Lilla snöflingan säger: Detsamma till dig (å alla andra), snömannen! =D (även om d e förmiddag/lunchtid nu, hehe! ; ) ..undrar va Gud har för oss den här helgen??! Spännande!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2016-10-23 av Anonym.
Största synden
Största synden är väl: att inte vilja lära känna Gud...?

Lär mer om Guds ord! Att säga att man inte visste är ingen giltlig ursäkt.

Bibelns innehåll talar om för oss hur mycket Gud älskar oss:) men ändå vänder vi ryggen åt Gud:(

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Hej!

Det är inte gärningarna, som gör dig till en kristen. Det är att tro på att det finns nåd när man syndar, då menar jag gör onda saker, som skadar andra och dig själv. Du kan få förlåtelse om du ber om det. När som helst, var som helst. Ingen av oss är perfekt. Jesus dog för oss på korset för just detta. Jag har alltid känt att Gud ser mig, att hans finns. Flera gånger har jag fått bönesvar när jag bett om något men kom ihåg att Gud ser till ditt bästa så du får inte alltid det du vill. Sedan finns det saker man inte förstår, när svåra saker händer, som att mista ett barn eller en älskad nära anhörig, kanske långt i förtid. Då kan man känna sig väldigt arg på Gud men kom då ihåg att det är ondskan, som gör de här sakerna. Djävulen/ondskan firar sina triumfer på vår jord tills den dag då han/den inte kan det längre. Han/den är redan besegrad. Den yttersta dagen kommer, det är jag viss om. I Gud är bara ljus. Det känns så tryggt att tro att Han finns för då är man aldrig ensam. Jag hoppas att du ska finna Gud. Att läsa bibeln är en hjälp till det.
Att vara troende av rädsla är ingen bra väg att gå. Att vara rädd för straff och känna mycket skuld bryter ner en människa. Det viktigaste är att be om förlåtelse, gärna varje dag och leva i ljuset från Honom och försöka leva genom att göra gott och med omtanke om sina medmänniskor. Då mår man bra i sig själv. Viktigt att älska sig själv för annars kan man inte älska andra. Dvs. att omtanken om andra får inte göra så att du helt glömmer dig själv för då kanske du inte orkar bry dig om andra.

Ta hand om dig och var rädd om dig! Gud ser med omtanke på dig och han ger aldrig upp om dig.
Anonym
#2. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Svar på fråga -Hur kan det leda till helvetet om man är andligt blind: När du läst detta vet du att frälsning finns att få:) nu är du inte andligt blind längre:) du tar ditt beslut själv.

Svar på fråga- hur tar jag ett andligt körkort:

En kristen (dvs en som tagit emot Jesus) kan be till Jesus och lyfta fram dig i bön, att du vill lära känna Gud.

Du själv kan ta kontakt med en kristen person, fråga om ni kan be tillsammans och att du vill ta emot Jesus och bli frälst.
Du kan även be själv, men lite undervisning om frälningen är bra att ta till sig först. Jag ber ofta för alla på Kristen date.

Nu vet Jesus att du är intresserad och kan hjälpa dig i din vardag.
Bibeln är Guds ord o däri talar texten om Guds kärlek till oss och enda sättet att få komma nära Gud är att ta emot Jesus som sin personliga frälsare.
Hemligheten är "det som hände på Korset att Jesus tog på sig vår synd, då och för alltid, även uppståndelsen gör att vi även idag kan få aktiv del i detta och bli frälsta:) Amen tack!

När vi är kristna så växer vi som kristna OM vi har gemenskap med Gud i bön, undervisning och bibelläsning. En ny-kristen är lika värd för Gud som en erfaren- kristen därför har vi omsorg om varandra :) Är vi med Gud och lär så vet vi vad som är rätt, då låter vi oss inte frestas till synd.

Världen är i synd o styrs av den onde som alltid vill få oss att jämföra och få oss missmodiga.
Vi som tagit emot Jesus är friköpta från synden och kan leva i Guds välsignelse, så det är bara att tacka Gud varje dag :)
Alla blir påverkade av synden och som kristen ska vi välja bort det som är fel enligt Bibeln. Därför är det viktigt att lära sig mer om vad Gud vill säga till oss ifrån Bibeln. Det är en fördel att vara med i en kristen församling, i predikan kan vi få undervisning och vara med andra kristna. (obs ha focus på Jesus och inte på människor, ska du komma på fall för att en annan felar, det är svårt att vara felfri)
Du ansvarar för ditt liv och resultat blir hur mycket Guds välsignelse du kan ta emot i ditt liv. Tack till Gud och alla som vill vara kristna! /Jo
Anonym
#3. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Anonym
#4. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Svarar på: kristna traktat, valet till himlen/helvetet och frälsning på gamla testamentets tid.

Det kan vara bra med kristna traktat texter om frälsning, men kanske inte lätt att förstå det ensam, då är kristna kyrkmöten och missionärer bra för vår medmänniska.
Gå på något kyrkmöte lyssna på predikan och undervisning. Många frikyrkor pingt -betel- m fl har alfagrupper =där man kan vara med o fika samt ställa frågor om tron.
Evigheten fortsätter och behåller jag focus på Jesus då känner jag mig glad :) Ett hopp och en hjälp i vardagen! En plats redo i himmlen:)

Ja det är tåkigt att många kommer till helvetet, enligt tidens tecken kommer en del kristna också att falla och välja synden:(
Att inte göra något val leder till helvetet.

Det sker mycket i världen idag många väljer att bli kristna, till och med muslimer ser och tar emot Jesus som sin frälsare:)

Innan Jesus kom till Jorden, då ledde Gud män som lyssnade och som var ledare, då gällde det gamla förbundet med präster och altaroffer för att nå Gud. De som trodde på Gud då, de får vi möta i himmelen:)
Det nya förbundet Nya testamentet i bibeln, är att Gud har gjort det enklare för oss, (be genom Jesus) offret är Jesus som tog våra synder och har vunnit seger över den onde:) Amen! /Jo
Anonym
#5. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Helt rätt! Att göra synd i Guds namn det går bara inte, I Gud finns ingen synd!
Svar på bikt:
Bibeln talar om förlåtele och att leva i hans nåd och välsignelse. Gud är kärleken i evighet:)
Bibeln säger också att syndar vi på nåden, gör synd/brott många gånger blir vi förhärdade och sen kan vi inte ta emot och vara i Guds välsignelse. Så att göra en liten synd kan bli förlåtet, men hur många vi kan göra... innan vi blir förhärdade…
Vi står ensamma vid himmelns port när vi ska förklara för Gud om våra synder får vi komma in då...

/Jo
Anonym
#6. Publicerat 2016-10-23 av Anonym
Största synden är: att inte vilja lära känna Gud, att leva i köttets lusta är till att göra sig själv till en Gud, det leder till helvetet.
Lär känna Gud! Att säga att man inte visste, det leder till helvetet.

Bibelns innehåll talar om för oss hur mycket Gud älskar oss:) men ändå vänder vi ryggen åt Gud:(
Att cykla då är man cyklist. För att bli godkänd Bilist krav på körkort.
Tagit emot frälsning och leva rätt efter Guds ord först då blir man troende kristen.
Bibeln säger: "När du med din mun bekänner och i ditt hjärta tror, då är du frälst! Det är egentligen allt som behövs, sen kommer Gud att forma och förändra oss.

Det här med att leva rätt har människor försökt att tala om hur det ska gå till och det har blivit helt galet, det är det som kallas för religion (Omvänd frälsning)

"Om du gör så här så blir du kristen" När Gud säger: "Om du blir kristen så gör du inte så här"

Körkortskrav är en lag, Frälsning är en nåd
Anonym
#7. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Leva rätt efter….

Bibeln säger: "När du med din mun bekänner och i ditt hjärta tror, då är du frälst! Det är egentligen allt som behövs, sen kommer Gud att forma och förändra oss.. Jag instämmer att det är en bra start:)
Vad jag vill lyfta fram är: alla som kallar sig kristna, men som inte kommer vidare i sin tro. De bär på synd som de måste ta tag i för att växa i tron.

En sak kan vara att de kallar sig kristna men har sig själv som första Gud och syndar på nåden, genom att säga till sig själv… kan göra detta också, men det är inte så farligt, alla andra gör det dvs man förnekar sanningen i Bibeln och gör egna regler som ska passa in för sig själv. Som även kan få andra på fall.

T ex En del skyller på sitt sitt ex... hade sånt dåligt äktenskap så nu ska jag ha sex med flera för att se vem jag passar ihop med (det är förstås fel o skadligt), att få tillfälliga kickar är inte vad Gud har för plan för oss i ett bra förhållande.

Vad jag förstått.. när vi har sex blir det en förening... (i äktenskapet som ett positivtklister:), när inte sex fungerar finns det ömsesidigt förtroende o närhet)... med en annan människa då blir där en koppling/bindning i andevärden, som efter ett tag gör att vi tappar bort oss själv och får svårt att finna kärleken igen.
Ja frälsning är av nåd och därför ska vi vårda den och inte ta den för givet. /Jo
Anonym
#8. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Leva rätt efter….

Vad jag vill lyfta fram är: alla som kallar sig kristna, men som inte kommer vidare i sin tro. De bär på synd som de måste ta tag i för att växa i tron.

En sak kan vara att de kallar sig kristna men har sig själv som första Gud och syndar på nåden, genom att säga till sig själv… kan göra detta också, men det är inte så farligt, alla andra gör det dvs man förnekar sanningen i Bibeln och gör egna regler som ska passa in för sig själv. Som även kan få andra på fall.

T ex En del skyller på sitt sitt ex... hade sånt dåligt äktenskap så nu ska jag ha sex med flera för att se vem jag passar ihop med (det är förstås fel o skadligt), att få tillfälliga kickar är inte vad Gud har för plan för oss i ett bra förhållande.

Vad jag förstått.. när vi har sex blir det en förening... (i äktenskapet som ett positivtklister:), när inte sex fungerar finns det ömsesidigt förtroende o närhet)... med en annan människa då blir där en koppling/bindning i andevärden, som efter ett tag gör att vi tappar bort oss själv och får svårt att finna kärleken igen.
Ja frälsning är av nåd och därför ska vi vårda den och inte ta den för givet. /Jo
Ja du är inne på rätt spår här, samtidigt har jag själv fått uppleva att Gud inte alls är den vi tror, om vi läser i Bibeln vilka människor Gud valde ut så inser man att de personer vi kanske har svårt för blev verktyg för Gud

Noa drack sig full, Jacob ljög, Moses mördade, David begick äktenskapsbrott men Gud använde dom ändå..

I våra ögon är det märkligt och kanske svårt att förstå, men jag tror att Gud är så mycket större, han tittar inte i första hand på våra gärningar utan på vårt hjärta, i vissa livssituationer och omständigheter gör vi fel, vi är bara vanliga människor med alla våra fel och brister.

Ingen är felfri/syndfri och det vet Gud, annars hade Han ju inte behövt sända sin Son, därför tror jag att Gud ser med andra ögon än vad vi människor gör, Han är ju vår Far!

Om våra barn beter sig illa och gör fel så kan vi inte alltid förstå men vi älskar dom ändå, skillnaden med Gud är att Han även förstår, han ser orsaker vi människor ofta inte kan se.

Men självklart ska man så långt som möjligt försöka
Anonym
#9. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Om våra barn beter sig illa och gör fel så kan vi inte alltid förstå men vi älskar dom ändå, skillnaden med Gud är att Han även förstår, han ser orsaker vi människor ofta inte kan se.

Men självklart ska man så långt som möjligt försöka
Det här tyckte jag var bra sagt.

Dessutom kan vi avsky det våra barn gör hur mycket som helst, men vi älskar barnen ändå. Till och med om barnet växer upp till en hemsk människa, så slutar vi aldrig hoppas att han/hon ska ändra sig.
Vi älskar inte våra barn för vilka de är, utan för att vi är det vi är (barnens föräldrar). En far älskar sina barn, därför att han är far.
Anonym
#10. Publicerat 2016-10-24 av Anonym
Det känns gott att det finns fler vakna kristna:) Tack för att ni finns:)
Jag vill dela med mig och skriver inte den här tråden för att säga vad människor ska göra. Vill att fler ska vakna:)
Den som inte är intresserad av synd bryr sig ändå inte.

Det är svårt att jämföras med de där killarna som Noa, Jacob o Mose m fl :) Jag får hålla med om att de med flera hade en tung och viktig uppgift för framtiden. Gud leder och påverkar oss när vi har inre örat öppet även idag! och kan då få oss att ställa upp fast vi själv säger nej men tack vare att vi innerst vill så gör vi det och får uppleva så mycket mer som kristen. t ex att vi ska tala till eller göra något för en speciell person.

Världen har den onde, som vill få de kristna på fall, (de som lever i välden är inte friköpta från synd, som de troende är)!. Att falla det gör vi någon gång, då måste vi snabbt tillbaka till nåden, synd är att ligga kvar fortsätta att bete sig illa att vara borta från Gud.

Jag hör ibland av kristna som är så troende men inte visar det till medmänniskor, att de blir så förvånade när: en nyfrälst (från att ha varit ateist, muslim, tystlåten, udda typ eller a-lagare) blir en stor evangelist:) de tyckte att Gud skulle använde dem eller en mer erfaren troende först:). ….

Ja som förälder älskar man sitt barn (innerst inne vilkorslöst, de väljer själv, vi finns och är en del i deras liv! och vill att de ska få ett bra liv. Som barn vill de inte alltid lyssna och ibland ser de inte på saker som vi gör, det är en tidsfråga/mognad. En dag så händer det att det blir städat på rummet och man blir så glad som far:) /Jo
Lilla snöflingan säger: Detsamma till dig (å alla andra), snömannen! =D (även om d e förmiddag/lunchtid nu, hehe! ; ) ..undrar va Gud har för oss den här helgen??! Spännande!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen