Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-11-27 av Anonym.
Särbo
Att gifta sig förknippas alltid med att bo ihop. Men om man nu vill gifta sig men bo särbos, vad står ni om det?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Varför ska man gifta sig då,om man inte ska bo ihop
är det bara för att sexet ska bli legitimt
Anonym
#2. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Absolut inte. Varför ska det vara sådant fokus på sex jämt?
Jag personligen skulle gilla iden att vara gift särbo då jag trivs så otroligt bra själv.
Anonym
#3. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Konstigt förstår inte varför du ska vara gift då
sex är ju som en krydda det måste finnas med men går inte o leva enbart på kryddan sen vill en del ha starkare mer kryddat o andra mindre
AllanE
#4. Publicerat 2017-11-27 av AllanE
Eftersom jag lever på det sättet, så kan jag ju komma med litet synpunkter.
När min ungomskärlek Ingegerd dog efte att vi hade varit ett par under 51 år, så kom jag efter ett par år i kontakt med Marisol, som bor i Mexico.
2015 vigdes vi i Hemsjö kyrka.
Jag kan inte flytta dit eftersom jag har många plikter här i Sverige.
Två företag, två körer, kyrkvärd, god man, ledamot i stiftsfullmäktige mm.
Av liknande skäl kan Marisol inte flytta till Sverige.
Vi träffas så ofta vi har råd med flygbiljetten, vilket blir tre eller fyra gånger per år.

Jag var väldigt tveksam till ett sådant förhållande ända till det gick upp för mig att mina svärföräldrar levde just så.
Ingegerds far var maskinchef på ett fartyg som gick från Sverige över Atlanten, genom Panamakanalen och vidare till Nord- eller Sydamerika.
Fartyget var borta tre månader.
Sedan låg det några dagar i Göteborg, varfter det fortstatte till svenska oskusten, Finland Baltikum, Polen, Tyskland och Danmark i tre veckor. Tillbaka till Göteborg ett par dagar och därefter ut över Atlanten igen.

Så det där med särbo är inget nytt påhitt precis. En fördel är att man inte så lätt irriteras på varandra.
Det är ett problem som jag har stött på bland par som har gift sig en andra gång.

En sak som jag inte kan förstå i Malells kommentarer är det synbbara ointresset för sex.
En parrelation utan sex är en otänkbarhet för Marisol och mig.
Då kan man lika gärna var bara vänner.
Men att gifta sig innebär ett löfte om trohet.
I ett särboförhållande måste man ha total tillit till varandra.
Möjligheterna att kontrlollera den andres/andras trohet är absolut noll.

Hoppas att de här synpunkterna kan vara till hjälp för någon här på KD

Hälaningar

Allan
Anonym
#5. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Det ska vara mycket krydda i maten...
Anonym
#6. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Jag funderar på skälen till att vilja vara särbo?
Vill man inte dela allting då...utan få mer av frihet och egentid? Få behålla sina invanda rutiner och vanor?
Orkar man inte med tjat, krav eller förväntningar?
Jag ställer bara lite allmänna frågor efter mina egna funderingar. :)

Jag förstår mycket väl att man både kan och vill leva som särbo, om omständigheter under en viss tidsperiod kräver det. Då hittar man lösningar tillsammans och är rädda om sin dybara tid ihop. Många predikanter, missionärer och resande i jobbet lever som särbo..även om adressen är densamma.
Ja, då krävs nog extra tillit och förtroende. För riskerna kan finnas i bristen på tid tillsammans. Men allt har med hjärtat att göra. Att längta efter den man älskar..gör ingen otrogen. Att längta efter annat än den man älskar..kan orsaka otrohet. Frågan är vad som definierar kärlek då..
Anonym
#7. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Absolut inte. Varför ska det vara sådant fokus på sex jämt?
Jag personligen skulle gilla iden att vara gift särbo då jag trivs så otroligt bra själv.
Med respekt för oliktänkande, så är ju min reflektion; om man trivs så bra själv, så att man inte vill bo ihop med den man...älskar?...varför gifta sig alls då? Om man trivs så bra själv så innebär det väl att man skulle trivas mindre bra ihop med den andre - och älskar man verkligen varandra då? För mig innebär kärlek, gemenskap och attraktion just att man vill dela på allt. Livet, gemenskapen, vardagen... Och det blir svårt på avstånd. Jag var tidigare intresserad av en kvinna som funderade i de banorna. Hade hon sagt att hon ville bo isär, då hade jag fått tacka för mig. Men det är jag det.

Sen bör man/du väldigt noga tänka igenom om han är lika pigg på idén. Även om du skulle vara bergfast i din hållning och trohet, så finns ju en stor risk att han inte är lika pigg på idén, och bara "accepterar" särboskapet. Men vi är alla omgivna av världen och frestelser, inte minst relationer, sex, idealisering av andra o.s.v. Är du säker på att han skulle klara det, även om du skulle det? Jag tänker på Pauli ord om att bara vara isär en kort tid för bön, men att sedan komma samman igen för att vi inte kan leva avhållsamt och det är så många frestelser runt oss.
Roffe
#8. Publicerat 2017-11-27 av Roffe

1 Kor.7:1 Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna. 2Men med tanke på all den otukt som finns skall mannen leva med sin hustru och kvinnan med sin man. 3Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. 4Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. 5Håll er inte ifrån varandra annat än för en tid, om ni har enats om det för att ostört kunna ägna er åt bön och sedan vara tillsammans igen. Annars kan Satan fresta er, eftersom ni inte förmår leva avhållsamt.

Anonym
#9. Publicerat 2017-11-27 av Anonym

1 Kor.7:1 Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna. 2Men med tanke på all den otukt som finns skall mannen leva med sin hustru och kvinnan med sin man. 3Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. 4Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. 5Håll er inte ifrån varandra annat än för en tid, om ni har enats om det för att ostört kunna ägna er åt bön och sedan vara tillsammans igen. Annars kan Satan fresta er, eftersom ni inte förmår leva avhållsamt.

jag jämnade ut det lite :-)
Anonym
#10. Publicerat 2017-11-27 av Anonym
Att gifta sig förknippas alltid med att bo ihop. Men om man nu vill gifta sig men bo särbos, vad står ni om det?
För egen del så är det inte intressant med att vara gift särbo.
Jag vill bara gift sambo.
Ni ( du och fin partner) får väl göra som ni vill. Jag skulle bli förvånad om ni blir hindrade däremot blir nog en hel del förvånade över ert livsval
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen