Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-02-24 av Anonym.
Evig räddning
I bibeln kan vi i Romarbrevet 10:9-10 läsa: "Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror, att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst."

Min fundering kring detta är om detta gäller, vare sig man är katolik, Jehovas vittne, frimurare, pingstvän eller en i övrigt orienteringsförvirrad person?

Av en del ämnestrådar att döma tycks det som att många doktriner och övriga uppfattningar på mer eller mindre fakultetsnivå är av stor betydelse när det gäller just människans eviga väl.

I begynnelsen av mitt nya liv i Kristus fick jag lära mig att just dessa versar var det enda kriteriet för att få del av det himmelska riket och även få fri väg fram till nådens tron.

Jag har i hela mitt kristna liv burit på en övertygelse om att frälsningen tillhör folket, även de som varken kan läsa eller skriva. Att Jesus genom sitt verk på korset banat väg för ALLA människor att på ett enkelt sätt ta emot och ta del av alla de himmelska gåvorna.

Jag är medveten om att apologetik är av betydelse, eftersom det trots allt förekommer läror som inte är förenliga med det kristna budskapet. Men jag är även medveten om att den fariseism som fanns på den tid då Jesus vandrade här på jorden, även finns idag, och att dagens skriftlärde, precis som på den tiden, utgör ett hinder för människor att bli frälsta.

Så min andra fundering handlar om hur den allmänna synen på frälsningen ser ut idag. Räcker det fortfarande med ett enkelt JA till Jesus, eller måste man numera trassla in sig i mängder av teologiska avvägningar innan man slutligen kan känna sig trygg med sitt nya liv med Jesus?

Svar på inlägg

huldah
#1. Publicerat 2017-02-24 av huldah

Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Far, så var din goda vilja. 27 Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.

Kom till mig, alla ni som arbetar[k] och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt."Matt 11

Anonym
#2. Publicerat 2017-02-24 av Anonym

Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Far, så var din goda vilja. 27 Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.

Kom till mig, alla ni som arbetar[k] och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt."Matt 11

Vad säger du om de nämnda versarna i Romarbrevet 10:9-10?
huldah
#3. Publicerat 2017-02-24 av huldah
Vad säger du om de nämnda versarna i Romarbrevet 10:9-10?
...
Fina verser!

Det är Jehova som till syvende och sist avgör vem som blir frälst.

Kärleken till honom och vad hans son gjort för oss får oss att tala om det för andra! Men sättet spelar roll. Vägen till det eviga livet är smal...

Matteusevangeliet 7:21Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)

21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.

Anonym
#4. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Ett JA till Jesus och att man sedan lever efter hans vilja. Samma gäller för alla människor och den som till slut dömer alla rättvist är ju Jesus själv. Det känns tryggt.
Anonym
#5. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
I bibeln kan vi i Romarbrevet 10:9-10 läsa: "Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror, att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst."

Min fundering kring detta är om detta gäller, vare sig man är katolik, Jehovas vittne, frimurare, pingstvän eller en i övrigt orienteringsförvirrad person?

Av en del ämnestrådar att döma tycks det som att många doktriner och övriga uppfattningar på mer eller mindre fakultetsnivå är av stor betydelse när det gäller just människans eviga väl.
Klipper inlägget av utrymmesskäl.

Namnet Jesus är själva räddningen här, det är genom Jesus vi når Gud.
Vers 13 förklarar vem vi skall bekänna som Herre i våra liv; Jesus.
Ang. olika lärars inverkan på vår frälsning; - Jehovas vittne t.ex. bekänner inte Jesus som Herren, de tolkar in Jehova i texten och ställer Jesus på andra plats, efter vad jag lärt av dörrknackande vittnen..

"Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta, alltså trons ord som vi predikar. 9 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. 10 Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
11 Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. 12 Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom.
13 Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. "
Anonym
#6. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Klipper inlägget av utrymmesskäl.

Namnet Jesus är själva räddningen här, det är genom Jesus vi når Gud.
Vers 13 förklarar vem vi skall bekänna som Herre i våra liv; Jesus.
Ang. olika lärars inverkan på vår frälsning; - Jehovas vittne t.ex. bekänner inte Jesus som Herren, de tolkar in Jehova i texten och ställer Jesus på andra plats, efter vad jag lärt av dörrknackande vittnen..

"Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta, alltså trons ord som vi predikar. 9 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. 10 Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
11 Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. 12 Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom.
13 Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. "
Enkla puckar med andra ord....
Anonym
#7. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Enkla puckar med andra ord....
Ja:

"han som allena har odödlighet och bor i ett ljus dit ingen kan komma, han som ingen människa har sett eller kan se. Honom vare ära och evigt välde! Amen."
(1 Tim 6:16)

Jesus är HERREN, och ingen människa har sett Honom (HERREN).

Den enkla pucken är att Sonen är förhärligad till Ordets härlighet hos Fadern.
Roffe
#8. Publicerat 2017-02-24 av Roffe
Enkla puckar med andra ord....
Filipperbrevet 1:-
27Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag – vare sig jag besöker er eller är någon annanstans – får höra om er att ni står fasta i en och samma anda, att ni sida vid sida kämpar för tron på evangeliet 28och aldrig någonsin låter er skrämmas av motståndarna. Det gör klart för dem att de skall gå under och ni räddas, som en gåva från Gud. 29Ty ni har fått nåden att – ja, inte bara att tro på Kristus, utan också att lida för hans skull.
Roffe
#9. Publicerat 2017-02-24 av Roffe
Enkla puckar med andra ord....
Filipperbrevet 2:-

12Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. 13Ty det är Gud som verkar i er så att ni både i vilja och gärning förverkligar hans syfte. 14Gör allting utan knot och utan förbehåll,15så att ni blir oförvitliga och rena, Guds fläckfria barn mitt i ett ont och fördärvat släkte, där ni lyser som stjärnor på himlen 16när ni håller er till livets ord.

Anonym
#10. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
...
Fina verser!

Det är Jehova som till syvende och sist avgör vem som blir frälst.

Jo, men för många kristna är dessa versar mer än bara fina. De är totalt livsavgörande. Frågan är hur stor vikt du lägger i versarnas betydelse. Det kan ju inte BÅDE "till syvende och sist" OCH i den stund löftet skrevs avgöras huruvida man blir frälst. Läser man texten är ju orden faktiskt utformade som ett tydligt löfte. Inte något som eventuellt, om man sköter sig och har tur, infrias i en senare framtid.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen