Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-12-28 av Anonym.
Att en massa myter om synder lever kvar....puh...
Sex är synd innan man är gift... Inte ens katoliker tycker det.....! Tja kanske på pappret....men inte i verkligheten....
Onani är synd... (en gammmal missuppfattning som levt vidare länge....)
Skilsmässa är synd...
Dricka någon öl är synd...
Puh...
Att folk orkar döma alla andra.
Se till ert eget liv istället. Människan vet inte vad som är rätt eller fel. Hon/Han tolkar bara. Några kan ha fel, några kan ha rätt. Ingen som vet. Bara Gud. Och det är en kärleksfull Gud.
Så sluta upp med att tolka saker negativt för andra och dömma andra. För att du tror att du är bättre för att du hållt dig oskuld. Behöver inte alls vara så.
Bara Gud som vet. Ingen människa.
Så sluta för en sista gång upp och döm andra och skaffa er en hobby eller något annat att lägga energin på!

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-12-28 av Anonym
Det verkar som om någon sagt något du inte ville höra?
Guds ord är i Biblen, där finner du svar och vägen till räddning ifrån en evighet i eldjsön. <3 :)

Gud välsigne dig. :)'
Anonym
#2. Publicerat 2016-12-28 av Anonym
Tack, Markusracing. Jag håller inte med dig i allt, men i stora drag. Vissa synder är väldigt populära att kritisera, medan andra synder ser man mellan fingrarna på. Döm inte så blir ni inte dömda sa Jesus, ändå har så många så svårt att inse att det är just det de gör.

eliav: Ett klockrent exempel på vad Markusracing tar upp är onani. Ordet kommer sannolikt från Onan, men Onans synd har inte det minsta med onani att göra. 1 Mos 38:1-10

Gud hade befallt att om en man dör utan att ha fått ett barn skulle hans bror gifta sig med hustrun och det första barnet skulle anses ha den första brodern som far, så att den förste brodern inte skulle bli utan något barn som kan ärva honom.
Onan var fullt medveten om det, 1 Mos 38:9. Han hade sex med hustrun men när det var dags för honom att få utlösning lät han sädesvätskan hamna på marken istället. Onan hade samlag med hustrun men såg till att hustrun inte blev med barn. Han försökte därmed framstå som rättfärdig både inför Gud och människor, men det var ett medvetet bedrägeri.

Notera 1 Mos 38:9:
Men eftersom Onan visste att avkomman inte skulle bli hans egen, lät han säden spillas på jorden varje gång han låg med sin brors hustru, detta för att inte ge avkomma åt sin bror.

Att Onan har fått ge namn åt onani är ett bra exempel på att man behöver våga ifrågasätta sin egen tolkning av Bibeln.

Bibeln är sann, men det är inte alls säkert att vår tolkning av Bibeln alltid är sann.
Anonym
#3. Publicerat 2017-01-06 av Anonym
Intressant tolkning! Jag skulle nog tolka som dig om denna berättelse. Sen finns det skäl att fråga sig om varför så många far illa i olika relationer? Vad beror detta på? Ibland får jag känslan av att människor som s.a.s "mår dåligt" söker en relation för att "hela" sig. Är detta rätt? Jag vet inte? Och lösaktiga förbindelser utan krav... Vad leder eller ger de? Ger de något? Eller är de en villfarelse? Jag bara undrar...

lev väl
diskuterateologi
#4. Publicerat 2017-01-06 av diskuterateologi
Skojar Du? Jag vet inte om jag känner någon Katoliker som inte i verkligheten anser att sex innan man är gift är synd:Sex är synd innan man är gift... Inte ens katoliker tycker det.....! Tja kanske på pappret....men inte i verkligheten....

Förekommer bara på skämtspalter. Men själva tittandet på porr särskilt beroende på grovlek är synd:Onani är synd... (en gammmal missuppfattning som levt vidare länge....)

Det är från fall till fall:Skilsmässa är synd...

Stämmer:Dricka någon öl är synd...

Det har jag inte sagt att jag orkar, jag vet hur jag själv lever och hur mina vänner lever och jag har knappt något att anmärka på någon av dem:Att folk orkar döma alla andra.

Som i gräma sig för evigt för sådan som skillsmässa om man själv inte grämt sig i något skede men ens föräldrar grämt sig åt en i något skede?:Se till ert eget liv istället.

Både en del av människorna vet och Gud vet:Människan vet inte vad som är rätt eller fel. Hon/Han tolkar bara. Några kan ha fel, några kan ha rätt. Ingen som vet. Bara Gud. Och det är en kärleksfull Gud.

Någon grad av renhet skulle jag uppskatta hos en tjej:Så sluta upp med att tolka saker negativt för andra och dömma andra. För att du tror att du är bättre för att du hållt dig oskuld. Behöver inte alls vara så.
Bara Gud som vet. Ingen människa.

Att ha för dyra hobbyn för länge är en synd. Nyckelordet är för länge om man fortsätter lägga lika mycket pengar på hobbyt konstant:Så sluta för en sista gång upp och döm andra och skaffa er en hobby eller något annat att lägga energin på!
Anonym
#5. Publicerat 2017-01-06 av Anonym
Att bara tala om vad som är synd och inte är att börja i fel ände.
Fråga nr. 1 är om man har Jesus som sin herre och är frälst?
Det är Jesus som omvandlar våra liv innifrån genom den Helige Anden, så att vi gör det som behagar honom.
Vi är alla olika som människor och faller för olika synder.Bibeln talar väldigt mycket om för oss som vad är bra och inte.
Anonym
#6. Publicerat 2017-01-07 av Anonym
...
Ingen som vet. Bara Gud. Och det är en kärleksfull Gud.
...
Bara Gud som vet. Ingen människa.
...
Jag tror att innan man börjar diskutera vad som är synd och inte så måste man komma fram till vad man har för syn på Bibeln.

En ståndpunkt att vi inte kan veta något om Gud och hans vilja är fullt godtagbar, under förutsättning att vi inte accepterar Bibelns (eller någon annan religiös skrifts) auktoritet.
Säger vi att Bibeln må säga si och så, men jag tror inte på den, det är en sagobok, eller att den skrevs till dem då, det gäller inte oss idag, eller att den måste tolkas, ja, då kan man med rätta hävda att vi inte har någon kunskap om Gud och vad som är synd. Samtidigt måste man även säga att vi heller inte kan säga att Gud är kärleksfull eller att vi inte skall döma andra.

Om man däremot hävdar att Bibeln är Guds ord, ja, då kan man klart och tydligt se att det finns en hel del saker som uttryckligen är fel, eller synd om man så vill. När det gäller sex så sammanfattade C.S. Lewis det ganska bra i boken Kan man vara kristen?: Det finns två alternativ: en man och en kvinna i ett livslångt äktenskap i absolut trohet, alternativt total avhållsamhet.
huldah
#7. Publicerat 2017-01-07 av huldah
Sex är synd innan man är gift... Inte ens katoliker tycker det.....! Tja kanske på pappret....men inte i verkligheten....
Onani är synd... (en gammmal missuppfattning som levt vidare länge....)
Skilsmässa är synd...
Dricka någon öl är synd...
Puh...
Att folk orkar döma alla andra.
Se till ert eget liv istället. Människan vet inte vad som är rätt eller fel. Hon/Han tolkar bara. Några kan ha fel, några kan ha rätt. Ingen som vet. Bara Gud. Och det är en kärleksfull Gud.
Så sluta upp med att tolka saker negativt för andra och dömma andra. För att du tror att du är bättre för att du hållt dig oskuld. Behöver inte alls vara så.
Bara Gud som vet. Ingen människa.
Så sluta för en sista gång upp och döm andra och skaffa er en hobby eller något annat att lägga energin på!
...
Synd att människor mår sämre än någonsin, de flesta relationer slutar i skilsmässa och att barnen är dom största förlorarna!!!
huldah
#8. Publicerat 2017-01-07 av huldah
Att bara tala om vad som är synd och inte är att börja i fel ände.
Fråga nr. 1 är om man har Jesus som sin herre och är frälst?
Det är Jesus som omvandlar våra liv innifrån genom den Helige Anden, så att vi gör det som behagar honom.
Vi är alla olika som människor och faller för olika synder.Bibeln talar väldigt mycket om för oss som vad är bra och inte.
...
Gud har redan från början visat att det är han som har rätten att bestämma vad som är rätt och vad som är fel.

Satan ifrågasatte det, redan från början.

Gud har låtit människan testa. Vår värld är på fallrepet, på alla plan!
AllanE
#9. Publicerat 2017-01-07 av AllanE
Det finns saker som definitivt är synd, men det kan man inte komma underfund med genom att upprätta någon sorts syndkatalog, som t.ex. "Diskuterarteolog" tyck göra.
Varifrån har du t.ex. fått påhittet att dricka öl skulle vara synd?
Såvitt jag vet, finns öl inte ens nämnt i Bibeln.
Vad du predikar är människobud, så själva ditt inlägg är synd!
Jesus var mycket sträng mot dem som hittade på egna bud.

Paulus talar mycket klart om vad lagen är till för:
Att vi alla skall inse att vi har skuld inför Gud.
Vi kan inte bli rättfärdiga genom att hålla lagen.

Synd betyder språkligt sett "missa målet".
Allting som får oss att göra annat än vad Gud vill att vi skall göra, det är synd.
Det är sedan olika för olika människor.
Så här säger Bibeln:
För den rene är allting rent.
Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt.
Den som tror att något är synd, och gör det ändå, syndar.
Den som förför (lurar bort) någon som tror på Jesus syndar.
Den som genom att göra något i och för sig rättfärdingt, men som därigenom får sin broder att falla begår synd.

Hälsningar

Allan
Anonym
#10. Publicerat 2017-01-07 av Anonym
Klara och bra tankar, Allan.

En undran bara - stället om renhet, det handlar väl om mat?
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen