Aquilina säger: Jag håller med Höstlöv. Att vi ska be för varandra. Det finns kraft i bönen. Jag har tro på att bön behövs och vi får svar.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-02-22 av Anonym.
Jesu gudomlighet?
Jag är lite kluven kring det här med Jesu gudomlighet, det finns absolut bibelverser som tyder på att Jesus är Gud. Men samtidigt så verkar han inte vara lika allvetande som fadern. Mark 13:32
"Men om den dagen eller den stunden vet ingen något, inte änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." Men de olika personerna i treenigheten har kanske olika roller?

I första Mosebok kapitel 6 så läser vi om Guds söner vilka är änglarna som fick begär efter människornas döttrar. Jesus är ju Guds son, så skulle detta kunna tyda på att han är en ängel?

När Moses stöter på den brinnande busken står det att herrens ängel uppenbarade sig för honom, ängeln säger om sig själv "Jag är" precis som Jesus. Eller talar Fadern genom ängeln i detta fall?

Jag vill att i försöker att undvika att spela ping pong med olika bibelverser, som det lätt blir att man gör i denna typen av diskussioner. Utan vi försöker pussla ihop bibelverserna som både talar för och emot Jesus gudomlighet till en förståelig helhetsbild.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-02-22 av Anonym
Hebreerbrevets första kapitel förklarar en hel del om vem Jesus är.

1. Jesus är Guds Son
2. Sonen förmedlar Guds ord till oss
3. Universum är skapat genom Sonen
4. Sonen är "utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild".
5. Sonen "är större än änglarna".
6. Alla Guds änglar skall tillbe Sonen.
7. Om Sonen säger Gud Fadern: "Gud, din tron består i evigheters evighet"

Citat:
" I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, 2 men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum. 3 Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.?
Sonen är större än änglarna?
4 Sonen är så mycket större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras. 5 Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt:?
Du är min Son,?

jag har fött dig i dag??

Eller:?
Jag ska vara hans Far,?

och han ska vara min Son??

6 Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han:?
Alla Guds änglar?

ska tillbe honom.?

7 Om änglarna säger han:?
Han gör sina änglar till vindar?

och sina tjänare till eldslågor.?

8 Men om Sonen säger han:?
Gud, din tron består?

i evigheters evighet,?

och ditt rikes spira?

är rättens spira.?

9 Du älskar rättfärdighet?

och hatar orättfärdighet.?

Därför, Gud, har din Gud?

smort dig med glädjens olja?

mer än dina medbröder." Slut citat.
Anonym
#2. Publicerat 2017-02-24 av Anonym


När Moses stöter på den brinnande busken står det att herrens ängel uppenbarade sig för honom, ängeln säger om sig själv "Jag är" precis som Jesus. Eller talar Fadern genom ängeln i detta fall?
Gamla testamentet handlar om Jesus. Den brinnande busken och molnstoden samt eldstoden som ledde israels folk dag och natt. Klippan som Moses slog på med sin stav, vatten strömmade fram. En parallell till Petrus bekännelse: "Du är Messias, den levande Gudens Son". Jesus svar: "På denna klippa (Petri bekännelse) skall jag bygga min församling" (Matt 16:15-18).
Anonym
#3. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Det är lätt hänt att man blir kluven när man läser Bibeln först. Mycket talar för att Jesus är Gud, mycket talar för att Fadern ensam är Gud.

Det är därför att Sonen och Fadern är ett. Sonen är Ordet som blev kött. Fadern är HERREN, och Sonen är HERREN därför att Sonen utgår från Fadern.

När Ordet blev människa blev således Faderns Ord människa. Någons ord är inte en annan person än Den som har Ordet.

Jesus Kristus är Fadern och Sonen- där är svaret. Resten blir logiskt och faller på plats av sig självt efter hand.
Anonym
#4. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Det är lätt hänt att man blir kluven när man läser Bibeln först. Mycket talar för att Jesus är Gud, mycket talar för att Fadern ensam är Gud.

Det är därför att Sonen och Fadern är ett. Sonen är Ordet som blev kött. Fadern är HERREN, och Sonen är HERREN därför att Sonen utgår från Fadern.

När Ordet blev människa blev således Faderns Ord människa. Någons ord är inte en annan person än Den som har Ordet.

Jesus Kristus är Fadern och Sonen- där är svaret. Resten blir logiskt och faller på plats av sig självt efter hand.
Nästan alla rätt. :) Men jag skulle säga att Jesus Kristus är Sonen och Människan (=Människosonen). Gudomlig genom att han utgått från Fadern, och mänsklig genom att han fötts av kvinna. DÅ blir resten logiskt. :)
Anonym
#5. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Nästan alla rätt. :) Men jag skulle säga att Jesus Kristus är Sonen och Människan (=Människosonen). Gudomlig genom att han utgått från Fadern, och mänsklig genom att han fötts av kvinna. DÅ blir resten logiskt. :)
Ja, så skulle du säga ;-)
Anonym
#6. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Det är lätt hänt att man blir kluven när man läser Bibeln först. Mycket talar för att Jesus är Gud, mycket talar för att Fadern ensam är Gud.

Det är därför att Sonen och Fadern är ett. Sonen är Ordet som blev kött. Fadern är HERREN, och Sonen är HERREN därför att Sonen utgår från Fadern.

När Ordet blev människa blev således Faderns Ord människa. Någons ord är inte en annan person än Den som har Ordet.

Jesus Kristus är Fadern och Sonen- där är svaret. Resten blir logiskt och faller på plats av sig självt efter hand.
Hur kan Jesus Kristus vara både Fadern och Sonen?

Om vi tänker oss äktenskapet, så heter det att "de två skall vara ett", man och hustru. De är två personer men också ett helt. Om de dessutom har Jesus med sig blir de tillsammans tre personer som är förenade till ett - men fortfararande tre personer med olika uppgifter.

Fadern och Sonen var eniga i allt men var de samma person? När Jesus bad till Fadern bad han inte till sig själv. Han bad "Min Fader, är det möjligt, så låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill". Jag och du är två olika personer. Fadern och Sonen är enligt logikens lagar därmed inte samma person. Men de utgör tillsammans med Hjälparen, Anden, som också sägs vara en person, en 'han', ett helt - nämligen Gud.
Anonym
#7. Publicerat 2017-02-24 av Anonym
Hur kan Jesus Kristus vara både Fadern och Sonen?

Om vi tänker oss äktenskapet, så heter det att "de två skall vara ett", man och hustru. De är två personer men också ett helt. Om de dessutom har Jesus med sig blir de tillsammans tre personer som är förenade till ett - men fortfararande tre personer med olika uppgifter.

Fadern och Sonen var eniga i allt men var de samma person? När Jesus bad till Fadern bad han inte till sig själv. Han bad "Min Fader, är det möjligt, så låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill". Jag och du är två olika personer. Fadern och Sonen är enligt logikens lagar därmed inte samma person. Men de utgör tillsammans med Hjälparen, Anden, som också sägs vara en person, en 'han', ett helt - nämligen Gud.
Därför att en person har ett inre och ett yttre, eller är en inre och en yttre person.
Så är Fadern och Sonen en person, och så blev Herren "till det yttre en människa lik". Ordet är Herrens yttre. ORDET, inte halva Ordet.

I en lägre mening är en man och hans hustru två personer, i en högre mening är de i sanning en person (ett kött, eller en människa).
Anonym
#8. Publicerat 2017-02-25 av Anonym
Det är lätt hänt att man blir kluven när man läser Bibeln först. Mycket talar för att Jesus är Gud, mycket talar för att Fadern ensam är Gud.

Det är därför att Sonen och Fadern är ett. Sonen är Ordet som blev kött. Fadern är HERREN, och Sonen är HERREN därför att Sonen utgår från Fadern.

När Ordet blev människa blev således Faderns Ord människa. Någons ord är inte en annan person än Den som har Ordet.

Jesus Kristus är Fadern och Sonen- där är svaret. Resten blir logiskt och faller på plats av sig självt efter hand.
Gud = Fadern och Sonen.
Guds Ord = Sonen inkarnerad genom Fadern som sände Sonen.
Guds Ord är aldrig någonsin separerat från Gud eftersom Sonen talar i enighet med Fadern.
Gud = Fadern och Sonen.
Anonym
#9. Publicerat 2017-02-25 av Anonym
Gud = Fadern och Sonen.
Guds Ord = Sonen inkarnerad genom Fadern som sände Sonen.
Guds Ord är aldrig någonsin separerat från Gud eftersom Sonen talar i enighet med Fadern.
Gud = Fadern och Sonen.
Ja, amen.

.. och Jesus Kristus= Gud
Anonym
#10. Publicerat 2017-02-25 av Anonym
Vi har tre som vittnar i himlen:
Fadern, Ordet (logos) och DHA.

Tre vittnar på jorden:
Vattnet, blodet och Anden
(1 Johannes 5)

Hur ska vi se på detta om vi måste dela Gud, eller om vi måste säga att Jesus inte vore Gud?
Om Jesus från Nasaret inte är Gud, vittnar Han då från himlen som Ordet, eller är Ordet Faderns vittnesbörd om Sonen?
Att Ordet är Faderns vittnesbörd borde stå klart i verserna ovan. Att vattnet och blodet handlar om det vatten och blod Jesus Kristus kom genom framgår också av sammanhanget.

Om vi ser Gud som en, då vittnar Guds vilja, tanke och handling i himlen. Var är då Sonen?

Jesus Kristus är HERRENS namn som det yttre av Hans person, och genom vilket vi kan känna Fadern. Ingen har sett Gud, för ingen av oss kan känna Gud genom något annat än HERRENS yttre. Så är det även mellan människor: vi känner varandras inre genom yttre ting.

Om Jesus Kristus vittnar så hela gudomen, och på jorden vittnar dopet, nattvarden och Den Livgivande Anden (den andre Adam= människan). Alltihop finns i Hans Namn, och allt är både genom och till Honom.
Aquilina säger: Jag håller med Höstlöv. Att vi ska be för varandra. Det finns kraft i bönen. Jag har tro på att bön behövs och vi får svar.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen