Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-10-19 av Anonym.
Vad har hänt med nutiden?
Jag vet inte riktigt var detta inlägg hör hemma. Jag funderar bl.a. över att det står i bibeln är kärleken ska kallna hos de flesta. Är det bara jag eller är folk mer otrevliga, saknar ödmjukhet i samhället idag? Alla dessa dokusåpor som handlar om sex, pakter och vem som är värst vinner. Hade Robinson varit på 40-talet hade det varit om vem som verkligen klarade sig bäst som en äkta Robinson, nu var det vem som var bäst på att mygla. Paradishotellet, Kronofogden knackar på, Hollywoodfruar. Och sedan har vi musikindustrin. Nicki Minaj. Miley Cyrus twerkade loss och nu kan man inte kolla en nutida musikvideo utan just twerkande. Jag läste en engelsk kommentar på en musikvideo. Mannen tittade på en musikvideo och frun frågade kollar du på porr. Nej, sa han men efter att ha funderat sa han jo, kanske. Game of thrones. Sedan har vi det som man nu lärt sig kallas social media. Jockboi eller vad killen heter har skrivit en biografi. Han är poppis bland det uppväxande släktet. Och nu har han skrivit och mamman är mordhotad. Då är vi inne på näthat. Och ursäkta mig men jag har inte instagram, snapchat eller twitter. Jag är hopplöst ute. Jag är inte intresserad av att följa någon som gör reklam för något och fotar sig själv. Jag gillar fortfarande min gamla normala kamera även om jag har mobilkamera och en digital jag aldrig använder. Och nu när vi är inne på det. Varför står folk och filmar, tar bilder vid olyckor istället för att hjälpa till eller flyttar på sig så räddningspersonal kommer fram? Jag har trott på att det kommer att dröja innan Jesus kommer men all värdegrund, moral och etik tycks ha rämnat. Det kan bero på att jag är lite äldre eller så är man onormal om man inte gillar Hollywoodfruar vem vet? Gunilla världens sämsta representant för kristen tro? Tekniken drar iväg. Vi går mot ett kontantlöst samhälle. Man får en aning om hur svårt det kommer att vara att neka till att ta vilddjurets märke. Jag har funderat på det här länge. Är det på grund av att kristen tro har tryckts ned? Det finns ingen måttstock på hur man handlar mot sin nästa? Upplösning av samhället? Någon annan som har tankar om det hela?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Guds ord och löften består när allt annat förgår, Gud är densamme. Håll fast vid Honom så skall han ge dig livets krona!
Anonym
#2. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Folk har blivit galna, allt handlar om sex & pengar

Nästan total moralupplösning : https://www.expressen.se/debatt/ett-overgrepp-pa-eleverna-av-rfsu/

Ett nytt gratis skolmaterial för sex- och samlevnadsundervisning kallat "Vill du?" har just lanserats stort och brett från RFSU.

Johan Semby

Materialet riktar sig till lärare och består av fem kort-filmer plus lektionshand- ledningar riktade till elever från år sju och upp till gymnasiet. Syftet formuleras som att förebygga kränkningar och övergrepp, samt främja ömsesidigt sex i skolans sex- och samlevnadsundervisning, men det egentliga syftet tycks snarare vara att vänja unga vid en normbrytande syn på sexualitet. Istället för att förebygga kränkningar och övergrepp, orsakar RFSU själva just detta när de tvingar på minderåriga situationer som de borde få träda in i när de känner sig vara mogna för det.

En av filmerna skildrar två homosexuella och ett heterosexuellt par som har sex, och man får se paren nå orgasm. Därefter ska läraren dela ut ordkort där eleverna ska diskutera inslag i filmen som: Smeka sig själv, stöna, smeka den andra eller de andra, samt uttryck från filmen som "softare" och "hårdare". Lektionens uttalade mål är att lära eleverna hur kommunikation kan göra sex bättre och skönare. Vår enkla fråga är: Varför ska 13-åringar behöva utsättas för detta?

Anonym
#3. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Folk har blivit galna, allt handlar om sex & pengar

Nästan total moralupplösning : https://www.expressen.se/debatt/ett-overgrepp-pa-eleverna-av-rfsu/

Ett nytt gratis skolmaterial för sex- och samlevnadsundervisning kallat "Vill du?" har just lanserats stort och brett från RFSU.

Johan Semby

Materialet riktar sig till lärare och består av fem kort-filmer plus lektionshand- ledningar riktade till elever från år sju och upp till gymnasiet. Syftet formuleras som att förebygga kränkningar och övergrepp, samt främja ömsesidigt sex i skolans sex- och samlevnadsundervisning, men det egentliga syftet tycks snarare vara att vänja unga vid en normbrytande syn på sexualitet. Istället för att förebygga kränkningar och övergrepp, orsakar RFSU själva just detta när de tvingar på minderåriga situationer som de borde få träda in i när de känner sig vara mogna för det.

En av filmerna skildrar två homosexuella och ett heterosexuellt par som har sex, och man får se paren nå orgasm. Därefter ska läraren dela ut ordkort där eleverna ska diskutera inslag i filmen som: Smeka sig själv, stöna, smeka den andra eller de andra, samt uttryck från filmen som "softare" och "hårdare". Lektionens uttalade mål är att lära eleverna hur kommunikation kan göra sex bättre och skönare. Vår enkla fråga är: Varför ska 13-åringar behöva utsättas för detta?

Åh Herre Gud hjälp oss!

Detta är nog det värsta; att "de" (lägg in valfria) ger sig på barnen i skolan. Vi har ju skolplikt också. Jag har tidigare berättat om hur mina söners skola bjöd in RFSU/L (minns aldrig hur man håller isär de där) för att tala om homosexualietet med min 8-årings klass. ÅTTA år! Man får vara med i matchen om man ska lyckas skydda barnen från vansinnet.
Vi har dock än sålänge viss möjlighet att åberopa religion för att slippa det värsta, men det varar nog inte så länge till.
Anonym
#4. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Folk har blivit galna, allt handlar om sex & pengar

Nästan total moralupplösning : https://www.expressen.se/debatt/ett-overgrepp-pa-eleverna-av-rfsu/

Ett nytt gratis skolmaterial för sex- och samlevnadsundervisning kallat "Vill du?" har just lanserats stort och brett från RFSU.

Johan Semby

Materialet riktar sig till lärare och består av fem kort-filmer plus lektionshand- ledningar riktade till elever från år sju och upp till gymnasiet. Syftet formuleras som att förebygga kränkningar och övergrepp, samt främja ömsesidigt sex i skolans sex- och samlevnadsundervisning, men det egentliga syftet tycks snarare vara att vänja unga vid en normbrytande syn på sexualitet. Istället för att förebygga kränkningar och övergrepp, orsakar RFSU själva just detta när de tvingar på minderåriga situationer som de borde få träda in i när de känner sig vara mogna för det.

En av filmerna skildrar två homosexuella och ett heterosexuellt par som har sex, och man får se paren nå orgasm. Därefter ska läraren dela ut ordkort där eleverna ska diskutera inslag i filmen som: Smeka sig själv, stöna, smeka den andra eller de andra, samt uttryck från filmen som "softare" och "hårdare". Lektionens uttalade mål är att lära eleverna hur kommunikation kan göra sex bättre och skönare. Vår enkla fråga är: Varför ska 13-åringar behöva utsättas för detta?

Det där är ju sexuella övergrepp på barn!
Anonym
#5. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Folk har blivit galna, allt handlar om sex & pengar

Nästan total moralupplösning : https://www.expressen.se/debatt/ett-overgrepp-pa-eleverna-av-rfsu/

Ett nytt gratis skolmaterial för sex- och samlevnadsundervisning kallat "Vill du?" har just lanserats stort och brett från RFSU.

Johan Semby

Materialet riktar sig till lärare och består av fem kort-filmer plus lektionshand- ledningar riktade till elever från år sju och upp till gymnasiet. Syftet formuleras som att förebygga kränkningar och övergrepp, samt främja ömsesidigt sex i skolans sex- och samlevnadsundervisning, men det egentliga syftet tycks snarare vara att vänja unga vid en normbrytande syn på sexualitet. Istället för att förebygga kränkningar och övergrepp, orsakar RFSU själva just detta när de tvingar på minderåriga situationer som de borde få träda in i när de känner sig vara mogna för det.

En av filmerna skildrar två homosexuella och ett heterosexuellt par som har sex, och man får se paren nå orgasm. Därefter ska läraren dela ut ordkort där eleverna ska diskutera inslag i filmen som: Smeka sig själv, stöna, smeka den andra eller de andra, samt uttryck från filmen som "softare" och "hårdare". Lektionens uttalade mål är att lära eleverna hur kommunikation kan göra sex bättre och skönare. Vår enkla fråga är: Varför ska 13-åringar behöva utsättas för detta?

Det är lite tankeöverföring med Kalvdans för när jag läste ditt inlägg tänkte jag också Gode Gud hjälp oss. Har folk blivit helt galna?
Anonym
#6. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Guds ord och löften består när allt annat förgår, Gud är densamme. Håll fast vid Honom så skall han ge dig livets krona!
Ja, Gud är vårt enda hopp, håller med.
Anonym
#7. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Det där är ju sexuella övergrepp på barn!
Inga problem, ingen politiker vill väl oroa porrmarknaden?
Anonym
#8. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Åh Herre Gud hjälp oss!

Detta är nog det värsta; att "de" (lägg in valfria) ger sig på barnen i skolan. Vi har ju skolplikt också. Jag har tidigare berättat om hur mina söners skola bjöd in RFSU/L (minns aldrig hur man håller isär de där) för att tala om homosexualietet med min 8-årings klass. ÅTTA år! Man får vara med i matchen om man ska lyckas skydda barnen från vansinnet.
Vi har dock än sålänge viss möjlighet att åberopa religion för att slippa det värsta, men det varar nog inte så länge till.
Jag måste erkänna att jag inte fattar någonting. På min tid fick man kolla en gammal planch på könsorgan med en generad lärare och vi kunde knappt stava till homosexualitet. Och en gammal film med bilder på könsjukdomar. Jag måste vara lastgammal.
Anonym
#9. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Inga problem, ingen politiker vill väl oroa porrmarknaden?
Sverigebilden är viktigast. Bättre att låtsas som ingenting och hålla smilet uppe utåt.
Anonym
#10. Publicerat 2017-10-19 av Anonym
Jag måste erkänna att jag inte fattar någonting. På min tid fick man kolla en gammal planch på könsorgan med en generad lärare och vi kunde knappt stava till homosexualitet. Och en gammal film med bilder på könsjukdomar. Jag måste vara lastgammal.
Jag är övertygad om att det är så som du snuddar vid i TS: Moral, godhet och återhållsamhet blir relativt när människan tappat tron på Gud.
Även om vissa människor lite här och där må ha en konstig syn på vem Gud är, så innebär ändå tron på en Gud en plattform för en formad moral.
Tror man inte på någon Gud alls, då blir moral bara någonting som formats pga överlevnadsmöjlighet. Då kan det som är god moral idag vara dålig moral imorgon, och tvärtom. Vem kan då säga att det är fel att tex utsätta barn för sexuella övergrepp? Varför skulle det vara fel att kolla på porr? Varför skulle det vara fel att vara promiskuös? Vad gör det då om man förför någon annans man? osv... Ingen kan då säga att någonting är rätt/fel, utan allt blir bara åsikter.
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen