

Hur ska vi kristna kunna påverka världen om vi är rädda för vad folk ska tycka om oss? Här, liksom i kristenheten i stort, finns ett brett spektrum av åsikter, och vi är nästan/ungefär lika oenga här om dem som de ute i världen är om dem, ang. den världsliga biten.

Alternativet till yttrandeförbud är att enkelt lägga forumet bakom betalväggen, eller iaf medlemsväggen. Den som blir medlem är intresserad och kommer så gå in på forumet och ta del av vad som skrivs, hur många som tycker si och hur många som tycker så. Och icke-medlemmar kan inte se vad som skrivs. Problem solved.
Anonym
#8. Publicerat 2018-03-08 av Anonym
Trådarna du visar går samtliga att samla under ett Forumämne: Konspirationsteorier.
Varför inte öppna ett sådant forum, fristående från religion och tro.

Så kan då ej kristna läsa om sådant som rör sig i människans skalle i allmänhet, utan att koppla det till annat än yttrandefrihet, även här på KD.

Eller kanske trådstartaren kan släcka tråden genom att ta bort den. Gideon t.ex. skriver inte längre i sina tre trådar och kan, om han vill, besluta sig för att släcka de trådana. Bestämmanderätt över sin tråd.. kanske ;-)
Anonym
#9. Publicerat 2018-03-09 av Anonym
En tråd kan ju vara både intressant, kontroversiell och aktuell utan att man skriver i den hela tiden. Det är mycket arbete och tankemöda som lagts ner i de stora trådarna, oavsett ämne. Vi kastar ju inte gamla böcker bara för att ingen läst i dem på ett år. Inte jag iaf. Människors tankar i olika tider kan vara intressant.
Anonym
#10. Publicerat 2018-03-09 av Anonym
Det man slås av när man tittar in är att åsikter som man inte väntar sig finna på ett sådant här ställe trots allt finns. Ja, visst har vi yttrandefrihet men så olika vi människor ändå är. Tur det!
snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen