snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

huldah
Skapat 2016-11-24 av huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Och så levde dom lyckliga i alla sina dar!
Hur får man då till det? Författaren John Gray skrev att det krävs två villkor för lycka i en relation:

1. Kvinnans förmåga att tala om sina känslor med kärlek och respekt.

2. Mannens förmåga att lyssna på kvinnans känslor med kärlek och respekt.

Vad tror du?

Svar på inlägg

huldah
#1. Publicerat 2016-11-24 av huldah
Jag har sett att ju mer parterna tillämpar Bibeln, desto större är chansen till ett lyckligt äktenskap!
Anonym
#2. Publicerat 2016-11-24 av Anonym
Jag tror det krävs betydligt mer än så men det känns väl som något hyfsat basic eller?
huldah
#3. Publicerat 2016-11-24 av huldah
Jag tror det krävs betydligt mer än så men det känns väl som något hyfsat basic eller?
...
'Ja basic, absolut: Kommunikation!
Många kvinnor klagar på att män inte lyssnar och tar dem på allvar. Värsta scenariot tror jag det är när kvinnor inte ens vågar tala om sina känslor, för att män kanske blir galna.

Å andra sidan är det ingen höjdare om kvinnan "skriker" ut sitt missnöje.

Många letar kärleken, men har man skaffat "körkort"? Den första förälskelsen avtar alltid, vad kommer sen?
Anonym
#4. Publicerat 2016-11-25 av Anonym
Hur får man då till det? Författaren John Gray skrev att det krävs två villkor för lycka i en relation:

1. Kvinnans förmåga att tala om sina känslor med kärlek och respekt.

2. Mannens förmåga att lyssna på kvinnans känslor med kärlek och respekt.

Vad tror du?
Vad sägs om mannnens förmåga att tala om sina känslor med kärlek och respekt, samt kvinnans förmåga att lyssna på dem med kärlek och respekt?...
huldah
#5. Publicerat 2016-11-25 av huldah
Vad sägs om mannnens förmåga att tala om sina känslor med kärlek och respekt, samt kvinnans förmåga att lyssna på dem med kärlek och respekt?...
...
Haha!! Låter som ett bra förslag!

Hur klarar karlar av att tala om känslor? Förlåt en fördomsfull gammal tant! Berätta, det kanske finns fler män som vill lära sig!?

Hur missar kvinnor att lyssna på mäns känslor på rätt sätt?
Anonym
#6. Publicerat 2016-11-25 av Anonym
...
Haha!! Låter som ett bra förslag!

Hur klarar karlar av att tala om känslor? Förlåt en fördomsfull gammal tant! Berätta, det kanske finns fler män som vill lära sig!?

Hur missar kvinnor att lyssna på mäns känslor på rätt sätt?
Jag vill mer visa på att män minsann också har känslor. Och jag har själv erfarit hur det är när en kvinna inte klarar av att prata om, eller visa, känslor. Många kvinnor klagar (väl?) på att deras män inte pratar om känslor eller visar något. Är som musslor. Gäller kanske äldre generationerna mer, men både kvinnor och män behöver visa och prata om sina känslor. Och lyssna på varandra med respekt.

Olika människor, män såväl som kvinnor, har olika lätt at öppna sig, eftersom man då kan göra sig sårbar. Men ett förhållande kräver det. Man kan inte vara i ett förhållande med en skyddsplåt runt sig; "Klonk, där krockade vi, hoppsan - får gå åt ett annat håll" typ. Nej, för att förenas i varandras famnar krävs just öppna mjuka famnar och då kan man inte ha ett lager skyddsstål runt sig. Då skadas den andre. Eller båda.

Hur lätt man har att öppna sig beror på vad man gått igenom i livet och vem man är. En del har behov av att ventilera, andra väljer att stänga in det inom sig. Det är så olika.

Jag kan förstå att du som äldre än jag funderar mer utifrån "stereotyperna" hur det var förr, eftersom män då förväntades vara tysta och inte prata så mycket om känslor (eller?). Du har sannolikt upplevt det, gissar jag. Men så är det inte nu, även om det gamla lever kvar parallellt, både i äldre och yngre generationer.

Många män behöver visa sina känslor och prata om dem. Och får de inte det är det inte konstigt om de blir just "musslor", vilket kvinnor kan klaga på. Vill man ha en man som öppnar sig måste man också lyssna med respekt och möta honom - liksom mannen med kvinnan.

Eller hur är det alla kvinnor - vill ni ha män som kommunicerar och visar känslor, eller är det "musslor" som gäller? Speciellt frågar jag kvinnor 40-, som ju tillhör generationen "prata om era känslor, män."
huldah
#7. Publicerat 2016-11-26 av huldah
Jag vill mer visa på att män minsann också har känslor. Och jag har själv erfarit hur det är när en kvinna inte klarar av att prata om, eller visa, känslor. Många kvinnor klagar (väl?) på att deras män inte pratar om känslor eller visar något. Är som musslor. Gäller kanske äldre generationerna mer, men både kvinnor och män behöver visa och prata om sina känslor. Och lyssna på varandra med respekt.
...
...
Kloka ord! Tack för dem! Jag tycker i allmänhet att yngre generationen, både män och kvinnor är öppnare än min. Härliga unga män och unga kvinnor! Dock ökar skilsmässor lavinartat. VARFÖR?

Själviskhet? (2 Tim 5:1-5)

Roligt att du inser vikten av att lyssna! På det sättet lär man känna den andre. Tror du inte att många idag har lättare att prata själva än att lyssna?

Jag har en barndomsväninna som är suverän på att lyssna. Hon sade en gång: "undrar just hur många vänner man har bara för att man kan lyssna?!"

Uppvaktande män kan vara jätte duktiga på att lyssna, men när dom väl vunnit damens hjärta kan det bli svårare.

Det behövs två för en tango. Kvinnor behöver säkert tänka på hur och när dom säger saker.
Anonym
#8. Publicerat 2016-11-26 av Anonym
...
Kloka ord! Tack för dem! Jag tycker i allmänhet att yngre generationen, både män och kvinnor är öppnare än min. Härliga unga män och unga kvinnor! Dock ökar skilsmässor lavinartat. VARFÖR?

Själviskhet? (2 Tim 5:1-5)
Bra fråga. Jag tycker det är så tragiskt och bedrövligt att skilsmässofrekvensen nu är lika hög bland oss kristna som i världen. Har en del tankar och frågor kring det.

Som du skriver så är nog själviskhet en faktor. Vi påverkas av världen. Samtidigt har vi en egen vilja, och har LOVAT inför Gud att älska varandra i lust OCH nöd.

Som man söker jag en kvinna som aldrig ger upp om oss. Skilsmässa skall inte vara ett alternativ. Givetvis skall kärlek, lyhördhet, respekt och förlåtelse vara viktiga delar i ett äktenskap, liksom mycket annat. Humor, skratt, gråt, bön, närhet etc. Men att man är ETT, ett lag som ALDRIG ger upp. Undrar starkt om hon finns, och var...
huldah
#9. Publicerat 2016-11-26 av huldah
Bra fråga. Jag tycker det är så tragiskt och bedrövligt att skilsmässofrekvensen nu är lika hög bland oss kristna som i världen. Har en del tankar och frågor kring det.

Som du skriver så är nog själviskhet en faktor. Vi påverkas av världen. Samtidigt har vi en egen vilja, och har LOVAT inför Gud att älska varandra i lust OCH nöd.

Som man söker jag en kvinna som aldrig ger upp om oss. Skilsmässa skall inte vara ett alternativ. Givetvis skall kärlet, lyhördhet, respekt och förlåtelse vara viktiga delar i ett äktenskap, liksom mycket annat. Humor, skratt, gråt, bön, närhet etc. Men att man är ETT, ett lag som ALDRIG ger upp. Undrar starkt om hon finns, och var...
...
VAD roligt att du har Guds syn på äktenskapet!

När jag växte upp fanns inte skilsmässa i sinnevärlden ens bland Jehovas vittnen. Tyvärr har de ökat på senare tid även hos oss. Orsaken tror jag också är inflytande från en värld som tar lätt på skilsmässa. Är man svag i tron så blir egot viktigare än att följa Guds goda råd.

Hon finns säkert! Ge inte upp, men gör nåt bra medan du väntar! När man utvecklar sig själv och odlar andens frukter har man mer att ge den man älskar!

Min mamma var över 80 när hon mötte sin livs kärlek! Jag har sett många andra som till sist hittat sin andra halva! Du verkar ha mycket att ge,, så det är bara att lycönska kden som får dig!
Anonym
#10. Publicerat 2016-11-26 av Anonym
Tack. Hoppas slippa vänta tills jag är 80, eller 70, eller 60 innan jag hittar Henne. Men bara Gud vet.

Ang. bibelstället: Min bibel har bara 4 kapitel i 2 Tim...
snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen