Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-11-17 av Anonym.
Den stora uppfostringstråden och folkvettstråden
Jag tycker att det behövs en egen tråd där vi kan uppfostra varandra. Detta eftersom det i de flesta trådar på sistone börjat förekomma OT-diskussioner kring hur användare uttrycker sig och hur man bör uttrycka sig istället, samt hur man är en god människa och vad som är en god människa.
Om man vill kan man alltså flytta sådant tjafsande hit istället. Kanske blir tråden den mest intressanta på hela KD, iaf för oss som finner människans betéende intressant.

Möjligtvis kommer också KD:are att bli nätets främsta experter på fredsbevarande insatser. Kör hårt!
/ K

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Och en "Stora folkvetts-tråden"?
Jag tror att om man stod ansikte mot ansikte så skulle man inte säga dom saker som sägs här. Stod man i en kyrka skulle tonen definitivt vara en annan. Mask på.
På nätet går det tydligen att anonymt säga vad man vill. I verkligheten skulle man förmodligen gå sin väg...om man inte är anställd politiker. Men många påhopp är på ett så personligt sätt så att många nog inte skulle diskutera mer med varandra överhuvudtaget. Folk på gatan har mer respekt mot varandra än många här. Och vi kollar oss kristna och ska visa världen att vi tillhör Gud..genom vår kärlek till varandra. Det är ett öppet forum, så vem som helst kan läsa utan att logga in och registrera sig.
Anonym
#2. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Och en "Stora folkvetts-tråden"?
Jag tror att om man stod ansikte mot ansikte så skulle man inte säga dom saker som sägs här. Stod man i en kyrka skulle tonen definitivt vara en annan. Mask på.
På nätet går det tydligen att anonymt säga vad man vill. I verkligheten skulle man förmodligen gå sin väg...om man inte är anställd politiker. Men många påhopp är på ett så personligt sätt så att många nog inte skulle diskutera mer med varandra överhuvudtaget. Folk på gatan har mer respekt mot varandra än många här. Och vi kollar oss kristna och ska visa världen att vi tillhör Gud..genom vår kärlek till varandra. Det är ett öppet forum, så vem som helst kan läsa utan att logga in och registrera sig.
Om man kan säga det man skriver till någon ansikte mot ansikte, så är det ett sorts mått på hur respektfull man är?
Är folk ärligare på nätet än IRL tror du, eller vad beror det på att folk är otrevligare här än IRL (om du får spekulera).

IRL sker det ganska ofta att folk blir osams. Jag tycker nog att KD är en frisk fläkt på det viset, här finns en sällan skådad vilja att överbygga klyftor.

Jag kan nog chockera folk IRL också ska du veta. Antingen älskad eller hatad, för det mesta... men mest brukar det skrämma folk i början eftersom de tycker att man är oförutsägbar när man inte jamsar med. Sedan märker de att jag faktiskt är ödmjuk egentligen, och inte farlig utan väldigt snäll. Det är förstås dock bara min upplevelse, givetvis.
Anonym
#3. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Yttrande- och åsiktsfriheten kämpar hårt här på KD bredvid "Värnandet om rätten att vara oförskämd" och "Friheten att nedvärdera andra".
Anonym
#4. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Själv tycker jag att den värsta sorten är den falska. Dessa är nämligen inte på riktigt. Så är förstås alla ibland, men jag tröttnar på folk som bara spelar teater hela tiden. Jag vill inte lägga min tid på en påhittad person, nämligen.
Tillit
#5. Publicerat 2017-11-17 av Tillit
Och en "Stora folkvetts-tråden"?
Jag tror att om man stod ansikte mot ansikte så skulle man inte säga dom saker som sägs här. Stod man i en kyrka skulle tonen definitivt vara en annan. Mask på.
På nätet går det tydligen att anonymt säga vad man vill. I verkligheten skulle man förmodligen gå sin väg...om man inte är anställd politiker. Men många påhopp är på ett så personligt sätt så att många nog inte skulle diskutera mer med varandra överhuvudtaget. Folk på gatan har mer respekt mot varandra än många här. Och vi kollar oss kristna och ska visa världen att vi tillhör Gud..genom vår kärlek till varandra. Det är ett öppet forum, så vem som helst kan läsa utan att logga in och registrera sig.
Vore ett väldigt bra filter att använda på sina egna ord här innan man postar dem... Skulle jag sagt det här till denna person om han eller hon satt vid mitt middagsbord som gäst i mitt hem?
Anonym
#6. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Yttrande- och åsiktsfriheten kämpar hårt här på KD bredvid "Värnandet om rätten att vara oförskämd" och "Friheten att nedvärdera andra".
Det hänger ju ihop. Det kan vara därför.
Tillit
#7. Publicerat 2017-11-17 av Tillit
Själv tycker jag att den värsta sorten är den falska. Dessa är nämligen inte på riktigt. Så är förstås alla ibland, men jag tröttnar på folk som bara spelar teater hela tiden. Jag vill inte lägga min tid på en påhittad person, nämligen.
Jag är fullständigt ärlig när jag visar en medmänniska respekt både för den person som hon är och för de åsikter som hon har. Jag gör mig inte till när jag väljer på vilket sätt som jag säger saker och vad jag säger.
Anonym
#8. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Vore ett väldigt bra filter att använda på sina egna ord här innan man postar dem... Skulle jag sagt det här till denna person om han eller hon satt vid mitt middagsbord som gäst i mitt hem?
Det kan vara så att de flesta här skulle ha sagt det.

Sedan är det iof alltid lättare hänt att man missförstår varandra när man kommunicerar med enbart text.
Tillit
#9. Publicerat 2017-11-17 av Tillit
Det kan vara så att de flesta här skulle ha sagt det.
Vad bra att veta. Vi kan ju därmed använda forumet som en utmärkt koll på vilka vi ska eller inte ska bjuda ut på dejt. Sajten har ju trots allt det syftet också
Anonym
#10. Publicerat 2017-11-17 av Anonym
Vad bra att veta. Vi kan ju därmed använda forumet som en utmärkt koll på vilka vi ska eller inte ska bjuda ut på dejt. Sajten har ju trots allt det syftet också
Det kan vara så. Jag lämnar dock inga garantier utan gillar väl mest att kunna ge en alternativ förklaring till folks påståenden
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen