Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-10-24 av Anonym.
Dom kristnas motsägelser
Ofta då jag citerar skriften så säger folk till sig själva: "Nja, det där kan inte stämma, i våran kyrka lär vi ut något helt annat" Och så står dom emot ordet och följer traditioner av människor. För detta skäl vill jag ge dig några exempel på oskriftliga motsägelser på traditionell kristendom, i hopp om att Gud kommer att öppna dina sinnen. Dom flesta kristna teologer tror på det första påståendet som jag presenterar här nere, speciellt då jag citerar en vers i det, men sen kommer dom att motsäga och vägra att undervisa den andra uttalandet av sanningen. Här är några exempel:

Tror den kristna kyrkan på att Gud är absolut suverän?( Ef 1:11) Svar: Ja. Men tror man att Guds suveränitet står över människans fria vilja? Nej

2.Tror man att Jesus är världens frälsare? Svar: Ja. Men tror man att han kommer att frälsa hela världen? Nej

3. Tror man att Gud är skaparen av allt? Svar: Ja. Men tror man att Gud är skaparen av det onda? Jes 45:7 Svar: Nej

4. Tror man att endast Jesus är odödlig? Svar: Ja. Men lär man sanningen därefter, att människans själ är dödlig och inte odödlig? Nej

5. Tro dom att "den själ som syndat skall dö" (Hes 18:4) svar. Ja. Men lär dom sanningen att syndaren verkligen DÖR döden som Gud har sagt? Nej

6. Tror man på en uppståndelse för dom bakåt i tiden? Svar: Ja. Men lär dom att uppståndelsen är nödvändigt för döda att leva igen? Nej.

7. Tror man på alla skrifter som liknar döden med en sömn? Svar: Ja. Men lär man att döda människor är omedvetna(sover) ända till uppståndelsen? Nej.

8. Tror man att Jesus verkligen dog för världens synder? Svar: Ja. Men tror man att Jesus var död när dom la honom i graven? Nej


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-10-24 av Anonym

9.Tror man på Joh 3:13 att "ingen människa har farit upp till himlen, eller på Apg 2.34 "ty David har inte farit upp till himlen" Svar: Ja. Men lär dom sanningen att ingen människa har farit upp till himlen? Nej.

10. Tror man att all Guds vilja och syften kommer att ske? Svar: Ja Men lär dom att Guds vilja att frälsa alla i 1 Tim 2:4 kommer att ske? Svar: Nej.

11. Tror dom på 1 kor 15: "Liksom i Adam alla dör" Svar. Ja Men tro man den andra halvan av versen "så skall också i Kristus alla göras levande" Nej.

12. Tror man att den sista fienden döden kommer att bli avskaffad? Svar: Ja Men tror man all slags död även "den andra döden" kommer att avskaffas? Nej.

13. Tror man att allt är möjligt för Gud? Svar: Ja Men tror man att det är möjligt för Gud att frälsa efter döden? Nej

14.Tror man att alla tungor skall bekänna Jesus som Herre? Svar: Ja Men tror man att den Helige Ande inspirerar till denna handling? Nej

15 Tror man att kärleken aldrig misslyckas? Svar: Ja Men lär dom att Guds kärlek aldrig misslyckas med att frälsa den värld han älskar? Nej

16 Tror man att Gud är kärlek? Svar: Ja Men tror man att det gäller det gäller för alla som dött i sina synder? Nej

17 Tror man att Gud skapade alla andeväsen och budbärare i himlarna? Svar: Ja Men lär man att Gud också skapade också Satan till att vara hans åklagare? Nej.

18 Tror man att det inte finns något annat namn än Jesus man kan bli frälst? Svar: Ja Men kan man förklara hur någon då kan vara frälst som dött innan Jesus kom? Nej.

19 Tror man att ingen kan komma till Fadern utan att han drar honom till sig? Svar:Ja. Men tror man att man kan komma till Gud, utan att man själv tar det beslutet? Nej.


Anonym
#2. Publicerat 2016-10-24 av Anonym

20. Tror man att man skall älska sina fiender betyder att göra gott mot dem? Svar: Ja Men lär dom att Gud aldrig kommer att utsätta sina fiender till evig tortyr? Nej.

21 Tror man att elden i 1 Kor 3:15 bränner människans verk? Svar: Ja Men tror man att samma eld i Upp 20:15 också kommer att bränna upp all människoverk? Nej.

22 Tror man på denna tidsålders(age, aion) slut i Matt 24:3 Svar: Ja, Men tror dom samma tidsålder i Matt 25:46 och dessa ska gå bort till ett tidsåldrigt(age, aion) straff? Nej.

23. Tror man att Jesus får bönesvar på "Ske din vilja på jorden såsom den sker i himlen? Svar Ja. 24. Men tror man att Gud får sin vilja igenom, när det gäller att frälsa alla människor? Nej.

25. Tror man att "Gud ska bli allt i alla" Ja Men man tror man att "ALLA" betyder "ALLA" Nej.

Det verkar som om det inte finns något slut på dessa motsägelser i den kristna teologin. Guds nåd är det att jag upptäckt dom. det är nyttigt för oss att gräva djupt efter dessa pärlor i hans ord. Och jag är inte besviken på dessa skatter. Varje ny upptäckt, ger ännu mer förståelse för Gud och hans planer att frälsa alla människor.

hellisfake.wordpress.com
ferguson
#3. Publicerat 2016-10-24 av ferguson
"19 Tror man att ingen kan komma till Fadern utan att han drar honom till sig? Svar:Ja. Men tror man att man kan komma till Gud, utan att man själv tar det beslutet? Nej."

Du har många synpunter på Guds paradoxer! Paradox betyder ungefär att det inte stämmer mellan teori och förnuft.

Tack och lov så är Gud större än vårt förnuft! Du kan använda din egen vilja, men endast till att tacka nej till Guds frälsnings erbjudande. Säger du ja gör du det därför att Fadern drog dig till Jesus.

Används din egna vilja till att säga detta ja? Naturligtvis gör den det, Gud tvingar ingen, men det kommer inte an på en människas vilja eller strävade, utan på Gud barmhärtighet, som Pauulus uttrycker det.

Detta är Guds paradox, han inte gör våld på människans vilja, för den kan användas till att säga nej tack. Men eftersom människan är så långt borta från Gud att hon aldrig av sig själv skulle söka honom så söker Gud människan. Svarar du ja gör du det endast därför att du har blivt överbevisad att Gud finns och att han älskar dig.

"Ty av nåden ären I frälsta genom tro — och det icke av eder själva, Guds gåva är det —9icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig." Ef 2:8-9
Anonym
#4. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Det är inte paradoxer jag har synpunkter på, utan motsägelser i den kristna tron.

Dom flesta kristna talar med kluven tunga, och det är det jag bevisar. Du själv säger att människans vilja står över Guds vilja, alltså är inte Gud suverän.

Vem är det verkar i vår vilja, så att hans goda vilja ska ske?
Så det är Gud som alltid står bakom vårt beslut att ta emot frälsningen. Och alltid när det är Gud som verkar så kan eller vill ingen säga nej.

Vi är inte frälsta för att vi tror, utan vi tror för att vi är frälsta. Annars skulle vi ha något att berömma oss av.
Anonym
#5. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Det är inte paradoxer jag har synpunkter på, utan motsägelser i den kristna tron.

Dom flesta kristna talar med kluven tunga, och det är det jag bevisar. Du själv säger att människans vilja står över Guds vilja, alltså är inte Gud suverän.

Vem är det verkar i vår vilja, så att hans goda vilja ska ske?
Så det är Gud som alltid står bakom vårt beslut att ta emot frälsningen. Och alltid när det är Gud som verkar så kan eller vill ingen säga nej.

Vi är inte frälsta för att vi tror, utan vi tror för att vi är frälsta. Annars skulle vi ha något att berömma oss av.
Var det Guds vilja att Adam och Eva valde frukten.. dvs att lyda ormen i Paradiset?
Anonym
#6. Publicerat 2016-10-25 av Anonym
"19 Tror man att ingen kan komma till Fadern utan att han drar honom till sig? Svar:Ja. Men tror man att man kan komma till Gud, utan att man själv tar det beslutet? Nej."

Du har många synpunter på Guds paradoxer! Paradox betyder ungefär att det inte stämmer mellan teori och förnuft.

Tack och lov så är Gud större än vårt förnuft! Du kan använda din egen vilja, men endast till att tacka nej till Guds frälsnings erbjudande. Säger du ja gör du det därför att Fadern drog dig till Jesus.
...

Detta är Guds paradox, han inte gör våld på människans vilja, för den kan användas till att säga nej tack. Men eftersom människan är så långt borta från Gud att hon aldrig av sig själv skulle söka honom så söker Gud människan. Svarar du ja gör du det endast därför att du har blivt överbevisad att Gud finns och att han älskar dig.

"Ty av nåden ären I frälsta genom tro — och det icke av eder själva, Guds gåva är det —9icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig." Ef 2:8-9
Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.
Det är ju skrivet: »Jag skall göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ned.»
Ja, var äro de visa? Var äro de skriftlärda? Var äro denna tidsålders klyftiga män? Har icke Gud gjort denna världens visdom till dårskap?
Jo, eftersom världen icke genom sin visdom lärde känna Gud i hans visdom, behagade det Gud att genom den dårskap han lät predikas frälsa dem som tro.
Ty judarna begära tecken, och grekerna åstunda visdom, vi åter predika en korsfäst Kristus, en som för judarna är en stötesten och för hedningarna en dårskap, men som för de kallade, vare sig judar eller greker, är en Kristus som är Guds kraft och Guds visdom.
Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.
[1 Kor 1:18-25]

Gud är otroligt mycket större än vi kan fatta. Titta bara på hela universum - ja inte om ni tror jorden är platt förstås - hur övermäktigt stort allt är.

Gud har mött oss i Jesus. Det är därför jag är kristen. Inget finns som är mer fantastiskt, fullt av kärlek och obegripligt.
Anonym
#7. Publicerat 2016-10-25 av Anonym
Var det Guds vilja att Adam och Eva valde frukten.. dvs att lyda ormen i Paradiset?
Om vi ska tro den traditionella läran så var syndafallet en orsak av Evas fria vilja. Man har fått lära sig att Adam och Eva blev skapade fullkommliga. Då kan man ju undra hur en fullkmlig människa valde det som var fel? Hade Gud skapat en syndade avbild?

Faktum är, att dom inte alls var det. Adam Och Eva var lika köttsliga som någon annan människa som trampat jorden. Dom föll precis på samma sätt som oss andra.

"För från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, sexuell omoral, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser". Matt 15:19

Notera: "Och när kvinna såg(i sitt hjärta) att trädet var gott att äta av, och att det var en fröjd för ögat(i sitt hjärta) trädet var lockande(i sitt hjärta) att man fick förstånd av det(avgud i hjärtat) Hon tog av frukten(för ur hjärtat kommer...) och åt av den"(1 Mos 3)

Såg du sista raden..."och hon åt"? Det var inte "ätandet" som gjorde henne till en syndare-hon var redan en syndare, genom att titta, lusta och fantisera om hennes potentiella visdom. Det var EFTER hon syndade som hon åt.

Gud skapade dom svaga redan från början, det var hans syfte att dom skulle synda. I Rom 8:20 läser vi "

"Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder."

Det var Gud som lade den därunder. Han följer sin fastställda plan, syndafallet var i hans planer, till att göra människan lik Gud. Gud gör aldrig några misstag, allt han gör har ett gott syfte.

Syndafallet är inte någon miss i planeringen. Tvärtom, det var precis det Gud ville.




Anonym
#8. Publicerat 2016-10-25 av Anonym
Gud skapade dom svaga redan från början, det var hans syfte att dom skulle synda. I Rom 8:20 läser vi "

"Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder."

Det var Gud som lade den därunder. Han följer sin fastställda plan, syndafallet var i hans planer, till att göra människan lik Gud. Gud gör aldrig några misstag, allt han gör har ett gott syfte.

Syndafallet är inte någon miss i planeringen. Tvärtom, det var precis det Gud ville.
Klippte för att få utrymme för svar.

Rom. 8 Tänker att Adam och Evas synd gav konsekvenser. Och en av konsekvenserna blev skapelsens förgänglighet. Är det då inte Adam och Evas vilja att synda som gav förgängelsens konsekvenser, vilket Gud då aktiverar i straffdomen, efter sin vilja, över de båda.
Är det inte så att Gud vill att vi skall älska och följa honom av egen fri vilja, och att de första två människornas fria vilja visade att Guds frälsningsplan måste sättas i verket.. den fria viljan kan inte styra människan rätt.
När du säger att Gud aldrig gör misstag tänker jag på hur människans fria vilja ytterligare ger konsekvenser i att Gud ångrar sin skapelse...

Herren sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." och Gud som skapat andevärlden förkastade en tredjedel av änglarna.. de valde ondskan. Dock; Gud kan inte ångra det slutgiltiga beslutet, att frälsa världen. Det beslutet består i all tid efter Hans ursprungliga vilja. Jer. 4:28

Anonym
#9. Publicerat 2016-10-25 av Anonym
den fria viljan kan inte styra människan rätt.
När du säger att Gud aldrig gör misstag tänker jag på hur människans fria vilja ytterligare ger konsekvenser i att Gud ångrar sin skapelse...


"Gud är inte en människa,
så att han skulle ljuga, inte en människoson,
så att han skulle ångra sig." 4 Mos 23:19

"Och den Härlige i Israel ljuger inte och ångrar sig inte. Ty han är inte en människa, så att han skulle kunna ångra sig." 1 sam 15:29

När Gud frågade Adam: "Adam, vart är du?". Tror vi att Gud inte visste vart han var? Likaså är det när Gud "ångrade" sig att han skapade människan(tiden vid noas flod), ska vi tro att Gud BOKSTAVLIGEN ångrade sig, när skriften tydligt säger att inte är en människa så att han ångrar sig?

Alla dom här händelserna, är för att visa människan en poäng. Gud frågade Adam vart är du, för att han skulle svara. Gud ångrar sig inte bokstavligt. Det bara syns så från vårat perspektiv, för att visa människan en specifik poäng.

Om du utgår från att Gud gett människan en fri vilja, så kommer du aldrig förstå Guds planer. Vi är födda till syndens trälar, ingen frihet att välja att synda eller inte. Vi är födda till syndamaskiner. Och när vi en gång får möta Herren till frälsning, så börjar processen av helgelse, och genom Guds nåd och kraft så dör vi allt mer bort från synden. Men inte genom någon fri vilja.

Ingen kan bli frälst genom fri vilja, "ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er". Vi är att likna som lerkärl, säger Paulus, och Herren är det som krukmakaren.
Anonym
#10. Publicerat 2016-10-26 av Anonym
Så här tolkar jag bibelns syndafall
adam och Eva var utan synd när de skapades, istället för fullkomliga så skulle jag vilja sätta oskyldiga som ger en annan association.
visst finns det en gren i kyrkan som tolkar syndens insteg som ett uttryck för Guds fullkomliga vilja
men jag ser det som Guds tillåtande vilja. Alltså inget som han vill eftersom Gud inte frestas av det onda och frestar inte heller ngn annan( prövar är en annan sak)
Det måste finnas en möjlighet att kunna säga nej till Gud och kärleken, såvida vi inte ska vara som robotar.

Frukten som var förbjuden var ett uttryck för att inte låta Gud vara Gud utan själv sätta normerna, ett oberoende och ensamma uttolkare av verkligheten, med andra ord: ett slags dissande av att de faktiskt var skapta... de finns säkert långt mer att säga om detta

ngn annan tolkade skapelsen som ej fullbordad( dock inte samma som att Adam och Eva hade samma trasighet som vi) utan först fullkomnad genom försoningen i Kristus.
Där människan har ställts inför valet och ändå valt Gud
( Gud drar i människan men hon kan tacka nej)

i övrigt så finns det mkt god litteratur som skulle kunna överbrygga många av de motsägelser som kan tyckas finnas

Bibeln är komplex och är inte en skrivbordsprodukt
ett annat sätt att se på motsägelser är just att det komplexa stämmer bättre in på verkligheten än det som är enkelt, banalt och lätt att förstå sig på direkt.... vi begriper inte ens vår värld fullständigt
lycka till med tankarna
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen