Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Skriv en hilsen til alle på KristenDate.se
Skriv i megafonen
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till huldah

Varför ska man läsa Bibeln?

Klippet ger ett argument:
https://www.jw.org/sv/publikationer/filmer/tankar-om-livets-uppkomst/petr-muzny-juridikprofessor/

https://www.jw.org/en/publications/videos/viewpoints-origin-of-life/petr-muzny-law-professor/

Jag har hört om flera fall där man tappat gnistan och bestämt sig för att läsa Bibeln VARJE dag! Det har blivit ett lyft och en förändring i livet!

"Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." - Hebr 4:12

Visar sida 1 av 6 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Någon som märkt skillnad?

Kan det vara så enkelt att få ett lyckligare liv?
Öppna profilen till Roffe
Varför läsa Guds ord? 
För att bla. stå Djävulen emot!
Matteus 4:- säger 
Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9och sade: ”Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.” 10 Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivetHerren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.” 11 Då lät djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom.

Varför läsa Guds ord? 
För att bla. stå Djävulen emot!
Matteus 4:- säger 
Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9och sade: ”Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.” 10 Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivetHerren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.” 11 Då lät djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom.

...
Tack för att du tog upp det, bästa exemplet vår Herre o Mästare!
Öppna profilen till Medvandrare85
Finns det människor som aldrig förändras trots sitt läsande i Bibeln? Vad tror du Huldah. Finns det såna?
Öppna profilen till missan
Finns det människor som aldrig förändras trots sitt läsande i Bibeln? Vad tror du Huldah. Finns det såna?

Det hjälper väl inte att läsa bibeln om man inte låter den Helige Ande påverka ens liv. Så ja, det finns det säkert. Dessutom finns det sociala miljöer där den som läser bibeln två timmar om dagen får respekt bara för det, och då är det ju ett sätt att "stiga i graderna" bara genom att göra det. Kanske också en ursäkt för att slippa jobba den tiden.
Men läser du Bibeln med ett ärligt sökande sinne så tror jag på att du kommer att bli påverkad.

...
Ja det finns det säkert. Motiv spelar säkert roll. Vill man inte förändras så hjälper nog ingenting.

Det finns dom mest otroliga händelser på personer som gjort förändringar med hjälp av Bibeln och dess författare.

Jag känner en som studerade Bibeln med en bankrånare som blev efterlyst av Interpol. När han ville döpa sig och bli kristen anmälde han sig för polisen. Polisen slog ifrån sig och sade att det var så länge sig och dom brydde sig inte. Han stod på sig och tog sitt straff...
Det hjälper väl inte att läsa bibeln om man inte låter den Helige Ande påverka ens liv. Så ja, det finns det säkert. Dessutom finns det sociala miljöer där den som läser bibeln två timmar om dagen får respekt bara för det, och då är det ju ett sätt att "stiga i graderna" bara genom att göra det. Kanske också en ursäkt för att slippa jobba den tiden.
Men läser du Bibeln med ett ärligt sökande sinne så tror jag på att du kommer att bli påverkad.

...
Jag har läst Bibeln från pärm-till-pärm, men jag måste erkänna att jag många gånger känt plikt att läsa text massor, istället för att begrunda det jag läser. En talare inspirerade mig att läsa NÅGOT VARJE DAG. Ibland är jag så trött så det kan bli en enda vers. Den sanne Guden som gett oss Bibeln belönar oss om vi anstränger oss och värdesätter Hans gåvor!!!
Jag vet hur svårt det är att få tid till allt man vill för att det finns så många "måsten".

Men kan det vara så att Guds ord bevarats till dags dato för att fylla ett behov som gör att vi blir lyckliga nu och får ett evigt liv då vi kan hinna med allt vi någonsin önskat???

Någon som upplevt att daglig bibeltolkning är värt mödan?
Öppna profilen till Medvandrare85
Jag vet hur svårt det är att få tid till allt man vill för att det finns så många "måsten".

Men kan det vara så att Guds ord bevarats till dags dato för att fylla ett behov som gör att vi blir lyckliga nu och får ett evigt liv då vi kan hinna med allt vi någonsin önskat???

Någon som upplevt att daglig bibeltolkning är värt mödan?

Då blir det svårt, om man ska tolka och känna möda. Nej, Bibeln har ett enkelt budskap och jag anser att man inte behöver dissekera varenda mening. Så jag får en massa energi när jag läser och ibland aha-upplevelser när jag läser en andra gång.
4
Då blir det svårt, om man ska tolka och känna möda. Nej, Bibeln har ett enkelt budskap och jag anser att man inte behöver dissekera varenda mening. Så jag får en massa energi när jag läser och ibland aha-upplevelser när jag läser en andra gång.

...
Vad roligt att få del av! Även om man upplever denna glädje kan det vara lätt hänt att det inte blir en daglig rutin som t ex att äta bokstavlig mat.
Visar sida 1 av 6 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista